Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - J-P

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]
151
Polttisautot / Auto on liian nopea
« : 04.07.05 - klo: 16.13 »
Ja jos on vanhempi radio, missä ei noita säätöjä ole, niin laita kaasun työntötanko lähemmäs servon akselia siinä servohornilla.  Silloin se ei liikuta kaasarin luistia niin suurella liikeradalla. Ja tuon jälkeen vaan säätää linkin oikein, l. riittävä kuollutmatka(~1mm) ennekuin kaasarin luisti lähtee liikkumaan.

152
RC-kerhot ja -radat / Lahden rc autoilijat
« : 02.07.05 - klo: 01.13 »
Moro!

Käväsin tuossa viikko sitten tähyilemässä ratapaikkaa(mikäli on se tyhjä tontti jonkun teollisuushallin ja ontelolaattojen välissä). Onko tuossa asutusta kuinka lähellä? Aattelin vaan, että kuinka nopeasti rupeaa tulemaan valituksia metelistä(ah, tuo ihana tekosyy saada valittaa), jos/kun tuo tontti saadaan ratakäyttöön.

Ja sitten vähän tuon radan käytöstä. Miten tuolle radalle on suunniteltu käyttöoikeus? Lahden UA:n jäsenyys nyt ainakin(kö?), mutta entä muuta? Itse en päässyt paikalle tuolloin 26.5, sillä olin Turussa mummon 80v. juhlissa.

Ja ilmoitelkaa ihmeessä tuon radan vaiheista. Lähinnä koska on tarkoitus sitä ruveta rakentamaan, sillä talkoisiin olen kyllä valmis osallistumaan.

153
Polttisautot / Polttoaineista?
« : 01.07.05 - klo: 16.12 »
Lainaus käyttäjältä: "mascot"
Vaikka nitro onkin pienoismallipolttoaineitten kallein osanen, en lähtisi koittamaan millään moottorilla alle 10% nitrolla. Syynä tähän, etten jaksa tapella vehkeitä käyntiin... Riittävästi nitratulla polttoaineella ja oikealla tulppavalinnalla saa melkein moottorista kuin moottorista (poislukien kiinanraudat) luotettavasti käyvän ja helposti käynnistyvän.
- FIN 4853 -
- Timo Huhtamäki -


Jep jep, makuasioita, mutta hyvin pelaa TT:n Pro-21BX-R-moottori(tosin uudelleen muotoiluilla kanavilla) ihan itse sekotetulla fuililla, josta 7% on nitroa ja 17% rissa/aerosave-seosta. Ja tulppa on tuo hyväksi todettu OS A3. Lähtee hyvin ryypytettynä ekalla käyntiin(vetostartti) ja jos joutuu sammuttamaan välillä niin myös sen jälkeen lähtee heti käyntiin eikä muutenkan sammuile. Tehoakin on ihan riittävästi ainakin tälleen alkuun.

154
Polttisautot / väljyys
« : 29.06.05 - klo: 22.42 »
Lainaus käyttäjältä: "otus"
minullakaan ei tunnu puristukset laikaan ja moottoria ei saa millään käymään


Lennokki puolen tekohengitys: Laita polttoaineeseen lisää rissaa, se lisää aineen viskositeettia ja tiiviistää vanhan horon koneen. Toimii ainakin vanhoissa liukulaakeri moottoreissa(OS 15FP) ihan hyvin. Tietenkin kannattaa katella uutta sylinteri/mäntä-yhdistelmää(mikäli on kohtuu hinnassa/yleensäkään saatavana) tai kokonaan uutta moottoria.

155
Polttisautot / thunder tiger
« : 29.06.05 - klo: 22.34 »
Lainaus käyttäjältä: "drillmaster"
Se väljyys on semmoinen että sen juuri ja juuri huomaa, kokoluokkaa 1/6mm.


Kannattaa kävästä kyselemässä laakeriliikkeestä uutta laakeria. Voi olla jonkin verran halvempi tai ainakin laadukkaampi(mikäli esim. SKF) mitä joku vinkuinkkari-laakeri.

Tuosta merkin vaihdosta, niin on käynyt myös mielessä. Tässä kun saa nuo radiot kuntoon(pari Hitek 5925MG-servoa ostettua) ja muut menot pois alta, niin auto menee melko tod.näk. vaihtoon. Ajellaan tuolla nyt minkä kestää, ens vuonna vois jo harkita kisoihin osallistumista(melko suurella todennäköisyydellä en tuolla autolla).

BTW, päivittelin tuossa nuo kylmänkelin tukivarret joustavuuden toivossa ja keittelin huvikseni vanhat tukivarret. Noista vanhoista tuli pikkasen joustavammat mitä nuo kylmänkelin on. Pitäis varmaan tehä uusiks taannoinen penkkiä päin ajo :roll: , näkis kestäiskö nuo alapallo-nivelet paremmin murtuilematta. Vakiona nuo ei sitä kestä.

156
Polttisautot / thunder tiger
« : 29.06.05 - klo: 20.35 »
Lainaus käyttäjältä: "drillmaster"
Onkos joku muu vaihtanut eb4 s2:en vetostarttimottiin moottorin perälevyä, itse piti tuossa vaihtaa, mutta näyttäisi kiertokangen akseli ottavan levyyn kiinni...hermot alkaa oleen kohta lopussa, kun osiakin saa ensin odotella kuukausitolkulla :evil:


Juu, näyttäis olevan kampiakseli toista mallia mitä tuossa vetostartittomassa mallissa. AA0265 kampura vetostartissa ja AA0264 ei-vetostartissa. L. taidan vielä korjailla tuon vetostartin(vaihtaa ykssuuntalaakeri), ja kun se seuraavan kerran hajoaa, niin linkasen motin hatelikkoon ja ostan uuden(esim. tuon tällä palstalla hehkutetun samurain). Pitää vaan samalla ostaa starttiboksi ja matalat moottoripukit. Ja jossain vaiheessa kunnon pilli.

157
Polttisautot / tt eb4 s2pro keskidiffi
« : 22.06.05 - klo: 23.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Borstakone"
Onko tietoa siitä laakerista et minkä kokoinen se on?entä minkä kokoiset laakerit pyörissä on?ku ei taida olla laakereita tossa rtr mallissa vakiona


Jos tarkoitit tuota diffi-levyssä olevia, niin ne on 5x8x2,5mm kauluksella. Noita saa ainakin Hobbypeoplesta. Ja navoista löytyy saman kokoiset mitä peristä ja diffeistä, l. 8x16x5mm kumi/muovisuojatut. Noitakin saa mm. Hobbypeoplesta.

Juu, tuossa rtr:ssä on vakiona liukulaakerit navoissa, kestää tommoset 1-2l ajaa kunnes ovat väljät. Kannattaa vaihtaa ajoissa, sillä akselit kuluu myös ja tulee ongelmia välyksissä. Omaan jouduin laittamaan lukitetta akseleihin että sain välykset pois. Napoihin tarvitset laakereita 8kpl, kannattaa ostaa ainakin 10kpl jos ovat irtopakattuja. Saa vaidettua sitten kun hajoovat. Ja suosittelen muutenkin pesemään ja rasvaamaan nuo laakerit aina välillä. Lisää laakereiden käyttöikää huomattavasti.

158
Polttisautot / tt eb4 s2pro keskidiffi
« : 12.05.05 - klo: 18.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"
Lainaus käyttäjältä: "Borstakone"
Onko tietoa osanumeroista?


Levyt: PD0593
Palat: PD0584
Se tappi: PD0423 (kannattaa varmistaa et siin on ne molemmat! Jos ei ole niin AD0308)
Keskidiffi: PD0654 (kannattaa kysyä, että onko siinä kaikki hilut..)


Tuossa PD0423 tulee kummatkin vivut. Lisäksi tarvitaan laakeri tai joku tuolle vivulle joka tulee diffi-levyn reijän täytteeksi. On muuten "pikkasen" väljä. Ja moottori ei mahdu sellasenaan paikalle jos autossa on vetostartti. Niin kuin edellä kirjoitettiin ottaa palojen kiinnitysruuvi vauhtipyörään kiinni. Loistavaa insinöörityöskentelyä.

Ja sitten tarttet vielä lisäksi metallisen päärattaan mikäli sellaista ei vielä ole. Löytyy numerolla AD2657.

L. koko juttu samaan kasaan:

-Jarrulevyt: PD0593

-Jarrupalat: PD0584 (4 pinnat, 4 levyt ja 4 ruuvit)

-Jarruvivut: PD0423 (taka-ja etuvipu, 2 lenkit johon tulee tönäri kiinni ja lukitus mutterit)

-Ite diffi: PD0654 (kaikki mitä tarttet tuohon itse diffiin pois lukien pääratas)

-Pääratas: AD2657

-Keskidiffin muoviosat: PD0574 (sisältää tuon holkin tuolle vivulle)

Noilla pitäis jo saada tuo keskidiffi läjään. Tosin tuota vauhtipyörää joutuu kans sorvailemaan. Sitten tietysti diffi-öljyä, omassa on 7000-öljyt.

159
Polttisautot / Ilmanputsarin öljy??
« : 01.05.05 - klo: 20.33 »
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=11261

Oli täällä jo ennestään säije ko. asiasta... Se haku se haku.

160
Loctiten 242 ja 270. 242 melkein kaikkiin kohtiin ja 270 moottoripukkiin kun noita ruuveja ei tartte kovin usein irrotella. Toi 270 irtoaa nätisti, kun antaa kolvilla tai jollain pikkasen lämpöö ruuville/mutterille.

Niin ja 542-hydrauliliimaa tulee laitettua ruuviliitoksiin jotka ei jostain syystä muuten halua pysyä paikoillaan. Ei tartte availla ko. liitoksia ilman lämpöä.

161
Polttisautot / Polttoaine kulutus.
« : 29.04.05 - klo: 20.52 »
Kestäiskö tuossa TT S2:ssa vakiomosala(PRO-21BX-R) tankillinen tommoset 8-10min(ei ole tullut ajettua tyhjäks asti), riippuu vähän maastosta missä revittelee.

Ja tankkaamiseen haaskaantuu aikaa tommoset 5-15sek. Sitä tankkauspulloa voi meinaan puristaa että fuili virtaa nopeemmin. Yks asia mikä vaikuttaa tuohon kulutukseen on myös fuilin nitropitoisuus. Enempi nitroa, niin suurempi kulutus. Teho kun ei ilmaannu tyhjästä. Itse käytän autoissa samaa fuilia mitä lennokeissa l. itse sotkettua jossa 17% öljyä(50/50 synteettinen/rissa) ja 7% nitroa.

162
Polttisautot / thunder tiger
« : 27.04.05 - klo: 23.23 »
Lainaus käyttäjältä: "drillmaster"
Niin J-P, sinulla ei sitten käsittääkseni ole keskidiffiä ollenkaan tigrussa, itse nimittäin juuri keskidiffin takia jouduin sorvaamaan lastua vauhtipyörästa...no nyt tilasin uuden vauhtipyörän...


On keskidiffi, mutta takajarru uupuu vielä. Älä hukkaa tuota sorvattua vauhtipyörää, voisin ostaa pois jos ei muuten mahdu takajarru.

163
Polttisautot / thunder tiger
« : 27.04.05 - klo: 11.05 »
Lainaus käyttäjältä: "drillmaster"
Niin mutta minullapas ei mennyt, vauhtipyörä otti kiinni toiseen jarrulevyyn...matalammilla moottoripukeilla se olisi kyllä sopinut!


Jaa jaa, mulla kun ei vielä tuota takajarrua ole. Kaipa tässä itekkin joutuu sorvaushommiin sitten. Toivottavasti ei.

164
Polttisautot / thunder tiger
« : 27.04.05 - klo: 00.13 »
Lainaus käyttäjältä: "drillmaster"
vanha vauhtipyörä kun tuli sorvattua keskidiffin takia...


Pakko kysyä, miksi? Mulla meni ainakin paikalleen sen kun vaan ruuvas kiinni.

