Kirjoittaja Aihe: Slipperclutch??  (Luettu 1406 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Slipperclutch??
« : 31.12.04 - klo: 00.50 »
Mikä sellanen on??
Nimestä veikkaisin kytkimeksi?
Mitä eroa tavalliseen kytkimeen?
Miten vaikuttaa auton kulkuun?
Liukukytkin...
kattelin Äsken Ari-Pekan kotisivuilta sanastoa ja löysin sieltä liukukytkimen.

Lainaus Ari-Pekan upeilta sivuilta:
Liukukytkin (Slipper Clutch): Tämä on metallilevyistä ja niiden välissä olevasta kuitulevystä koostuva luistonestoväline. Tällä säädetään voiman määrää, joka välitetään moottorilta voimansiirtoon. Käytetään lähinnä off-road-autoissa.
 
Voiko joku selittää jotenkin eritavalla??
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa k_ingman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Slipperclutch??
« Vastaus #1 : 31.12.04 - klo: 00.53 »
Siis se on se osa joka luistaa äärimmäisen tiukoissa tilanteissa.. Esimerkiksi kaikki 4 regasta on lukittu johonkin ja painat kaasua.. Silloin tämän osan kuuluu luistaa.. Ja näin säästytään ehkä joltain tuholta..

Minulla entisessä monsterissani se oli päärattaan välissä..
Kyllä se sen tekee..

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Slipperclutch??
« Vastaus #2 : 31.12.04 - klo: 00.55 »
Luistaa esim. hypyistä alastullessa ja siten poistaa voimansiirron rasituksia.

Sähkökrossissa luistokytkin säädetään liukkaalla radalla sen verran löysälle, että se luistaa kovassa kiihdytyksessä ja täten ei moottorin teho mene renkaiden suttaamiseen ja auto saadaan pysymään hallinnassa helpommin.

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Slipperclutch??
« Vastaus #3 : 31.12.04 - klo: 01.00 »
Eli se on kuin joku luistonesto järjestelmä 1:1 autoissa?
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Slipperclutch??
« Vastaus #4 : 31.12.04 - klo: 08.29 »
Sitä käytetään esim. sähkökäyttöisissä takaveto krossareissa heti isorattaan jälkeen, jotta voimansiirron osat eivät kärsisi äärimmäisissä tilanteissa. Eli kun voimansiirtoon kohdistuu poikkeuksellisen suuri vääntö, niin tämä kytkin luistaa hieman estäen vauriot.

Se ei ole oikeastaan luistonesto, koska siinä ei ole mitään luistontunnistinta. Tai sanotaanko, että se on passiivinen luistonestojärjestelmä.

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Slipperclutch??
« Vastaus #5 : 07.02.05 - klo: 22.41 »
sanat "voimansiirron automaattisulake" kuvaisi kaikin parhaiten SlipperClutch:ia
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer