Laatta on pitouran ulkopuolella liukas vaikka pölyt olisikin poissa. Tähän auttaa pitoaine.
Vaikka pitoaine tekeekin renkaasta tahmean jolloin pöly tarraa renkaaseen kiinni pahemmin kuin ilman pitoainetta.
Tämä moneen kertaan kokeiltu sähkökrossareilla.
Esim tiksissä kokeiltu holeshotteja pitoaineella.
Pito on tautinen, mutta kun käyt kerran pölyllä niin renkaat on harmaat, eikä lika lähde irti kuin kliinerillä.
Jos taas ajaa pidottamattomalla holarilla niin pito on huono pitouralla.
Pölyllä pitoa on vähemmän, mutta pöly ei tarraa renkaaseen ja se toimii taas pitouralla kuten toimi aikaisemminkin.
Täysin tuttu asia jokaiselle joka on ajanut oikeastaan mitä tahansa esim oikeaa rata-autoa.
Tahmeilla renkailla kun ajaudut ulos pidolta niin olet ongelmissa jonkin aikaa, ennenkuin se lika on irronnut siitä tahmeasta kumista.
Ja siis... pitoaine ainoastaan pahentaa tätä asiaa.
Kokeile vaikka tuoreilla kössön renkailla niin huomaat.
Pölyssä on liukasta joo... pito palautuu parin mutkan jälkeen.
Aja sen jälkeen pidotetulla renkaalla... Pito on tajuton... pölyllä käynnin jälkeen taas hyvin liukas ja pidon palaaminen kestää pidemmän ajan, eikä monesti edes palaa koko akullisen aikana samaksi kuin se oli puhtaalla pidotetulla renkaalla.
Tänään tuli taas ajeltua torstaikisoissa.
Pidottamattomilla renkailla... Narske ja natina kävi.
Ajauduin pölylle...
Olen nesteessä muutaman mutkan ja sen jälkeen mentiin taas kuten aikaisemminkin.
Ja vauhti oli tänäänkin jälleen kärkikastia ja täysin pidottamattomalla renkaalla... Eikä rengas ollut edes kössö, minipin tai losi.
Radalla saa JOKAINEN ottaa mopin käteen aina kun siltä tuntuu, ja käydä pyyhkimässä pölyt pois radalta ja suuntana ROSKIS.
Tai sitten ottaa imurin ja tekee pienen imurijumpan.
Ei kiellettyä keneltäkään.
Näyttää vaan siltä että mielummin vikaa etsitään jatkuvasti jostain muusta kuin siitä faktasta että pölyä on ajolinjan ulkopuolelle, ja jos sinne ajat niin liukasta on... ja liukasta on jokaisella autolla.
Jopa turistilla turistibaanalla, kun käväset linjan ulkopuolella hakemassa renkaisiin pölyä... Siinähän ajelet läpin ennenkuin pito on taas kohdallaan.
Ilman pitoainetta jos ajais turistia niin pölyllä käynnin jälkeen pito olis sama kuin ennen pölyllä käyntiä, jo heti ekan mutkan jälkeen.
Tämänkin voi jokainen ihan itse vaikka kokeilla jos ei usko.
Mutta pitoaine ei ole ratkaisu siihen ongelmaan ettei pysy linjalla, ja linjalta poistumisen jälkeen on aikansa liukasta.