Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512514 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2310 : 11.11.09 - klo: 18.38 »
Nää RC-vermeet tuntuu olevan kovinkin hanakasti 12V latureilla ruokittavia, ja semmosen virtalähteen voi kovinkin kätevästi ranettaa pc:n powerista. Itse tein kyseisen operaation, 5V linjaa tuntuu tarvivan kuormittaa jonkun verrankin että 12V linjaan tulee tarpeeksi kytyä, mutta 9A speksattu poweri makso vitosen ja tehovastukset ja naparuuvit pari egeä, nyt on virtalähde josta saa lisäksi tupakinsytkäliitännästä 12V ja naparuuveista banaaneilla tahi hauenleuoilla 12V. 5V linjaan kytkin 2kpl 3ohmin/15W tehovastuksia rinnan keinokuormaksi, ja pelti+popniitti-kiinnityksellä laitoin ne powerin sisälle flektin eteen jotta jäähtyvät. Toimiva paketti, mutta jos kädetön rakentaja rikkoo jotakin tai teloo ittensä niin otan luonnollisesti täyden poliittisen vastuun asiasta.


just.......
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2311 : 11.11.09 - klo: 21.29 »
just.......
Tähän liittyi ilmeisesti joku hieno viisaus, jota ei tavallinen kuolevainen ymmärrä?
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2312 : 11.11.09 - klo: 21.36 »
Ei kun tuossa vaan mietin että miten postauksesi liittyi lipoihin autokäytössä, ei minulla muuta.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2313 : 11.11.09 - klo: 21.45 »
Ei kun tuossa vaan mietin että miten postauksesi liittyi lipoihin autokäytössä, ei minulla muuta.
Liittyy porukan kyselyihin LiPo-laturien virransyötöstä. On ehkä hiukan aiheen rajoilla, mutta LiPojen ostossa yleisesti tuleva laturiostos kyllä liittyy tuohon. Minusta LiPojen ominaisuudet autokäytössä on käsitelty mainittavilta osin ehkä 60 sivua sitten, topicci tuntuu toistavan itseään enemmän kuin vähän, ja itse asiassa muistini mukaan virtalähteenrakenteluvinkkikin taitaa olla aikaisemminkin mainittu.
Ilmeisesti on siis jatkossakin parempi vaan lueskella näistä parhaat palat.
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2314 : 12.11.09 - klo: 12.16 »
Ja taas tulee tyhmiä kysymyksiä, saako kytkee vaikka kaksi 4s lipoa sarjaan tai rinnan? (isolle revolle pitäs akkuja katella) Vai onko nyrkkisääntö ettei 6kennoo saa ylittää nuilla kahden akun yhteis määrällä?
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2315 : 12.11.09 - klo: 12.25 »
Riippuu ensisijaisesti noparin jänniterajoituksesta. Toinen rajoittava tekijä on sitten moottori. Muuten kai sillä ei ole väliä, vaikkakaan en ymmärrä mihin 8S lipoja revossa tarttee.
Flying Calacucco

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2316 : 12.11.09 - klo: 13.02 »
Juu eli kaksi 2s ja 3s on riittävät yhdistelmät. Taas viisastuu  :grin:
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2317 : 12.11.09 - klo: 17.23 »
Kyllä niitä voi kytkeä, rinnan kytkettävien akkujen jännite vain oltava sama(eli ei erityyppisiä akkuja rinnakkain), ja olisi hyvin suositeltavaa olla myös samalla kapasiteetilla olevia, mitkä kytketään rinnakkain, mutta tämä ei ole aivan fataalia jos kapasiteeteissä on eroa. Kunhan et tee sarjakytkentää eri kokoisilla kennoilla, siinä on aika fataali virhe kytkeä eri kokoiset peräkkäin. Tosin kuten edellinen kertoi, tuskin mitään 8S pakettia tarvitsee. 4S2P paketissa vielä voisikin olla jotakin tolkkua, ainakin ajoaikaa saisi reteesti. Jos sulla on 2kpl(niin, miksei useampiakin) samanlaisia akkuja, ne voi vallan hyvin kytkeä rinnan tai sarjaan.
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa Rusakka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2318 : 12.11.09 - klo: 19.21 »
Syyslomalla ruotsissa käydessä meinasin, että taidan ostaa lipot, mutta myyjä selitti jotain, että lipot kuolleennuttaa auton? :mrgreen:

E: Ja luin aloitusviestistä, että ei saa ladata liioilla virroilla, niin mitä/paljonko meinaa 1c?
Traxxas Slash
Losi CC

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2319 : 12.11.09 - klo: 19.39 »
1C tarkoittaa esim. 4000 mah akussa 4A latausvirtaa, 5300 mah akussa 5,3A latausvirtaa jne.

