RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: -JR- - 09.06.07 - klo: 11.31

Otsikko: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: -JR- - 09.06.07 - klo: 11.31
Mikähän vois olla vikana, kun ei moottori pyöri?

Kaasua painettaessa mode-valikossa alkaa vilkkumaan muutaman sekunnin ajan punainen ja vihreä vuorotellen ja moottori pyörähtää korkeintaan hitusen verran. Kokeilin vaihtaa moottoriaki, sama juttu.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: made - 09.06.07 - klo: 19.40
Oletko kokeillut toisella sensorijohdolla?
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: -JR- - 09.06.07 - klo: 23.18
Kokeillu kahella eri moottorilla, joissa omat johdot ja sama vika. Oliskohan nopari sökö...
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Joonas.O - 10.06.07 - klo: 13.52
Hmm...

Oletko koskaan kytkenyt mitään johtoja väärin, esimerkiksi akun johtoja?

Ohjekirjan "vikakirjan" tms. mukaan säädin olisi jotenkin hajonnut, säätimessä kosteutta tai säädin päättänyt itsestään muuttaa radiosetuppia. Oletko kokeillut ohjelmoida säädintä radiolle uudelleen?

Eli nyt kannattaisi vielä kokeilla ohjelmoida säädin uudelleen radioille. Jos ei vieläkään mitään, niin yhteyttä jälleenmyyjälle.

Muuta en osaa sanoa...
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: NiS0 - 21.12.08 - klo: 19.38
Miten sen noparin pysty säätää uudestaan?
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Youha - 21.12.08 - klo: 20.19
Eikös se tapahdu näin:

-Ohjaimesta säädetään kaasualue ja jarrualue (EPA) täysille
-Kaasun neutraalitrimmi keskelle

-Autosta akku irti 10 sek.
-Auton pyörät irti maasta
-ohjain päälle ja jätetään kaasu neutraalille
-Autoon virrat päälle
-pidä set nappi pohjassa 3 sek.
-kaasun ollessa neutraalilla paina set kerran, neutraali asento tallentuu
-kaasu täysille ja painetaan set, täysikaasua asento tallentuu
-täysi jarru päälle ja paina set, jarru asento tallentuu

Tuo on oma suomennos noparin manuaalista (LRP Sphere 2007 edition)
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: NiS0 - 22.12.08 - klo: 16.23
Eikös se tapahdu näin:

-Ohjaimesta säädetään kaasualue ja jarrualue (EPA) täysille
-Kaasun neutraalitrimmi keskelle

-Autosta akku irti 10 sek.
-Auton pyörät irti maasta
-ohjain päälle ja jätetään kaasu neutraalille
-Autoon virrat päälle
-pidä set nappi pohjassa 3 sek.
-kaasun ollessa neutraalilla paina set kerran, neutraali asento tallentuu
-kaasu täysille ja painetaan set, täysikaasua asento tallentuu
-täysi jarru päälle ja paina set, jarru asento tallentuu

Tuo on oma suomennos noparin manuaalista (LRP Sphere 2007 edition)

Joo nopari p*skana, ei ota vastaan mitään komentoja eikä napeista tapahdu mitään. Tuohon täytyy muokata että ensin säädetään kaasu, sitten jarru ja viimesenä vasta neutraali. Omalla autolla rupes kaasulla pakittaa ja pakilla meni eteenpäin ton säädön mukaan.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Youha - 22.12.08 - klo: 17.20
Itsellä tuolla ohjeella ainakin toimii, ettei vaan tarvis sulla laittaa Throttle reverse normaalille tai sitten reverselle riippuen siitä että missä asennossa se nyt on. Mutta kyllä tuo ohje noin on manuaalissa
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: blaah - 22.12.08 - klo: 17.25
Ohje kyllä ihan ok..
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: MattiM - 22.12.08 - klo: 21.41
Itsellä tuolla ohjeella ainakin toimii, ettei vaan tarvis sulla laittaa Throttle reverse normaalille tai sitten reverselle riippuen siitä että missä asennossa se nyt on. Mutta kyllä tuo ohje noin on manuaalissa
Tuo ohje on 2007-editionille, niinkuin sanoitkin. 2007, pelkän spheren ja tc-specin välillä oli jotain eroja juuri tuossa järjetyksessä. En muista mikä malli oli mitenkin. Että ei mikään ihme, jos jollain toisella mallilla pakittaa.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: TTKoo - 22.12.08 - klo: 22.00
LRP Spheressä ohjelmointijärjestys on:
- ensin vapaa
- sitten täyskaasu
- ja sitten täysjarru

