Mitenkäs paljon Stampedeä pitää modata, että tollaisen 3s2p pakan 2300 mAh kennoilla saa mahtumaan siihen? Pelkkä 3s tarjoaa niin lyhyet ajoajat, että menee pelkäksi akun vaihtamiseksi.
3s2p on melkoisen julman kokoinen ja painoinen pakka. Kaksi A123-kennoa peräkkäin on yhtä pitkä paketti kuin tavallinen pötköakku, ja kaksi A123-kennoa rinnakkain taas on vähän leveämpi kuin tavallinen pötköakku. Eli esim. neljä kennoa ei mahdu Speden akkukoteloon nätisti. Mulla on ne kolme rumasti teipattuna kyytiin.
Kyllä kolmellakin kennolla ajelee, varsinkin kun lataus on tosiaan reilusti alle 10 minuuttia. Eikä edes tarvita kallista laturia.
Esimerkiksi 3x2 rinnakkain niin se olisi esimerkiksi 9.9v ja 4600 mah. Vastaavasti 2x3 voisi olla 6.6v ja 6900mah.
Esimerkiksi 3x2 rinnakkain niin se olisi esimerkiksi 9.9v ja 4600 mah. Vastaavasti 2x3 voisi olla 6.6v ja 6900mah.
Nyt mulla on jäänyt matikantunnilla jotain väliin... :wink:
Eikös LiFe kennon nimellisjännite ole 3,3 volttia? Noissa molemmissa laskutavoissa saadaan kennojen määräksi 6 kennoa joiden nimellisjännite on 19,8 volttia. Ny tässä on jotain mitä mä en tajuu... :cool:
Luetun ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa, äsken vasta älysin katsoa virtalukemat. Nyt meni jakeluun... :cool:Hyvä että nyt ymmärsit. Oma lamppu ei aina ihan kirkkain ole ja asiat tulee esitettyä omalla tavalla, kun ei välttämättä kirjoitushetkellä tule oikeat termit mieleen. Tosiaankin tuollaisia 3s2p ja 2s3p systeemeitä tarkoitin.
Yleensä litium-pohjaisten akkujen (joita siis voi rinnankytkeä, toisin kuin nikkeliakkuja)
ToniA, mitä tuo akkupaketti painaa? Kokoa sillä on ainakin juhlavasti :shocked:
Mitä muutoksia jouduit tekemään että sait tuon akun mahtumaan sharkkiin?
Mistäs löytäisi edullisen ja i*ioottivarman laturin näiden akkujen lataamiseen? Ajattelin kustomoida yhden Nikon käyttämään näitä (3S) ja pitäisi laturiksi saada jotain sellaista, ettei tarvitse kuin laittaa piuhat kiinni ja ladata.Ihan ku joku olisi puhunut että lyijylangalla latailee näitä suoraan akulta. :D
Tarttis löytää sellainen laturi, jolla lapsikin osaa ladata, mutta silti turvallisesti.
Taikka sitten kiinasta tasurilla oleva halpislaturi ns markalla.
Saa toki suomestaki vastaavia.
OT:
Ja kokemuksesta sanon että överilööder kakkosessa on vittumaine softapugi, joka ainakin ilmenee life-latauksessa.
Laturi nostaa 2s pakassa 7.2v jännitteen kennoihin ja sit tuuttaa että valamis.
Oikeassa elämässä pitäis nostaa 7.2v jännite, sit pitää jännite siinä ja alkaa pikkuhiljaa laskemaan latausvirtaa, mahheja menee silti helpostikki 500-1000mah.
Sitten kun laturin boottaa, ja laittaa latauksen uudestaan niin lataa täyteen.
Teen tarkan tutkielman aiheesta huomenna ja alan selvittelemään myyjältä/valmistajalta että mitvit.
No, eivoi mitään. Tottapuhen en kyllä noita kasatakkaan osaa... :mrgreen: Kysympäs vaan, että minkälainen nopari vähintään pitäisi olla, että soveltuisi noihin?
Mä ajelin ihan Speden XL-1 noparilla 3s A123-kennoilla. Nopari ei ottanut nokkiinsa, mutta olisi pitänyt käyttää vielä 13-hampaistakin pienempää pinjonia 18-hampaisen tilalla.
Mä ajelin ihan Speden XL-1 noparilla 3s A123-kennoilla. Nopari ei ottanut nokkiinsa, mutta olisi pitänyt käyttää vielä 13-hampaistakin pienempää pinjonia 18-hampaisen tilalla.
Ihan varotuksena vain ajattelin mainita, että XL-5:n speksien mukaan tuo 9,9 V on liikaa. Voihan sekin sen kestää, mutta kun ei itsellä ole tietoa niin en mene vasta äskettäin aloittaneelle harrastajalle neuvomaan sellaista, mikä voi noparin hajottaa.
Soveltuuko tämä (hyväksi ja tehokkaaksi) laturiksi noille A123 kennoille:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018
Jos lataan esim. 2300mAh akkupakettia, sitä saanee ladata max. 6,9A virralla,
mutta mainittu laturi ei sellaiseen kykene, mikä kykenee, edullisesti?
Ovatko nuo A123/sonyn kennot (yksi kenno) mitoiltaan NiMh kennojen kokoisia?
Tietäs suurpiirtein millanen möhkylä se olis verrattuna lipoon.
Jos lataan esim. 2300mAh akkupakettia, sitä saanee ladata max. 6,9A virralla,...
Ovatko nuo A123/sonyn kennot (yksi kenno) mitoiltaan NiMh kennojen kokoisia?
Tietäs suurpiirtein millanen möhkylä se olis verrattuna lipoon.
Haeskelin vaihtoehtoisia LiFePO4-kennoja ja tuli vastaan tällainen: 40138 10Ah LiFePO4 Cell (http://www.rechargeablelithiumpower.com/oscommerce2/catalog/40138-lifepo4-cell-p-28.html). Jos vaan autossa on tilaa, niin tuollaisella saa kyllä ajoaikaa ja latausvirtaakin saa syöttää ihan reilusti. Tuo yksi kenno tosin painaa n. 450 g, joten ihan mihin tahansa pikkuautoon nuo eivät sovi.Tuotahan melkein voi ladata suoraan auton laturilta :D Harmi että tuo jännite vielä noissa Life-seteissä pieneks.. tosin noitakin pitäs olla kolme. :D
Kärkkäiseltä(Ylivieska) itse hain 2400mah kennoja tosin viimeiset olivat, jotka ostin. Lisää oli kuulemma tulossa..
Sabessakin on valmis pakkoja 6,6V ja 9,9V, graupner on valmistaja.
Kärkkäiseltä(Ylivieska) itse hain 2400mah kennoja tosin viimeiset olivat, jotka ostin. Lisää oli kuulemma tulossa..
Ja ne siis nimenomaan oli LiFePO-kennoja? :roll:
Elikkä, mulla on toi bantam pc5 laturi, niin voiko sillä latailla näitä akkuja ?Varsinaista LiFe-ohjelmaahan tuossa Bantamissa ei ole, mutta voihan niitä tietysti ladata jollain toisella ohjelmalla jos muistaa katkaista latauksen kennojännitteen tullessa täyteen.
Elikkä, mulla on toi bantam pc5 laturi, niin voiko sillä latailla näitä akkuja ?
Mun mielestä tällä hetkellä ei kannata ostaa muita kuin aitoja A123-kennoja, siis jos haluaa näitä Life-kennoja.
Laturissa pelkkä maksimi latausvirta ei ratkaise, vaan myös teholla on merkitystä. Esimerkki:
* Swallow Advance lataa max. 5.0A virralla
* Mutta max. latausteho on kuitenkin 50W
-> Latausvirran ja latausjännitteen tulo on korkeintaan 50, eli täyden latausvirran saa vain 10V jännitteeseen asti
Laturissa pelkkä maksimi latausvirta ei ratkaise, vaan myös teholla on merkitystä. Esimerkki:
* Swallow Advance lataa max. 5.0A virralla
* Mutta max. latausteho on kuitenkin 50W
-> Latausvirran ja latausjännitteen tulo on korkeintaan 50, eli täyden latausvirran saa vain 10V jännitteeseen asti
Meinaatko tällä sitä, että 9,9V pakkaa pystyy vielä täydellä teholla lataamaan,
mutta sitä suurempia ei pysty ruokkimaan täydellä tehokkuudella?