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2320 : 12.11.09 - klo: 21.52 »
Mulla on yks 1800mah 2s ja sitä saa siis ladata 1.8A vai olenko ymmärtänyt väärin?
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2321 : 12.11.09 - klo: 21.54 »
kyllä toi on oikeen ymmärretty, mutta aina ei välttämättä ladata maksimilla. varsinkaan jollei ole kiire mihinkään

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2322 : 12.11.09 - klo: 22.00 »
Ok, eli jollain 1.3-1.5A oisko sopiva.
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2323 : 12.11.09 - klo: 22.01 »
eiköhän se sillä mene.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2324 : 12.11.09 - klo: 22.04 »
Mikä tahansa virta 1,8A asti on ok.

Tosin mitä pienemmällä virralla lataat, sitä kauemmin akku kestää käytössä (latauskertoja enemmän)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Stampede

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2325 : 13.11.09 - klo: 21.00 »
Minulla on IMax B6 -laturi ja TrakPowerin 3 cell -akku. Mistäköhän löytäisin sopivan balancerinjohdon noiden välille? Olen yrittänyt tätä kysellä parista kaupastakin, mutta eivät osaa sanoa. Ei viitsisi tilailla "kokeilukappaleita", joten ajattelin kysellä olisiko jollakin muulla tällainen harvinainen kombinaatio  :huh:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2326 : 13.11.09 - klo: 22.30 »
Kyllä niitä voi kytkeä, rinnan kytkettävien akkujen jännite vain oltava sama(eli ei erityyppisiä akkuja rinnakkain), ja olisi hyvin suositeltavaa olla myös samalla kapasiteetilla olevia, mitkä kytketään rinnakkain, mutta tämä ei ole aivan fataalia jos kapasiteeteissä on eroa. Kunhan et tee sarjakytkentää eri kokoisilla kennoilla, siinä on aika fataali virhe kytkeä eri kokoiset peräkkäin. Tosin kuten edellinen kertoi, tuskin mitään 8S pakettia tarvitsee. 4S2P paketissa vielä voisikin olla jotakin tolkkua, ainakin ajoaikaa saisi reteesti. Jos sulla on 2kpl(niin, miksei useampiakin) samanlaisia akkuja, ne voi vallan hyvin kytkeä rinnan tai sarjaan.

Ja miten ihmeessä se kahden eri kapasiteettisen LiPon kytkeminen rinnan olisi sitten yhtään vähemmän fataalia? Jos toinen tyhjenee ennen toista, niin alijännitteelle menee väkisin, sillä akun purkaminen ei lopu siihen.

Rinnankytkennässä akkujen on syytä olla mahdollisimman identtisiä ja saman verran käytettyjä. Mieluiten siis uusia akkuja, joita on aina käytetty yhdessä rinnankytkettynä. Itsellä kun on useita samanlaisia akkuja, joita näin käytetään, on akut merkitty jotta samat kaksi pystyvät aina pareina keskenään ja siten saman verran käytettyinä, saman verran purettuina, saman verran ladattuina.

Rinnankytkemisessä on monessakin tapauksessa mieltä. Sillä tavalla voidaan autosta saada tasapainoisempi, verrattuna akkuun vain auton toisella puolella. Monessa autossa on jopa paikka kahdelle akulle, eri puolilla autoa. Kaksi rinnan kytkettyä akkua voivat yhdessä olla halvempi ratkaisu kuin yksi riittävän suurella kapasiteetilla ja riittävällä virranannolla varustettu akku. Kuten jo yllä edellisten kirjoittajien toimesta mainittua, se voi myös olla tapa kasvattaa ajoaikaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2327 : 13.11.09 - klo: 22.45 »
Ja miten ihmeessä se kahden eri kapasiteettisen LiPon kytkeminen rinnan olisi sitten yhtään vähemmän fataalia? Jos toinen tyhjenee ennen toista, niin alijännitteelle menee väkisin, sillä akun purkaminen ei lopu siihen.

Rinnankytkennässä akkujen on syytä olla mahdollisimman identtisiä ja saman verran käytettyjä. Mieluiten siis uusia akkuja, joita on aina käytetty yhdessä rinnankytkettynä. Itsellä kun on useita samanlaisia akkuja, joita näin käytetään, on akut merkitty jotta samat kaksi pystyvät aina pareina keskenään ja siten saman verran käytettyinä, saman verran purettuina, saman verran ladattuina.
Tutustutaan aiheeseen sähköoppi. Pieni, hattuarviona 1/4, kapasiteettiero ei vielä ole mitenkään fataali, LiPojahan ei muutenkaan ajeta "nolliin". Tuo perustuu siihen, että akun jännite on käytännössä lineaarisesti riippuvainen sen varauksesta(edelleen puhutaan samantyyppisistä akuista), jotenka ne purkautuvat suhteellisesti samaa tahtia, sillä nykyaikaisten akkujen sisäinen resistanssi on niin pieni, että olematonkin jännite-ero saa aikaan suuria virtoja, jotka tasaavat akkujen jännitteen samaan. Toki jos voit perustella, miten rinnankytketyillä akuilla on eri jännite, olen valmis sanomaani korjaamaan.

Sensijaan kovin "pitkiä" sarjoja ei ole alunalkaenkaan kauhean hyvä idea laittaa rinnakkain, tuossa tulee herkemmin ilmiö että toisesta sarjasta yksi kenno hyytyy ennen muita, eikä tuota välttämättä vielä huomaa esim. 4S paketista, jos toisesta rinnan kytketystä pakasta on yksi kenno kyykähtämässä, muissa voi olla sen verran enempi jännitettä että johtojen päissä ei eroa ole. Sarjaankytkentä on muutenkin herkempi kennokohtaisille eroille kuin rinnankytkentä.
Edit: opettelis kirjottaan :police:
« Viimeksi muokattu: 13.11.09 - klo: 22.50 kirjoittanut TVS »
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2328 : 13.11.09 - klo: 23.11 »
Nähdäkseni kahdessa rinnankytketyssä akussa täydempi akku lataa tyhjempää joka ei vanhojen akkujen kanssa liene ongelma (NiMh, NiCd) mutta miten lienee sitten lipojen kanssa. Jos vaikka tyhjemmässä akussa sarjassa olevista kennoista joku kenno on muita korkeammalla jännitteellä niin onko vaarana että täydempi kenno ylilataantuu? Tämä mietintäni ei perustu siis mihinkään absoluuttiseen totuuteen vaan on lähinnä omassa päässä syntynyt skenaario.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2329 : 13.11.09 - klo: 23.35 »
Kun kerran mutu sallitaan niin mielestäni, jos akut on erilaiset rinnankytkennässä niin pitää myös balanseripiuhat kytkeä rinnan(yhteen). Lisäksi, jotta oltaisiin taatusti varman puolella pitäisi latausvirran olla max. 1C pienemmän akun mukaan eli kokonaislatauaika olisi yli 2h. Kuten Penguin sanoi oikeasti kannattaa kytkeä vain samanlaisia ja saman ikäisiä rinnan edellyttäen, että akkujen jännitteet on samat kytkentähetkellä.

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2330 : 14.11.09 - klo: 00.39 »
Kun kerran mutu sallitaan niin mielestäni, jos akut on erilaiset rinnankytkennässä niin pitää myös balanseripiuhat kytkeä rinnan(yhteen). Lisäksi, jotta oltaisiin taatusti varman puolella pitäisi latausvirran olla max. 1C pienemmän akun mukaan eli kokonaislatauaika olisi yli 2h. Kuten Penguin sanoi oikeasti kannattaa kytkeä vain samanlaisia ja saman ikäisiä rinnan edellyttäen, että akkujen jännitteet on samat kytkentähetkellä.
Tässä onkin yksi ongelma, nimittäin se, että MuTutm näemmä sallitaan. Tuo balanseripiuhojen kytkeminen yhteen olisi erittäin hyvä ajatus. Tuosta latauksesta taas, ei sitä latausvirtaakaan tarvitse laskea pienemmän mukaan, vaan kokonaiskapasiteetin mukaan. Se isompi akku kun ottaa siitä virrasta suurimman osan, taas kerran.
Suositeltavaa olisi toki pitää aika samanlaiset akut rinnan, mutta kirjoitukseni pointti oli, ettei ole ollenkaan fataalia kytkeä esim. 4000 ja 5300 akut rinnakkain, niinkun varmasti moni luulee.

