Kirjoittaja Aihe: Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä  (Luettu 158984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #900 : 20.02.06 - klo: 22.18 »
Joo, näköjään RcPro Series säännötkin sitten muuttuivat ROAR yhteensopiviksi. ;)
Niin, juttelinkin hetki sitten AKK:n yhteyshenkilöni kanssa ja hän oli sitä mieltä että jos ja kerran ROAR on määritellyt Monster truck auton, niin niitä sääntöja varsinkin olisi syytä noudattaa.
Siispä, nubizit sallittaisiin Arena Truck luokan autoihin, tankkikoot kasvaisi, pikkulohko 150cc ja isolohko 175cc.
Muutoin säänöt pysyisivät liki ennallaan....

EDIT. Tästähän kirjoittelinkin jossain vaiheessa (Liki kiinnileikkaamaton kone siis)...  Ceramic parts (piston and rod) are not allowed.
Mutta laakerit sallitaan jenkeilläkin jo Any type of bearings may be used.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #901 : 20.02.06 - klo: 22.28 »
Toi yllä oleva sääntökokonaisuus on kopsattu rc prosta mutta tein pieniä muutoksia.
Toivon että ne olisi hyvissä paikoin ja oikealla tavalla.
Se olkoon minun ehdotukseni ja haluaisin kuulla mielipiteitä.
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #902 : 21.02.06 - klo: 01.24 »
Jenkkien uusista RcPro Series säännöistä huomaa että autojen kasvava koko on myös tullut ongelmaksi.
Nythän on sääntöihin ilmaantunut myös maksimimitat, enkä ihmettele koska jatkettuja runkoja on ilmantunut markkinoille (Saa ainakin Revoon ja Savageen).
Myöskin Arena Truckeista on hävinnyt mahdollisuus käyttää vaihteistoa, nyt ovatkin lähempänä krossarin tekniikkaa.
Monster Truckeihinkin on tullut sääntö että keskidiffi saa olla jos se on vaihteiston sisällä (Niin kuin Cen:issä), eli krossarin diffejä ei heillekkään enään Monter Truckeihin sallita.
Minusta kannattaa näistä ottaa oppia, eiväthän hekään näitä lisäyksiä turhan takia ole tehneet, takuulla syystä on syntyneet (Selvähän se jos auto on 60cm leveä, kuka sieltä enään ohi helpolla pääsee).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #903 : 21.02.06 - klo: 02.22 »
Niin kuin tuossa kirjoittelinkin, tästä "omasta hiekkalaatikosta", suosittelen vilkaisemaan Norjalaisten Monster Truck sääntöjä! http://forum.radiostyrt.no//files/2005-11-18_forslag_til_reglement_for_monster_truck_0.1_718.pdf
Ovat liki 1/1 Rc Pro Series säännöt!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #904 : 21.02.06 - klo: 07.06 »
Joo..kyllä mä siinä täysin tuen hermannia että ei meidän kannata alkaa omaa "hiekkalaatikkoa" perustamaan.Ja mistä sitä tietää kuka meistä ajaa vaikka parin vuoden päästä joitain kisoja muualla kuin suomessa...Aika terveestä sitten alkaa koodaamaan autoa ulkomaan sääntöihin sopivaksi,kun sen ensin on modannut suomeen käyväksi!Jep jep!

Eiköhän mennä nykyisillä säännöillä..tapellaan sitten ensi talvi taas netissä :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #905 : 21.02.06 - klo: 08.49 »
Lainaus käyttäjältä: "racer"

Eiköhän mennä nykyisillä säännöillä..tapellaan sitten ensi talvi taas netissä :mrgreen:

Piste!(?) :)
Tyhjä

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #906 : 21.02.06 - klo: 10.03 »
Harva ajaa parin vuoden päästä samalla autolla kun nyt.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #907 : 21.02.06 - klo: 15.19 »
No niin, nyt olisi lopulliset säännöt valmiit.
Säännöt noudattelee sekä ROAR, RcPro Series ja ja liki aimmin mainittuja Norjalaisten MT ja AT luokan sääntöjä.
Tuossa tulee pieni ero Norjalaisten sääntöön akselivälistä ja tankin koosta, he eivät ole "noudattaneet" täysin ROAR määritettä ko mitoista.
AKK:n puolelta oli pyyntö kuitenkin noudattaa ensisijaisesti ROAR määritystä.