Meillä on nuo kaikki, eli sphere, 2007 edition ja TC-speck, enkä muista niissä missään olevan eri järjestys.
Spheren tarkistin juuri ohjeestamme.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Nege - 23.12.08 - klo: 10.12
Itsellä oli aikaisemmin samainen ongelma kahdessa samanlaisessa noparissa.

Nappasin ne auki ja varovasti ohjelmointinappuloiden kuoret pois, ja napin alla oleva kosketin levy putsaten.
Johan rupes ojelmointi onnistumaan kun sai kontaktia.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: NiS0 - 31.12.08 - klo: 10.53
Ei viitti uutta topicia tehä niin kysytään tässä.

LRP:n esitteen mukaan tuossa mun noparissa (brushless+brushed forward/brake/reverse) on 3 kartta

-MAP1: Sportsman - Limited to 24.000 rpm
-MAP2: Low grip - Intelligent current limiter
-MAP3: Modified - For competition racing

Mistä noita karttoja pääse muuttamaan? Oon kokeillu MODE ja SET napit läpi, mutta ei mitään vaikutusta..
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: LasHi - 31.12.08 - klo: 11.37
Lrp:n sivuilta löytyy :
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/car/produkt/sphere-brushless-und-brushed-digital/details/

Tuolta oikeasta alareunasta kohdasta Manual löydät ohjeet miten menetellä.

Nuo hakemasi vaihtoehdot on kohdassa Mode.2
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: NiS0 - 31.12.08 - klo: 11.50
Tuo manuaali multa löytyykin, mutta ei oikeen tuo englanti taivu niin voisiko joku suomentaa nuo ohjeet. Siksi lähinnä kysyinkin että miten noita mappeja vaihdellaan..
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: LasHi - 31.12.08 - klo: 12.56
No tuohan on helppoa kuin leivän teko... ;)
Näin se muistaakseni menee :

Kun auto on ajo kunnossa laitat niinkuin aina ensin radion päälle ja sitten autoon virran päälle.

Sitten painat MODE nappulaa n. 3 sekkaa kunnes MODE led vilkuttaa vihreetä jolloin olet päässyt säätimen ohjelmointi tilaan ja MODE.1 vaiheeseen.
Sitten vaan lasket sinisiä vilkkumisia SET ledistä. Esim kaksi perättäistä välähdystä on ”Value 2” jne...
Kun painat kerran SET nappulaa niin välähdyksiä tulee yksi lisää jne...
(O välähdystä on ”Value 0”)

Seuraavaan MODE tilaan pääset painamalla kerran MODE nappulaa. jne....

HUOM varmista aina ensin katsomalla MODE ledin väristä missä MODE vaiheessa olet ennen kuin teet muutosta SET nappulasta.

Kun olet käynyt kaikki MODE muutokset läpi niin säädin menee normi tilaan kun taas painat vielä kerran MODE nappulaa.

Tuossa hommassa täytyy vaan olla rauhallinen ja katsoa noita sinisiä vilkkumisia...     ...    ...   ...   ;)

Jos tuntuu että menee pieleen niin sammuta säädin ja aloita uudestaa.


Takaisin noihin säätimen ”harmaisiin” tehdas SetUppeihin pääset kun paina SET nappulaa ja sitten laitat säätimeen virran päälle.

Kisa paikalla kun radiota ei voi pitää päällä niin MODE tilaan voi mennä kun ottaa säätimen johdon irti vastarista jolloin voit taas tehdä MODE muutokset yllä kuvatulla tavalla.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: NiS0 - 02.01.09 - klo: 14.01
Noniin koitin tuossa pikkasen säädellä ja jäi askarruttaa että kun tuossahan taisi olla kolme MODE vaihetta niin jos vaikka tahdon saada käyttöön "MAP2: Low grip - Intelligent current limiter" toiminnon niin laitanko jokaiseen kolmeen MODE vaiheeseen sillain että SET ledi vilkkuu tuon 2 kertaa? Kokeilin sillain että jokaisessa MODE vaiheessa vilkkuu 3 kertaa SET ledi niin pakki ei ainakaan enää toiminut.

