Terve,
Kirjoitetaan tänne myös omista kokemuksista autojen suhteen ja pyrin olemaan asioissa objektiivinen. Etenkin meidän ammattilaiskuksin mielipiteitä on kirjoitettu aikamoisten Durango-silmälasien läpi ;-)
Max on ajannut omalla radallamme best lappeja niin Teknolla ja Losilla sekä Durangolla. Itseasiassa Max on ajannut molemmilla kerroilla ensin bestlapin meidän autoilla ja vasta sitten saanut sen jahdattua kiinni omalla Durangolla.
Autojen nopeus ulkona yhden kierroksen osalta samalla radalla, erittäin tarkalla kuskilla on hyvin sama ainakin omalla radallamme - autojen säädöistä puhumattakaan (eli kenellä ne on parhaat ko. radalle ja ko. kuskille).
Itselläni ekana SC-autona oli Slash Platinum 4x4. Se oli alkuun aivan riittävä auto, olisi varmaan kestänyt 2S-tekniikalla hyvin ja osat ovat edullisia. Tässä vaiheessa en vielä ajanut radalla, vaan auto oli bashauskäytössä.
Radalla ajoon tutustuessa, Big Bearilla oli Losin SCTE. Näitä kahta autoa verratessa Slash näytti lelulta ja Losi oli siihen nähden todellinen kisapeli.
Seuraavaksi ostin sitten Losin SCTE:n. Alkuun se vaikutti mielettömän kestävältä ja on helppo ajaa. Kun pääsin syvemmälle harrastuksessa, niin aloin huomaamaan kohdat, jossa auto voisi olla paremmin tehty. Upgareosia tuli hankittua niin tarpeeseen, kuin "huvikseen" ja aina auto parani pykälän verran.
Tuntien hyvin auton ensimmäisen version, niin en usko Losi 2.0:ssa olevan hirveän montaa heikkoa kohtaa suunnittelussa. Ekana mieleen tulee puskurit, jotka on huonot. Etupuskurissa iskun vaimentama kehikko on aivan liian heikko ja takapuskurin ruuvihässäkkä on uskomattoman hölmö. Sen lisäksi ohjauslinkistö voisi olla paremmin tehty, jotta ohjaukseen ei tule ajan mittaan turhaa liikettä.
Tukivarsissa taas iskarin alakiinnityskohta menee helposti rikki, JOS kiristää ruuveja liikaa.
Durangoa en ole itse omistanut, eli sitä kommentoin vain muilla nähtyihin tapahtumiin perustuen. Tässä onkin eri autojen vertailun ongelma: kun ei ole omistanut jokaista autoa itse, niin siitä ei saa tarpeeksi kokemusta voidakseen verrata niitä tarpeeksi hyvin toisiinsa. Taitaa ainoastaan Tammisaaren Henkalla olla kaikki tässä mainitut autot itsellään.
Losilla ajaessani PJ:llä oli Durangon DESC410 v1. Ulkona ajaessa se oli todella surullista katsottavaa koska auto ei kestänyt mitenkään aloittelijan käsissä. Parhaimpana (vai surkeimpana) päivänä edestä meni kolme tukivartta yhdellä treenikerralla. Mun ja Samin Losilla ei samalla radalla ja samoissa ajoissa ollut minkäänlaista ongelmaa ja kuskit olivat aika samalla tasolla. Autojen kestävyyden osalta ei siis tuossa vaiheessa ollut epäselvyyksiä ja PJ ostikin sitten Losin -ja myi Duran Maxille.
Kakkos versiossa on päivitetty mm. tukivarsia, mutta silti porukka päivittää ne RPM:n tuotteisiin. Mun mielestä se on osoitus todellisesta epäonnistumisesta, ettei edes toisessa versiossa saada tehtyä tukivarsia kunnolla. Tämän lisäksi ainakin hinge pinnejä on meidän kerhon kuskeilla mennyt poikki ja samoin iskaritorneja, etupuskureita, yms.
Olen ajannut viidellä Durangolla ja niistä ehdottomasti paras on ollut "Keijomobiili". Kyseessä on siis Volvospeden modi, jossa Duraan on asennettu pötköakku. Auto on vakaa, ketterä ja hyvä ajaa.
Vakiodurat ovat äärimmäisen ketteriä, mutta vaikeita ajaa eivätkä omasta mielestäni tunnu "SC-autolta". Keveydestä uskon sisäradalla olevan hyötyä, mutta ulkona tilanne voi olla päinvastainen? Eli auto ei ole yhtä vakaa kuin Losi tai Dura ja se tuntuu pompuissa huonommalta ainakin omissa käsissä.
Lopuksi kokemukseni Teknon SCT410:sta viiden kuukauden kokemuksella:
1) Erittäin helppo ja nopea koota. Osia ei tarvitse hioa, eikä itse modifioida jotta ne sopivat paikalleen. Kokoan kohta toisen samanlaisen auton ja arvioin työhön menevän huolellisesti tehtyä noin kolme tuntia. Entä Durango?
2) Auto on todella kestävä. Durango ei pääse omien havaintojeni mukaan edes lähelle samaa tasoa.
3) Auto on helppo ajaa ja vakaa. Siitä huolimatta se kääntyy tarvittaessa hyvinkin jyrkästi.
4) Osien laatu on todella vakuuttavaa. Jos tehdas huomaa ongelmia rakenteessa/ suunnittelussa, niin päivitykset tulevat nopeasti.
Tällä kokemuksella mikä nyt autosta on, niin se on vakiona äärimmäisen onnistunut paketti. Ainoan miinuksen annan Teknolle mukana tulevasta, muovisesta servoarmista. Se on heikko, enkä ymmärrä miksi pilata mahtavaa ja kestävää autoa noin halvan osan huonolla materiaalilla? Alumiininen servoarmi kannattaa ostaa ja rakentaa se suoraan sillä. Toinen kohta joka voi joitain häiritä on muoviset hexit. Itse ajoin ensin niillä, enkä uskaltanut kiristää rengasmuttereita aina tarpeeksi. Nyt mulla on paikalla metalliset hexit ja onhan ne paremmat.
Eli nuo kaksi osaa suosittelen ostamaan paketin mukana ja kasassa on todella loistava paketti.
Suomessa ei tosiaan autolle ole maahantuojaa, joka on täällä suurin miinus ko. auton kannalta. Toivottavasti tilanne muuttuisi, nyt autoja on täällä ehkä viitisen kappaletta.
Varaosista mulla on tiedosto Google Drivessä ja listaan pääsee mukaan olemalla yhteydessä muhun. Näin ko. autolla ajavien kesken saa varaosia tarpeen vaatiessa myös paikallisesti.
Kaiken kaikkiaan uskon kaikkien kolmen auton olevan hyvin lähellä toisiaan osaavan kuskin käsissä ja autolla ei kisaa voiteta. Max osaa hyödyntää Durangon ketteryyttä, itse hyödyn Teknon helposta ajettavuudesta ja vakaudesta.
Ostopäätöstä ei kannata tehdä muiden mainostusten tai kirjoitusten perusteella, vaan autoja on kokeiltava itse. Luonteeltaan Tekno ja Losi ovat lähellä toisiaan (en ole ajannut TLR 2.0:lla, mutta MIP:llä) ja Durango taas on omanlaisensa.
Kuten Max jo omassa kirjoituksessaan kertoi, niin meidän kerholla on montaa eri autoa ja kannattaa olla yhteydessä jos harkitsee auton vaihtoa. Itse annan mielelläni Teknon kokeiluun ja sillä saa ajaa huoletta täysillä ja Maxilta saa Durangon. Vielä kun saataisiin se TLR TEN-SCTE 2.0 mukaan porukkaan, niin olisi mahdollisuus testata kaikkia kolmea tykkiä.
Testit kannattaa muutenkin ajaa mahdollisuuksien mukaan niin, että ajaa ensin yhdellä autolla ja vaihtaa heti toiseen autoon. Näin tuntuma pysyy autojen ja radan olosuhteiden osalta samana. Olen aika varma siitä, että jo yhdellä akulla kuski osaa sanoa millä autolla ajaa ennemmin.