Mitä tulee tuohon 4 kennoon siirtymisestä, niin tällä hetkellä autojen alustat ja niiden toimivuus on suunniteltu toimimaan 6 kennon tuoman painon kanssa, joten 4 kennoon siirtyminen näin nopealla aikavälillä on käytännössä mielestäni mahdotonta ja 6 kennoa ainut vaihtoehto TSP-10 luokan osalta ensi kaudelle. 2 "puuttuvan" kennon korvaaminen vastaavilla painoilla taikka kytkemättömillä kennoilla on tietysty mahdollista, mutta kuullostaa kovin keinotekoiselta ja jalostamattomalta ratkaisulta.
Eli käytännössä kun tältä osin näen 6 kennoa ainoana vaihtoehtona ainakin ensi kautta silmällä pitäen, niin sen pohjalta myöskin sitten muodostan mielipiteeni moottoreista ensi kaudelle. Kuten Teppo totesikin, niin Vector 1-star (225W) kone oli kilpailukykynsä puolesta about samoissa kuin mitä tappiin asti viritetyt 17T koneet. Novakin harjaton "8,5R" joka tunnetaan myöskin koodilla SS5800 (196W) kone, joka myöskin oli kapinoissa sallittu mutta käsitykseni mukaan sitä ei kukaan kokeillut, on tehoiltaan hieman miedompi yhdistettynä LRP:n säätimeen. Eli käytännössä siis harjattomia vaihtoehtoja on nämä kaksi ja näiden kummankin valmistus lienee jo tällä hetkellä loppunut. Käytännössä siis 1-star koneella päästään samoihin tehoihin kuin mitä 17T lankasella ja Novakilla sitten hieman hiljempaa. Mikäli joku tälläisen 1-star koneen jo omistaa, niin hänelle koituisi pieni etulyöntiasema sen suhteen, koska kaikilla kanssakilpailijoilla ei välttämättä ole mahdollisuutta samaa konetta enää hankkia.
Kuten ylempänä mainittu, niin kyseisten moottorien saatavuus on erittäin huono ja mikäli laitteita olisikin tällä hetkellä saatavilla, niin niitä ei todennäköisesti ole ensi kauden puolessa välissä. Vaikka kaikki kerkeisivät omansa ostaakin, niin laitteiden rikkoutuessa korvaavan moottorin löytyminen saattaa olla haasteellista. Ainakin itse olen laittanut merkille että harjattomia moottoreita sekä säätimiä on hajonnut kauden aikana merkittävä määrä ja tämän takia laitteiden keston varaan ei mielestäni kannata laskea.
Tehokkaampien harjattomien salliminen taas ei enää ole luokan tarkoituksen mukaista, joten en näe mitään mahdollisuutta miten TSP-10 luokkaa voitaisiin ajaa harjattomilla ensi kaudella.
Tästä sitten päästäänkin 17T ja 19T moottoreiden väliseen keskusteluun. 17T moottoreita on väitetty vaikeiksi saada, kalliiksi ajaa sekä liian nopeiksi. Tässä varmasti onkin jotain totuutta pohjalla, koska kyllähän se ankkuri yleensä 5 min jälkeen näyttää aika värikkäältä ja sen myötä sorvaaminen tapahtuu jokaisen hiitin jälkeen lähes poikkeuksetta. Mikäli tässä samassa yhteydessä vielä vaihtaa hiilet, niin toki sitten yhdelle hiitille tulee hintaakin. Kuten Teppo totesikin, niin hiilien kuluminen on vältettävissä ja näin ollen en hiiliä näe kustannuksena joista pitäisi olla huolissaan. Jos katsotaan tältä kaudelta muutamaa todella nopeaa kuljettajaa (Mustonen & Södergård), niin käsitykseni mukaan heistä ensimmäinen ajoi useammat kisat samoilla hiilillä (hopeisilla) ja toinen taas sitten erään nimeltä mainitsemattoman valmistajan päädyllä, jossa hiilet tulevat 45 asteen kulmassa kulumisen estämiseksi ja näin ollen on syytä uskoa että hiiliä ei paljoa kulunut.
