Joo tuo projektisi kiinostaa minuakin kun nuo "harjattomat" ovat lähellä sydäntä. :)
Olenkin tuossa miettinyt että tuleeko "autoporukka" tosiaankin jäljessä moottorien teknisessä kehityksessä tällä hetkellä?
Vai onko jo tullut / tulossa luokkaa missä näillä saisi kilpailla?
Sähkölennokkipuolella kun nuo harjalliset moottorit ovat jääneet "leluihin" ja satunnaiseen käyttöön nykyään, sekä "ensikoneisiin".
Rakentelevat jo nykyään CD-Rom moottoreistakin niitä itse. :shock:
Tarkoitus olisi itsekin hankkia kanssa joku "sladitteluvehje" ja varustaa se harjattomalla sekä LiPoly akuilla, painon säästö olis melkoinen ja ajoaikaa sais tietty reilusti lisää.
Niin palataksen sun projektiis vielä niin näitä harhattomia on nykyään suuret määrät eri "setupilla", esim kannattaa katsoa moottoria ostaessa mille kennomäärälle se on tarkoitettu.
Toisekseen onko se "vääntömoottori" vai "kierroskone", nykyään kun tuo suuntaus on noihin vääntäviin moottoreihin menossa.
Pääsääntöisesti nämä kaksi eroittaa siitä että "kierroskoneet" ovat perinteiseen tapaan rakennettuja (Tosin akselilla pyörivätkin magneetit) kun taas "vääntömoottoreissa" pyörii ulkokehä moottorin päädyn ollessa "kiinteä".
Näissä harjattomissa on parasta se että ne ovat lähes huoltovapaita ja kestävät suuria virtoja koska ei ole hiiliharjoja muuttamassa ampeereita lämmöksi "harakoille".
Ole muuten varovainen moottoria ostaessasi sillä samankokoinen (Noin fyysisesti) harjaton antaa lähes tuplatehon harjallisiin "serkuihinsa" verrattuna, siinä voi tulla selvää jälkeä voimansiirrosta!
Noin 100g painava harjaton antaa yleensä tehoja noin 250w ja kun lähestytään 300g niin watteja irtoaa jo 900 hujakoilla (Lähde
http://www.torcman.de)!!!!!
Sillä sais jo "pelit" kylmää kyytiä! :twisted:
Edit Linkki lisätty
http://www.modelflight.com.au/kontronik_twist_brushless_car.htm