Eipä ole tullut mieleen ladata laturilla useampaa akkua rinnan kytkettynä, joten en nyt lähde siihen keskusteluun, vaan kirjoitan ainostaan siitä että akut on kytketty rinnan purkamista varten.
TVS on mielestäni oikeassa silloin kun liikutaan riittävän kaukana akkujen maksivirroista, mutta todellisuus on toinen kun lähestytään niitä.
Totta se että jos akkujen lataustasossa on jotain eroja, niin rinnankytkentä kyllä tasoittaa ne. Jos varausasteiden ero on liian suuri, on kuitenkin riski että latausvirta nousee liian suureksi, kun käytännössä mikään ei ole rajoittamassa virran määrää. LiPo-akut taas eivät tästä välttämättä pidä.
Käyttökohteet joissa itse olen LiPo-akkuja käyttänyt, ottavat enimmillään erittäin suuria virtoja, piikkeinä jopa lähelle 200 A ja jatkuvanakin 60 - 100 A. Dataloggerin kanssa on tullut seurattua millaisia jännitteitä akuissa on yksittäin ja rinnankytkettynä yhdessä ja millaisilla virroilla niitä puretaan. Tällä perusteella näen pienenkin kapasiteettieron ongelmalliseksi kahdelle rinnan kytketylle LiPo-akulle, silloin kun purkuvirrat ovat suuria. Akkujen jännite todellakin voi poiketa toisistaan purkuvirtojen ollessa suuria eikä toisen akun purkautuminen lopukaan cutoff-jännitteeseen vaan jatkuu edelleen. Tämä on ongelma LiPo-akkujen kohdalla.
Jos akkujen purkaminen lopetetaan, niin varmaankin suurempi lataa pienemmän ja jännitteet tasoittuvat, jos pienempi vain kestää se latausvirran, mutta kuorman ollessa päällä ja akkujen purkautuessa kokoajan ei tuo asia kokemukseni mukaan ole näin yksinkertaista. Ei ainakaan silloin kun kumpikaan akuista ei yksinään pysty antamaan riittävästi virtaa kytketylle kuormalle.
Edit: Lisätään nyt sitten vielä, että itse rinnankytkentä ei ole fataalia, mutta akkujen kuormittaminen voi kyllä kuormasta riippuen tappaa toisen akun.