165
Polttisautot / TT EB4 S3
« : 27.04.05 - klo: 00.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Jarruvipu kuulostaisi ihan standardiosalta eli mikä tahansa merkki luulis sopivan? Tällä myymisellä et kuitenkaan tarkoittane S3 versiota, vai?


Tarkoitan vanhempaa S2-versiota, mutta tuo vara/viri-osien hinnoittelu ja saatavuus tuskin muuttuu vaikka auto kehittyykin(kyllä, olen pessimisti).

Juu, ja jarruvivulla tarkoitin sitä epäkeskiötä jolla painetaan jarrupaloja levyyn kiinni, en niitä langan pätkiä joilla noita epäkeskoja käännetään(väsää 2mm pianolangassa varttitunnissa). Tohon voisi käydä esim Hobaon vastaava osa, mutta oli muutakin vara-/viriosaa tilattavana joten tilasin samalla nuokin kun tässä RTR:ssä ei tuota takajarrua ole(ei ollut kyllä keskidiffiäkään vakiona, joten ei se sitä vakiona tarvitsekkaan). Sittenhän tuo rupee pikkuhiljaa olemaankin jo melkein ehta pro-versio.

166
Polttisautot / TT EB4 S3
« : 25.04.05 - klo: 09.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"
Itse siirryin Hobaoon osien saatavuuden takia...  TT:n osia sai järjestäen odotella reilun viikon,osat tuli Hobbypeoplen kautta.
Kertokaas TT kuskit mistä tänä päivänä osia hankitte ja mikä on odotusaika?


Riippuu osasta. Nyt tarvitut osat olis muuten löytynyt hyllystä kaikki, mutta jarruvivut oli tilaustavaraa. Itse vaihdan todennäköisesti myös Hobaon autoon, kun tuo auto tulee ajettua loppuun. Ei pelkästään osien saatavuus vaan myös hinta. Tuntuu tuohon maksavan osat tuplasti Hobaon vastaavaan. Onneksi osa osista on vaihtokelpoisia eri merkkien välillä.

167
Vapaa keskustelu / Hyppyri
« : 12.04.05 - klo: 00.16 »
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Oliko muuten eturengas? Mullakin tuppaa välillä eturenkaat tippumaan kesken ajon/lennon...  :P


Auttaisko ruuvilukite renkaan kiinni pysymiseen? Omasta autosta unohdin toisesta eturenkaasta lukitteet ja hyvin irtos kesken ajon :oops: .

168
Polttisautot / Ilmanputsariöljyistä
« : 11.04.05 - klo: 09.55 »
Lainaus käyttäjältä: "dr_ink"
Voiko ja kannattako käyttää ihan "tavallista" esim k&n tms. henkilöautojen vapaavirtaussuotimen öljyä?


Vois kuvitella käyvän, mikäli ovat tarkoitettu foam-tyyppiselle suodattimelle. Kun noita vapaavirtaussuotimia on montaa tyyppiä.

Lainaus käyttäjältä: "Matias V"
Mä käytän Mobil 1 Air Filter Oil for motocross bikes.
Tätä käyttää krossipyörähemmot isoissa piireissä.


Ja hyvin tuntuu toimivan myös Castrollin Foam Air Filter Oil(tollanen 400ml aerosoli-pullo). Tosi tahmasta tavaraa, ei tunnu irtoovan sormistakaan kunnolla. Ja riittää varmaankin mun käytöllä loppu iäksi, pikku suihkauksella muovipussiin öljyää monta suodatinta. Hintaa putelilla oli läheisessä moottoripyörä-kaupassa jotain 11€ hujakoilla.

169
Yleinen keskustelu / Laadukkaat RC-videot
« : 07.04.05 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Esto_r"
Mikä tossa videossa oli toi jälkimmäinen ramsteinin biisi?  :?:


Sonne, löytyy albumilta Mutter

170
Yleinen keskustelu / Autosta hävisi sähköt
« : 28.03.05 - klo: 19.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Tripe"
Autona Cen Genesis monsteri. Oltiin kaverin kanssa ajelemassa, niin auton yhteys rupesi ensin toimimaan viiveellä ja katkesi lopuksi kokonaan.


Yksi vika kohta voi myös olla vastaanottimen kide. Autoista tuosta kiteen kestosta en tiedä, mutta lennokissa tuon kiteen saa aika helpolla rikki  kovalla täräyksellä jonka saa aikaan esim. vetäsemällä kone metsään(kirjaimellisesti <- omakohtainen kokemus).

Kannattanee kokeilla toisella kiteellä, vaikka kaverin laitteista lainatulla että toimiiko. Jos toimii ,niin ei kun kide kauppaan.

171
Vapaa keskustelu / Re: Rc-liikkeet euroopassa
« : 20.03.05 - klo: 21.29 »
Lainaus käyttäjältä: "waltt"
Voisko joku kertoa mulle eurooppalaisia rc-liikkeiden www-osoitteita...
Tarttis saada Hpi Nitro mt kakkoseen varaosia...
Kiitos. :wink:


Kokeile vaikka tuota. Tosin rahti saattaa olla kallis(edellinen tilaus paino 7kg ja rahti makso 52€), kun käyttävät lentorahtia. Nopeaa mutta kallista varsinkin isoille/painaville paketeille. Ilmoittavat s-postilla lopullisen hinnan rahteineen, joka pitää vahvistaa ennen kuin laittavat tulemaan. Palvelu on ok.

172
Yleinen keskustelu / Re: Mikä liima pitää??
« : 20.03.05 - klo: 15.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Loikkaa"
mikä olisi hyvä liima esim. tukivarsien liimaukseen???
kun ei oikein taho mikään liima pitää :roll:


onko jotain erikseen kovalle muoville tarkoitettua liimaa??

en ainakaan ite löytäny mistään., :roll:


Loctiteltä löytyy 406-liima ja siihen 770-primeri jolla pysyy ainakin lennokin moottoripukki kivasti kasassa(piti kaventaa .25-koon pukki .15-kokoon sopivaksi). Muovi tuossa pukissa on samaa mitä noi muoviset tukivarretkin. Tuolla liimalla tarttuu myös tefloni kunnolla kiinni, joten kyllä tuolla pitäisi pysyä. Kannattaa kumminkin tilata uusi tukivarsi, sillä mitään uutta vastaavaa tuolla ei saa aikaan. Vaihtaa sitten uuden tilalle kun hajoaa uudelleen(murtuu yleensä edellisen kohdan vierestä).

173
Polttisautot / thunder tiger
« : 14.03.05 - klo: 11.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"
Eikö tossa PD0423 sarjassa tule niitä molempia mukana?


No tuo selviää kun tilaa tuon PD0423-sarjan että tuleeko tuo taaempi vipu mukana. Mikäli ei tule, niin joutuu pikkasen jatkamaan tuota etuvipua mikä nyt ei ole iso homma. Joko liimaa tai juottaa siihen jatkoksi sopivan pitkän piirilevyn kiinnitysholkin(sellanen missä on toisessa päässä M3 uros-kierre ja toisessa M3 naaras-kierre) johon poraa reijän jarruvivulle.

Lainaus käyttäjältä: "Antti S"
Kyllä siihen se jarru kannattaa ihan suosiolla laittaa taaksekin... :D


Kyllä tuo tosiaan takajarrua kaipaa. Puskee melko hyvin kun hiljentelee mutkissa, eikä tunnu kyllä mitenkään kivasti pysähtyvänkään tamppaantuneella lumella.

174
Yleinen keskustelu / Hiilikuidusta osien rakentaminen
« : 10.03.05 - klo: 22.46 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Lainaus käyttäjältä: "Hount toisessa topicissa"

Dremelin jyrsinterällä ajattelin leikata, kertokaa toki jos joku kotikonsti olisi parempi.


No nyt kokeilin tuota jo. Terä meni 7cm leikkauksen jälkeen piloille. Kuumeni niin paljon että irtoava hiilikuitupöly oli punahahkuista ja käry oli jotain sanoinkuvaamatonta.

 - Hount


Tuolta dremeliltä löytyy timantti-teriä joiden pitäisi leikellä vaikka mitä(ei omaa kokemusta). Kannattaa varmaan mieluummin sellaista kokeilla ennemmin kuin noita pikateräksisiä jyrsin-teriä, jotka tykkää kyttyrää jo bakeliittia työstäessä. Tosin nuo ehdotetut käsityövälineetkin ovat ihan varteen otettavia vaihtoehtoja.