Ovat suht' edullisia ja erittäin toimivaksi todettuja. Esimerkiksi Hobbycity myi jossain vaiheessa Yuntong-merkkisiä LiFePO4-kennoja. Kokemukset eivät vissiin olleet kovin hyvä.
Jokainen lataus kuluttaa sitten noin 3Ah sähköä, ja tavallinen noin 55Ah auton akku ei enää jaksa käynnistää autoa kun sen kapasiteetista on puolet käytetty.
Nyt on BC6-10 hankittuna ja johan latautuu tuo 9,9V 2300mAh lifekin 4C voimalla...
Mitenkäs näitä lifejä pitäisi/suositteletta purkamaan, onko muistihäiriö sama juttu
kuin nimh/nicd kennoilla vai miten menee?
Ok, kiitos tiedosta! Mitenkäs onko kellään tietoa kiinalaisesti 1350mAh kennosta,
mikä sen / kiinalaisten kennojen C-arvo on, onko sama 30C vai heikompi?
Rinnan kytkiessä akun kapasiteetti ja C-lukema, eli virranantokyky nousee...
...2s2p, niin jännite sama 7.2v, mut kapasiteetti 4800mah ja 60c.
Ekassa paketissa kennoja on kaks, tokassa neljä.
No eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että jos kyseessä on puolet pienempi kenno ja vielä piraatti, ettei samoja speksejä voi olla?
Maksaahan nuo, mutta tuetaan suomalaista :wink:
kuten kaikissa akuissa:
Sarjaan kytkiessä jännite nousee, joka suoraan nostaa koneen maksimikierroksia, samalla parantaa hyötysuhdetta.
Rinnan kytkiessä akun kapasiteetti ja C-lukema, eli virranantokyky nousee.
Eli jos on 2s1p paketti, niin esimerkillä jännite on 7.2v, kapasiteetti 2400mah, ja vaikka 30C.
Jos taasen on 2s2p, niin jännite sama 7.2v, mut kapasiteetti 4800mah ja 60c.
Ekassa paketissa kennoja on kaks, tokassa neljä.
Piraatilla meilläpäin voidaan tarkoittaa sitä, että jos vaikka supermarketista ostaa vaikka kelloksin riisimuroja ja sitte vaikka pirkka-riisimuroja, niin kelloksi on aito ja pirkka on piraatti.
Mutta koitan tässä ketjussa jatkossa käyttää sanamuotoa rinnakkaistuote, niin ei sanapoliiseilla mee sukat sekaisin.
Ainakin harjattomissa koneissa ja miksi ei harjallisissakin maksikierrosluku on ihan fysiikkaan perustuva raja, eikä se nouse eikä laske mihinkään riippumatta siitä millaisen akun sinne moottorin perään ripustaa. Toki koneen pyörimisnopeus kasvaa jännitteen kasvaessa, mutta jossain vaiheessa magneetit/käämit lentävät tangentin suuntaan ja kierrosluvun maksimi tulee ylitetyksi.
LiFePO4-akkupaketti: | 3S2P 22430(9.9V/2200mAh) 60C |
Nimellisjännite: | 9.9V |
Nimelliskapasiteetti: | 2200 mAh |
Maksimi latausjännite: | 12V |
Purku cutoff-jännite: | 6V |
Maksimi latausvirta: | 5C(11A) |
Maksimi jatkuva purkuvirta: | 60C(132A) |
Maksimi purskepurkuvirta: | 80C(176A) 5 sekunnin ajan |
Pituus X leveys X korkeus | 129mm X 44mm X 22mm |
Paino | 300g |
Kiitos guruille tiedoista, selventyi itsellekin seikka, jos toinenkin!
Tässä sitten lisää purtavaa ja sitä myöden kysyttävääkin.
(http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Laturit/Bantam%20BC6-10/9-12-2008_dataa.jpg)
Latasin tuossa päivällä Life A123 6,6V 1100mAh 30C akkuni täyteen Bantamin BC6-10
laturilla ja seurasin reaaliajassa softalla lataamista. Latausvirraksi annoin
4,4A ja käyrästä näkee, että lähes koko ajan toimikin sillä ja lopussahan tuo aina
pudottautuu tehollisesti. Nyt kuitenkin tapahtui ns. "hypähdys", jota en ymmärrä.
