Kirjoittaja Aihe: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön  (Luettu 71373 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhiz

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #60 : 21.11.08 - klo: 22.20 »
Kärkkäiseltä(Ylivieska) itse hain 2400mah kennoja tosin viimeiset olivat, jotka ostin. Lisää oli kuulemma tulossa..
« Viimeksi muokattu: 21.11.08 - klo: 22.27 kirjoittanut Juhiz »
Schumacher Cougar Laydown - Cougar KD

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #61 : 23.11.08 - klo: 01.37 »
Haeskelin vaihtoehtoisia LiFePO4-kennoja ja tuli vastaan tällainen: 40138 10Ah LiFePO4 Cell. Jos vaan autossa on tilaa, niin tuollaisella saa kyllä ajoaikaa ja latausvirtaakin saa syöttää ihan reilusti. Tuo yksi kenno tosin painaa n. 450 g, joten ihan mihin tahansa pikkuautoon nuo eivät sovi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #62 : 23.11.08 - klo: 09.35 »
Haeskelin vaihtoehtoisia LiFePO4-kennoja ja tuli vastaan tällainen: 40138 10Ah LiFePO4 Cell. Jos vaan autossa on tilaa, niin tuollaisella saa kyllä ajoaikaa ja latausvirtaakin saa syöttää ihan reilusti. Tuo yksi kenno tosin painaa n. 450 g, joten ihan mihin tahansa pikkuautoon nuo eivät sovi.
Tuotahan melkein voi ladata suoraan auton laturilta :D Harmi että tuo jännite vielä noissa Life-seteissä pieneks.. tosin noitakin pitäs olla kolme. :D
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #63 : 23.11.08 - klo: 10.04 »
Kattelin kärkkäisten sivuilta, eikä siellä ainakaan nyt kennoja ollut, joten laitoin meiliä sinne suuntaan.
Onko kuitenkin niin, että verticalhobby tuppaa olemaan ainut rc-liike suomessa, joka noita kennoja myy,
vai miksi ei googlekaan löydä suomesta näitä akkuja?

Jos jollakulla muita paikkoja tiedossa, niin inffoa otetaan vastaan, sitä ennen edelleen googletetaan.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #64 : 23.11.08 - klo: 10.07 »
Kärkkäiseltä(Ylivieska) itse hain 2400mah kennoja tosin viimeiset olivat, jotka ostin. Lisää oli kuulemma tulossa..

Ja ne siis nimenomaan oli LiFePO-kennoja? :roll:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #65 : 23.11.08 - klo: 10.11 »
Sabessakin on valmis pakkoja 6,6V ja 9,9V, graupner on valmistaja.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #66 : 23.11.08 - klo: 10.15 »
Sabessakin on valmis pakkoja 6,6V ja 9,9V, graupner on valmistaja.

Niin siis pakkojen kokoaja. Tuskin kuitenkaan pakoissa käytettyjen kennojen valmistaja..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Juhiz

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 23.11.08 - klo: 10.46 kirjoittanut Juhiz »
Schumacher Cougar Laydown - Cougar KD

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #68 : 23.11.08 - klo: 10.34 »
Elikkä, mulla on toi bantam pc5 laturi, niin voiko sillä latailla näitä akkuja ?

tomppa 82:lle Joo niinhän se varmaan on, kokoaja graupner  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #69 : 23.11.08 - klo: 12.02 »
Kokoaja on juu graupner, nuo saben akut huomasinkin, mutta hinnoiltaan kalliimpia kuin verticalhobbyssä.
Jäävätkö tarjonnat näihin kahteen liikkeeseen? Eikö kennojakaan saa mistään (muualta)?

Edit. nuo kärkkäisen akut ovat C-arvoltaan näemmä heikommat? Muutenkin luvut vähän miten sattuu
2500mAh ja 3,2v? Tällä erää taidan kääntyä verticalin puolelle, paras tarjonta mitä nyt eteen sattunut.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #70 : 23.11.08 - klo: 15.55 »
olen nyt lataillut 4.2v per kenno, toistaiseksi toimii ja silmät ja sormet tallessa  :afro:

tunkkasin sharkkiin 3s noita isoja kennoja :O

ainii, minen ainakaa vastaa jos joku räjäytttää itsensä ylilataamaalla akkujansa  :police:
/ Jere Siirilä

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #71 : 23.11.08 - klo: 16.19 »
Elikkä, mulla on toi bantam pc5 laturi, niin voiko sillä latailla näitä akkuja ?
Varsinaista LiFe-ohjelmaahan tuossa Bantamissa ei ole, mutta voihan niitä tietysti ladata jollain toisella ohjelmalla jos muistaa katkaista latauksen kennojännitteen tullessa täyteen.
Tämä tietysti sitten ihan omalla vastuulla!

