1. paketti ladataan aina kyseistä liitintä käyttämällä?
2. liittimiä on kaksi, yksi molemmille kennoille vai onko kyseessä ns. rinnanlataussysteemi?
3. onko olemassa laturia, millä pystyy tasalataamaan kennot ilman, että pitää millään mittareilla mittailla kennojen eroja?
Lisäksi mietityttää sellainen seikka, että käyttävätkö ihmiset tosiaan sellaisia Li-Po pakkoja, mitä ei pysty tasalataamaan, kuinka nopeasti kennojen erot kasvavat liian suuriksi?
Itselläni on ollut 1/18 käytössä molempia tapauksia LiPoista, siis tasalatausliittimellä ja ilman... kokemuksiin perustuen muutama "vastaus"/kommentti..
1. Ei tarvitse käyttää tuota tasalatausliitintä, vaikka sellainen akussa olisikin.. voi ladata suoraan myös toisesta liittimestä. (Lue kohta 3. liittyen tasalatausliittimen käyttöön...)
2. Ainakin omissa paketeissa tuo tasalatausliitin on yksi liitin, josta on "kennokohtainen pääsy" kaikkiin kennoihin. Eli vain yksi tasalatausliitin / akkupaketti.
3. Tasalatausliittimen käyttö edellyttää LiPo laturin ja akun välille laitettavan "LiPo Balancer laitteen" käyttöä, joka siis mittaa eri kennojen jännitteitä ja säätelee latausta, niin että kennot latautuvat tasaisesti.. Itselläni on tälläinen PolyQuestin 3-kennon paketin Balancer systeemi, joka siis liitetään LiPon tasalatausliittimen ja LiPo-laturin väliin. (
http://www.b-p-p.com/proddetail.php?prod=1_%23PQPCM_3s )
Tämä Balancer/-toiminto (ja liitin), löytyy (ehkä?) suoraan joistain paremmista LiPo-latureista, itselläni on käytössä Great Planes Triton ja siinä ei ko. featurea ole vakiona.
Mitään ihmeempää eroa en ole huomannut tuota vekotinta käytettäessä.. lataus on kestänyt pidempään tuota käytettäessä... Seuraavan LiPo paketin, jonka tilaan ajattelin ottaa Kokamilta, ja siinä ei tuota tasalatausliitintä ole.