Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen  (Luettu 6736 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« : 23.01.06 - klo: 23.14 »
Tarvitsisin vähän vinkkejä auton moottorin säätämisessä.
Auto on GS Storm Evo RTR ja kone on GS B03 eli vakio kone.

Nyt on sisäänajo tehty, mutta kone käy todella rikkaalla. Tyhjäkäynti tuntuu olevan suurinpiirtein kohdallaa, mutta mistä seosta pitäisi säätää? Ohjekirjan mukaan ylimmäisestä säätöruuvista (siis siitä mikä on ilmanputsarin vieressä) säädetään seosta laihemmalle kääntämällä ruuvia myötäpäivään. Säädin siitä n. 1/8 - 1/4 kierrosta, mutta ei ainakaan sillä tuntunut olevan vaikutusta. Nyt seokset on sen verran rikkaalla, että pakoputkestakin tulee roiskeina nitroa. :?:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #1 : 23.01.06 - klo: 23.31 »
Pakoputkesta kuuluukin roikua nestettä, ei tosin nitroa vaan öljyä. Veikkaisinkin, että pakoputkesta roiskuukin juuri öljyä. Näiden polttoaineissahan on niin paljon öljyä, ettei se kaikki millään kerkeä moottorissa palamaan, eikä sen kulukkaan palaa. Palaessaan se vaan karstoittaisi turhaan.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #2 : 23.01.06 - klo: 23.41 »
Ok, kiitoksia! Ihmettelin vaan kun putkesta tuleva aine on aivan samannäköistä kuin nitro pullossa (siis punaista). Käytössä on 20% valmista seosta.
Mitenkäs sitten sellainen asia, että tulpan ympärillä on myös jonkin verran nestettä hetken käynnin jälkeen? Normaalia?

Olenko ymmärtänyt oikein, että kaasuun vastaavuus, eli tarkoitan sitä kun tyhjäkäynnillä painaa kaasua, säädetään siis yläruuvista?
Jos sammuu kaasutettaessa --> liian rikkaalla?

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #3 : 24.01.06 - klo: 08.07 »
Tervetuloa offroad porukkaan. Oletko katsonut että tulppa on kunnolla kiinni? Neste ei ole normaalia, tulpan hatun pitäis olla kuiva (paitsi jos se on sulanutta lunta).

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #4 : 24.01.06 - klo: 12.54 »
Juu ei ole lunta, koska en vielä ole ajanut yhtään. Tulppa on kiinni kunnolla.

Tänään on tarkoitus mennä vähän ajamaan, ja yrittää varovasti säätää. Pitääkö säätöä tehdä myös siitä alhaalla olevasta ruuvista? Se on ilmeisesti tarkoitettu pienten kierrosten seoksen säätöön...?

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #5 : 24.01.06 - klo: 13.22 »
OK

Pääneulasta (se "isompi" ruuvi) säädetään polttoaineen määrä, joka vaikuttaa koko tehoalueelta ja erityisesti huippunopeuteen; sitä ruuvaamalla kiremmälle (myötäpäivään) huomaat miten huippunopeus tiettyyn pisteeseen asti kasvaa täydellä kaasulla, koska seos ohenee. Optimi lienee tuosta pisteestä luokkaa 5min taaksepäin.

Kaasun luistin päässä olevasta säädetään seoksen ilman osuus kaasuttimessa. Se vaikuttaa erityisesti tyhjäkäyntiin ja alakierroksille. Kun kiristät sitä (varovasti myötäpäivään) huomaat kuinka kierrokset kasvavat tyhjäkäynnillä.

Yleensä kone säädetään niin että se on "piikillä" täyskaasulla pääneulasta ja "alhaalta rikkaalla" eli ilmaseos on sellainen että kone käy kokolailla rauhallisesti tyhjäkäyntiä. Säätäminen aloitetaan pääneulasta ja haetaan sille optimi, sitten säädetään ilmaseos "alaneulasta" kohilleen niin että lähtee ja käy mukavasti. Joskus se tarkoittaa tämän kiristämistä (sulkeminen myötäpäivään), joskus taas avaamista (vastapäivään) jotta seos on optimi yläkierroksillekin.

Huomaa, että moottorissa on lisäksi erikseen tyhjäkäynnin säätöruuvi joka on hyvä aluksi säätää niin että kaasun kurkku on n. 2 milliä auki (riippuu koneesta joten katso manuaalista). Yleensä se on tehtaan jäljiltä ihan sopiva. Mutta sitäkin joutuu usein säätämään jotta ilmaruuvin ja tyhjäkäynnin neulan yhdistelmästä tulee haluttu lopputulos.

