Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Bulvaani

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8
151
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 24.02.09 - klo: 14.38 »
eihän noiden vetarien ulostulojen kuulu heilua ollenkaan?
äsken tuli taas toinen vaihdettua kun oli menossa rikkipoikki ja huomasin että molemmat heiluu aivan helkutisti.

taitaa olla loota remppa edessä.
kaipa se vielä kestää hetken aikaa kun taidan ensiviikolla laittaa FLM:n laatikon tulemaan niin pistää sitten kerralla kaikki uusiksi.

mitkäs laakerit olisi kestäviä ja kohtuu hintasia?
tähän asti olen ostanut jp-nitro racingista varmaan halvimpia kumisuojattuja laakereita.

Aina ne vähän tuppaavat heilumaan sinä vaiheessa, kun diffin rattaat alkavat kulumaan. Myös laakereiden kuluminen lisää ulostulojen liikettä.
Olen juniorin autossa käyttänyt myös FLM:n alumiinidiffiä ja aivan samalla tavalla ulostulot heiluvat kuin muovisellakin. Ajoon ei liikkeellä ole mitään vaikutusta, enkä vielä yksiäkään diffin rattaita ole rikkoutumisen vuoksi joutunut vaihtamaan. Mielestäni teräskehäinen muovidiffi + teräs-idler orkkislaatikossa ovat taloudellisesti kaikkein järkevin vaihtoehto. Kaveriksi Traxxasin omat muoviset HD-ulostulot ja vakiovetarit, niin pysyvät paikat ehjänä. Jos koko voimalinja on terästä ja slippery liian tiukalla, niin takuulla tulee enemmän ja ennen kaikkea kalliimpaa romua kuin fleksaavammalla muovi-terässekoituksella.
Peruslaakerit ovat niin halpoja, että laadukkaampiin ja kalliimpiin sijoittaminen ei välttämättä kannata - rikki menevät bashauksessa samalla tavalla kummatkin.

152
Sähköautot / Vs: Xray T2R Pro
« : 24.02.09 - klo: 13.39 »
Onkos tällaisella kukaan ehtinyt touringia ajaa? Miten mahtaa toimia? Lähinnä kiinnostaa se, näkyykö tai tuntuuko edullisempi hinta tiukemmassa rata-ajossa.

153
Sähköautot / Poistin turhan pois.
« : 11.02.09 - klo: 18.45 »
Enpäs huomannutkaan, meinas tulla turha topic. :tongue:

154
Olisiko pieni lyöntivirhe iskenyt TSS-10 alkuerien numerointiin? Erä 4. puuttuu ja jatkoksi on tullut erä 7.? :roll:

155
Tulokset / Vs: Mäntsälä kertsi, lopputulokset ja puheet
« : 18.01.09 - klo: 12.59 »
Kiitos järjestäjille mukavasta kisapäivästä. Kiva rata, buffetti ja hyvä fiilis - viimeinenkin vain parani pienistä avautumisista ja muista draamoista ;) Harva varmasti tulee edes ajatelleeksi, kuinka paljon itsestään ajajakorokkeella paljastaa... :wink:

156
Kisapaikkana Mäntsälässä siis Myllymäen koulu, lähes  vastapäätä kirkkoa oleva punatiilinen rakennus.

Kartta: http://www.karttatiimi.fi/mantsala/map.php?x=2572636&y=6725045&px=2.0&language=1&txt=Treenipaikka

Vanha Porvoontie on kadun nimi, numerosta ei hajua.

157
Vapaa keskustelu / Vs: Uusivuosi
« : 30.12.08 - klo: 21.46 »

Hyvä meininki... Kuinkahan moni vanhempi ostaa alaikäisille lapsille järjettömät kasat ilotulitteita ajattelematta miltä sitten tuntuu,  kun oma lapsi tulee silmämuna poskella tai sormet viilipurkissa kotiin...
Tai jos ei itselle mitään sattuisikaan, mikä on riski polttaa naapurin puuvaja poroksi tai auton katto pilalle. Tarkistakaapa huviksenne iskältä tai äiskältä, mikä on vakuutusyhtiönne kanta korvauksien maksamisessa, kun vahinko aiheutuu alaikäisen ampumasta ilotulitteesta - voitte yllättyä... Menee viikkorahat muutamaksi vuosikymmeneksi.
[/quote]

Vissiin huono päivä :huh:
[/quote]

niinpä taitaa olla :angel: kyllä itekkin piän aurinko laseja päässä..
[/quote]

Huono päiväkö - eipä suinkaan. Kokemus puhuu. Olen autoni katon joutunut maalauttamaan, kun tälläisella tavallisella omakotitaloalueella ohikulkevat neropatit olivat pössytelleet roomalaisia kynttilöitä käsissä pitäen suoraan talojen pihoihin. Aika harmittoman tuntuista toimintaa, mutta palavan väripallon lämpötila voi olla yli 1000 C-astetta, joten parissa sekunnissa sellaisella syntyy väärässä paikassa jo pahaa jälkeä. Puhumattakaan sitten järeämmistä pommeista ja raketeista. Ja kuten jo totesinkin, suojalasit eivät estä muille tapahtuvia vahinkoja.

Myös meidän taloudessa ammutaan raketteja, joten en pidä itseäni lainkaan ahdasmielisenä. Vastuullisena kylläkin.  Peräänkuulutin viestilläni vanhempien vastuuta, joten jos joku teini tästä loukkaantuu niin ihan vapaasti vaan. Heidän ajoittaisen ajatettelemattomuutensa vuoksi vanhempien vastuu onkin "the thing". Tähän kansanperinteeseen vetoaminen vanhempien ostaessa raketteja lapsilleen on oikeastaan aika surullista. Kyllä vanhempien pitäisi uskaltaa olla vanhempia myös tässä asiassa. Puukkohippa oli aikanaan myös suosittu perinneharrastus Pohjanmaalla, mutta eipä tullut siitäkään koskaan  laillista. 

158
Vapaa keskustelu / Vs: Uusivuosi
« : 30.12.08 - klo: 12.49 »
tänään ite eksyin rakettiostoksille ja mukaan tarttui:

-jyty thunder 2pkt
-thunder king 4pkt
-mini mega thunder 4pkt
-maxi thunder 1pkt( sisältää 20 kpl :cool:)
-norsun laukaus 1pkt
-dynamiittipötkö 3kpl
-kuningaspaukku 2pkt
-suomen teholeijona 1pkt
-munakranaatti 2pkt
-iso kiinalainen 3pkt(yhessä paketissa 100kpl :tongue:)
-jumbo tykäri 1pkt
-jumbo-papatti 2kpl
-paukkutykäri 1pkt
-kissanpieru 2pkt(yhessä paketissa 144kpl)
-perhosia 1pkt(pikku siskolle)


ptihän se vielä käydä lisää ostamassa, eli tän päivän ostokset:

-teho thunder 1pkt
-jätti kissanpierut 2pkt
-tykinlaukaus 1pkt
-it-tykki 1pkt
-tykinlaukaus 5pkt

huom. on inulla 2 eri tykinlaukausta kun ne ovat aivan erilaisia pommeja eri valmistajilta..

Hyvä meininki... Kuinkahan moni vanhempi ostaa alaikäisille lapsille järjettömät kasat ilotulitteita ajattelematta miltä sitten tuntuu,  kun oma lapsi tulee silmämuna poskella tai sormet viilipurkissa kotiin...
Tai jos ei itselle mitään sattuisikaan, mikä on riski polttaa naapurin puuvaja poroksi tai auton katto pilalle. Tarkistakaapa huviksenne iskältä tai äiskältä, mikä on vakuutusyhtiönne kanta korvauksien maksamisessa, kun vahinko aiheutuu alaikäisen ampumasta ilotulitteesta - voitte yllättyä... Menee viikkorahat muutamaksi vuosikymmeneksi.