1.a Kaikkien Arena / Monster Truck:ien on täytettävä seuraavat kohdat:

      1 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -2,1ksm – 4,6ksm.
      2 Pakoäänenvaimentimen ulostulo - - -Minimi pituus 15mm, maksimi sisähalkaisija          2,1ksm - 3,3ksm 5mm, ja 3,4ksm - 4,6ksm 8mm
      3 Akseliväli - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Minimi 305mm ja maksimi 406mm.
      4 Auton maksimileveys - - - - - - - - - - -Renkaan ulkoreunasta renkaan ulkoreunaan 495mm.                                            
      5 Kori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Truck, SUV (normaali autojen tai buggy:jen korit          kielletty).
      6 Puskurit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Puskurit ei pakolliset. Jos käytetään puskureita, ne       ei saa ulottua pidemmälle kuin 25mm korista edestä sekä takaa.
      7 Takaspoileri/Siipi - - - - - - - - - - - - - -Taka spoileri/siipi on valinnainen.
      8 Pohja panssarit - - - - - - - - - - - - - - -Jos käytetään pohjapanssareita, ne ei saa ulottua       pidemmälle kuin 25mm korin edestä ja takaa.
      9 Renkaat - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ainoastaan kumista valmistetut renkaat ovat          sallittuja ja niiden pitää olla valmistettu Monster Truck autoihin. Renkaiden pitää olla          myynnissä harrastealan liikkeissä yleisesti saatavilla viimmeisen kuukauden aikana.          Renkaita jotka ovat valmistettu toisen tyyppisiin ajoneuvoihin ei ole sallittu VAIKKA ne          täyttäisivät mittavaatimukset. Pintakuvion leikkaus tai muuntaminen on sallittu. Renkaan       rungon muuntaminen ei ole sallittu (Ei ”leikattuja” renkaita vaikka ne olisivat olleet MT          renkaita.). Kaikki mitoitukset koskevat renkaan runkoa eikä sisällä kulutuspintaa tai sen          leveyttä / korkeutta.
      

1.b HUOMIOT:

      1 Monster Truck:it punnitaan ajovalmiina (kori, renkaat, akut, ym.) ilman polttoainetta.
      2 Kolmekanavaiset radiot sallittu, mutta kontrollit on rajoitettava kaasuun, jarruun,          vaihtamiseen ja ohjaukseen.
      3 Korit voidaan leikata ”Leikkausrajan” ylitse vain pakoputkiston ulostuloja varten.
      4 Vain 1/8 kokoluokan tai pienemmät spoilerit on sallittu, spoilerin leveys ei saa ylittää korin       leveyttä.
      5 Vain kaksi tai nelivetoiset autot on sallittu.
      6 Metalliset pohjapanssarit ja alustaosat ovat sallittu mikäli ne ovat turvallisesti kiinnitetty       ajoneuvoon eivätkä tuota vaaratilanteita ajajille, varikkohenkilökunnalle, tai kääntäjille. Mikä       tahansa MT voidaan katsastaa milloin hyvänsä turvallisuusperustein katsastajan toimesta.       Mikä tahansa komponentti, oli se mistä materiaalista hyvänsä, jos todetaan vaaralliseksi       täytyy poistaa tai vaihtaa. MT-autoa ei hyväksytä kilpailuun ennen kuin katsastaja on          varmistanut sen turvallisuuden.
      7 Polttoainesäiliö määritellään seuraavasti: Auton polttaoinejärjestelmän tilavuus lasketaan       yhteen. Tähän kuuluu, 1 tankki, polttoaineputkisto, suodattimet ja mahdollisesti pumppu.
      8 Kaikenlaisten elektronisten luistoneston, aktiivisen jousituksen tai ohjauksen laitteita ei       sallita.
      9 Johtuen useista eri vannekoosta joita Monster Truck autoihin on saatavissa, renkaan          asennusreunaa voidaan leikata jotta se saadaan vanteelle. Kaikki renkaan mittaukset          koskevat RENKAAN RUNKOA eikä sisällä kulutuspinnan leveyttä / korkeutta.
      10 Imuäänenvaimennin ja pakoäänenvaimennin on oltava siten asennettuna ja toimivana       että äänen kokonaisvoimakkuus 83dB ei ylity mittauksessa, eikä putkistossa saa olla          irtoavia/irroitettavia osia. Mittaus suoritetaan 10m kiihdytyksen jälkeen, äänenvaimentimen       ulostulon puolelta autoa. Mittaus etäisyys, 10m etäisyydeltä / 1m korkeudelta.
      11 Vaihtelevaa pakoajoitusta, porttausta tai pakoputkistoa jossa on liikkuvia osia ei sallita.
      

