RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Koheltaja - 02.10.10 - klo: 20.42

Otsikko: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: Koheltaja - 02.10.10 - klo: 20.42
M10 krossiin laitettiin bigboret mutta keppien mukana ei tullut tutteja, iskarin korkeissakaan ei ole ilmausruuveja joten tutteja kaivataan.

Tuleeko kenellekkään mieleen iskaria missä on 12mm mäntä ja tutit iskarin hatussa?

Surffailu ei paljoa pelastanut koska toiset valmistajat ilmoittaa männän halkaisijan ja toiset tutin kokonais halkaisijan. Ei viitsi alkaa arpomaan mitkä sopii ja mitkä ei joten tieto olisi valttia :wink:
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: mof - 02.10.10 - klo: 20.50
Tamiya TRF501:n iskareiden mukana ei tule tutteja, mutta ohjekirja ei myöskään kehota tekemään ilmausreikää (johon kyllä on mahdollisuus). Muistaakseni ohjekirja kehottaa vain ilmaamaan niin, että jättää korkin hieman auki ja painaa iskarin kasaan, jonka jälkeen ruuvaa korkin kiinni... joten kaipa tuo ilman tuttejakin toimii...

Mitkä iskarit muuten kyseessä?

Edit: no eipäs nyt ihan noin mennyt, mutta sivulta 12: http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/trf501x.pdf
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: Koheltaja - 02.10.10 - klo: 20.58
TRF:än iskarit on tuttuja kun kyseinen krossi on ollut ajossa. Vaikka TRF:än kepit on hyvät sellaisenaan niin niihin tein ilmausruuvit, paaaaaljon helpompi tehdä iskarit kun saa ilmat pois.

Nyt alla on TeamC:n iskarit ja niissä on alumiinikorkit joten ilmausruuveja niihin ei helposti/järkevästi saa, kokeilin ajatuspierun voimin huonolla menestyksellä. Siksi kaivataan tutteja, tuuppasin jotkut wanhat viime vuosituhannelta olevan tutit kiinni niin johan alkoi kepit tuntua siltä miltä niiden pitääkin. Mutta, kun niitä ei ole kuin kaksi ja ei ole mitään tietoa minkä auton (ehkä Kyosho M8?) kepeistä ne on...
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: mof - 02.10.10 - klo: 21.04
TRF:än iskarit on tuttuja kun kyseinen krossi on ollut ajossa. Vaikka TRF:än kepit on hyvät sellaisenaan niin niihin tein ilmausruuvit, paaaaaljon helpompi tehdä iskarit kun saa ilmat pois.

Juu, kyllä itsekin ilmausruuveja noissa Tamiyan iskareissa käytän...  :roll:
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: mof - 02.10.10 - klo: 21.23
Minkäkokoiset tutit oli noissa Schumacherin big boreissa? http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1462_1440/products_id/170644/n/Schumacher-Big-Bore-Shock-Seal-Rebuild-Kit
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: Koheltaja - 02.10.10 - klo: 21.32
Pari Cougaria löytyy kaapista ja niissä on 13mm männät ja tutit ei istu kuten kuuluu.
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: P.R - 02.10.10 - klo: 22.50
hobaon hyper 8 on 12mm männät,ja tutitkin noista löytyy.
siis perus rtr auton pumppuja tarkoitin..
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: Koheltaja - 02.10.10 - klo: 23.01
Tänks mään, ei kun soittoa Nikolle :wink:
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: *HOKE* - 04.10.10 - klo: 03.33
Jeps...
Hyper 7/8 autoissa niissä perus iskareissa oli just oikeen kokoset tutit.
Tuu nykimään hihasta... Mulla löytyy ainakin käytettyjä tutteja muutamat, että pääsee vaikka heti kokeilemaan.
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: juhou - 04.10.10 - klo: 12.26
eihän emulsioiskareista tarvitse saada kaikkea ilmaa pois?

lainaus eräästä lehdestä:

Välimännällisen vaimentimen lisäksi käytetään emulsiovaimenninta. Rakenne on sama kuin välimännällisessäkin, mutta välimäntä puuttuu ja kaasu asennetaan yleensä varsi alaspäin, jolloin männän ympäristössä on aina öljyä ja kaasu asettuu runkoputken yläosaan. Ajaessa öljystä ja kaasusta muodostuu emulsio, joka toimii vaimentavana elementtinä. Ko emulsion vaimennusominaisuudet ovat hyvin lähellä öljyn vastaavaa, joten vaimennin toimii lähes samoilla säädöillä kuin välimännällinen.  Huollettaessa vaimennin on tarkka oikean öljymäärän suhteen. Toiminnaltaan emulsiovaimennin ei poikkea muista, kunhan säädöt vain ovat oikeat.

tamiyan ohjeessakin on tuo 1mm ilmatila jätetty  :wink:

ilmat tietysti sillon pois jos tutti (välimäntä) käytössä  :smiley:
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: Koheltaja - 04.10.10 - klo: 13.48
Asiaa tuokin mutta edelleen, koska korkkeihin ei ole mahdollista saada ilmaruuveja niin tuttien kanssa elämä on paljon helpompaa. Ilman ilmaruuveja tai tutteja iskareista on aika hankala saada samanlaisia, että sinne jäisi jokaiseen keppiin saman verran ilmaa. Ei onnistu ainakaan multa mutta tuttien tai ilmaruuvien kanssa pärjään niiden kanssa auttavasti :wink:
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: juhou - 04.10.10 - klo: 14.26
Asiaa tuokin mutta edelleen, koska korkkeihin ei ole mahdollista saada ilmaruuveja niin tuttien kanssa elämä on paljon helpompaa. Ilman ilmaruuveja tai tutteja iskareista on aika hankala saada samanlaisia, että sinne jäisi jokaiseen keppiin saman verran ilmaa. Ei onnistu ainakaan multa mutta tuttien tai ilmaruuvien kanssa pärjään niiden kanssa auttavasti :wink:
jep jep. juu tuttien kanssa on helpompi elää kyllä. Ilmaruuveilla olisi ehkä helppo säätää ilman määrää iskarissa mutta en kyllä siihen niitä käyttäisi että kaiken ilman iskarista pois ottaisin <- tämä siis tutittomille (emulsio) iskareille... mutta kaikki tavallaan niin hyvä tulee  :smiley:
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: jannes28 - 15.11.10 - klo: 12.15
moro. Täytyypi itsekkin mittailla casterin männän koko. Tuteille olisi käyttöä. Jos vaikka nuo samat hobaon tutit kävisi. Joko kysyit nikolta että löytyykö nurkista?

 
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: Koheltaja - 15.11.10 - klo: 19.21
Joo, Nikolta tuli muutama pussi Mini ST:n tutteja jotka oli just sopivat Team-C:n BB keppeihin. Nyt kepit pelittää ja on todella helppo täyttää.
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: jannes28 - 16.11.10 - klo: 05.58
männän koko siinä 11mm paikkeilla. Mahtaako nuo sopia?
Otsikko: Vs: Iskareiden tutit/bladders
Kirjoitti: Koheltaja - 16.11.10 - klo: 07.31
Melkein kokeiltava mutta voi olla että ei pelitä.