Lainaus käyttäjältä: "-escorvet-"
Tyhjiön rakentaminen kotikonstein on tosi vaikeaa/epäjärkevää. Kotikonstein tyhjiöstä tulee kertakäyttöinen ja tekeminen toimivaksi on mahdotonta jos ei ole rakentanut useampaa aikaisemmin.


Juu, tyhjiötä ei voi kotona luoda, tyhjökin tekee tiukkaa. Oma jääkaapin kompurasta rakenneltu alipainepumppu ei pysty kuin 0,85bar alipaineeseen.

Tuon hiilikuitulevyn(ja miksei muutkin muodot) voi tehdä kotona alipainetta apunakäyttäen kohtuu helposti. Laitetaan esim. lasilevylle mylar-kalvo(polyesteri-kalvo) jonka päälle ladotaan esikostutettuja kuituja sopiva määrä, joiden päälle levitetään toinen mylar kalvo. Taman päälle tulee esim. hyttysverkko tai joku muu ilmaa läpäsevä materiaali. Sitten koko komeus laitetaan ep-muoviseen(ellen hirveen väärin muista) pussiin johon liitetään alipainepumppu ja pussi tiivistetään esim. akryylimassalla. Sitten vaan ilmat pois ja oottelemaan kovettumista. Kun epoksi-hartsi on kovettunut niin puretaan pussista valmis levy ulos ja tarvittaessa suoritetaan lopullista lujuutta lisäävä lämpökäsittely(ei välttämätön), jonka suoritus ohjeet löytyy hartsin käyttöohjeesta/valmistajan nettisivuilta. Tuossa tuo olikin lyhykäisyydessään. Lisää tietoa ko. työskentely tavasta löytyy netistä hakemalla esim. sanoilla  vacuum bagging. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa tehdä lennokkiin kuitusiipi ko. menetelmällä käyttämällä lasikuitua.

175
Polttisautot / thunder tiger
« : 10.03.05 - klo: 22.10 »
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Lainaus käyttäjältä: "R/C hirmu"
Täällä kanssa yksi TT kuski, joka juuri huomasi että on ajanut jo 2 litraa ilman takajarruja... Edelliseltä omistajalta olivat vissiin jäänee radalle...
Vai eikö ole vakiona?



No jos on keskidiffitöntä eli RTR-mallia, niin ei siinä ole kun yhdet jarrut!  :mrgreen:


Ja kun siihen päivittää pelkän keskidiffin, niin sitten ei ole kuin pelkkä etujarru(no ok, kyllä tuo diffi vissiin jotenkin jarruttaa). Omassa ei vielä ole kuin pelkkä etujarru, mutta tarkoitus olisi päivittää ensi tilassa(ens kuulle menee). Ootteko muuten mistään löytänyt tuota AD0308-osaa(se takajarrun epäkesko)? Hobbypeople väittää ettei ko. osaa saa, tai ainakaan sitä ei löydy maahantuojan listoilta. Joutuu muuten itse värkkäileen tosta etujarrun epäkeskosta PD0423(ei onneks tartte kun vähän jatkaa ja tehdä kiinnitys jarruvivulle).

176
Polttisautot / Re: Crossi vanteiden "keittäminen"
« : 10.02.05 - klo: 21.13 »
Lainaus käyttäjältä: "TeemuR"
Kuulin tuossa että crossi vanteita ( 1/8 )kannattaa keittää että niistä tulisi kovempia/sitkeempiä. Mutta kuinka kauan niitä pitäisi keittää? Viimeksi kun keitin, niin keitin niitä n.4-5 minuuttia, mutta yksi vanne halkesi hieman :?


Mikäli vanteet ovat nylonia, niin keittämällä niitä muutaman tunnin vedessä palautuu nylonin molekyylien välissä oleva vesi jolloin siitä tulee joustavampi. Toimii ainakin lennokeiden nylon-potkureilla hyvin, pitää vaan varoa polttamasta pohjaan.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]