2.a MONSTER TRUCK.

      Kuvaus:
      Ollakseen MONSTER TRUCK, auton moottorin alin kohta tulee olla 38mm alustan          alimmasta vaakalinjanjasta kun jousitus on pohjattu. (Useimmiten pohjapanssareista).
      Kyseenalaisen MT:n katsastus suoritetaan iroittamalla pyörät, asetetaan MT tasaiselle          alustalle, pohjataan ajoneuvon jousitus täysin ja joko viivoittimella tai 38mm mittapalalla          tarkastetaan moottorin etäisyys mittausalustasta.
      Auton ja moottorin tulee olla yleisesti saatavilla useimmista harrastealan kaupoista.

      1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1/10-1/8.
      2 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -2,1ksm – 4,6ksm.
      3 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - - -2,1ksm - 3,3ksm: 2722g, 3,4ksm - 4,6ksm: 4309g.
      4 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - 6027g.
      5 Polttoainesäiliöt - - - - - - - - - - - - - - -Vain yksi polttoainesäiliö. 2,1ksm - 3,3ksm          moottorikoon autoissa 150cc ja 3,4ksm - 4,6ksm moottorikoon autoissa 175cc.
      6 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 130mm (5,1") asennettuna.
      7 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 70mm (2.75") asennettuna.
      8 Vaihteisto / Diffit  - - - - - - - - - - - - - -Vaihteet sallittu, keskidiffi sallittu jos on vaihteiston sisällä (Keskidiffi ei saa olla näkyvillä / avonainen).


      Huomautukset:
      Kaikki MONSTER TRUCK:it ajavat samassa luokassa, isompikuutioisten autojen suurempi       minimipaino tasoittaa eroa.
      Mikäli on tarpeeksi osaanottajia tämä luokka tulee/voidaan jakaa erikseen myös          moottorikokojen peruusteella: 2,1ksm - 3,3ksm yhdessä   ja  3,4ksm - 4,6ksm  yhdessä

3.a ARENA TRUCK.
      Kuvaus:
      Mikä tahansa Truck joka ei täytä MONSTER TRUCK määritelmiä mutta    silti täyttää alla          olevat määritelmät.

      1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -1/10-1/8.
      2 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2,1ksm - 4,6ksm.
      3 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - -.- 4082g.
      4 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - -6072g
      5 Polttoainesäiliö - - - - - - - - - - - - - - - - Vain yksi tankki. Maksimitilavuus 150cc.
      6 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - - Minimi - 116mm (4,55") asennettuna.
      7 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 58mm (2.25") asennettuna.
      8 Vaihteisto / Diffit - - - - - - - - - - - - - - -Vaihteet kielletty (1/8 krossarityyppinen voimansiirto sallittu), keskidiffi sallittu.

      Huomautukset:
      Vain Arena Monster Truck:it voivat ajaa tässä luokassa.


