Jos nyt hieman avataan enemmän tuon JQ RTR:n sielunelämää, saadaan tästäkin topicista jotain hyötyä irti.
Minulla on ollut JQ RTR ajossa kesän 2013 alusta lähtien, ja käyttö on ollut käytännössä pelkkää rata-ajoa Hämeenlinnan M8-crossiradalla. Kertyneen kokemuksen perusteella voin todeta, että kyseinen RTR-paketti on oikein onnistunut, ja voinkin varauksetta suositella sitä juuri RTR-pakettia etsivälle. Mikäli taas harrastajalta löytyy aiempaa kokemusta, ja/tai aiempaa kalustoa (servot, radiot jne.) on mielestäni järkevämpää panostaa suoraa (vaikka käytettyyn) laadukkaaseen Kit-mallin autoon.
Itse tosiaan lähdin RTR:n kanssa liikkeelle täysin uutena harrastajana. Paraskaan kalusto ei takaa yhtään mitään, ellei perusjutut ole hallussa, ja tämä mielestäni korostuu polttispuolella. RTR-paketin tärkein lisävaruste onkin riittävä (teoria)tieto polttomoottoriauton kanssa toimimisesta. Sisäänajon merkitys, kaasuttimen säätäminen, sekä auton ylläpitäminen (esim. ilmansuodattimen vaihtaminen) ovatkin kriittisiä elementtejä, joiden kanssa harrastaminen on huomattavasti palkitsevampaa. Jos ei tiedä mitä on tekemässä, ei kalustoltakaan voi kummia odottaa. Tässäkin vertaistuki on arvossa, kokeneempi kuski kaveriksi, niin homma toimii.
JQ RTR on varsinkin aloittelijalle riittävän nopea auto, jossa ominaisuudet loppuvat ennen kuskilta, kuin autolta. Säätömahdollisuuksia on reilusti, ja näillä voi oikeasti vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Vaikka auton rakenne on mallia “kapea”, on se käytökseltään silti riittävän rauhallinen, jotta aloittelijakin pysyy radalla. Käsittääkseni JQ:n RTR:llä on myös Suomessa ajettu kilpaakin, joten ajo-ominaisuudet ovat kyllä kohdillaan.
Sitten seikka, jonka tärkeyttä ei voi liikaa painottaa: RTR = Ready to Rebuild - on ensisijaisen tärkeää käydä kaikki ruuvit ja mutterit läpi, ja laittaa lukitetta metalli-metalli-liitoksiin. Ruuvien kireys on hyvä tarkistaa ennen ja jälkeen ajon, ettei kalusto vaurioidu turhaa noin yksinkertaisen syyn takia. JQ:n RTR, kuten yleensä 1/8-buggyt, on kyllä todella kestävä, ja soveltuu hyvin rata-ajon harjoitteluun ja rajojen hakemiseen asiaan kuuluvine kaatoineen ja kärrynpyörineen.
JQ RTR:n sydämenä toimiva Alphan .21 RTR-kone on oiva valinta ensimmäiseksi polttiskoneeksi. Mikäli sisäänajon malttaa tehdä kunnolla, eikä muutenkaan hölmöile koneen kanssa, toimii se erinomaisesti, ja on looginen säädettävä. Suorituskykykin on riittävä rata-ajoon. Kunhan kone on kunnossa ja säädöissä, myös vetostartti toimii oikein hyvin. Todettakoon silti, että siirtyminen starttiboksiin tuo kyllä hommaan aivan uutta helppoutta - itse sinnittelin ensimmäisen kauden ja vähän toisen alkua vetostartilla, kunnes astuin paratiisin porteista sisään starttiboksimaailmaan, suosittelen. Negatiivisena seikkana RTR/Alpha-yhdistelmässä joutuu moottorin alaosaa, sekä vetostartin tilalle tulevaa kiinteää päätylevyä hieman työstämään (esim. viilalla), jotta moottori istuu oikein, eikä osu pohjalevyyn, ja starttiboksin pyörä ylettyy vauhtipyörään.
RTR-paketin mukana tulevat Savöxin servot ajavat asiansa, mutta kysymyksen asettelu liittyen niiden korvaamiseen paremmilla servoilla on enemmän mallia “koska” kuin “jos”. Silti, niin kauan kuin ne toimivat, ei niitä kannata vaihtaa. Nykyäänhän myös kaasu/jarruservo on sama kuin ohjauksessa, eli pakettia on hieman päivitetty aiemmasta. Servojen kestävyyden kannalta tärkeää on säätää End Pointsit kuntoon! Jälkikäteen ajatellen lisäisin heti alussa kaasuttimeen palautusjousen, joka sulkee kaasarin servon lopettaessa toiminnan joko hajotessaan, signaalin kadotessa tai vastaanottimen akun tyhjentyessä. Pieni lisä, joka voi pelastaa isommalta itkulta. Itse päivitin servot Savöxin 1256- ja 1258-malleihin alkuperäisten antautuessa.
Ensimmäinen osa, joka itsellä hajosi autosta rata-ajossa, ajajan virheen seurauksena, oli muovinen ohjausservon varsi. Sen tilalle vaihdoin CNC-mallin varren, joka onkin hyvä päivityskohde. Tuo muovinen varsi toimii kyllä varsinkin noiden ensiasennusservojen kanssa hyvänä ja halpana sulakkeena, joten toinen pätevä vaihtoehto on hommata muutama sellainen pakkiin varalle. Toinen RTR:n heikko kohta on nuo ilmeisesti valamalla tehdyt alumiiniset ohjauspalat (Steering Knuckle). Itsellä ne kestivät ensimmäisen kauden, mutta toisen kauden alussa porsivat molemmat samasta kohtaa hyvin lyhyen ajan sisällä. Tilalle löytyy Yellow Editionin CNC-palat, jotka ovatkin sitten huomattavasti kestävämmät, ja lähes saman hintaiset kuin RTR:n vastaavat. Muutenkin RTR:ssä ja YE:ssa (ja White Editionissa) on paljon samoja osia, ja lähes kaikki loput YE:n osat käyvät myös RTR:ään. Mielestäni näitä kannattaa päivittää vasta jonkun RTR:n osan antautuessa, omassani esim. RTR:n tankki alkoi vuotaa, ja korvasin sen paremmin tiivistyvällä YE:n tankilla, kuluneen kytkimen ja kytkinkellon vaihdoin YE:n vastaavaan samalla kun vaihdoin itse kytkimen JVD:n nelipalaiseen, jne.
RTR:n mukana tulevalla radiolla pärjää oikein hyvin, radallakin. Ohjaimessa on riittävät säädöt (tärkeät EPA:t ja Dual Ratet) ja kantamaa on riittävästi. Failsafesta myös plussaa. Todettakoon kuitenkin, että vaihdettuani RTR:n ratin ja vastarin Sanwan MT-4:ään, huomasi tällainen noviisikin eron tarkkuudessa, mutta eipä sitä osannut kaivata aiemmin. Perustoimiva ratti, tuo JQ.
Kuten aiemmin kävi ilmi, voi RTR:n päivittää vastaamaan hyvin lähelle Yellow Editionia. Itse olen sitä mieltä, että tästä huolimatta kaikkia päivitettävissä olevia osia ei vaan kannata päivittää. Esim. RTR:n iskarit ovat hieman askeettisemmat, mutta ihan toimivat. Mikäli haluaisi päivittää nämä YE:n iskareihin, ei operaation hinta mielestäni ole järkevällä tasolla suhteessa auton hintaan. Pikemminkin ottaa tuntumaa harrastukseen RTR:llä, päivittää osia niiden kuluessa tai rikkoutuessa, ja siirtyy sitten “täysiveriseen” kisapeliin, kun tuntuu siltä, että autosta loppuu ominaisuudet kesken. Jos nyt lähtisin vaihtamaan johonkin Kit-autoon, olisi minulla jo mm. laadukkaat servot valmiina joita voisin siinä käyttää.
Yksi tärkeä seikka kaikessa RC-autoilussa on varaosien saatavuus, ja tällä hetkellä tämä on ihan hyvällä mallilla JQ:n kanssa. Osia löytyy niin HobbyFactorystä kuin JQ:n omasta uudesta verkkokaupasta. Jos tarvittava osa on tilapäisesti loppu, kannattaa sitä silti kysellä kaupasta vaikka sähköpostilla, palvelu kyllä pelaa. Myöskin yleisellä tasolla JQ Productsin palvelu pelaa, ja ongelmatilanteissa halu niiden ratkaisemiseksi on kiitettävän korkealla tasolla, tästä kunniamaininta ja papukaijamerkki JQ Productsin (Racingin?) Iliakselle.