http://www.rchobbies.org/understanding_fuel.htm
Pirun hyvä artikkeli. Harmi kun ei ole julkaistu suomeksi alan medioissa.
No pitäähän se julkasta, vaikka jotenkin näin:
Nitropolttoaineen ymmärtäminen.Pienoismallien "hehku" polttoaine tehdään kolmesta pääaineesta: metanolista, öljystä ja nitrometaanista. Monet polttoainevalmistajat sisällyttävät muita lisäaineita, jotka ovat suunniteltu ratkaisemaan useita yleisiä syitä ongelmiin polttoaineen kanssa. Mutta nyt keskitytään ainoastaan kaikkein yleisimpiin polttoaineen elementteihin ja miten sinä voit tehdä pitääksesi polttoaineesi tuoreena ja estää sen "pilaantuminen". Nämä askeleet tekevät lopulta pienoismallimoottorin käytön helpommaksi.
Miksi polttoaine voi "pilaantua"?Suurin osa polttoaineesta on metanolia (alkoholia). Metanoli on hygroskooppista; se sitoo kosteutta. Tämä voi aiheuttaa polttoaineen saastumisen vedellä, joka aiheuttaa moottorin suorituskyvyn huonontumista. Lisäksi, auringon UV-säteet lopulta hajoittavat nitrometaanin, jos kannu on auringon valossa pitkiä aikoja.
Mistä tiedät, että polttoaine on pilalla?Ensimmäisinä oireina on moottorin käynnistymättömyys edellisen ajokerran säädöillä. Toinen vihje voi olla, että moottori käy heikkoa tyhjäkäyntiä, käy mutta ottaa kierroksia laiskasti ja/tai ei saavuta samoja kierroksia johon olet tottunut.
Miten pidän polttoaineeni tuoreena?Jos sinulla on tilaisuus, käy katsomassa jotakuta lennokin lennättäjää aurinkoisena päivänä ja jolla on polttoainekannussa enää 1/4 jäljellä. Voit huomata pisaroitumaa kiinnittyneenä kannun ylä- ja keskiosiin. Tämä on sitä ilmankosteutta, joka kondensoituu kannun sisään johtuen läpinäkyvän kannun tekemästä kasvihuoneilmiöstä. Yksi keino estää kasvihuoneilmiön tapahtumista, on polttoaineen säilytys metalliastiassa.
Voit myös taistella kosteuden vaikutuksia vastaan puristamalla kaiken ilman pois kannusta päivän päätyttyä tai siirtämällä polttoaineesi pienempiin astioihin polttoaineen vähetessä kannussa. Monet kuskit sijoittavat puolen- tai neljännesgallonan astioihin ja tuovat vain sen määrän mukanaan kentälle minkälaisena päivänä tahansa. Tämä sallii heidän polttoainevaransa säilyttämisen kotona valikoidussa säilytyspaikassa, käytännössä taaten ongelmattoman polttoaineen.
Lisätietoa polttoaineesta.Jos luet R/C-lehtiä, moottoreiden ohjekirjoja tai puhut paikallisille kilpailijoille, todennäköisesti saat ristiriitaista tietoa autojen polttoaineista. Pääkiistanalaisuutena näyttäisi olevan se, että kuinka paljon ja minkä tyyppistä öljyä tarvitaan autopolttoaineeseen.
Tässä suora katsaus perustuen 15 vuoden kokemukseen, sisältäen läheisen työskentelyn moottorivalmistajien, alan experttien, huippukuskien ja kirjaimellisesti satojen testien kattaen kaikki moottorityypit ja olosuhteet.
Miksi ei lentokonepolttoainetta?Autojen moottoreita käytetään aivan erilaisessa ympäristössä kuin lentokonemoottoreita. Lentokonemoottorit käyvät suurimman osan elinkaarestaan täydellä moottorin kierrosluvulla, niillä on jatkuva ilmavirta propellilta avustamassa jäähdytystä ja nopea kaasunvaste ja kiihtyvyys eivät ole niin kriittisiä kuin automoottoreissa.
Automoottorit käyvät suurimmaksi osaksi elinkaartansa kiihdyttäen mutkasta toiseen ja ovat harvoin täydellä kierrosluvulla muutamaa sekuntia pidempään. Ne luottavat ylisuuren jäähdytyskannen häivyttävän palamislämmöt ja kilpakuskit säätävät moottorinsa kaasuvasteen mukaan.
Lentokoneille suunnitellussa polttoaineessa on yleensä öljyä 15 - 20%. Samalla valmistajat jotka todella ymmärtävät automoottoreiden vaatimukset, laittavat yleensä 8 - 12% öljyä polttoaineeseensa.
Miksi 8 - 12% öljyä?Käyttämällä korkeaöljypitoista polttoainetta (yli 15%) automoottorissa ei lisää moottorin elinikää, toisin kuin jotkut luulevat. Pitkien testien läpikäytyämme olemme löytäneet lyhenemispisteen suhteessa öljymäärään ja moottorin ikään joka itseasiassa on 8% suurimmassa osassa automoottoreita. Toisinsanottuna, yli 8% öljyä polttoaineessa ei tee mitään moottorin eliniän pidentämiselle. Itseasiassa toissijaiset vaikutukset johtuen korkeasta öljypitoisuudesta voivat oikeastaan aiheuttaa moottorivaurion rohkaisemalla ylilaihaan seokseen. Tässä miten.
Korkean öljypitoisuuden omaavan polttoaineen käyttäminen aiheuttaa moottorille huonoa kaasunvastetta kiihdytyksessä käyttäytyen rikkaanlaisesti. Yleensä kun käyttää korkea öljypitoista polttoainetta, saavuttaakseen hyvän kiihtyvyyden ja vasteen , moottori täytyy säätää ylilaihalle. Lisäksi korkea öljypitoisuus estää laihan seoksen "röpötyksen" kun moottori on säädetty liian laihalle sallien moottorin käymisen näin laihalla ilman totuttua laihan "röpötyksen" kertomaa sinulle ylikuumenevasta moottorista.
Yhteenvetona, korkeaöljypitoiset polttoaineet eivät anna moottorille lisäsuojaa. Moottorin eliniän lyheneminen suojauksen kannalta automoottoreissa on noin 8% riippuen öljyn tyypistä ja moottorista. Yhtään enemmän öljyä ei tarjoa lisää moottorille suojaa vaan voi itseasiassa aiheuttaa sinun säätävän moottorin liian laihalle saavuttaaksesi hyvän kaasunvasteen ja kiihtyvyyden. Tee itsellesi palvelus ja noudata näitä kahta neuvoa:
Sääntö #1- Käytä aina korkea luokkaista tuoretta polttoainetta, joka on suunniteltu autokäyttöön ja jossa on öljyä 8 - 12%, mieluiten ainakin hieman risiiniöljyä.
Sääntö #2- Älä käytä lentokone polttoaineita tai muunkaan tyyppisiä polttoaineita joissa on yli 15% öljyä autossasi.
© 2007 RC Hobbies Online ◦ All Rights Reserved
Olkaapa hyvät, kielioppi ja kirjotusvirheet kuuluu asiaan, jos on. Asiavirheitä ei pitäs olla, ainakaan paljon. :mrgreen: