Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TimoK

Sivuja: 1 2 [3]
61
Tulokset / Ensimmäinen kisa.
« : 28.07.06 - klo: 09.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Loafer"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eikö tuosta saa ohjelmoitua pakin pois käytöstä???
Sai ainakin minun muistaakseni  :|


Jollei se pakin poisto säätimestä onnistu, niin radiota säätämällä sen luulisi onnistuvan. Jos radio on jokin ohjelmoitava malli, niin siinä pystyy säätämään mitä luultavimmin sen kaasunvivun toimintaa.

Itsellänikin on yksi pihasuditteluauto jossa on säätimessä pakki, tosin sen saa säätimestäkin pois mutta en jaksanut ohjelmoida säädintä uudelleen. Olisi meinaan vaatinut ohjeen kaivamista esille. Joten muutin säätimestä kaasun, tai oikeastaan jarrupuolen säätöä siten ettei mitään tapahdu pakin puolella. Jollei se onnistu ohjelmallisesti radiossa, niin radioon voi aina virittää jonkin fyysisen esteen, joka estää liipasinta menemästä pakin puolelle.

Toisinaan pakki on pihasudittelussa hyvä, joten miksasin sen pakin yhteen radion napeista ;) Nyt nappia painamalla auto pakittaa 40% teholla. Mutta tää on jo kikkailua...

--
Timo

62
Tulokset / Laukaan tulokset ja jälkipulinat
« : 24.07.06 - klo: 13.38 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"

Onko siellä ollut dopingia käytössä 8)


 :wink: Mitään ei tunnusteta...

--
Timo

63
Tulokset / Laukaan tulokset ja jälkipulinat
« : 24.07.06 - klo: 11.41 »
Jees,

Kaikin puolin loistavat kisat ja rata. Sepon kuulutukset olivat todella mainioita vaikkakin joskus meni autot ja kuskit kuulutuksissa sekaisin, niin eipä se varmaan ketään haitannut. Erityismaininta pitää kyllä antaa tulospalvelulle, se toimi kisoissa niin hienosti, että ei oikein parantamisen varaa meinaa keksiä. Toisen vapaan harjoituksen ajat olisi ollut kiva saada seinälle, niitä ei nyt saatu.

Rata oli mainio, eikä se kuluttanut renkaita niin julmasti kuin muut ulkoradat joilla olen tänä kesänä ajanut. Ei siis tarvinnut pelätä renkaiden puhkikulumista kisan finaalleissa. Muutenkin rata oli mainio.

Stopparit herätti hieman keskustelua, joissain tilanteissa niitä tuli ehkä turhankin herkästi, finaaleissa kylkikyljessä kisaa ajettaessa. Tuollaisissa on aina vaarana, että rytisii viimeistään rinnakkain mutkaan mentäessä ja molemmat osapuolet sen tietää. En oikein osaa sanoa, että voiko tuollaisesta stoppareita jakaa ja jos se annetaan niin kummalle se annetaan. Ainakin tuomareiden pitäisi olla tuossa tilanteessa erittäin hyvin perillä tilanteesta. Alkuerissä taas ohitustilanteissa pitäisi myös seurata tilannetta ehkä tarkemmin. Mikäli nopeampi auto on ohittamassa mutkan sisälinjalla hitaampaa autoa ja hitaampi auto plokkaa mutkassa eteen, niin onko rangaistus todellakin aiheellista antaa ohittavalle vai olisiko se syytä antaa hitaammalle jonka kuuluisi sitä tilaa antaa eikä plokata mutkassa eteen. Sattui sitä myös sellaistakin, että noin metrin päässä edessä ajanut auto pyörähtää mutkassa ja perässä oleva ajaa tahtomattaan sitä päin, koska ei ehdi tekemään asian hyväksi mitään, niin tästä tuomitaan stoppari perään ajosta, vaikkaan se ei ollut tahallinen ja johtui enempi edessä olevan ajovirheestä. Toisaalta tiukka linja on varsin hyvä, se kasvattaa nuorista autoilijoista Lehdon Kallen kaltaisia herrasmieskuskeja jotka pysyvät kiltisti hitaamman kuskin takana jollei selkeää ohituspaikkaa avaudu ja välttävät näin kaikki kolarit. Toisaalta liian tiukkalinja saattaa tappaa kilpailun kun ei enää uskalleta ajaa mies miestä, tai nykyään myös nainen naista vastaan sen pelossa, että inhimillisestä virheestä tulee stoppari tms. En siis mitenkään halua tuomita kisoissa ollutta linjaa, halusin vain heittää mielessäni olevia juttuja ilmaan jos siitä virkoaisi jotain kehityskelpoisia ideoita niin ajajien kuin tuomareidenkin mielissä. Nyt tuli mieleen yllättäen sellainenkin vaihtoehto, että mikäli rangaistuksen aiheuttaja ei ole täysin selvä, niin annetaan mieluummin sitten rangaistus molemmille osapuolille vaarallisesta ajosta tms. Se kasvattaisi enempi siihen puhtaaseen ajoon, usein on käynyt siten, että muut kuin yhteen ajaneet osapuolet saattavat kärsiä tilanteesta enempi kuin kolaroineet, näin ollen voi olla tapauksia, että molemmille olisi annettava rangaistus.

Jos hakemalla pitää jotain negatiivistä kisoista hakea, niin todettakoon, että Kuusankoksen kisojen varikkoteltta oli varsin kiva kun kaikki mahtuivat samankaton alle. Mutta varsin toimiva motorhome siellä taisi jokaisella kilpailijalla olla. Johan tässä on lauseita kirjoiteltu, joten jos nyt sitten vaan siirtyisi niihin plussiin...

