tapsa92:
Otitkohan nyt vähän turhan herkästi? Itse ainakin ottaisin itselleni kohdistuneen em. kommentoinnin ihan asiallisena kysymyksenä.
Nooh, aiheeteen palaten. Tuossa parivuotta sitten tuntuivat kaikki M8-krossit olevan kuin yhdestä muotista tulleita. Pieniä eroavuuksia tuntui olevan, muttei mitään kovin suurta. Nyt alkaa olemaan jo huomattavasti suurempia muutoksia. Losi, Team Magic, Pictor jne.
Vähän pelkään näitä flametusryöppyjä mitkä tulevat "vanhojen" ja uusien autojen välille. Mutta silti jännityksellä odotan näkeväni ja pääseväni testaamaan näitä pirssejä radalla.
Vuosi-pari kun vierähtää, niin alkaa näkymään jo ties kuinka montaa merkkiä kisoissa. CEN, GS, HoBao, Hong Nor, Kyosho, Losi, Mugen, Pictor, Team Magic, Thunder Tiger, Xray. (Cronoa, Casteria ja muita unohtamatta, mutta kirjoitin nyt vaan aakkosjärjestykseen Suomen radoilla yleisimpiä autoja höystettynä uusilla tulokkailla) (joo, tiedän että varmasti joku merkki unohtui, mut katsokaa kelloa)
Vähän itseäni, tälläisenä tekniikka lähellä sydäntä, henkilönä on kismittänyt tuo autojen samanlaisuus jo pitkään. En uskonut sen johtuvan missään tapauksessa siitä, että koko krossarin konsepti olisi kehittynyt aikojen saatossa tähän, huippuunsa hiottuun rujoon soranraapijaan.
Liekö johtunut kehitystyöstä, joka lähti aikonaan silloisilla valmistustavoilla ja toleransseilla helposti sarjatuotantoon suunnitellusta autosta, josta ei koskaan ole "ehditty" tai uskallettu muuttaa seuraavan vuoden malliin kuin pieniä korjauksia. Tai sitten ei ole riittänyt tietotaitoa, ja pelätty floppia, tuttussa ja turvallisessa on hyvä pysyä.
Säännöt eivät ainakaan tuota suunnittelijan vapautta rajoita, liekö sitten ne paperilla suunnitellut autot hienoja ja innovatiivisia, mutta hitaita radalla, ja ne radalla suunnitellut autot mahdottomia toteuttaa? ts. Mekaniikasta ymmärtävä jannu ei tiedä mikä on käytännössä nopea, tuntee vain teoriaa, ja se kisakuski, tai rasva-apina joka säätää jo käytössäolevilla autoilla ne viimeisetkin kymmenykset pois kierrosajoista ei taasen osaa suunnitella, tai visioida kokonaan uutta autoa.
Toivottavasti olen auttamattomasti hakoteillä ja nämä kaikki tulevat autot ovat kehitysaskel, vaikkakin tämä polttiskrossi on edelleen laji, jossa ratkaisee loppupeleissä se, kuka vääntelee potentiometrejä siellä ohjaajakorokkeella... Tähän laskettakoon että auto on mekattu em. henkilön? toimesta siihen kuntoon, ettei leviä radalle.
Ainiin, innostuttiimpa taas tarinoimaan, niin Pictor. Se näyttäisi olevan topikkina.
Mielenkiintoista huomata että näihin vanhemman koulukunnan autoihin verrattuna alkaa osat olla yhä sirompia ja ainoastaan kohdat jotka ovat potentiaalisen särkymisen kohteena ovat tehty vahvaksi. Tiedä sitten, säästetäänkö tällä painossa tai edes valmistuskustannuksissa, sillä koko auto on aina suht yhtenäinen paketti ja niin moni asia vaikuttaa toiseen, on mahdollista saada vahvempi auto rakentamalla kaikki varmuuden vuoksi riittävän vahvaksi ajattelematta tarvitseeko jokin tietty kohta mitään erityisempiä murtolujuuksia, pysyen silti samoissa painoissa, kun autossa missä on säästelty materiaalia kaikissa niissä kohdissa mille on yksi ja sama, ainoastaan jäykkyyttä ja kestävyyttä vahtiviin kohtiin on panostettu, niihin sitten senkin edestä. Aina joku kuitenkin joustaa, antaa periksi ja silloin on hyvä että on niitä 'varmuuden vuoksi' osia ympäriinsä.
Vaan mikä minä olen sanomaan, kivalta autolta tuo näyttää, en mene sanomaan vielä mitään mielipidettä näin varhaisessa vaiheessa olevasta autosta.
Hyvää Joulua kaikille pikkuautoilijoille!
Ja verenpaineetonta vuotta 2007 (hymiö)
- Hount