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #72 : 24.11.08 - klo: 09.42 »
Elikkä, mulla on toi bantam pc5 laturi, niin voiko sillä latailla näitä akkuja ?

Tuossa on lyijyakkuohjelma. Voit ladata kaksikennoisia A123-akkuja 6V lyijyakkuohjelmalla ja neljäkennoisia 12V lyijyakkuohjelmalla.

Erillisellä katkaisulaitteella näitä voi ladata millä tahansa vakiovirtaa antavalla laturilla: http://wiki.lennokit.net/index.php/LiFe#Lataaminen


Mun mielestä tällä hetkellä ei kannata ostaa muita kuin aitoja A123-kennoja, siis jos haluaa näitä Life-kennoja.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #73 : 24.11.08 - klo: 11.17 »
Mun mielestä tällä hetkellä ei kannata ostaa muita kuin aitoja A123-kennoja, siis jos haluaa näitä Life-kennoja.

Miksi?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #74 : 24.11.08 - klo: 13.24 »
Ovat suht' edullisia ja erittäin toimivaksi todettuja. Esimerkiksi Hobbycity myi jossain vaiheessa Yuntong-merkkisiä LiFePO4-kennoja. Kokemukset eivät vissiin olleet kovin hyvä.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #75 : 24.11.08 - klo: 14.37 »
Laturissa pelkkä maksimi latausvirta ei ratkaise, vaan myös teholla on merkitystä. Esimerkki:
* Swallow Advance lataa max. 5.0A virralla
* Mutta max. latausteho on kuitenkin 50W
-> Latausvirran ja latausjännitteen tulo on korkeintaan 50, eli täyden latausvirran saa vain 10V jännitteeseen asti

Meinaatko tällä sitä, että 9,9V pakkaa pystyy vielä täydellä teholla lataamaan,
mutta sitä suurempia ei pysty ruokkimaan täydellä tehokkuudella?

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #76 : 24.11.08 - klo: 15.01 »
Laturissa pelkkä maksimi latausvirta ei ratkaise, vaan myös teholla on merkitystä. Esimerkki:
* Swallow Advance lataa max. 5.0A virralla
* Mutta max. latausteho on kuitenkin 50W
-> Latausvirran ja latausjännitteen tulo on korkeintaan 50, eli täyden latausvirran saa vain 10V jännitteeseen asti

Meinaatko tällä sitä, että 9,9V pakkaa pystyy vielä täydellä teholla lataamaan,
mutta sitä suurempia ei pysty ruokkimaan täydellä tehokkuudella?

Ymmärsit juurikin täsmälleen oikein :grin:

Eli tuossa tapauksessa jännite (voltteina) * virta (ampeereina) <= 50 W (watti on yksikkönä voltti * ampeeri)

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #77 : 24.11.08 - klo: 15.07 »
Kiitos pikaisesta vastauksesta ja hyvä, että tuli asia ymmärretyksi.
Tuo sabessa myytävä Swallow DC EQ 12V riittää siis itselle nyt alkuun,
koska akuiksi ei ole tulossa 9,9V suurempia, vielä...

Ajallaan "jos" näitä akkuja tuppaa alkaa käyttämään lipojen sijaan, niin tilataan
laturi, joka jaksaa puksuttaa isompaa volttimäärää. Tuetaan nyt kuitenkin alkuun
suomalaista liikettä  :wink:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #78 : 24.11.08 - klo: 15.37 »
Ovat suht' edullisia ja erittäin toimivaksi todettuja. Esimerkiksi Hobbycity myi jossain vaiheessa Yuntong-merkkisiä LiFePO4-kennoja. Kokemukset eivät vissiin olleet kovin hyvä.

Valmistajiahan löytyy useampia tai ainakin eri nimisiä kennoja. Itse ajattelin kyllä kokeilla muitakin kennoja, silläkin riskillä että eivät ole niin hyviä. Nämä kennot ovat vasta kovin tuore keksintö verrattuna muihin kennotyyppeihin ja kehitystä tapahtuu nopeasti.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #79 : 24.11.08 - klo: 15.41 »
Yksinkertaisin mahdollinen kolmekennoisen A123-pakan (ei sovi muille kennomäärille!!!) laturi on muuten
  • halpa yleismittari
  • n. 3 metriä 1.5mm2 piuhaa, esim. kattohalogeenien kytkentään tarkoitettua
  • starttiakku, vapaa-ajan akku tms. iso lyijyakku

Kolmekennoinen pakka kytketään tuolla piuhalla lyijyakkuun. Sitten seurataan A123-pakan jännitettä tuolla yleismittarilla ja kun se näyttää noin 11.8V on akku täynnä. Tähän menee noin 8-10 minuuttia. Eikä akku ole siitäkään kovin pahoillaan jos tuota ei niin orjallisesti noudata, A123 ei poksahda pienestä ylijännitteestä.

Jokainen lataus kuluttaa sitten noin 3Ah sähköä, ja tavallinen noin 55Ah auton akku ei enää jaksa käynnistää autoa kun sen kapasiteetista on puolet käytetty.

Mun lataussysteemi on muuten vastaava, mutta tuon halvan yleismittarin sijasta mulla on itse kasattu katkaisulaite joka yksinkertaisesti katkaisee virtapiirin kun ladatun pakan jännite on tarpeeksi korkea (eli akku täynnä).

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #80 : 25.11.08 - klo: 15.40 »
Jokainen lataus kuluttaa sitten noin 3Ah sähköä, ja tavallinen noin 55Ah auton akku ei enää jaksa käynnistää autoa kun sen kapasiteetista on puolet käytetty.

Kannattaa nyt muistaa, että akun todellinen kapasiteettikin riippuu akun iästä ja kunnosta. Joskus akkuliikkeestäkin voi saada tuollaisen tavallisen auton akun, joka sinänsä olisi jo kaatiskamaa, jos oikeasti kunnon rasitustesti tehtäisiin. Ja syy tähän on se, että joskus ne akut saattaapi seistä melkoisen pitkäänkin liikkeen hyllyllä tai varastossa tyhjinä. Ei tee hyvää lyijyakuillekkaan moinen. Miksikö ne sitten riittää aika monen kunnossa olevan auton käynnistämiseen? Noh kun useimpien autojen käynnistykseen riittää 200A/ 5sek. pursketehot
« Viimeksi muokattu: 25.11.08 - klo: 15.44 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #81 : 30.11.08 - klo: 10.47 »
Noniin, ensimmäinen lifeakku hommattuna. Mitenkäs lifet kestää kylmällä suhteessa nimh, nicd ja lipoa vastaan?
Onko erityispiirrettä, kestääkö esim. paremmin kuin lipo?

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #82 : 30.11.08 - klo: 13.26 »
Ensiajot tuli ajettua akulla (Graupner Life A123 9,9V - 2300mAh 30C/40C)
Ajoin 7 minuuttia 80% täyttä kaasua, koska halusin selvittää kauanko akku
kestää oikeen bashinki ajossakin. Laturina siis toimii sabesta ostettu
Swallow DC = http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018

Laitoin laturiin lifeakun ja latausarvoksi laturin maksimin 6A, mutta koko
latauksen aikana laturi ei ladannut 4,9A suuremmalla virralla, mistä tämä
voisi johtua? (laturin speksit linkissä). Aiemmista kirjotuksista muistan
jonkun sanoneen, että 10V asti jaksaa puskea täyttä tehoa, joten sen
perusteella pitäisi ladata maksimillaan, mutta miksi ei lataa?

Lataus faktoja:
1087mAh / 16min 41s
- lopussa n.1min hidastuminen
- latausvirta korkeimmillaan 4,9A, kun laturin maksimi on 6A
- akulla ajettu 7min, kulutti siis alle puolet kapasiteetistään
- akun kokonaisajoaika voisi näin ollen olla 10-15min?

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #83 : 30.11.08 - klo: 13.29 »
SS,

Liekö latautuminen kennokohtaista? Ainakin Zippyn lipo-kennot käyttäytyy vähän siihen malliin.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #84 : 30.11.08 - klo: 13.58 »
Kokeilin nyt varmistukseksi, että laturi on kunnossa ja laturin maxithan on lataus 6A ja purku 1A.
Nimhiakkua laturi osasi purkaa maximitehoilla 1A ja ladata 6A, mutta kun laitoin lifeakun, niin
purku ei noussut 0,48A suuremmaksi ja latauskin jäi 4,9A virtaan, mikä mättää nyt menossa akun
toinen latauskerta ja kertaakaan en ole akkua tyhjäksi ajanut?

Balanseriin laitoin akun ja keskimmäinen kenno oli muihin nähden valollaan himmeämpi.
Akku siis ihan uusi, sabesta ostettu, voiko akku olla rikki vai mikä vaivaa, apua?  :embarrassed:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #85 : 30.11.08 - klo: 19.56 »
Akun latauksessa yksi edellytys tietyn suuruisen latausvirran käytölle on, että akku pystyy sen myös vastaanottamaan. Luulisin, että Swallow näyttää sitä virtaa, mikä akkuun oikeasti menee. Tällöin tuo tarkoittaisi sitä, että se akku ei oikeasti pysty ottamaan vastaan suurempaa virtaa. Se on tuon virran kanssa vähän kuin köydellä työntäisi, että vaikka kuinka työntää, niin vain sen verran menee kun vastaanottamaan kyetään. Ja se että kykenee ottamaan vastaan ei sitten tarkoita sitä, että kestää niin suuren virran. Tässä tapauksessa tosin tuo ei pitäisi olla ongelma, sillä noita pitäisi voida ladata yli 9A virralla huoletta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #86 : 30.11.08 - klo: 20.09 »
Kiitos vastauksesta, odottelin tovin edes jotain.

Joo, ei pitäisi ongelma olla, kun viirun verran yli 2C:llä lataan
ja suositus on 2-3C, joten silti pitäisi varaa olla, mutta ymmärrän
pointtis, laitoin myyjälle kyselyä asiasta ja katotaan mitä sieltä
saadaan vastaukseksi.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #87 : 30.11.08 - klo: 20.16 »
Ei tuossa ole yhtään mitään vikaa, ja kirjoittelinkin tuosta jo yllä. Tuo Swallow on max. 50W teholla lataava laturi. Eli ratakiskosta: latausjännite voltteina kertaa latausvirta ampeereina on korkeintaan 50 (wattia). Tuon 6A latausvirran saa vain jos latausjännite on alle 8.3V.

Kolmekennoinen A123 ladataan 10.8V jännitteeseen. 50W / 10.8V = 4.63A. Jännite nousee äkkiä yli 10 voltin, eli virran pitää mennä alle 5A jo varhaisessa vaiheessa tuolla laturilla.

Tuota akkua voi hyvällä omallatunnolla ladata yli 10A virralla, noin mäkin teen omalleni. Edelleen, lue pari viestiä ylempää miten.


Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #88 : 30.11.08 - klo: 21.10 »
Ok, eli jos/kun akun jännite on alle 8,3V, niin vain silloin minun laturini lataa 6A teholla,
sitten kun saa tuon 8,3V täyteen, niin alkaa latausjännite laskemaan ja tuossa 10V kohdalla
on se mitä nytkin on n.4,6A, ymmärsinkö oikein?

Eli tuo Swallow:n laturi ei ihan riitä 9,9V akun täyteen teholataukseen - kokoaikaisella,
täydellä kapasiteetillään, mutta 6,6V akun se lataa 6A voimalla. Jees, jos nyt ymmärsin
oikein niin hyvä, tietää että akku kunnossa ja oppii taas lisää.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #89 : 01.12.08 - klo: 19.20 »
Mitä muita latureita suomesta löytyy tukemaan Life/LifePO toimintoa, kuin:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018

Linkit kertoo paljon, jos jollakulla tietoa, niin olisin kiitollinen!
Ps. Alle 200€ laturit...
« Viimeksi muokattu: 01.12.08 - klo: 19.43 kirjoittanut -SS- »