++ Tulospalvelu
+ Rata oli todella hyvä ajaa eikä syönyt renkaita tappovauhdilla.
+ Kuulutukset
+ Buffetti
+ Sää, vaikka vettä pelättiin aamulla
+ B-finaalin voitto vaikka toisessa lähdössä oikean puolen etucamber linkki irtosikin ja teki finaalin loppuun ajamisesta todellista taistelemista.

- Oma hitaus, ei vauhti riittänyt A-finaaliin. No vastahan tässä on 9kk autoilla ajettu, joten eiköhän siellä A:ssa pääse vielä ajelemaan...
- Stilon epäonni viimeisessä finaalissa
- Tosiaan se ajajkorokkeen teltan reuna otti antenniin, minunkin piti ajaa joka lähtö osittain sisään työnnettyllä antennilla jottei se ottanut teltan reunaan kiinni.
- Ajajakorokkeen kaide oli hieman liian ylhäällä, radioita ei voinut pitää sopivalla korkeudella jollei seivvyt jonkin korokkeen päällä. Ensi kisoihin siis koko ajajakorokkeen mittainen koroke jonne kaikki sopii ajamaan.

--
Timo

64
Tulokset / FTT SM6 Hyvinkää jälkipulinat
« : 12.06.06 - klo: 13.19 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Kerrotko, TimoK vielä, että paljonko oli välitys tuolla DC:llä, sekä oliko kone ihan tuore vai kunnolla sisäänajettu?


Ennakkoa oli 9mm, välitys 6,491(22t pinjoni ja 84t spurri). Siisäänajoa ei kauaa ehtinyt suorittaa kun finaalin startti painoi päälle. Sisäänajo oli suunnileen 350 sekuntia 2.0V ja 100 sekuntia 3.0V.

--
Timo

65
Tulokset / FTT SM6 Hyvinkää jälkipulinat
« : 12.06.06 - klo: 11.41 »
Jepulis,

Oli juu kisat taas. Ihan nastaa oli kunnes tokassa finaalissa moottorin hiilet ja ankkuri tuli tiensä päähän ja kuuden kieroksen jälkeen piti jättää finaali kesken hyvistä asemista. No eipä minulla ollut aiemmin ongelmia ollutkaan sähköjen kanssa joten jossain vaiheessa niitä piti minunkin kohdalle ilmaantua.

Ihmetyttää todella paljon kuitenkin se, että miten ihmeessä rataa ei oltu voitu puhdistaa vaikka paikalle oli about 50 kilpailijaa tullut paikalle. Heidän tuoma kilpailumaksukin oli sitä suuruusluokkaa, että olisi nyt luullut, että jollain talkoovoimin rata olisi saatu puhtaaksi!

Tulostaulu oli ihan järkyttävä, vaikka tilaa oli vähän, niin siihen olisi voinut vähän panostaa enempi. Kaikissa muissa kisoissa tulkset ovat olleen koko kisan ajan varsin järjestelmällisesti niitattu seinään, nyt osaa lähdöistä ei löytynyt seinältä lainkaan tai jostain ihan väärästä kohdasta tms.

Tuloslaskennan sekoilu on inhimillistä eikä sille kauheasti ole tehtävissä, mutta harmittihan se kun ei se toiminut ja oli sitä pelko persiissä, että jos se lamaantuu omalle kohdalle myös.

Sitten negatiivisen palautteen jälkeen positiiviset jutut niin ei jää pahamaku kellekään tästä tekstistä :)

Radan profiili oli mukava ajaa, renkaat toimi tällä kertaa paremmin mitä Kuusankoskella. Toisaalta 4 ajon jälkeen takapito katosi, locked oneway vaihtui spooliin kahteen viimeiseen finaaliin. Melkoista riskeeraamista mutta oli se auto nopeampi ajaa spoolilla finaaleissa. Ikävä vaan, että tuli vähän töpeksittyä radalla ja käytiin sitä pitoa hakemassa nurmikollakin pariin kertaan... Nopeus olisi kohdillaan kun varmuutta saisi lisää. Kärsivällisyyttä vaan niille jotka joutuvat mun kanssa samassa finaalissa ajamaan. Eiköhän toinen kausi sitten viimeistään ole jo laadukkaampi minunkin osalta.

Puffetti oli varsin hyvä, edullinen ja pizza oli hyvää!

Tunnelma ja Fiilis oli varsin hyvä jälleen vaikka Team Lahti olikin tällä kertaa hieman hajallaan. Kiitoksen Jarkolle vielä lainasta!

Kivaa oli! Kisoja vaan lisää :)

PS. Paljastetaan nyt sitten pari mitattua asiaa. Mullahan oli autossa se huippunopeuden mittausvärkki. Se mittari kierroksia isorattaan akselilta ja se oli kalibroitu siten, melkoisen tarkasti, eli auton liikkuma matka yhden spurrin kierroksen aikana oltiin mitattu useaan otteeseen uusilla ja vanhoilla renkailla. Tämän tuloksen mukaan se siis mittasi nopeutta.

Corallyn Black 17x2 groovedilla huippunopeus oli parhaimmillaan 64 km/h  6,2 välityksellä. Ero 5,95 tai 6,49 välityksiin oli käytännössä olematon, enintään 1 km/h. Huippunopeuteen vaikutti pinjonia enempi akun tila, juuri minuuttia ennen valmiiksi latautuneella akulla päästiin tuohon 64km/h lähes jokaisella pinjonilla 24, 23 ja 22. Mikäli akku oli ehtinyt odottaa jo useamman minuuttin, niin huiput jäi 61 km/h tasolle. Edes piikkaus juuri ennen ajoa ei tuonnut sitä parasta huippua käyttöön.

Tuli yhdessä alkuerässä myös testattua miten auto liikkuu 0,5 mm ennakolla. Tuolloin huiput oli 51km/h. Normaalisti ajoin Blackillä 8 - 9 mm ennakolla. Viimeisen finaalin ajoin sitten DC:n 17x1 koneella 8mm ennakolla ja 22 pinionilla, huiput jäi 61 km/h. Ennakkoa olisi ehkä DC kaivannut lisää. Ilman kuormaa "auto pöydällä" Corally antoi huippunopeudeksi 23 pinionilla 69km/h. DC:llä en ole testannu tuota "pöytänopeutta" vielä.

Mutta eiköhän anneta taas kirjoitusvuoro muille...

--
Timo

66
Tulokset / LOPPUTULOKSET - FTT V 2006 Kuusankoski
« : 29.05.06 - klo: 09.59 »
Jäi kyllä tosi hyvät fiilikset ekasta ulkokisastani. Joku oli vielä peloitellut ettei turistilla ajaminen ulkona olisi kivaa...

++ Rata, ihan mielettömän mukava ajaa.
+ Sää
+ Paras sijoitukseni tähän mennessä.
+ Sadun lainaamat aurinkolasit alkuerissä.
+ Auto ja moottori toimi

- Meni kisa vähän vielä ulkoiajamisen harjoittelussa.
- renkaat, eturenkaat kului puhki fikassa finaalissa.
- TSP A-finaalin lähdöt, kolmesta lähdöstä yksikään ei ollut siisti, aina siinä keskiporukan kohdilla kolaroitiin heti lähdön jälkeen ankarasti...

Analyyttisen ajattelun tuloksena löytyi mahdollinen syy renkaiden rajulle kulumiselle ja joissakin erissä vaivanneelle perän pidon katoamiselle. Taisin paistaa lämppäreillä renkaat liian lämpimiksi jolloin ne ei pitäneet mitään ja kumia kului sen ollessa pehmeää. Olisi pitänyt ehtiä treenata lämppäreiden kanssa ennen kisaa, no nythän on opittu tuokin asia...

En olekkaan koskaan ennen muuten sorvannut päivän aikana 19 kertaa kollektoria, no nyt olen...

Mut siis tosi loistavat kisat, samanlaisia vaan lisää!

--
Timo

67
Tulokset / Riihimäen tulokset ja jälkilöylyt
« : 04.04.06 - klo: 22.19 »
Lainaus käyttäjältä: "made"
Suorastaan ihmetyttää miten kaikkein pienimmät kuskit (ja samalla vähiten kokeneet) kuskit pystyivät ajamaan käytännössä sokkona koko takapäädyn.


Arvelisin hieman, että kaikki joutuivat sen lähes sokkona ajamaan. Sen onnistuminen vaati sen, että mutkaan meni oikein sisään. Sisään tulon näki ja ulostulon myös. Tuon takamutkan ajaminen siis perustui härskiin luottamiseen, että se menee sieltä läpi kun on pari kertaa keksinyt mistä kohtaa menee sisään ja miten siellä ajaa. En sitten tiedä miten stanulla ja mattoautoilla oli sen mutkan ajaminen kun ajoin vain sitä sunnuntain suuntaan, kuvittelen ainakin, että Prostock ja Modified luokassa kurviin sisääntulo nopeudet oli paljon kovemmat kun sinne pääsuoralta käännyttiin ja näin ollen oikean ajoituksen saaminen siihen mutkan sisäänmenoon saattoi olla vaikeampaa. Mutta tosiaan tää on ihan arvailua kun ei kokemusta itsellä ole lauantaian ajosuunnasta. Itseäni ei niinkään haitannut se ettei mutkaan nähnyt kunnolla vaan se, että se mutkan ulkoreunassa oleva hidaste ja auton etäisyys tähän hidasteeseen oli vaikea nähdä. Mikäli sitä hidastetta ei olisi ollut niin eihän siinä mutkassa olisi ollut mitään valittamista. Enkä minä edelleenkään suostu siitä valittamaan, toisaalta lyhyille kuskeille se vaikeutuu merkittävästi joten heille kyllä pitäisi toimittaa kisajärjestäjän puolelta korokkeet jotta kaikilla on silmien taso jotakuin samalla korkeudella.

--
Timo

68
Tulokset / Riihimäen tulokset ja jälkilöylyt
« : 03.04.06 - klo: 17.25 »
Jassoo,

Sanotaan nyt itsekin tähän jotain. Ratahan oli tämän vuoden Fintrack radoista vaikein Ylistaron ollessa helpoin. En tiedä millainen pito ja mattojen pinta oli lauantaina kisojen aikana, lauantai iltana kun päästiin harjoittelemaan sunnuntain ajosuunnalla niin radan pito oli kyllä ihan erilainen mitä itse kisapäivänä. Lauantai-illan treenissä ja sunnuntai aamun harjoituksissa se radan pääty kyllä tuntui ihan kauhealta ajaa. Lopulta sinne vaan oppi ajamaan oikein sisään ja siitä alkoi jopa tykkäämään kun kaikki eikä itsekkään aina uskaltanu ajaa sinne kurviin lämätiskissä, siitä sai aika kivoja fiiliksiä kun sen pätkän sai ajettua lämätiskissä.

Kakkosneloset oikaisuesteinä ei oikein tuntunut kivoilta mutta se on sama kaikille ja oppiipahan ajamaan, tai sitten ei opi. Suurempana ongelman koin tuolla kuitenkin eteen pomppivat autot. Tuolla todella usein pääsuoralle pomppi auto jostain muualta eteen, tuli sitä itsekin siellä vierailtua. No vaikeahan se on ennustaa etukäteen niitä kohtia joista autot menee yli oikeisuesteiden jne.

+ Kaikin puolin kivat kisat omalta osaltani, joskaan ei täydelliset
+ Corally Blackin nopeus riitti hyvin ainakin omissa erissäni
+ Nosramin Dominator Evolutionin starttiohjelma :) Finaalien lähdöissä hymy oli herkässä kun pysty ampaisemaan tokavikalta sijalta aina neljän sakkiin lähdössä. No tästä häkeltyneenä aina herpaannuin ja putosin nopeasti oman koomailun takia.
+ Todella hyvin toimiva tulospalvelu

- Muiden epäonni
- Oma kaara ei kulkenut suoraan alkuerissä, vasta finaaleissa sain sen kulkemaan siististi. Omaa hölmöyttä kun en riittävän vakavalla asenteella yrittänyt tilannetta heti korjata.