Kuulostaa monimutkaiselta ja se kieltämättä joskus onkin. Pääasia että säätää yhtä neulaa kerrallaan eikä yritä säätää kylmää konetta. Neulojen alkuasennot on hyvä painaa mieleen/laittaa ylös. Aloita pääneulasta säätäminen mutta ennen sitä varmista että kone käy sopivilla kierroksilla pukilla ja käynnistyy hyvin ilmaruuvista; sen jälkeen älä siihen koske ennen kuin pääneulasta olet hakenut huippunopeuden sisäänajon jälkeen(!)

Yleensä uusi kone sammuillee sisäänajossa ja silloin auttaa ilmaruuvin kohtuullinen kiristäminen luokkaa 5 minuuttia kellonsuuntaan eli myötäpäivään tai joskus enemmänkin.

Kone käy hyvin jos tulppa on uusi ja sopiva moottorille sää huomioiden.Jos tulppa on väärä/huonossa kunnossa säätäminen ei yleensä auta.

En kuitenkaan takaa että näillä ohjeilla homma toimii :D

Ainiin: Monet krossikuskit testaa tuolla ns. 15 sek säännöllä. Käytät kone lämpöisenä 15 sek paikallaan jos siitä vielä lähtee melko hyvin hieman röpöttäen/savuttaen niin ilmaseos on hyvä. Jos käytät pidempään (15-30 sek) ja lähtee vieläkin hyvin niin alkaa olla jo hieman laihanlainen seos --> avaa ilmaruuvia. Vastaavasti jos sammuu niin liian rikkaalla, ohenna kiristämällä ilmaruuvia. Tässäkin on makuasioita.

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #6 : 24.01.06 - klo: 16.19 »
Hienoa, kiitoksia!

Kokeilen tarkempia säätöjä kun kone on saatu kunnolla ajettua sisään ja ilmoittelen miten onnistui.

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #7 : 24.01.06 - klo: 16.47 »
Tänks

Nuo ohjeet on lähinnä kesäkelille, mutta suuntaa antavia talveenkin. Talvella tuo säätäminen on varmaan vähän niin jä näin. Olennaisinta on että moottori saa tarpeeksi voitelua, myös talvella luulisin.

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #8 : 24.01.06 - klo: 16.49 »
Talvella kannattaa laittaa hieman rikkaammalle... Käynnistyksessä vois auttaa että kuristaa vähän ilmansaantia...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #9 : 24.01.06 - klo: 16.51 »
Talviajosta on ohjeet erikseen http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=4635

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #10 : 24.01.06 - klo: 21.10 »
Juu, eipä tullu mitään tän päivän testaamisesta, koska ei suostunut kone lähtemään käyntiin!

Nyt olen tässä lämmitellyt autoa sisällä ja yrittänyt jo pariin otteeseen käynnistääkin, mutta eipä lähde!

Poissa jake_

  • Jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #11 : 24.01.06 - klo: 21.25 »
Onko hehkussa tarpeeks potkua ?
Kyosho V-One RRR & Pure Ten Alpha GP

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #12 : 24.01.06 - klo: 21.54 »
Pitäisi mittarin mukaan olla, mutta kokeilen ladata sitä vielä.

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #13 : 24.01.06 - klo: 22.18 »
No niin, hehkussahan se vika oli  :roll:

Pitäisikö nyt sitten säätää alaruuvista tiukemmalle, kun kone stumppaa jos koskee kaasuun? Tyhjäkäynti on aika hyvän kuuloinen.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #14 : 24.01.06 - klo: 22.26 »
koita laittaa yläruuvista laihemmalle, eli kiinni päin...

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #15 : 25.01.06 - klo: 09.46 »
Noooh..kuten ylempänä kirjoitin sisäänajossa ilmaruuvin kiristäminen 5-10 min auttanee pitämään koneen hengissä. Pääneulaa ei saa kiristää kuin vasta tankillisten välissä koska se vähentää voitelua.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #16 : 25.01.06 - klo: 11.22 »
Öh, nyt on pakko kommentoida sen verran että molemmat kaasuttimen neulat vaikuttavat polttoaineseokseen ja sitäkautta voitelun määrään. Kaasuttimen avaamalla ja sitä tutkimalla huomaa, että alaneula "tukkii" polttoaineen virtauksen kaasuttimessa, ja sitäkautta laihentaa seosta entisestään. Alaneulan toiminta rajoittuu siihen kun luisti on pohjassa, luistin avauduttua ei alaneula vaikuta enää polttoaineseokseen.