Onko noi MAP1, MAP2 ja MAP3 juuri noita MODE vaiheita?
Tarkoittaako tuo "MAP3: Modified - For competition racing" että sen pystyy itse säätämään halutulla tavalla esim. kilpailussa radan perusteella?
Pitäisi saada nopariin sellaset säädöt että saa kaikki tehot irti, mutta kuitenkin sillainen että kiihtyy tasasesti kaasun mukaan. Jollain säädöllä se nimittäin rupesi heti kiertämään ihan h*mona heti kun hipasikin kaasuun.

Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Miika.laurila - 02.01.09 - klo: 14.28
Eli kun painat pitkään sitä MODEa ja ne valot alkaa vilkkua,olet siinä ensimmäisessä kohdassa,ja nyt SET nappi muutta tämän ensimmäisen kohdan arvoa.
Jos valo vilahtaa kerran ja on pitkä tauko,on VALUE(arvo) nyt 1 jos valo vilahtaa kaksi kertaa ja sitten pitkä tauko on VALUE 2 jne.
Kun olet saanut haluamasi arvon tuohon ensimmäiseen kohtaan,paina MODEa kerran ja pääset kohtaan 2, siellä sitten taas valitset SET napilla haluamasi arvon ja niin eespäin.

Eli ei oo silleen että jokaseen laitat sen vilahtelun esim. 3 vaan silleen että aina modesta tulee se seuraava ja siihen setistä se arvo.

Oli aika hankalasti selitetty mutta nuin se menee se mappien muuttelu.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: NiS0 - 02.01.09 - klo: 15.01
Siis en nyt ymmärtänyt tuota vastausta. Toi säätöpuoli on hoidossa miten tapahtuu mutta edelleen hieman hepreaa että mikä vaikuttaa mihinkin ja miten noita ledien välähtelyjä luetaan.
Esim. jos SET ledi vilahtaa ensimmäisessä MODE kohdassa vaikka kolme kertaa niin mitä se tarkoittaa ja mihin se vaikuttaa ja miten? Ja mitä tuo VALUE tarkoittaa ja miten se vaikuttaa mihinkin?
Helpottais ehkä hieman jos kerrot mitä pitää tehdä että saa esimerkiksi tuon "MAP3: Modified - For competition racing" kartan käyttöön tai mitä ledejä tarvii vilkkua millonkin että saa täydet tehot irti autosta niin osaan siitä varmaan helpommin miten tuo säätö tosiaan tapahtuu ja mikä vaikuttaa mihinkin..  :roll:

Ja eniten askarruttaa tuo:
"Kun olet saanut haluamasi arvon tuohon ensimmäiseen kohtaan,paina MODEa kerran ja pääset kohtaan 2, siellä sitten taas valitset SET napilla haluamasi arvon ja niin eespäin."

En tiedä mitä arvoja pitää laittaa mihinkin kohtaan ja mitä niistä tapahtuu?
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: HVoltage - 02.01.09 - klo: 15.39
-MAP1: Sportsman - Limited to 24.000 rpm
-MAP2: Low grip - Intelligent current limiter
-MAP3: Modified - For competition racing

Tästä päätellen sinulla on tämä ihka ensimmäinen version Sphere säätimestä, tämä on tärkeä tieto koska eri sphere mallien välillä on pieniä eroja. Säätötapa on kuitenkin sama.

MODE tarkoittaa sitä että missä kohtaa säätövalikkoa olet, jos mode ledi (eli ledi mode nappulan vieressä) vilkkuu vihreänä olet MODE1 tilassa:
- Vihreä vilkkuu MODE1
- Punainen vilkkuu MODE2
- Punainen ja vihreä vilkkuu vuorotellen MODE3
- Punainen ja vihreä vilkkuu samaan aikaan MODE4

Huomaa että mode 3 ja 4 ei ole valittavissa mikäli MODE1 tilan arvo (value) on 3 tai 4
Sitten tämä SET nappulan vieressä oleva led ilmaisee kulloisenkin MODE:n arvoa = value, tämän lukeminen ilmaistu jo tässä viestissä mutta arvo = SET ledi:n peräkkäisten vilkkumisien lukumäärä. (pieni tauko ja vilkuntasarja alkaa alusta)

MODE1 valitaan säätimen toimintaperiaate
VALUE 1, Harjaton eteen/taakse
VALUE 2, Harjaton eteen/jarru
VALUE 3, Harjallinen eteen/taakse
VALUE 4, Harjallinen eteen/jarru

MODE2 valitaan kaasukäyrä/kaasukartta/virtakartta "virranrajoitus"
VALUE 1, sportsman (tarkoittanee maltillista kaasukäyrää = maksimivirta rajoitettu, näkyy olevan myös kierrosluku), ei käytettävissä harjallisella moottorilla
VALUE 2, Low grip (käytetään kun pito on huono), voidaan käyttää esim: sähkökrossarissa, ei lyö tyhjää niin herkästi.
VALUE 3, MODIFIED (tarkoittanee sitä että säätimestä on otettu kaikki irti)
[Huomaa että 2 ja 3 valinnan välillä ei ole huippunopeudessa eroa]

MODE3 jarru(teho)
VALUE 0, lieaarinen
VALUE 1, pehmeä
VALUE 2, medium
VALUE 3, voimakas
(harjallisella moottorilla arvo on 1 (lukittu))

MODE4 automaattijarru (siis kun päästät kaasuliipaisimen neutraali asentoon niin jarrutetaanko moottoria silti) ts. "moottorijarru"
VALUE 0, ei moottorijarrua
VALUE 1, pehmeä
VALUE 2, Medium
VALUE 3, Voimakas
(harjallisella moottorilla arvo on 0 (lukittu))
Tämä MODE4 on luotu sitä varten että harjallisissa moottoreissa on luontaisena ominaisuutena melko voimakas moottorijarru ja harjattomissa taas ei (paitsi nyt kun on sintratut roottorit).
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: NiS0 - 02.01.09 - klo: 16.14
Noniin tätä juuri kaipasinkin. Nyt aukes kaikki salat. Kiitän kovasti ja eikun säätämään ja testailemaan :wink:
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: ToniP - 03.01.09 - klo: 02.36
HVoltage: +++++
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: foursquare - 16.01.09 - klo: 14.57
Mikähän mun säätimessä on vikana, kun ei tunnista lipoa ollenkaan.. mulla on se LPR saddle pack 7,4v. nimh akun kylläkin, ja oon koittanu kummallakin modella, (1 lipo automatic) ja (2 nimh racing)  :huh:
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Miika.laurila - 16.01.09 - klo: 15.11
öö...

Miten se auto voi sen akun tunnistaa :roll: Eikö se nyt ole ihan sama minälaisesta akusta se auto saa virtaa.
Ja se lipo-cutoffin ootkin näköjää osannu säätää,se on se ensimmäinen(lipo automatic). Kun se on kunnossa ei se vaadi kun kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: foursquare - 16.01.09 - klo: 15.17
No enpä tiedä nii sit mikä on..   :sad:
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Youha - 16.01.09 - klo: 19.16
Siis jos se NiMH:llä toimii niin kyllä sen pitäs lipollakin toimia, ellei sitten ole napaisuus väärin päin tai lipo sökö.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: foursquare - 16.01.09 - klo: 21.25
heh, joo.. olikin lipoon juottamani deanssi jotenkin kosketus häiriöllinen. nyt pelittää  :mrgreen:
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: kimes - 01.02.09 - klo: 17.34
osaaks joku neuvoo, säätimes palaa vaan sininen eikä ota SET napist vastaan mitään vaikka pitää pohjas kauemmin kun 3 sec! mode puoli toimii!
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: svg27 - 01.02.09 - klo: 19.57
Terveppä terve.

Oisko porukalla mitään tietoa mikä spheren comboa vaivaa?
Kone lrp vector 7.5t ja nopari tuo sphere.

Ongelma ilmenee seuraavasti:
Äsken kävin ajelemassa sisällä salin lattialla tourinkia ja jo parin minuutin ajon jälkeen auto rupes hyytymään, puhti loppu ja lopussa rupes 5sekuntiks pätkäsemään ja sitten taas hieman liikkui. Akut täyteen ladattuja ja toimivia (kaikilla minun akuilla tekee saman)

Ja eilis päivänä pätkäili, kun oli jonkun verran ajanut (5min). Joo lämmöt ei nouse kuin 40:neen (moottori) ja noparikaan juurikaan lämpene. Akut on 7.2v nimhhejä ja esim 4600mah,2200,1600...kaikilla akuilla tekee samat. Noparista Säätöjä kokeiltu ja vaikutusta ei löytynyt.
Ja kaikki akut antaa tarpeeks virtaa, eli kärsii ajaa täyttä, paitsi tänään jo minsan ajon jälkee hyyty. Eilen se pätki vain...

Jos kellään mitään tietoa niin vastailkaas!
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Sysi - 01.02.09 - klo: 20.28
Mitkä liittimet akuissa? Minissä tuontyyppistä kolhituilla tamiyoilla.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: svg27 - 01.02.09 - klo: 20.46
Deanssit ovat liittiminä. Äskettäin laitetut.
Itse en saanut koneest/noparista mitään tolkkua, että toimis paremmin.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: foursquare - 02.02.09 - klo: 08.43
Terveppä terve.

Oisko porukalla mitään tietoa mikä spheren comboa vaivaa?
Kone lrp vector 7.5t ja nopari tuo sphere.

Ongelma ilmenee seuraavasti:
Äsken kävin ajelemassa sisällä salin lattialla tourinkia ja jo parin minuutin ajon jälkeen auto rupes hyytymään, puhti loppu ja lopussa rupes 5sekuntiks pätkäsemään ja sitten taas hieman liikkui. Akut täyteen ladattuja ja toimivia (kaikilla minun akuilla tekee saman)

Ja eilis päivänä pätkäili, kun oli jonkun verran ajanut (5min). Joo lämmöt ei nouse kuin 40:neen (moottori) ja noparikaan juurikaan lämpene. Akut on 7.2v nimhhejä ja esim 4600mah,2200,1600...kaikilla akuilla tekee samat. Noparista Säätöjä kokeiltu ja vaikutusta ei löytynyt.
Ja kaikki akut antaa tarpeeks virtaa, eli kärsii ajaa täyttä, paitsi tänään jo minsan ajon jälkee hyyty. Eilen se pätki vain...

Jos kellään mitään tietoa niin vastailkaas!

 
Mulla ihan sama homma kyseisen säätimen kanssa joka on n. 3vk vanha. B44 sähkökrossia ajellut tuossa pariin kertaan joku 4 lipollista enkä ole saanut vikaa havaittua, täytyy koittaa toista noparia ja jos sillä pelittää niin tietää ainakin missä vika.  :undecided:
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: svg27 - 02.02.09 - klo: 17.09
Jep. Itselläni vissiin tossa lrp vector 7.5t koneessa moinen vika. Myyjä jolta ostin (juuri yhtään ajettu ei ollut, mutta ei ollut uusi) sanoi, että koneeseen taitaa vika osoittautua. Ottaa yhteyttä LRP:hen takuu asioista. Ei ole siis yksityinen, vaan liike kyseessä jolta ostin väh. käytettynä.

Ovatko meidän laitteet olleet maanantai kappaleita? Jos ostit uutena, kandee ottaa myyjään yhteiksiä.
Otsikko: Vs: LRP Sphere-ongelma
Kirjoitti: Youha - 03.04.09 - klo: 17.23
No nythän se sitten tuo omakin Sphere 2007 editsiooni vähän temppuili. Sai ilmeisesti vettä vai mikä lie kun löi kaasua niin sininen ledi välkky välillä vaikka ei ollut kaasu edes maksimissa ja pätki hieman. aikani sitä sitten kiusasin täysillä kierroksilla ja nyt näyttäis että pelittää. onko muilla ollut moista havaittavissa, vai voisiko olla vastarissa vikaa?