--
Timo

69
Tulokset / Ylistaron jälkilöylyt
« : 28.02.06 - klo: 01.18 »
Loistavat kisat! Kyllä kannatti lähteä Lahdesta asti.

+ Radan profiili
+ Radan pito
+ teippaukset
+ kanttarit
+ oikaisuesteet
Loistava rata!

+ stoppareita annettiin ihan kiitettävästi, vähän enempikin olisi ainakin sunnuntain finaaleissa voinut niitä tarjota.
+ katsastus
+ Nopea tulosten julkaisu ja järjestelmällinen tulostaulu, ei tarvinu etsiä oman erän printtiä muiden seasta.
+ fiilis
+ rengastarrat

- Oma vauhti
- Pienoinen epäonni finaaleissa
- radiohäiriöt osalla kilpailijoista
- Hivenen turhan kova torvi finaalien lähetyksessä (kuulo meinasi mennä)

--
Timo

70
Tulokset / Mäntsälän tulokset ja jälkipuheet
« : 10.12.05 - klo: 18.56 »
Jees, tosi hyvät kisat!

+ rata (profiili + pito + mollien anteeksiantavuus)
+ hodarit
+ Reedyn moottori :)
+ Oma ajosuoritus alun harjoitusten ja uuden moottorin aiheuttamien vaikeuksien jälkeen. Vapaiden harjoitusten jälkeen oli todella epätoivoinen olo.
++ Kiitoksen järjestäjille ja buffetin tytöille!
- Olisi sitä voinut ajaa radalla enempikin...
- Tiimikavereiden (Satun ja Henkan) epäonni.
- ylisuuret ajajamäärät vapaissa harjoituksissa.

--
Timo Keränen

71
Tulokset / Alue8 Vantaan osakilpailu, Lopputulokset.
« : 07.11.05 - klo: 14.37 »
Moikka,

Pakko vähän kommentoida vaikka oma kokemukseni on lajista niin vähäistä etten mitään katu-uskottavuttaa omaakkaan.

Lainaus käyttäjältä: "copter"
Kiitokset kuitenkin kaikille erässäni ajaneille jotka antoivat hienosti tilaa suurimmassa osassa ohituksia. Pahoittelen myöskin tuskaantumistani ensimmäisessä alkuerässä ja siitä johtanutta kielenkäyttöäni korokkeella, joka ei ollut kohdistettuna kehenkään henkilökohtaisesti. :roll:


Torpassa oli muutama muukin tilanne jossa turhautunut kuski alkoi avautumaan siellä ajajakorokkeella, usein ohituksista ja mistä milloinkin.

Kisat ovat aina kisat vaikka kerjokisat olisivatkin. Kisakutsussa painotettiin, että kerhokisat ovat etenkin uusia kilpailijoita varten ja he ovat etusijalla. Tästä syystä kokeneempien kuskien olisi kyettävä tiedostamaan se, että radalla on kavereita jotka ajavat mahdollisesti vasta ekaa kisaansa eikä pelin meininki ole välttämättä ihan selvä tai autonkäsittelytaito ole vielä kovinkaan hyvää. Näin ollen nämä avautumiset ei kyllä ainakaan kerhokisoihin sovi. Tuo Copterin mainitsema tilanne taisi olla se akan alkuerän kolari Satun kanssa. Tietysti molemmat osapuolet tajusivat, että kyseessä oli ihan puhdas virhe eikä mikään tahallinen kolari.

Vaan kävipä allekirjoittaneelle niin, että minulle hienosti huudettiin latua. Ajoin pääsuoran jälkeiseen mutkaa ajolinjan ulkopuolella, siellä liukkaalla siis jo. Olin kuitenkin käsittänyt, että sitä tilaa annetaan juurikin siten, että nopeampi pääsee sisältä ohi. No eikös sitä ohitusta sitten yritetty ulkokautta ja sitten taas kimpoiltiin. Jotain lapsellista avautumistakin sitten kuului taas. No olin hiljaa enkä kysynyt, että oliko toi näkemys sisälinjasta?

Tuollaiset avautumiset on aivan turhia kisoissa joissa on aloittelijoita paljon. Olen varma, että kenelläkään aloittelijalla ei ole intressinään peitellä nopeampiaan. Juttu on vaan se, että etenkään aloittelijat eivät kykene antamaan tilaa joka kohdassa niin nopeasti kuin tarve olisi. Tämä vain pitää hyväksyä näissä kisoissa.

Sitten muuten kisoista.

+ Napen kuulutukset hauskoja
+ Rata tuntui kivalta ajaa jo Finaaleissa ;)
+ En vieläkään ole ollut kisassa viimeisenä
+ Mukava fiilis muuten
- Flunssa & kylmähalli

--
Timo Keränen

72
Sähköautot / One-way vs. diffi edessä?
« : 31.10.05 - klo: 17.59 »
Niin,

Kertooko joku miten se auton ajettavuus eroaa spoolilla diffiin ja OW:n verrattuna? Spoolilla kaiketi jarruttaminen onnistuu diffin tapaan. Mites se toimii mutkissa? Mitäs ongelmia sen käyttö aiheuttaa? Autona siis xray.