Mitä tulee taas itse koneiden hintoihin. "Nopea" 17T lankanen kone maksaa saman mitä nopea 7T moottorikin. Mikäli siirryttäisiin 19T koneihiin, niin ei ole mitään takeita että niiden hinnat olisivat yhtään sen halvempia. 19T koneita toki on maailmalla enemmän vastaavissa luokissa käytössä, mutta se ei kuitenkaan sinänsä vielä ole tae siitä että hinnat tulisivat olemaan Suomessa halvempia suhteessa pienempien tilauserien myötä. 19T moottorin kuluminen tulisi mitä todennäköisimmin olemaan ihan samaa luokkaa kuin mitä 17T moottorinkin mikäli ennakko ei olisi kiinteä ja näin ollen 19T koneisiin siirtymisessä en näe kustannussäästöä. Sen sijaan toki kaikkien kuskien tulisi ostaa uudet 19T koneet sekä tietysti testata mikä olisi nopea kombinaatio ensi kaudelle, johon ei kuitenkaan hirveästi ole aikaa tällä hetkellä. Käytännössä siis päätös tästä olisi jo pitänyt tehdä aikasemmin, jotta jälleenmyyjät olisivat voineet varautua tilanteeseen ja moottorit näin ollen olisivat jo saatavilla kuljettajille.
17T koneiden saatavuus mielestäni ei ole missään vaiheessa ollut ongelma. Kilpailukykyisiä koneita on ollut saatavilla useammalta jälleenmyyjältä jatkuvasti ja itse en ainakaan ole vielä törmännyt tilanteeseen missä olisi pitänyt "arpoa" millä koneella ajan seuraavissa kilpailuissa saatavuudesta johtua. Jos taas mietitään 19T koneiden saatavuutta, niin tullaan samaan asiaan kuin mitä ylempänä sanoinkin. Tämän päätöksen kanssa ollaan pahasti myöhässä mikäli ensi kaudella meinataan 19T koneilla ajaa. Koneiden saatavuus taitaa olla aika pitkältikin nolla tällä hetkellä mikäli jotain 20 euron pilipalikoneita ei lasketa. Tietysti koneita saadaan tilaamalla varmaan suhteellisen nopeasti tietyiltä valmistajilta, jotka ovat koneita tuottaneet jenkkeihin tms muihin maihin missä 19T koneilla ajetaan kilpaa.
Kun kaksi vuotta sitten muutettiin sääntöjä siten että TSP-10 luokka luotiin ja yli 18 vuotiaat siirrätettiin vakioluokasta pois, niin päätös tehtiin todella hyvissä ajoin. Muistaakseni kauden 2004 viimeisestä kilpailusta ei ollut kulunut muutamaa viikkoa pidempää kuin asiasta tiedotettiin. Näin ollen jo Kapinoissa ajettiin TSP-10 luokka. Tällöin kuljettajilla oli hyvin aikaa valmistautua kaluston osalta seuraavaan kauteen ja uuteen luokkaan. Jos nyt tässä vaiheessa aletaan sääntöjä muokkaamaan, niin aikaa jää 2 kuukautta valmistautua, joka mielestäni ei ole tarvittava määrä.
17T koneiden nopeudesta vielä. En itse koe että 17T kone olisi liian nopea. Toisaalta koneen ominaisuudet antavat hieman anteeksi mikäli käytössä ei olekaan ihan tuoreimmat akut. En ole testannut 19T koneita, mutta mitä olen keskustellut ulkomaalaisten kanssa, niin 19T koneilla ajettaessa akkujen merkitys on huomattavasti suurempi hitaamman kiihtyvyyden ja näin ollen tuskaisen mutkasta lähtemisen suhteen. Tämän perusteella pelkäänkin, että 19T koneisiin siirtyminen aiheuttaa "paineita" kuljettajille akkujen puolelle ja näin ollen kustannukset lisääntyvät akkupuolella. Sama koskee sinänsä harjattomia, koska jos (esimerkiksi) 1-star ja Novak 8,5R koneet sallitaan ja näistä ilmeisesti 1-star on silloin se kone jolla kaikki päätyvät ajamaan (mikäli jostain saavat), niin kaikki ovat moottorin puolesta samalla viivalla ja tehojen suhteen erot tehdään akuilla. Toki akuilla on tälläkin hetkellä merkitystä, mutta ei vastaavissa määrin jotta paineita akkujen jatkuvaan uusimiseen olisi.
Tässäpä siis muutamia mietteitä asian suhteen..