En tiedä mitä muut on puuhanneet ja minkälaisen kuvan jotkut on antaneet tästä ns. budjettiluokasta. Se mitä mä olen ollut puuhaamassa viime syksystä asti HobbyFactoryn kanssa, on alusta asti ollut FG Mini autoon perustuva luokka jonka perusideana on alhaiset kustannukset ja suuri fun fartory. Se että kesken pelin vaihdettiin 2WD alusta 4WD alustaan, onkin sitten eri tarina ja loppupeleissä näiden autojen noin 200€ hintaero tulee takaisin hyvin nopeasti.
Mietitään paria juttua. 2WD autossa tarvitset kolmikanavaiset mixaus toiminnolla olevan lähettimen ja kolme servoa että saa jarrut pelittämään kuten kuuluu, ja saat säädettyä tarvittaessa jarrubalanssia erän aikana pidon muuttuessa. 4WD autossa pärjäät 2ch lähettimellä ja kahdella servolla, yksi ohjaukseen ja toinen jarru/kaasuun. Jo pelkästään tässä kohtaa tuli 4WD auton korkeampi hankintahinta takaisin. 2WD autoilla pitää laittaa tuoretta rengasta vetäville pyörille että ajaminen on mielekästä ja saadaan riittävän suuri takapito, 4WD auto on anteeksiantavampi renkaiden kunnon osalta ja renkailla ajetaan pitempään. Jos pelit ei ole säädöissä niin kummalla vetotavalla on hankalampi pysyä radalla, ja mitä tapahtuu kun pelit lipee, jotain menee rikki?
Koko luokan idea on ollut että pääsee ajamaan kilpailukykyisellä ja tasaväkisellä kalustolla niin että autoa ei tarvitse välittömästi blingata ja päivittää, tästä syystä auton merkiksi valittiin FG joka on monessa kapinassa osoittanut luotettavuutensa ja kestävyytensä. Myös tärkeää on se että osia saa Suomesta eikä olla ulkomaan kauppojen varassa.
Nyt en osannut tulkita bartin kommenttia kuppikunnista, täällä ei ainakaan ole perustettu mitään kuppikuntaa ja edelleen muutaman hemmon ideoima budjettiluokka FG Mineillä tulee etenemään askel kerrallaan, vaikka moni haluaisi vapaat korit, pitkät akselivälit, jonkun toisen moottorin, tai paremmat jarrut sekä vähän blingiä. Ei, näin ei tule tapahtumaan vaan me edetään sillä formaatilla mikä luotiin viime syksynä Hobbyfactoryssä kun koko idea lähti liikkeelle.
Se että noin 1000€ hintainen 1:5 luokan kilpuri ei sovi kaikkien budjetille, on sangen harmillista. Toki muitakin autovaihtoehtoja olisi ollut 2WD:nä mutta kuten jo mainitsin, Suomesta saatavuus on yksi elinehto. LS-5 kilpurit, ne joilla ajetaan podium paikoista, maksaa +3000€ ja autoja päivitetään käytännössä jatkuvasti jos halutaan olla ajan hermolla.
Tästä voi jokainen vetää päätöksen että onko Mini 4WD luokka budjettiluokka vai ei?
1) 4wd FG mini - Helsingissä oma kuppikuntasa jotka tekevät ihan omat päätöksensä millä ajavat ja millä säännöillä - mitään julkaistuja sääntöjä ei ole tai tietoa kisoista muutakuin että "ehkä jotain kerhoskaboja ehkä joku sarja". Ideana ajaa rennosti tattiksella ilman sen enempää vanteiden kiristystä
Käsitykseni mukaan 4WD FG Minit on laajenemassa muuallekkiin kuin Hesan seudulle
Siinä goos on aivan oikeassa, ei tässä kukaan pysy perässä kun samassa topicissa puhutaan eri luokista ja vieläpä joskus 2-4 vuoden kuluttua "ehkä" toteutuvista luokista. Avaan illan aikana tänne bensaosioon FG Mini 4WD "luokalle" oman säikeen niin pysyy paletti selkeämpänä ja vältytään näiltä sekaannuksilta.