Muok: tuota yhden kennon ylilatautumista sarjassa en näe juuri mahdollisena, koska se edellyttäisi toisen kennon jännitteen hiipumista melko merkittävästi, ja tässä vaiheessa akkua on purettu jo niin paljon, etten näe mainittavaa mahdollisuutta. Toki jos sarjassa olevista kennoista joku on rikki(käytännössä oikosulussa), niin ehkä kenties. Sillonkin olisin melkeinpä enempi huolissani siitä tyhjästä, jos sen jännitettä ajetaan negatiiviseksi niin ymmärtääkseni LiPo ei oikein arvosta sitä :huh:.
« Viimeksi muokattu: 14.11.09 - klo: 00.42 kirjoittanut TVS »
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2331 : 14.11.09 - klo: 01.21 »
Ajatus latausvirrasta(pienemmän mukaan) perustui ajatukseen, että akut on eri ikäisiä ja toinen voi olla selvästi heikentynyt (samaan aikaan ostetut ja rinnan ajatellut olisi varmasti samalla kapasiteetilla). Tässä tapauksessa vanhemman sisäinen vastus olisi suurempi ja suhteellinen virta jännitteeseen nähden olisi pienempi eli uudempi voisi saada yli 1C latausvirran jos virta olisi kokonaiskapasiteetin mukaan laskettu, mutta juttu alkaa olla kyllä aika teoreettista :cheesy:.

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2332 : 14.11.09 - klo: 01.42 »
Ajatus latausvirrasta(pienemmän mukaan) perustui ajatukseen, että akut on eri ikäisiä ja toinen voi olla selvästi heikentynyt (samaan aikaan ostetut ja rinnan ajatellut olisi varmasti samalla kapasiteetilla). Tässä tapauksessa vanhemman sisäinen vastus olisi suurempi ja suhteellinen virta jännitteeseen nähden olisi pienempi eli uudempi voisi saada yli 1C latausvirran jos virta olisi kokonaiskapasiteetin mukaan laskettu, mutta juttu alkaa olla kyllä aika teoreettista :cheesy:.
Periaatteessa näin, mutta tuossa täytyy ottaa huomioon myös se jännitteen riippuvuus varauksesta. Tosin nyt alkaa liipata pelottavan paljon arkilaskuja joten jätän väliin :grin:
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2333 : 14.11.09 - klo: 01.56 »
Eipä ole tullut mieleen ladata laturilla useampaa akkua rinnan kytkettynä, joten en nyt lähde siihen keskusteluun, vaan kirjoitan ainostaan siitä että akut on kytketty rinnan purkamista varten.

TVS on mielestäni oikeassa silloin kun liikutaan riittävän kaukana akkujen maksivirroista, mutta todellisuus on toinen kun lähestytään niitä.

Totta se että jos akkujen lataustasossa on jotain eroja, niin rinnankytkentä kyllä tasoittaa ne. Jos varausasteiden ero on liian suuri, on kuitenkin riski että latausvirta nousee liian suureksi, kun käytännössä mikään ei ole rajoittamassa virran määrää. LiPo-akut taas eivät tästä välttämättä pidä.

Käyttökohteet joissa itse olen LiPo-akkuja käyttänyt, ottavat enimmillään erittäin suuria virtoja, piikkeinä jopa lähelle 200 A ja jatkuvanakin 60 - 100 A. Dataloggerin kanssa on tullut seurattua millaisia jännitteitä akuissa on yksittäin ja rinnankytkettynä yhdessä ja millaisilla virroilla niitä puretaan. Tällä perusteella näen pienenkin kapasiteettieron ongelmalliseksi kahdelle rinnan kytketylle LiPo-akulle, silloin kun purkuvirrat ovat suuria. Akkujen jännite todellakin voi poiketa toisistaan purkuvirtojen ollessa suuria eikä toisen akun purkautuminen lopukaan cutoff-jännitteeseen vaan jatkuu edelleen. Tämä on ongelma LiPo-akkujen kohdalla.

Jos akkujen purkaminen lopetetaan, niin varmaankin suurempi lataa pienemmän ja jännitteet tasoittuvat, jos pienempi vain kestää se latausvirran, mutta kuorman ollessa päällä ja akkujen purkautuessa kokoajan ei tuo asia kokemukseni mukaan ole näin yksinkertaista. Ei ainakaan silloin kun kumpikaan akuista ei yksinään pysty antamaan riittävästi virtaa kytketylle kuormalle.

Edit: Lisätään nyt sitten vielä, että itse rinnankytkentä ei ole fataalia, mutta akkujen kuormittaminen voi kyllä kuormasta riippuen tappaa toisen akun.
« Viimeksi muokattu: 14.11.09 - klo: 02.02 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Linksu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2334 : 14.11.09 - klo: 09.08 »
Tässä aloittelianä kyselen että millaisella virralla kannattaa ladata 2200mah lipoa että se olisi mahdollisimman pitkäikäinen? nyt olen ladannut 2.2a virralla sitä akkua.