--
Timo

73
Sähköautot / One-way vs. diffi edessä?
« : 31.10.05 - klo: 09.57 »
Moikka,

1/10 tounring autoihin on tarjolla eteen joko one-way tai normaali diffi vetoa. Nyt kuitenkin minulle on hiukan epäselvää noiden edut. Se on tullut jo selväksi, että one-wayllä ei voi käyttää jarrua juuri lainkaan koska eturenkaat eivät jarruta. Samasta syystä kaikki mutkat pitää ajaa reippaalla kaasulla jotta auto menisi niissä hyvin, mikäli takarenkaat alkaa jarruttamaan niin huono juttu. Näin ollen tuntuisi selvältä, että diffi edessäkin olisi parempi kuin one-way. Kuitenkin sitä one-waytä käytetään, joten jotain etua sillä pitää olla verratuna diffiin, mitä etua?  Kääntyykö auto kenties paremmin one-wayllä?

--
Timo Keränen

74
Sähköautot / Mini-z viritys??
« : 27.10.05 - klo: 10.11 »
Moido,

Jos siis ihan radalla meinaat touring tyyliin ajella niin kyllä mr-02 keskimoottorinen versio ainakin pesee mr-01 aivan kuus nolla. MR-02:ssa taitaa olla hieman pidempi raideväli ja akseliväli mitä MR-01 autoissa, painopiste matalampana ja keskemmällä mitä MR-01 autoissa. Noiden johdosta MR-02 auton käyttäytyminen on paljon sivistyneempää. Tämä on siis ihan hupamatosta tehdyllä radalla todettu asia.

Myös niillä renkailla on merkitystä, ne Kyoshon pemhemimmät kumit toimii parhaiten MR-02:ssa ja huopamatolla. MR-01 autot saa tosi helposti kaadettua niillä renkailla, se korkeampi painopiste ja kapeampia raideväli...

MR-02 autossa on myös vakion jarru ja pakki, tosi hyvä juttu. MR-01 autoissahan ei jarrua ole vakiona, ainoastaan pakki.

MR-02:n kuuladiffi ja kuulalaakerit ja ne pehmeät renkaan niin siillä pärjää kaverikisoissa. Tietysti se takajousilevy kannattaa korvata sillä hiilikuituisella versiolla. Ainakin kannattaa hankkia varalle koska se muovinen napsahtaa poikki jossain vaiheessa.

--
Timo Keränen

75
Yleinen keskustelu / Laadukkaita korimaaleja?
« : 20.10.05 - klo: 23.15 »
Moro,

Pitäisi muutama kori maalailla ja nyt olisikin haussa laadukkaat, siis kestävä ja hyvät maalausominaisuudet omaavat korimaalit. Ei olisi kiva jos maalit rapisee pois kovin herkästi. Maalit saavat olla sekä spraypurkki tavaraa tai sitten ihan kynäruiskulle sopivia.

--
Timo

76
Moido,

Olen tässä aloittelemassa hiukan tätä sähköautoilua ja pitäisi saada otsikon mukainen auto nippuun. Siinä on 90 hampainen isoratas. Kokemus on vain niin vähäistä lajista etten oikein tiedä minkä kokoisella pinioinilla kannattaisi lähteä liikkeelle. Rata on LahdenUA:n sisärata joka on käsittääkseni aika pieni, siis hidas. Ei keuheasti pitkiä suoria. Moottori on 17x2 hiilellinen ja isoratas on tosiaan se 90 hampainen. Laittakaahan joitain suosituksia.

--
Timo

77
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 01.10.05 - klo: 21.31 »
Noniih,

Alkoihan niitä haluamiani tietojakin sadella. Oletin, että TP-10 luokan osallistujamäärät olisivat alle 10 tms. Vielä kun sain kuulla, että Lahdestakin löytyy rata-autoilijoita niin se muuttaa merkittävästi kuvioita TP-10 luokan kannalle.

Vielä kun saisin tietää, että mitkä ne TP-10 luokan rengaskustannukset suunilleen ovat joista minua peloteltiin niin olisin tyytyväinen. Eli esimerkiksi, monetko renkaat menee yksissä kisoissa. Tai parempi olisi jos joku osaisi arvioida rengas kustannukset kuukauden ajalta mikäli kuukaudessa käy treenaamassa kaksi kertaa viikossa ja kuukauden aikana on yhdet kilpailut. Muita varsinaisesti kuluvia osia ei TP-10 autoissa liene jollei itse laita auto rusinaksi tai jotain teknistä poksahdusta tapahdu joita aina joka lajissa tulee kohdalle.

--
Timo

78
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 01.10.05 - klo: 20.52 »
Moido,

Loistavaa, että joku jaksaa vielä vastailla itse alkuperäiseen asiaan.

Lainaus käyttäjältä: "uni"
TP-10 luokassa on vähemmän harrastajia, ja siellä on KOVA taso. Kärkeen ei tarvitse toivoa pääsevänsä ihan vähällä panostuksella ja treenauksella.  Toisaalta siellä kärkeenpääseminen onkin sitten jo aikasta kova tempaus.


Esittäkkää nyt jotain lukuja. Tiedän, että joissain M8 kisoissa on saattanut olla jopa 40 osallistujaa. Mikä on TP-10 luokassa keskimäärin osallistujamäärä?

Lainaus
Puolensa ja puolensa, ja loppupeleissä se ratkaisee kumpi vaan iskee enemmän :)


Juurikin noin, paha kun molemmat iskevät mutta aika ja pelimerkkipulan takia ei kykene kahta autoluokkaa kovinkaan vakavasti ottamaan koska ei sitä toistakaan pysty muiden harrastusten takia ihan niin kunnolla ottamaan. Siksi tuo M8 tuntuisi paremmalta koska siinä voi joskus ottaa asiat vähän vasemmalla kädellä joka ei taas TP-10:ssä onnistu. Muuten kyllä TP-10 tai C8 tai 1:5t kiinnostaisi enempi. Siinä tulee vaan vähän esteeksi harrastamisen vaikeus. Kuusankosken radalle on Lahdesta 65 km ja siihen pitäisi panostaa ilmeisesti enemmän mihin kaikki resurssit nyt riittävät. Toisaalta mikäli ei rataluokkiin saada uutta porukkaa niin eihän ne koskaan kasvakkaan...

