Jos massa ei vaikuta jarrutusmatkaan, niin silloinhan ajoneuvoyhdistelmän jarrutusmatkat on samoja, oli se kuormattu tai ei.
Kyllä, jarrujen tehon rajoissa.
tai kun siinä on jarruttavia renkaita enemmän kun henkilöautossa, niin senhän pitäisi pysähtyä lyhyemmällä matkalla.
Ei, koska renkaiden määrän kasvaessa yksittäisen renkaan jarrutusteho laskee samassa suhteessa.
Tai jos massa ei vaikuta kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen (sama asia), niin silloin ei tarvita suuria tehoja sen vekottimen liikkeelle saamiseksi.
Käytännössähän teoria (voikohan noin sanoa) toimii vain silloin, kun renkaat sutii helposti. Kun auto on tyhjä, ei renkailla ole yhtä hyvää vetopitoa, mutta auton kiihdyttämiseenkään ei tarvita niin suurta voimaa. Kun auto on täysi, on parempi vetopito, mutta enemmän massaa liikutettavaksi. Siinä vaiheessa kun pitoa on niin paljon, ettei enää mennä rajalla sutii/ei sudi, alkaa massa vaikuttamaan kiihtyvyyteen, koska enempää tehoa ei saada silloin enää käyttöön.
Teoria sanoo toista mutta käytäntö ja käytännön testit todistaa teorian vääräksi. Ei se ehkä uskon asia ole mutta se on asia, joka pitää vain hyväksyä, että se on niin. Se ajoneuvoyhdistelmä, jota itse ajoin, niin sen kiihtyvyys katotaan kalenterista ja liian pitkät jarrutusmatkat luetaan lehdestä. Ajoin aikanas pelkästään isolla autolla yli puoli vuotta ja kun menin henkilöauton rattiin, niin ihmettelin oikeasti, että miten näillä pystyy ajamaan esim. kolarin. Ne kiihtyy kun raketti ja pysähtyy kuin seinään. Ero on oikeasti aika iso, että jos sulla on 60-68 t massa vai n.1,5 t massa.
No siis tavallaan teoria on oikea mutta se miten se käyttäytyy käytännössä on täysin erilainen ja on siis sellainen, jota ei pysty teorialla selittämään/todistamaan.
Alunperinhän oli kyse siitä, että painavampi kulkuneuvo pärjää paremmin ilman talvirenkaita, kuin kevyt. Nyt jäi vähän epäselväksi, mutta ilmeisesti sulla onkin pointtina, että jarrutusmatkat vaan pitenee massan myötä?
Joka tapauksessa, nää fysiikan peruslait pisti ihmettelemään miksi raskaan kaluston rengasmääräykset on niin heppoiset henkilöautoliikenteeseen verrattuna. Pikkunen fiiatti ei kuitenkaan saa kolaroidessaan aikaan samanlaista tuhoa kuin täysperävaunurekka.
Ja vakuuttunut olen edelleen siitä, että jos olosuhteet on samat, alustat samat ja kalusto sama, niin massalla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan. Jos otetaan vaikka esimerkiksi, että juuri jäädytetyllä kentällä jäähallissa pistetään liukumaan 2 pulkkaa, missä toisessa on 5kg painoa ja toisessa 10kg painoa, ja niille annetaan sama lähtönopeus, niin ne liukuvat yhtä pitkälle. Toki massan kasvaessa ilmanvastuksen vaikutus pienenee (mikäli poikkileikkauksen ala tai ilmanvastuskerroin ei muutu). Onhan tässä ideaaliolosuhteet, mutta perusidea säilyy.