159
Tulokset / Vs: A8 Lohjan tulokset ja selitykset
« : 01.12.08 - klo: 14.36 »
Helou!

Timoa on helppo kompata; päivä kului liukkaasti rennoissa fiiliksissä. Rata tasoitti kuljettajien tasoeroja erityisesti "Mennyt Nuoruus -10" -luokassa. Hankalaa olisikin omille ajotaidoille ollut, jos pitoa ja tätä myötä vauhtia olisi ollut enemmän  :lol:

Pienenä OT:nä Timon ajatuksia sivuten toivon kovasti malttia, kun uusia moottoreita naitetaan uusien lipojen kanssa, jotta vauhdit eivät TSS-luokassa nykyisestä nouse. Sama koskee myös TSP-luokkaa. Muuten nopeuserot tulokkaiden ja pitempään ajaneiden välillä kasvavat entisestään ja keskivauhtisten ryhmää ei synny luontevasti. Liika teknisistä edellytyksistä johtuva polarisaatio saman luokan sisällä johtaa väistämättä ajamisen mielekkyyden kärsimiseen kaikilla luokan kuljettajilla tasosta riippumatta.

Kiitokset kisajärjestäjille, valmiiseen pöytään on mukava tulla uudemmankin harrastajan.



160
Sähkökrossariin saa hyvän ja edullisen takasiiven leikkaamalla 400g:n muovisen jauhelihalaatikon kahtia. Pienellä siistimisellä siipi on ihan kelpo ja mitat lähes oikean kaltaiset. Normaalin siiven hinnalla saat neljä siipeä ja lapsille kilon lihapullia  :laugh:

Samaisista jauhelihalaatikoista saa nurinpäin kääntämällä tosi pro:n mekkausalustan 1/10 -kokoiselle autolle ja miksei pienemmällekin. Halutessaan voi koristella iloisilla maalauksilla, tai vaikka ruokavinkeillä  :cheesy: Kyllä kalpenee kaiken maailman hudyt ja muut...

161
Vapaa keskustelu / Vs: Oppisopimus
« : 15.10.08 - klo: 14.39 »
Ei saa.
Töissähän sä olet etkä opiskelemassa, se oppisopimus on suurimmaksi osaksi vain työnantajalle tukea.
Tosin sua on aika vaikea potkia pihalle ennen oppisopimuksen päättymistä, jota työnantajat aina eivät tule ajatelleeksi...

Oppisopimus on juridisesti osapuolia sitova määräaikainen työsuhde. Tämän vuoksi opiskelijakorttia ei saa. Koska työlainsäädäntömme tunnustaa heikosti määräaikaisen työsopimuksen, sovelletaan tähän sopimusoikeutta. Tällöin tehdystä sopimuksesta pidetään kiinni. Käytännössä onkin niin, että työnantajan joutuessa taloudellisiin vaikeuksiin, viimeinen lomautettava tai kilometritehtaalle lähtijä on juuri oppari. Toisaalta jos oppisopimuksen haluaa opiskelijan toimesta keskeyttää, pätee sama sääntö; työnantajalla on oikeus vaatia sopimusrikkomuksen perusteella korvaukseksi jäljellä olevan sopimuskauden palkkasummaa vastaavan summa. Tämä pätee puolin ja toisin siinä tapauksessa, että kummallakaan osapuolella ei ole työsopimuslain mukaisia perusteita työsuhteen päättämiselle. Ja työnantajaa työyhteisössämme edustavana henkilönä voin raottaa salaisuuden verhoa, että kyllä, näiden asioiden ajattelemisen vuoksi oppisopimuksiin halukkaita työnantajia alkaa olla aika vaikeaa löytää. Tukea työnantaja saa oppisopimussuhteeseen vain, mikäli oppisopimusopiskelija on oikeutettu palkkatukeen ja jos oppisopimuskorvauksen suuruudesta päästään oppilaitoksen ja työnantajan kanssa sopimukseen.

162
Hyvät ostajat ja myyjät,

Jotkut täällä forumilla käyvät kauppaa vain silloin kun tavaraa oikeasti on myytävänä tai jos tavaraa haluaa oikeasti ostaa. Onkin kohteliasta vastata ostajien tai myyjien lähettämiin viesteihin; joko osto- tai myyntitarjouksiin. Mikään ei jurpi niin paljon kuin se, että lähettämäänsä viestiin ei saa minkäänlaista vastausta. Hyvät tavat on syytä pitää mukana myös sähköisessä viestinnässä, jos ei tiedä milloin viesteihin on syytä vastata, voi vinkkiä kysyä isältä tai äidiltä. Tämä koskee kyllä myös aikuisia ihmisiä. Yleisenä ohjeena kannattaa pitää sitä, että jos saat viestistä selvän, siihen on syytä vastata. Pysyy mieli parempana ja kommentit kauppakumppaneista positiivisina. :smiley: 

163
Hattu nousee korkealle kaikille niille, jotka asiaan eteen harrastuspohjalta työtä tekevät ja ovat tehneet.

164
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 27.05.08 - klo: 14.00 »
Jos nyt käy niin, että NiMh kenno syväpurkautuu niin onko se kennon menoa vai saako elvytettyä peruslaturilla. esim Ultramat 14? Itse olen purkanut lampulla ja yleismittarilla tarkistanut kennon jännitettä. Purkulaite voisi olla seuraava hankinnan kohde..

On aika lailla tuurista kiinni meneekö kenno pilalle satunnaisesta syväpurkautumisesta. Jos kennon napaisuus ei ole kääntynyt, voit yrittää elvyttää sitä lataamalla pienellä (0,5-1A) latausvirralla ja toivoa parasta. Mikäli kenno on sökö, myös Ultramat 14 kieltäytyy aika nopeasti jatkamasta latausta. Yleismittaria ei kannata hylätä vaikka purkulaitteita käyttäisikin. Varsinkin jotkut purkulaudat tuppaavat pudottamaan kennojännitteitä liian alas.

165
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 26.05.08 - klo: 20.29 »
minä taas olen jo pitempään ihmetellyt sitä kun traxxasin  foorumilla aina sanotaan että kannattaa hommata teräs idleri ja diffi että kestää harjattoman.
minulla on muovi diffi ja alu idleri eikä ole vielä ainakaan mamban kanssa rikki mennyt vaikka välillä ollut 12 kennoakin käytössä.
jenkeillä vaan tuntuu menevän kaikki p*skaksi ihan sama kuinka lujaa tekoa on kun niillä on joku pakko kiristää slippi niin piukkaan kun vaan saa että auto keulii kokoajan.
sitten tullaan vielä hypyistä kaasu pohjassa alas ja valitetaan kun ei rattaat kestä.

tuli taas huomattua että aina kun ei ole mahdollisuutta kuvata niin kaikki paras tapahtuu. tänäänkin oli pede pari kertaa semmosessa paikassa että olin varma ettei se sieltä ajamamalla kyllä enää nouse mutta nousipa kuitenkin kun hiukan sijoitteli autoa paremmin pienillä liikkeillä.

En minäkään ole vielä koskaan saanut saanut muovidiffiä rikki, vaikka tehokkailla harjattomilla onkin ajettu. Alu-idleri kylläkin kului loppuun, mutta spurriakselin laakerin ja diffin sisärattaiden kulumisella taisi tässä tapauksessa olla varsin suuri rooli. Slippery on säästänyt meilläkin paljon rahaa.  :wink: Nyttemmin kaikki rattaat (3kpl)ovat terästä (Huom, alkuperäinen spurriakselin ratas ei ole terästä!), mutta siltikään en ole luopunut slipperyn maltillisesta kiristämisestä. Pysyvät myös vetarit ehjinä.

166
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 26.05.08 - klo: 16.36 »
Varmasti on parempi ajettava kuin vakio noilla kamoilla.
Testasin Rustya 3s lipolla + Mamba Max + Feigaolla ja autosta tuli melkein lentokone. :cheesy:
Teräsidleri meni sileäksi jo ensimmäisen akun jälkeen, no ainakin on tehoja.
Jospa se idler ei ollutkaan terästä? :laugh: Myös alumiinisia on liikkeellä, ja ne eivät kummoisia kestä. :tongue:
Joo, se oli siis alumiininen mikä meni sileäksi, muistin että olis ollut teräs. 
Mutta se tais jo olla kulunut ja ei kestänyt enään 3s lipon tehoja. :lipsrsealed:

Näinpäs vähän arvelinkin. Alu-idler ei pienemmilläkään tehoilla kauaa katsele teräksisiä naapureitaan loukkaantumatta. Teräs-teräs-teräs (spur gear-idler gear-diff gear) -yhdistelmä kestääkin sitten lähes mitä vaan. Mutta kuten 4wdkanootti totesikin, ilman rasvaa ei kauaa ole elämää.

167
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 26.05.08 - klo: 15.26 »
Varmasti on parempi ajettava kuin vakio noilla kamoilla.
Testasin Rustya 3s lipolla + Mamba Max + Feigaolla ja autosta tuli melkein lentokone. :cheesy:
Teräsidleri meni sileäksi jo ensimmäisen akun jälkeen, no ainakin on tehoja.

Jospa se idler ei ollutkaan terästä? :laugh: Myös alumiinisia on liikkeellä, ja ne eivät kummoisia kestä. :tongue:

169
Kyosho / Vs: Kyosho Lazer zx-5 RTR
« : 16.05.08 - klo: 14.01 »
20-lankaisesta kun vaihtaa 19-lankaiseen niin pitää vaihtaa jo välityksiä? Onko niiden rierroslukumäärässä isokin ero?

Joskus on syytä vaihtaa välityksiä, vaikka lankamäärä ei muuttuisi lainkaan. Niin erilaisia ominaisuuksiltaan voivat moottorit olla. Ero halvan bulkkikoneen ja laadukkaan kisamyllyn välillä voi olla todella suuri. Ei auta muu kuin kokeilemalla hakea sopiva välitys.

170
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.05.08 - klo: 18.38 »
Sen teen. Vai käykö tollaset http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=33038&grpid=3101 vanteet noille renkaille ja onko noi tarkotettu eteen ja taakse?

Vastaanpa suomeksi: Ei käy nuo vanteet. 2.2 on vanteen halkaisijan/renkaan vanneaukon mitta tuumissa, joten 2,8 vanne tarvitsee isompiaukkoisen renkaan. Tuolle isommalle vannekoolle ei rengasvaihtoehtoja oikein ole tarjolla. Re=rear eli hanuri eli perä eli taka. Eteen tulevat vanteet on merkattu Fr=front.

171
HPI / Vs: HPI E-Firestorm 10T RTR
« : 13.05.08 - klo: 15.45 »

Nyt on ensimmäiset kunnon "maastotestit" otettu.  Ihan kelpo laitteelta tuntuisi, sai ainakin kunnolla iskua paikkojen hajoamatta.  :grin:
Takaiskareihin tuli pikkusen liian kovat jouset, näkyy videolta selvästi kun ampuu pompusta takapään ilmaan.

Tuli samalla todettua että ei tuo Lehneri mikään offroad-moottori ole. Johtoaukosta meni hiekkaa kannun sisäpuolelle, joten motti irti ja osiksi pöydälle. Huolellinen puhdistus ja taas pelittää kuin uusi. Pitänee viritellä jonkunmoinen suojatulppa/mömmöt tuohon kannun päähän.