Tuon takia minulla tuli mieleen, että jos yrittäisi viritellä ensi kaudeksi jonkun epävirallisen cupin halvoilel rata-autoille joilla porukkaa saataisiin helpommin kokeilemaan lajia. Tämä voi olla aivan kuolleena syntynyt idea, mutta tuli kyllä mieleen, että miten sellainen TP-10n kaltainen cup kisa pärjäisi joissa olisi joku rengas sääntö, esim solukumit ja slicksit kiellettyjä, auton + moottorin + pillin yhteenlaskettu hinta ei saisi Suomen markkinoilla ylittää 500€. Meinaan mikäli noin pienin kustannuksin pääsisi ajamaan ratakisaa kisoihin joissa kalusto on kaikilla tasavertaista, uskoisin, että porukkaa etenkin uusia ratakokeilijoita mukaan. Tuo toimisi väliluokkana TP-10:iin.

Tuosta esittämästäni rata-autoilun sisääntuloluokasta olisin kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä. Onhan Suomessa Hobao cuppi M8:lle. Miksi ei tulisi esim HPI kuppia radoille tms. En tiedä ketkä kaikki myy noita edullisia asfalttiautoja muut kuin HPI joten heitin vain sen nyt esimerkiksi tähän.

Yksi asia kanssa johon haluaisin vastauksia on rata-autoilijoiden määrä kesäisin esim Kuusankosken, Hyvinkään tai Vantaan radoilla. Eli Crossiradoilla varmaan harvemmin joutuisi yksin treenaamaan. Miten on noiden ratatreenien suhteen. Kuinka paljon radoilla notkuu kesäisin porukkaa?

--
Timo Keränen

79
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 01.10.05 - klo: 00.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Cooleimmat tyypit on hiljaa ja pitää mölyt mahassaan, luokasta riippumatta. ;) Paitsi jos pipo kiristää ja on pakko mölöttää :D


Saako siitä lisäpisteitä jos alkaa nauramaan itselleen vedet silmissä? Ainakin tätä tapahtuu suomen kopterimaajoukkueen jäsenille jopa arvokisoissa eikä tuomarit siitä rankaise, yrittävät vain empaattisina osallistua nauruun...

--
Timo

80
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 01.10.05 - klo: 00.10 »
Moro,

Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Timo, tervetuloa vaan Zetailee, mutta varo ettei me syödä sua elävältä  :mrgreen:


Juu pitää yrittää tulla, joskus täydellinen itsensä häpeäminen saattaa jopa vahvistaa ;) Epähän tarvi kesällä sitten jännittää kun kaikki on tottunu voittamaan minut ja miniZ:ni 6-0. Kesällä ei sitten ole mitään suorituspaineita...

--
Timo

81
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 30.09.05 - klo: 23.51 »
Johan teillä on vääntöä asiasta ;)

Mikäli se Nastolan rata valmistunee ensi kesäksi niin enköhän M8:n hanki... Pitää tässä odotella rauhassa ja katsella mikä se uusi Hyper 8 on ja tuleeko Xrayltä mitään uutta päivitystä XB8:sta julki talven aikana. Taitaa se niin olla, että kun tuon kopterilla kisaamisen ottaa riittävän tosissaan niin autoilu pitää olla tässä vaiheessa rennompaa ja lienee tuo M8 oikea valinta, jo senkin takia, että Lahden suunalta ilmeisesti löytyy muitakin harrastajia enempi mitä TP-10:iin. Ideana melko pitkälti on juuri se, että pääsee kisaamaan mahdollisimman helposti muita vastaan ja purkamaan ajatukset ja pitämään hauskaa. Tiukka taitolento-ohjelma treenaaminen ei todellakaan ole aina kovin piristävää. Pitää nyt talvi maltaa tuolla miniZ Enzolla kaverin radalla kisailla tai kiusata Lahden UA:n "tosikko touring" autoilijoita, kesällä ne kuitenkin muuttu kun pääsevät ulos ajamaan... Toisaalta joku edullinen HPI:n MT2 18SS ritsa voisi olla syksyksi ja talvelsi ihan kivaa ajanvietettä kun varsinaista kautta odottaa. Eiköhän Lahden alueella ihmisillä noita ole nurkissa niin jotain kisaa saisi aikaiseksi ennen kuin se M8 rata valmistuu Nastolaan.
 
Mikäli sitä sitten haluaa jonkun kerran jossain radalla käydä ajelemassa niin siihen kokeiluun varmaan jo riittää vaikkapa HPI:n parkkipaikka sudittelija Nitro RS4 EVO3.

Kertokaahan nyt vielä sekin, että tarvitseeko noihin TP-10 autoihin rengassorvin solukumirenkaita varten?

PS. Se MiniZ juttu oli vitsi, en mä sillä ajatellu tulla 1/10 Toiringien sekaan, aika turhauttavaa kun muut ohittaa neljä kertaa kierroksen aikana... ;)

--
Timo

82
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 30.09.05 - klo: 17.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
TimoK: tuleppa tutustumaan Lahden UA:n sisävuoroihin Ahtialan seurojentalolle. Vuorot löytyy UA:n sivuilta


Huvilan Marko yritti jo mua houkutella sinne kiusaamaan teitä mikrosähkökopterilla... ;) No pitää joku kerta tulla käymään siellä...