Volttimäärä oli tuossa hypyn kohdalla 7,2V, eikös 3,6V + 3,6V ole 7,2V eli se mitä
sinnekin kuuluukin mennä, vai?
Mikä mättää, vai mättääkö mikään, huolehdinko turhaan?
Huom. Balanseri oli kiinni akussa, millaisia vaikutuksia?
Kiitos!
Löytyi lopultakin Sub-C-kokoisia LiFePO4-kennoja ja valmiiksi kasattuja akkuja.
...
Jos joku on kiinnostunut näistä akuista, niin laita YV:tä. Ajattelin tilata muutaman akkupaketin näitä itselleni, mutta voisin samaan tilaukseen ottaa muillekin kiinnostuneille. Myös muita kennokokoja löytyy, mutta itseäni lähinnä kiinnostaa tämä koko, kun tällaisen akun saa mahtumaan useimpiin autoihin 6-kennoisen pötköakun paikalle.
...
Voisiko joku selittää tai liitää kuvan tai linkin mihin nuo tasausliittimen johdot juotetaan? :undecided:
Ja mikä virtalähde olisi hyvä tälle laturille: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028&Product_Name=Turnigy_Accucel-6_50W_5A_Balancer/Charger (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028&Product_Name=Turnigy_Accucel-6_50W_5A_Balancer/Charger)
Kiitos hyvästä kuvasta, homma selveni. Ja tuo Penguinin virtalähde näyttää myös aika hyvältä.Turnigy + Imax 5A poweri combo löytyy itsellänikin. Toimii ihan riittävän hyvin.
Mitenkäs tuossa Turnigyssa menee DC-liittimen napaisuus: Plussa keskellä ja miinus ulkopuolella?Hmmh. Ilmeisesti kysymys oli vähän mulle suunnattu. Zippy H:n balancerliitin on ainakin menny suoraan siihen.. jos kysymyksen nyt ymmärsin oikein. :)
Jos tässä laittaisi pariin virtalähteeseen liittimet kiinni.
Hmmh. Ilmeisesti kysymys oli vähän mulle suunnattu. Zippy H:n balancerliitin on ainakin menny suoraan siihen.. jos kysymyksen nyt ymmärsin oikein. :)
En kyllä osaa sanoa varmaksi. Kopassa ei oo merkitty ja oma yleismittari on lainassa. Katoin kans hauenleuka liitintä eikä siitä pystyny päätteleen kumpi menee keskelle. Eikä imaxista voi sanoa muuta kuin että se keskiosa on keltainen ja siinä on keskinavalle lisäksi jousimaiset koskittemet/pidikkeet. Kai se keskellä olevana tuntus luonnolliselta.Hmmh. Ilmeisesti kysymys oli vähän mulle suunnattu. Zippy H:n balancerliitin on ainakin menny suoraan siihen.. jos kysymyksen nyt ymmärsin oikein. :)
Juu et. :smiley: DC-liitin on se mihin virtalähde laitetaan kiinni ja ainakin kuvista olin siinä sellaisen näkevinäni.
Eli vain hyviä kokemuksia näyttäisi olevan. Millasia katkasulaitteita olette lankojen väliin kyhäilleet? Onko ihan kennomäärän valintaa vai tietylle kennomäärälle? Kattelin noita Wikin ohjeita jo vähän tuossa, mutta ei vissiin 2S 2300mah pakalle oikein sovellu tuo zäppäily. Oliko mitään ongelmia löytää noita jämäkämpiä fettejä?
Ja saanen kysyä, miksi lataat noin pienillä ampeereilla? :tongue:
Jos kus jopa kirjoitellessani ajattelnen "Nyt en uskoakseni kirjoita väärin"
Hoblaa.2S akun tasausjohdossa on kolme johtoa, usein punainen sininen ja musta: yksi pluspäällä (6.6V), toinen kennojen välissä (3.3V) ja kolmas miinuspäässä (0V). Esim. JST-XH johtoja saa HobbyKingistä halvalla... tai esim rikkinäisestä akusta voi evakuoida tuon johdon.
Jos tuollaisen 2S (6,6V) paketin kasaa niin tarvitseeko tehdä laturin ja akkupaketin väliin jonkinlainen tasausliitin?? Jos tarvihee niin kuinkas se sitten tehdään?