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2335 : 14.11.09 - klo: 10.31 »
ihan oikein olet ladannut
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa Rusakka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2336 : 14.11.09 - klo: 12.52 »
Tässä aloittelianä kyselen että millaisella virralla kannattaa ladata 2200mah lipoa että se olisi mahdollisimman pitkäikäinen? nyt olen ladannut 2.2a virralla sitä akkua.

Joo ihan oikein, niinkuin edellä mainittiin, mutta itä pienemmällä virralla lataa, niin sitä pidempään akku kestää. Jos mihinkään ei ole kiire, niin siloin mieluiten pienemmällä virralla.
Traxxas Slash
Losi CC

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2337 : 14.11.09 - klo: 19.17 »
Tässä aloittelianä kyselen että millaisella virralla kannattaa ladata 2200mah lipoa että se olisi mahdollisimman pitkäikäinen? nyt olen ladannut 2.2a virralla sitä akkua.

Joo ihan oikein, niinkuin edellä mainittiin, mutta itä pienemmällä virralla lataa, niin sitä pidempään akku kestää. Jos mihinkään ei ole kiire, niin siloin mieluiten pienemmällä virralla.

Elikkäs vaikkapa 1.1a virralla. Silloin lataus kestää noin 2 tuntia.

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2338 : 15.11.09 - klo: 08.27 »
Nyt saapui minulle tuohon pikku revoon Zippy Flightmax 2200mah 2s lipot. Tuosta ylempää kattelin että kannattaa ladata 2.2/1.1 virralla, mutta voiko niitä ladata 4.4 virralla? Tai siis omassa laturissani asetuksiin ennen latausta laitetaan kenno määrä ja mah määrä paljon akku ottaa sisäänsä, niin voinko laittaa siihen mah määrään 4400, vai kärsiikö akku tästä?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2339 : 15.11.09 - klo: 09.25 »
Tällä perusteella näen pienenkin kapasiteettieron ongelmalliseksi kahdelle rinnan kytketylle LiPo-akulle, silloin kun purkuvirrat ovat suuria. Akkujen jännite todellakin voi poiketa toisistaan purkuvirtojen ollessa suuria eikä toisen akun purkautuminen lopukaan cutoff-jännitteeseen vaan jatkuu edelleen. Tämä on ongelma LiPo-akkujen kohdalla.

Jos akkujen purkaminen lopetetaan, niin varmaankin suurempi lataa pienemmän ja jännitteet tasoittuvat, jos pienempi vain kestää se latausvirran, mutta kuorman ollessa päällä ja akkujen purkautuessa kokoajan ei tuo asia kokemukseni mukaan ole näin yksinkertaista. Ei ainakaan silloin kun kumpikaan akuista ei yksinään pysty antamaan riittävästi virtaa kytketylle kuormalle.

Edit: Lisätään nyt sitten vielä, että itse rinnankytkentä ei ole fataalia, mutta akkujen kuormittaminen voi kyllä kuormasta riippuen tappaa toisen akun.

Rinnan kytkettäessä molemmat akut pysyy samassa jännitteessä loppuun asti, virtaa otetaan tasasesti sen suhteen molemmista akuista miten ne sitä pystyy luovuttamaan.

jos toisen akun sisäinen resistanssin on vaikkapas 0.008ohm ja toisen 0.012ohm niin tuo pienemmän resistanssin omaava antaa enemmän virtaa purettaessa. Jos akuissa olisi vielä eri jännite niin luonnollisesti korkeamman jännitteen omaava lataisi pienemmän jännitteen omaavaa. Tämä on täysin laskettavissa kirkhoffin virta- ja jännitelakien mukaan (toisin sanoen ohmin laki)

(tosin tuota eri jännitteisten akkujen kytkemistä rinnan en suosittele)

sarja kytkennäsä tuo mainitsemasi esimerkki koituu kyllä todella nopeasti toisen akun kohtaloksi, koska silloin molemmista akuista otetaan saman verran virtaa läpi, jolloin pienemmän kapasiteetin omaava akku joko ei kestä kuormaa tai purkautuu liian tyhjäksi.

edit: ja asiaan ite ostin medalta parit akut, CS Hardcase Lipo 7,4V 5200mAh (40C), EFRA Spec tuntus antavan paukkua ihan kivasti vs. 5000mah 20c kiinalipo :D     
« Viimeksi muokattu: 15.11.09 - klo: 09.32 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi