Jos on AM-radiot niin suosittelen vaihtamaan FM-vehkeisiin.
Kyllä AM:tkin saa toimimaan ilman häiriöitä. Ei niitä kannata lähteä vaihtamaan pihasudittelua varten. Kisoihin on sitten jo harkinnan paikka.
Mutta aiheeseen: Häiriön aiheuttajia voivat olla moottorin häiriökonkkien puuttuminen tai rikkoutuminen (kuten Jukka jo mainitsi), vastarin antenni poikki, nirhaantunut, on akun tai moottorin johdoissa kiinni (tai lähellä), kiinni hiilikuidussa tai alumiinissa. Sitten vikaa voi etsiä kiteistä, lähettimen akkujen tyhjyydestä tai todeta vastarin olevan rikki. Niin voihan vika olla noparissakin.
Lista on melkoinen, mutta muutamalla asialla saa noista karsittu syyllisen esille helposti. Moottorin johdot irrottamalla ja kokeilemalla ohjausta eliminoidaan syy moottorista pois. Kokeilemalla toisilla kiteillä, toisella vastarilla ja lähettimellä syyllinen varmasti löytyy. Mikäli toisia ei ole niin sitten kannattaa sähköt ottaa autosta pois ja kokeilla toimivuuttaa pöydällä. Näin vahvistaa tai eliminoi asennuksesta johtuvat häiriöt.
Tuossa äkkiseltään kaavio häiriöistä. Jotkut sanoo, että kiteitä tai vastareita hajoaa itsestään, mutta itselläni ei ole kumpiakaan hajonnut koskaan. Häiriöitä on ollut useasti, mutta aina syy on ollut itsessä, joko antenni on ollut huonosti tai sitten antennin eriste on päässyt nirhautumaan jossain pois. On kerran häiriökonkkienkin jalka mennyt poikki. Niin onhan kerran konkat palanut kun oli hiilet ja kollektorit heikossa hapessa.