--
Timo

83
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 30.09.05 - klo: 14.39 »
Moido,

Menee tämä autoharrastuksen aloittaminenkin kohdallani pikkuhiljaa eteen päin. Pitää vielä vähän selvitellä asioita lisää. Visioni on ollut, että kopteriharrastuksen sivussa ajelisin autoilla kilpaa, en ihan tosissani mutten ihan leikillänikään. Kopterit nyt kuitenkin on se päälaji edelleen. Vaihtelu virkistää sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki. Selväähän on se, että jollen kilpaile jollain tasolla, niin autot ei jaksa kiinnostaa kuten ei kiinnostaisi kopteritkaan. Mikään pihasudittelu ei yksinään siis tule oikein kysymykseen. Nyt vaan pitäisi saada vähän faktoja noista eri tyyppiluokista jotta osaisi vähän alkaa suuntautumaan johonkin suuntaan, kopteriharrastus kun vie kaudessa varoja niin paljon ettei voi jokaista autoluokkaa itse heti kokeilla.

Lahdesta olen, joten Nastolaan tulossa oleva crossirata puoltaisi M-8 luokassa ajamista. Tällöin ajo / treenikavereita saisi helpommin. Toisaalta taas olen mieltynyt hiukan crossiautoja enempi rata-autoihin. Kuusankosken rata lienee minua lähinnä oleva rata näille TP-10 ja C8 autoille. C8:lla ei näytä olevan edes SM-kisoja ensi vuoden kalenterissa joten sen hylkäsin sitten siltä seisomalta.

M-8 luokassa on 4 SM-osakilpailua ja mahdollisesti vielä 5 HobaoCupin kisaa + kerhokisat jne. Siinä siis saisin kilpailli lähes riittävästi tyydyttääkseni kilpailuviettiäni ;). Vaan eipä tuolle TP-10 luokalle taida muita kisoja juuri olla suomessa kuin nuo 4 SM-osakilpailua?

Toinen kysymys koskee sitä, että kumpaan luokkaan pääsee helpommin, lue nopeammin sisään. M-8 luokassa lienee paljon enempi kilpailijoita, joten tasonkin luulisi kisoissa olevan laajempi. Näin ollen sinne sopisi helpommin mukaan. Näin ollen ilmeisesti TP-10 luokassa pärjääminen vaatisi enempi harjoittelua kuin M-8 luokassa. Mikäli siis ei halua ihan viimeiseksi aina jäädä. Toisaalta taas luulisi, että M-8:ssa hyppyreiden ajaminen hyvin jne. vaatii oppimista jonkin verran enempi kuin tasaisen radan ajaminen. Olenko nyt ihan metsässä näiden ajatusteni kanssa?

Kolmas kysymys sitten koskee kustannuksia. Mikäli meinaa kilpailla vaikkapa nyt kaikkissa neljässä SM-osakilpailussa ja ajaa tarvittavan määrän treeniä jonkin sortin menestymisen takaamiseksi. Niin onko TP-10 ja M-8 luokissa miten suuret kustannuserot? Käsittääkseni nuo TP-10 luokan rangaskustannukset ovat paljon suuremmat kuin M-8 luokassa. M-8 luokassa on kaiketi suurempi riski saada romua aikaiseksi mutta osat eivät lienen tolkuttoman kalliita. Mikäli siis auto ja kalusto on olemassa niin kummassa luokassa kilpaa-ajaminen tulee kalliimmaksi? TP-10 luokassa lienee auton nopeudella lienee niin merkittävä vaikutus pärjäämiseen, että se taitaa väkisinkin olevan enempi kilpailua kaluston paremmuudesta, kun taas M-8:ssa ilmeisestikin ajovarmuus ja luotettavuus näyttelee suurempaa roolia eikä auton nopeus taida olla niin ratkaiseva tekijä. Näin ollen luulisi kilpailukykyisen M-8 auton olevan edullisempi kuin kilpailukykyisen TP-10 auton.

--
Timo

84
Polttisautot / Metalli vai muovirattaiset servot?
« : 30.09.05 - klo: 11.48 »
Moro,

Polttisautot on vähän uutta aluetta allekirjoittaneelle ja kiinnostaisi tietää, että suositaanko 1/8 - 1/10 crossi, monsteri ja rata-autoissa metalli vai muovirattailla olevia servoja? Vähän kun itse järkeilin niin ajattelin, että metallirattaat voi olla fiksummat ohjaukseen jottei rattaat pauku servoseiveristä huolimatta. Kaasulla ja jarrulla taas muovirattaiset voisikin toimia ihan hyvin koska niihin ei kulu välyksiä niin nopeasti kuin metallirattaisiin.

Onkos nämä järkeilyni nyt alkuunkaan oikeilla jäljillä vai ei?

--
Timo

85
Yleinen keskustelu / Lähetin akut?
« : 28.09.05 - klo: 14.13 »
Moro,

Tuli mieleen sellainen juttu, että mites tuollainen 9 kennon NiMh paketti toimisi lähettimessä. Tavallisestihan ne on tehty kahdeksälle kennolle. Kuitenkin jännite ero kahdesan alkalipatterin ja 9 NiMh kennon välillä ei ole ihan mahdoton.

8 x 1,2V = 9,6V
8 x 1,5V = 12V
9 x 1,2V = 10,8V

Todellisuudessa ihan täynnä oleva yhdeksän kennon paketti antaa alkuun ulos noin 12,7V joka kyllä ylittää tuon jännitemäärän jonka patterit antavat.

Tuolla yhdellä lisäkennolla meinaan saisi toiminta-aikaa jonkin verran lisää lähettimeen, vaikka akut ovatkin jo 1900mAh kennoja.

Siis onkos kenelläkään kokemusta kuinka radiot moisen kestävät? Käytetäänkö tuollaisia 9 kennon akkuja Suomessa tai maailmalla juurikaan?

--
Timo

86
Paria tarkennusta vielä toivoisin.

Ensimmäinen koskee tuota rengassääntöasiaa. Onko kaikissa kolmessa TSM, TSP ja TSS luokissa sama rengassääntö? Mikäli ei ole niin millainen se on TSP luokassa?

Toinen kysymys koskee noita nopareita. Niitä kun tuntuu olevan niin joka lähtöön ja niin eri hintaisia. No käsitin ohjeista, että noparin ja ohjausservon suhteen ei kannata juurikaan säästellä. Mutta nyt kun noita on niin eri hintaisia niin pitää kysyä tarkennusta että miten merkittävästi ne eroavat toisistaan. Esim vaikka seuraavat noparit

LRP Quantum Pro sport
LRP Quantum Competition
LRP Quantum Competition 2
Novak GT7
GM Racing  V8
M'troniks mallit

jne.

En nyt halua mitään mahdollista sotaa aloittaa vaan vain tiedon siitä, että on käytännössä pitkään ihan sama millä noilla ajan tai sitten ihan suoria rehellisiä suosituksia. Mikäli ette julkea tänne laittaa mielipiteitänne moisesta asiasta niin laittaa vaikka yksityisviestinä.

--
Timo

87
Lainaus käyttäjältä: "l150040"

Nuo Graupnerin liittimet hylkäisin välittömästi. Ne ovat aivan liian heppoisia autokäyttöön. Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi.


Huomenta,

Väsyksissä jo sotkin liittimet, tietysti tarkoitin noita Groupnerin G4 liittimiä. Noita banaanena kun katseli niin nehän on samat mitä noi G4:t mutta G4:ssa on se kuori päällä. Tosiaan noi G2 liittimet oli sellaiset etten niitä mihinkään uskaltaisi laittaa.

Kiitoksia jo nyt tulleista ohjeista.
--
Timo

88
Moro,

Olen tässä toteuttamassa yhtä unelmaani ja aloittelemassa kilpailemisen rc-autoilla. Olen mieltynyt noihin touring autoihin ja tuo Prostock luokka on kaiketi nyt minulle se paras sisääntulosarja. Ikää kun on kuitenkin jo 25 vuotta. Aikaisempaa kokemusta rc-autoista ei kauheasti ole, koptereilla olenkin kilpaillut suomessa ja pohjoismaissa neljä vuotta eli sieltä on kokemusta tullut eniten pienoismalleihin. Toki joku autokin on ollut ajan saatossa mutta melkoinen aloittelija tässä hommassa olen.

Kovasti olen lueskellut näitä foorumin juttuja ja vuosien 2003 - 2004 pienoismalleja ja sitä kautta vähän kerätä alkutietämystä. Nimenomaan kilpaileminen on se juttu miksi tähän lähden, talvisin ei kopterilla juuri kisaa ajeta ja kesäisinkin on vain neljä kisaa kalenterissa.

Radio on jo olemassa sekä kopteripuolelle hankittu Simpropin laturi joka varmasti latailee noita auton akkuja siinä missä ilmailupuolenkin.

Autoksi olen ajatellut hankkia tuon uuden Asson TC4:n. Vaikeampi kysymys minulle onkin sitten sellaisen moottorin ja noparin valinta jolla voi kilpailemaan lähteä. En tunne noita sähkömoottoreita kovinkaan paljoa joten vähäinen huoltotarve olisi ainakin alussa suuri plussa. Sen tiedänkin, että sen moottorin pitää olla Prostock luokassa 17 lankainen. Kori rajoitukset ovat vähän auki minulle tuosta luokasta mutta nuo EFRA:n hyväksymät mallit kelpaavat minulle joten siitä ei tule ongelmaa.

Olen antanut itselleni ymmärtää, että ainakaan seuraavan vuoden aikana ei juurikaan ole merkitystä mikä pannu ja mikä nopari siellä autossa on. Eli kunhan nyt opettelisi ajamaan ensikaudella ja tutustuisi kilpailemiseen. Mutta onko joitain moottoreita tai nopareita joita tulisi välttää? Onko jotain erityistä moottoria joka olisi huoltotarpeeltaan pieni kuten joku Orionin V2 moottorit, noista kun ei taida olla kun 14 lankaisia löysimmät moottorit. Vastariksi olen ajatellut tuota GM Racing V4R mallia, siinä on pakkikin jarrun lisäksi ja se voi olla näin alkuvaiheessa joskus ihan hyvä olla olemassa.
 
Sitten se varsinainen kysymys miksi oikein rekisteröidyin ja aloin kirjoittamaan tätä. Millaisella pinionilla tätä Prostock luokkaa kannattaisi lähteä ajamaan? Noita on pinioneita kun on niin suuri valikoima enkä jaksa uskoa, että tuollaiselle 17 lankaiselle moottorille kannattaisi hankkia koko aluetta.

Lisäksi olen ajatellut hankkia akkuja varten tuollaisen LRP:n erillispurkulaitteen. Akkujen liittimiksi olen ajatellut käyttää Groupnerin G2 liittimiä koska nuo ovat käytössäni muutenkin.  Onko nämä liittimet aivan hanurista autopuolella?

Akkuja olen tottunut kolvaamaan itse kasaan joten se ei ole suurikaan ongelma, kopteria kun en millään pistehitsatuilla akuilla aja.

Tuollaisen säätöalustan olen myöskin ajatellut hankkia. Kopteripuolella kun olen tottunut aivan todella yksityiskohtaiseen ja tarkkaan mekaniikan säätötyöhön.

Akuiksi varmaan alkuun riittä pari 3000 mAh NiMh akkua ja sitten yksi tai kaksi 3300 mAh akku?

Niin ja tietysti kaikki vinkit mitä muuta tavaroita kannattaa hankkia ja miten kannattaa lähteä liikkeelle niin ovat tervetulleita. Lahdessa asustelen ja nykyisen tietoni mukaan Lahdessa ei ole nyt mattorataa olemassa mutta eiköhän sekin saada kuntoon siihen mennessä kun minulla auto on valmiina.

Kiitoksia jo nyt kaikille vastaajille. Toivon mukaan tulemme vielä näkemään radalla.

--
Timo Keränen

Sivuja: 1 2 [3]