Itseasiassa ilmaruuvi on käsite mikä tavataan vain joissain lennokkimottoreissa, OS LA-sarja esimerkkinä. Ilmaruuvilla varustetussa kaasarissa polttoaineen virtausmäärä on vakio ja sekaan sekoittuvaa ilmaan määrää säädetään juurikin ilmaruuvilla. Siinä säätö tapahtuu toisinpäin kuin auton kaasuttimessa, aukipäin laihempi. Eli autokäytössä molemmat neulat säätelevät polttoaineen määrää suhteessa ilmaan eikä ilman suhdetta polttoaineeseen.

Sisäänajossa, mikäli moottoria käytetään tyhjäkäynnillä siis, alaneulaa säätämällä moottori voidaan saada samalla tavalla liian laihalle kuin pääseostakin säätämällä. Moottorin säädössä täytyy aina muistaa ettei aja liian laihalla, sillä se syö moottoria voitelun puutteen takia. Voitelu heikkeenee, sillä vähemmän polttoaineen kautta öljyn määrä on yhä pienempi, sekä ylikuumetessaan moottori saattaa saavuttaa lämpötilan jossa öljyn voitelukyky lakkaa kokonaan.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #17 : 25.01.06 - klo: 11.26 »
Jep
Siitä alaneulasta voit kuitenkin säätää hieman sisäänajoa varten että pysyy käynnissä; jatkat sitten pääneulasta tankillisten välissä

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #18 : 25.01.06 - klo: 12.01 »
Säätöjärjestys (sisäänajettu moottori):
1. Säädä tyhjäkäyntiruuvi silmämääräisesti tehtaan ilmoittamalla tavalla. (yleensä kurkku auki ~1mm), hienosäädä tarvittaessa.
2. Säädä pääneula ensin niin että moottori ottaa ns. jenkaa kunnolla eikä röpöttele yläkierroksilla. Jos moottori alkaa "laulaa" niin on liian laihalla (katso tarkemmin yksi viesti alempaa) ;)
3. Säädä alaneula (luistissa oleva) tämän jälkeen niin että moottori 30sek tyhjäkäynnin jälkeen vielä jaksaa lähteä röpötellen liikkeelle ja innostuu sitten muutaman kaasupumppauksen jälkeen, 10sek tyhjäkäynnin jälkeen ei pitäisi vielä nikotella. Tässä kohtaa on sitten suuria moottorikohtaisia eroja. Alaruuvin säätöön on monia tapoja mutta tämä lienee helpoin. Se että onko se sitten paras tapa niin se on sitten asia erikseen. Tyhjäkäyntiruuviin ja alaruuviin tarvitsee vain harvoin kajota sitten kun ne on kohdalleen löytänyt.

Miksi sitten tässä järjestyksessä, koska jos säätää pääneulaa säätyy myös alaneulan säätö. Pääneulan läpi kun kaikki soppa koneeseen kulkee.

Jos yläneula on laihalla on myös alaneula metsässä ja silloin alaneulan vääntely ei auta yhtään mitään.
Jos yläneula on rikkaalla ja alaneulaa laihentamalla on sitten saatu auto käymään niin pata oireilee sammumalla kaasuttaessa (koska iso määrä polttoainetta virtaa moottoriin).

HUOM! Moottorin pitää olla normaali käyntilämpötilassa kun säätöjä tehdään. Normaalia on myös se että konetta joutuu säätämään silloin tällöin.

PS. Mitä omaan kokemaani tulee niin uusi moottori paketista otettuna on lähes poikkeuksettaa säädöistään aivan metsässä joten tutustuminen niihin on hyvinkin suotavaa ennen ensimmäistä käynnistystä.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #19 : 25.01.06 - klo: 13.37 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
2. Säädä pääneula ensin niin että moottori ottaa ns. jenkaa kunnolla eikä röpöttele yläkierroksilla. Jos moottori alkaa "laulaa" niin on liian laihalla ;)


Vielä tarkennus mikä mielestäni helpottaa hommaa, varsinkin jos säädöt on "metässä". Säädä ensin pääneula niin että kaasupohjassa ei ota kierroksia (=auto matelee). Tämän jälkeen rupee kiristää neulaa 1/8 kierrosta kerralla kunnes auto rupee kulkemaan ja ääni muuttuu kirkkaaksi.

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #20 : 25.01.06 - klo: 13.38 »
Tästä voisi kirjoittaa kirjan :D

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #21 : 25.01.06 - klo: 14.10 »
Lainaus käyttäjältä: "AkiM"
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
2. Säädä pääneula ensin niin että moottori ottaa ns. jenkaa kunnolla eikä röpöttele yläkierroksilla. Jos moottori alkaa "laulaa" niin on liian laihalla ;)


Vielä tarkennus mikä mielestäni helpottaa hommaa, varsinkin jos säädöt on "metässä". Säädä ensin pääneula niin että kaasupohjassa ei ota kierroksia (=auto matelee). Tämän jälkeen rupee kiristää neulaa 1/8 kierrosta kerralla kunnes auto rupee kulkemaan ja ääni muuttuu kirkkaaksi.


Hyvä tarkennus, nyt kun luin tuon oman sepustukseni uudestaan niin sen voi ymmärtää ainakin kahdella tavalla :)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #22 : 25.01.06 - klo: 14.13 »
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
Tästä voisi kirjoittaa kirjan :D


Itse asiassa kyllä ;)

http://www.rc-racing.info/Jeppe/RC10/NitroTuning.rtf

Tuolla on erään moottorin säätämiseen perehtyneen henkilön artikkeli moottorinsäätämisestä minun heikosti suomentamana, varsinaista kapulakieltä. Mutta eiköhän siitä juvälle pääse...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #23 : 25.01.06 - klo: 14.46 »
Aika hjuva teksti :wink:

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #24 : 25.01.06 - klo: 16.11 »
Hyviä ohjeita! Täytyypä tänään aloittaa säätäminen alusta ja näköjään tarkoitus olisikin, että kone käy tyhjäkäynnillä rikkaalla. Voiko säätöjä tehdä moottorin ollessa käynnissä? Nyt olen sammuttanut koneen ensin (onnistuu muuten helposti kun stumppaa kaasusta :?) ja säätänyt vähän ja sitten taas käyntiin.

Sitten tästä päästäänkin (taas) toiseen kysymykseen. Minkä takia vauhtipyörä ns. jumahtaa välillä jos joutuu tekemään pari käynnistys yritystä? Sitten kun vähän pyöräyttää sitä sormin, niin se pyörähtää taas normaalisti.

Poissa Castrol

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #25 : 25.01.06 - klo: 16.15 »
Lainaus käyttäjältä: "tks"
Hyviä ohjeita! Täytyypä tänään aloittaa säätäminen alusta ja näköjään tarkoitus olisikin, että kone käy tyhjäkäynnillä rikkaalla. Voiko säätöjä tehdä moottorin ollessa käynnissä? Nyt olen sammuttanut koneen ensin (onnistuu muuten helposti kun stumppaa kaasusta :?) ja säätänyt vähän ja sitten taas käyntiin.

Sitten tästä päästäänkin (taas) toiseen kysymykseen. Minkä takia vauhtipyörä ns. jumahtaa välillä jos joutuu tekemään pari käynnistys yritystä? Sitten kun vähän pyöräyttää sitä sormin, niin se pyörähtää taas normaalisti.


Käynnissä se säätäminen pitäisikin tehdä, Ja odota aina vaikkapa parikyt sekuntia säädön jälkeen ja katso sitten että onko tarvetta kääntää vielä johonkin suuntaan.

Sitten vielä toiseen kysymykseen että normaali ilmiö pitäisi olla,
Kunnon selitystä en saa aikaiseksi joten en edes yritä mutta
joku muu varmaan voi selittääkkin ja korjata jos olen väärässä.
Serpent Excel
CMB EVO 2 LS Sanwa

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #26 : 25.01.06 - klo: 17.29 »
Lainaus käyttäjältä: "tks"
Voiko säätöjä tehdä moottorin ollessa käynnissä?


Voi ja just silloin ne pitäiskin tehdä, niin oikeissa autoissa, pienmoottoreissa, kuin radio-ojattavien mootteissakin. Ei tarvi kuin jossain pienkonekorjaamolla seurata esim. moottorisaan säätämistä, niin ikinä ei säädetä moottori sammuksissa. ensin nykäistään muutama kerta, jos ei käynnisty, niin pikkuisen säädetään ja koitetaan käyntiin uudestaan. Sitten kun käynnistyy, niin sitten aletaan vasta säätään oikeen kunnolla.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #27 : 25.01.06 - klo: 21.18 »
No nythän se tempun teki! Laitoin uuden viestin otsikolla "nestelukko".

Eli konetta ei saa nyt edes käyntiin...

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #28 : 25.01.06 - klo: 23.58 »
Tulppa pois ja pyöräytä vauhtipyörästä nesteet pihalle, varo roiskeita!!

Taitaakin jatkua tuossa toisessa topikissa..sorry.

Poissa tks

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.tks-systems.com
Aloittelijalle apuja säätöjen suhteen
« Vastaus #29 : 26.01.06 - klo: 00.17 »
Juu, eipä siellä sisällä mitään ole. Ei vaan suostu pyörimään niinkuin pitäisi. Ratkaisuksi olen ajatellut starttiboxia, niin käynnistys olisi samantien muutenkin helpompaa.