Kovasti näytti aina sama kivi vetävän autoa puoleensa.. :grin:
Näyttäisi olevan sama ominaisuus kuin melkein kaikissa 1/10-autoissa, eli jousituksen lyhyehkö liikevara ja renkaiden pieni "ilmatilavuus" yhdistettynä suurehkoon nopeuteen tekevät menosta pomppivaa näennäisesti aika tasaisellakin alustalla. Tahtoo auto mennä vähän väliä selälleen tai kyljelleen, kun sekä jousitus että renkaat pohjaavat ja viskovat autoa kuin rukkasta.

172
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.05.08 - klo: 15.32 »
Täytyy tuohon pedeen hankkia noi 2.2 moabit. Käykö http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=38971&grpid=5035 oi vanteet noille moabeille

Kyseinen vanne kyllä käy oikein hyvin pariksi Moab:ille, mutta yhdistelmä ei sellaisenaan (vanteiden vuoksi) sovellu Rustler/Stampede -akselille, sillä kyseessä on raideväliä leventävä vanne. R/S:ssä on takana ja edessä eri off-set, jonka vuoksi etu- ja takavanteiden tulee olla erilaiset. Kysymilläsi vanteilla autosta tulisi takaa huomattavasti leveämpi kuin edestä. Jos ulkonäöstä ei ole niin väliä, ovat Traxxasin vakiovanteet kustannustehokas vaihtoehto.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=8080&grpid=3101
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=8079&grpid=3101


173
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 12.05.08 - klo: 14.06 »

RC-fan: Tarkoittamasi "viipotin" on ilmeisesti servo-saver, jonka tarkoituksena on estää servon rikkoutuminen. Joskus sekin rikkoutuu, mutta em. osa löytyy mm. Sabesta. http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=7833&grpid=3901

Tuo laittamasi linkin "viipotin" eli siis servo-saver on ilmeisesti traxxassin alkuperäinen varaosa? Se ei sovi tuohon futaban s3050 servoon, sillä se kohta mikä menee siitä servon rattaaseen on liian iso. Senverran sain kokeiltua vanhalla. Eli löytyykö tuohon futaban servoon sopivaa servo-saveria?

Kiitos kuitenkin pikaisesta vastauksestasi!

Kyseisellä varaosalla on meidänkin autoissa useampaan kertaan rikkoutuneet saverit korvattu. Ja servona samainen Futaba s3050. Eli "pussukasta" löytyy apu.

174
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.05.08 - klo: 17.20 »
Tilasin tuon ultramaatin (14) -toivottavasti on hyvä laite.

Joku jolla on kyseinen laite voisi laittaa infoa osaako ultramaatti purkaa ja jos  niin millä A määrällä, ja muut kokemuksetkin kiinnostaisivat= tilasinko pommin va hyvän laitteen.

Ultramat 14:ssa ei ole purkuominaisuutta. Laturi on hinta-laatu -suhteeltaan oikein hyvä. "Vale-piikkauksia" tekee aina silloin tällöin ladattaessa pienillä delta peak -arvoilla, mutta nämä on helppo havaita ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä, kun laittaa akun uudelleen latautumaan, tai säätää delta peak -arvoa alun perin hiukkasen suuremmaksi. Hyvä peruslaite hintaluokassaan, varsinkin kun samat 5A latausvirtaa on saatavilla sekä verkkovirralla että erillisestä virtalähteestä.

175
Juu sain postia Asikkalasta ja sieltä kerrotaan, että kaatopaikkaa ei ole luovutettu koirien koulutusalueeksi !Eli jos siellä koulutetaan koiria niin se tapahtuu omalla luvalla...
Käsittääkseni voisimme tehdä vuokrasopimuksen ja "häätää" tämän koira porukan pois... mutta silloin saamme varmasti valitusten ryöpyn niskaamme...
p*skamainen tilanne  :roll:

Ei tilanne ole p*skamainen muuta kuin niiden mielestä, jotka aluetta ovat oma-aloitteisesti lähteneet koirien koulutusalueena käyttämään. Kyseessä on normaali alueen vuokraus, johon alueen omistajalla (kunta) on oikeus. Valitusoikeus on toki kaikkiin viranhaltijapäätöksiin, mutta valitusperusteeksi ei kelpaa se, että "me oltiin täällä ensiks", sillä mitään sopimuksia siitä ei ole ollut.

176
Morjensta !
Sain tänään tietää, että se pelastuskoirien koulutusalue on juuri se vanha kaatopaikka  :cry:
On varmaan viisainta perääntyä suosiolla sillä muuten saattaa olla valitusten kierre edessä...Paras vaihtoehto pidemmällä tähtäimellä on jokkisradan alue !
Rata mestari on käynyt paikanpäällä ja todennut, että radan saa mainiosti rakennettua siihen kuivalle puolelle!
Tuonne jokkisradan alueelle pääsisimme talkoisiin jo ensikuussa mikäli olen ymmärtänyt oikein...

Aika mielenkiintoista. Mikäli Asikkalan kunnan teknisellä virastolla on halua ja valmius vuokrata alue RC-autoilijoille, eivät pelastuskoirien kanssa touhuajat ainakaan kovin virallisilla päätöksillä ole alueen käyttäjinä olleet. Samanlainen mahdollisuus heillä on ollut tarjoutua alueen vuokralaisiksi kuin meilläkin. No, ei jokkisradankaan alue varmasti huonompi vaihtoehto ole kuin nykyinen (ei vaihtoehtoa ollenkaan).

t.nimim. "Saako naapurin tontille rakentaa?"

177
Vapaa keskustelu / Vs: Classic Motorshow Lahti
« : 28.04.08 - klo: 11.38 »
Voisko ton Lahden UA:n osastolla olevan setin vielä perua :p.  Tulee meinaan oikeesti hölmö tilanne kun meillä on oma maksettu osasto jossa meitä kisakuskeja ja sitten sielä itse Lahden UA osastolla olisi vain jotain monstereita?

Hölmöähän on itse asiassa se, että erillinen maksettu osasto on "kisakuskien" toimesta polkaistu pystyyn emoseuran osastosta erilleen. Mieluumminkin olisi syytä työskennellä sen eteen, että kaikki pienoisautoilijaporukat saataisiin hahmottamaan se, että lajia voi harrastaa monella tasolla ja silti olla yhden lipun alla. Ja ketä nämä Lahden UA:n pienoisautojaoston "kisakuskit" mahtavat edustaa messuilla - yksityistä Mini-kauppiasta, Lahden UA:ta, vai ihanko ollaan coolisti kisakuskien kesken? :wink:
Summa summarum, on ihan kiva että ollaan touhukkaita, mutta joskus olisi hyvä istahtaa rauhassa pöydän ääreen ja miettiä mieli avoimena, millä tavoilla oikeasti voitaisiin viedä eteenpän hienoa lajia sekä kotikaupungissamme että UA:ssa. Ajatus ei ole dissata niitä, jotka ylipäänsä tekevät jotain, vaan herättää keskustelua siitä, kuinka heterogeenistä harrastajajoukkoa voitaisiin ohjata organisoidusti. Muuten vaarana on se, että porukat eriytyvät tulevien messujen tapaan niin, että yhteistä joukkovoimaa ei pystytä hyödyntämään - kun sitä ei ole.

178
Sähköautot / Vs: Rustler vs Stampede
« : 18.01.08 - klo: 13.15 »
Mitä kovemmassa vauhdissa haluaa auton pysyvän pystyssä, sitä vahvemmin suosittelisin Rustleria. Toki Stampedenkin alustan saa toimivammaksi päivittämällä, mutta matalamman painopisteen vuoksi Rustler on kyllä vakaampi. Myös ohjauksen osalta Rustler on vähän parempi; bump-steeriä on huomattavasti vähemmän kuin Stampedessa. Kulkemaan saa kummatkin vähintään riittävästi. Tosin jälleen painopisteen vuoksi Rustler ei mene niin helposti selälleen kuin Stampede. Laakerit eivät ole ongelma, suojattuja, kumilaipallisia lakruja kannattaa tosin käyttää. Märkä hiekka sinänsä on ihan mukava alusta ajaa; ei pölise ja pitää paremmin kuin löysä tai kivikovaksi kuivanut sorapinta. Mitä mainioimpia huvitteluautoja ovat kumpikin ja näyttäisivät elävän jonkinlaista uusrenesanssia.

179
Yleinen keskustelu / Vs: Lahden launeen rata
« : 01.01.08 - klo: 16.52 »
Tein viime syksynä tiedusteluja kyseisen Launeen vanhan sähkisratapohjan uudelleen käyttöön ottamisesta. Tulevana kesänä vanhan radan paikalle tullaan jatkamaan nykyistä Perhepuiston pysäköintialuetta, eli se siitä sitten. Tästä on olemassa jo päätökset maankäytön puolella.
Edelleen on avoinna vaihtoehto, jossa sähköcrossarirataa tarjottaisiin alueella toimivalle pienois-golf yrittäjälle osaksi bisnestä. Hänellä on hallinassaan nykyisten ratojen vieressä (pienehkö) suunnikkaan muotoinen maa-alue, johon ei ole tulossa uusia golf-baanoja. Alue tullaan golf-toiminnan vuoksi aitaamaan ensi kesänä, joten jos em. alueelle saisi neuvoteltua osittain talkoilla rakennettavan radan, voisi yrittäjä innostuakin aiheesta. Näin saataisiin rata, joka on jo alueella toimivan toimijan hallinnassa olevalla, aidatulla alueella. Alue on sen kokoinen, että siihen olisi mahdollista rakentaa ihan ajokelpoinen rata. Lisäksi alueella on runsaasti savea, jota yrittäjä joutuu joka tapauksessa siirtämään pois toisaalle samalle alueelle tulevien mini-golf-baanojensa tieltä. Ehkäpä tästä olisi neuvoteltavissa rataratkaisu, jossa käyttäjien tehtäväksi jäisi tarjota asiantuntemusta ja talkooapua radan rakentamiseen ja ylläpitoon ja jossa yrittäjälle syntyisi mahdollisuus saada hallitsemansa tila tuottavaan käyttöön. Mikäli tällainen kohtuullisilla käyttömaksuilla toteutettavissa oleva vaihtoehto toteutuisi, olisi muillakin kuin lapionheiluttaja-harrastajilla hyvät mahdollisuudet tulla mukaan harrastuksen pariin. On kuitenkin tosiasia, että valmiin pöydän kautta on helpompi saada uutta väkeä mukaan harrastukseen. Vasta volyymien kautta lajin tunnettavuus ja kiinnostavuus lisääntyy. 

180
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 18.12.07 - klo: 12.19 »
tarttis varmaan leventää tuota kun tykkää kokoajan kiepsahtaa ympäri kun jyrkemmin kääntää.
mikäs tuohon on se helpoin ja halvin tapa?

riittääkö se jos ostaa vaan adapterit jotka siirtää renkaita sen verran että auto levenee pari tuumaa?
vai onko tuo liian helposti hajoava ratkaisu.

Kokeile pudottaa jousitusta vähän alemmas ja pehmennä jousitusta. Painopisteen ei tarvitse paljonkaan pudota kun vakautta tulee lisää jo huimasti. Lisäksi pehmeämmällä jousituksella painonsiirtymä itsessään vähentää kaatumisherkkyyttä, kun liike-energiasta osa "kuoleentuu" jousituksen liikkeeseen ja iskunvaimennukseen. Ei ehkä paras vaihtoehto hyppimiseen, mutta sora-alustalla ajettavuutta tulee mukavasti lisää varsinkin takapään pidon parantuessa.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8