Kannattaa huomioida että mikään eikä kukaan pakoita epävirallisissa kisoissa käyttämästä "omia" sääntöjä, esim vaikka karsimalla näistä tarpeettomaksi katsomiaan kohtia pois.
Eli ensi kesänä voidaan aivan hyvin ajaa vaikka krossareilla epäviralliset Monster Truck kilpailut, sitähän ei kukaan kiellä (Senhän määrää kisojen järjestäjät).

EDIT Arena Truck luokan minimipaino muutettu ROAR 2007 säännön mukaiseksi!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #908 : 21.02.06 - klo: 16.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonni"
Harva ajaa parin vuoden päästä samalla autolla kun nyt.


Mistäs sinä sen tiedät.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #909 : 21.02.06 - klo: 16.35 »
Kokemuksesta.

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #910 : 21.02.06 - klo: 17.25 »
Nyt jos joku vielä kehtaa sanoa, että on monimutkaiset ja hankalat
säännöt tai että ollaan turhan tarkkoja, niin sit kyllä ollaan kaikki
väärällä "alalla".  :twisted:

Minusta nämä uusimmat on ihan buenot säännöt. Selkeät ja suorat.
Niillä on hyvä aloittaa ja kattoa sitten, että mitä brunnissa tapahtuu.
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #911 : 21.02.06 - klo: 18.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonni"
Kokemuksesta.


Toinen tykkää äidistä,toinen tyttärestä.

Mielestäni säännöt nykyisellään loistavat!
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #912 : 21.02.06 - klo: 18.09 »
Entäs ajotapa, ajokaavio, eräpituudet yms.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #913 : 21.02.06 - klo: 18.14 »
Tuoltahan nuo muut asiat löytyy:

http://www.rcproseries.com/rules/

tähä malliin:

Race lengths- - - - - - - - - - - - - - - - - - - Qualifiers - 5 to 10 minutes, Main events - 15 to 60 minutes
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #914 : 21.02.06 - klo: 18.40 »
Vaikka en nyt ole pahemmin seurannu tätä jutskaa mutta noi säännöt on erittäin selkeet....Jos vaik ite innostus kans lähtee kisailemaan.... :lol:
Traxxas Revo 2.5

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #915 : 21.02.06 - klo: 19.19 »
Ajokaavio jäi pois, se menee ihan normaalin M8 krossin mukaan....
Eli periaatteessa puhdas "copy paste" M8 ajokaaviosta.

Finnish Monster Truck säännöt

1.1 Monster Truck SM Osakilpailut
   Yhteyshenkilöt ja valvojat.
   1 osa avoin
      2 osa äavoin
      3 osa avoin
      4 osa avoin
2.1 Ajettavat luokat
   MT (monster truck) AMT (arena monster truck) Nämä sarjat ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2005:n (2006?) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säädöt ovat määräävät.Osanottomaksu on 25,- Sarjan päätyttyä järjestävät seurat palkitsevat vielä kolme parhaiten pisteitä kerännyttä ja voittaja saa lisäksi kiertopalkinnon vuodeksi haltuunsa.Kilpailupäivä on sunnuntai.
3.1 Ilmoittautuminen
                        Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy kilpailupäivää edeltävänä maanantaina. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla kilpailupäivänä viimeistään klo 9.00. Radiolaitteiden laillisuus tulee tarkastaa ilmoittautumisen yhteydessä.
4.0. Kilpailuformaatti
                        Vapaa harjoittelu aikavarauksin aamulla 8.00 - 9.30 Sen jälkeen 1 kpl eräharjoitus 7 min- 3 alkuerää ( 5min/kpl), pistelaskusysteemillä, 2 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin, - nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Nousufinaalit 20 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 10 minuuttiin.Nousufinaaleista nousee 3 parasta aina seuraavaan nousufinaaliin, paitsi semifinaaleista kummastakin 5 finaaliin- Finaali (10 autoa), 45 minuuttia
4.1. Lähetystapa
                        Alkueriin lentävä lähtö: kuulutetaan 3 min jolloin erä saa lähteä lämmittelemään, kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek. Kuulutetaan “aika käy” tai “lähtö” jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran.
      Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30s          lähtöön, lippu vaakatasossa 15s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä          (lippu jää edelleen maahan) tai nostamalaa lippu ylös. Lähtö radan reunasta             semifinaalituloksen mukaisessa järjestyksessä (“Le Mans”). Jos auto ei ole lähtöpaikalla kun       lähtöön on15 s (lippu vaakatasoaa), on ko. auton lähdettävä varikolta muiden             perään.
4.2. Tekninen lähdön viivästyminen
   Ennen semifinaalin ja finaalin lähtöä voidaan myöntää 10 minuutin korjausaika. Lähtöä viivästytetään 10 min ja aika alkaa siitä kun korjausaika on pyydetty. Korjausaika tulee pyytää ennnen kuin lähtöön on 30 sek (lähettäjän lippu ylhäällä). Aika myönnetään vain yhdelle kilpailijalle. Korjausajan pyytänyt kilpailija lähtee kilpailuun lähtöruudusta 11.
4.3. Parc Ferme
   Ensimmäisestä semifinaalista nousseiden autot (5 kpl) jätetään suljettuun parkkiin ja ne saa takaisin kun jälkimmäinen semifinaali on ajanut ja siitä nousseiden autot katsastettu.
4.4. Nostaminen
   Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.Alkuerissä: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nousufinaalit: suoraan semifinaaliin selviytyneet kuljettajat nostavat ensimmäisen nousufinaalin. A-haara nostaa esim 1/8A ja B vastaavasti 1/8B.Tästä eteenpäin aina pudonneet kuljettajat toimivat nostajina: esim. 1/8A pudonneet nostavat 1/4A jne. Tästä seuraa automaattisesti, että semifinaaleissa pudonneet nostavat finaalissa.Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, voiddaan käyttää vaapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (eim. finaali) omalla henkilökunnallaan.



5.1 Katsastus
   Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (Suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Erien jälkeen autoja otetaan katsastukseen joko kaikki tai pistokoeluontoisesti osa. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, äänenvaimennus. Mikäli kilpailijan auto on erän sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen tekniset säännöt löytyvät sääntökirjasta ja netistä.
6.1Tuloslaskenta
   Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (Suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen.
7.1 Tuomarointi suositukset
   Sääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa: 1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä! 2. Tilan antaminen: Kuulutetaan numero, jonka tulee antaa tilaa. Mikäli hitaampi ei anna tilaa on rangaistuksena Stop And Go. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan Stop and Go. Kilpailun johto kirjaa myös “hiostustilanteen” ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle Stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle. 3. Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä. 4. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään! 5. Varaslähtö on lähettävän tuomarin käsissä ainoastaan. 6. Radalle paluu ilman kolhimista! Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomaristonkokouksessa!
8.1 Palkinnot
      Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan 3 parasta monster truck luokan kuljettajaa ja 3       parasta arena monster truck luokan kuljettajaa.
10.1 Sarjapisteet
      Sarjassa ajetaan neljä osakilpailua, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3 kilpailua.          Osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15          kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista       täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen. Kilpailunjärjestäjä toimittaa osakilpailun       tulokset välittömästi kilpailun jälkeen AKK:n pistetilanteesta kirjaa pitävälle henkilölle.          Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:
   
11.1 Suositukset järjestäjille
      Nämä asiat ovat järjestäjän päätettävissä ottaako käyttöön vai ei. Osallistumismaksu          maksettava ennakkoon järjestäjän osoittamalle tilille (eräpäivä = viimeinen             ilmoittautumispäivä). Jos maksua ei ole suoritettu ajoissa, ilmoittautuminen on             puutteellinen (ei tarvitse ottaa mukaan kilpailuun tai voidaan periä jälkiilmoittautumismaksu)       Aikataulut, erä- ja harjoituslistat julkaistava internetissä (Esim. RC -maailman             keskustelupalstalla) vähintään 24 tuntia ennen kilpailun alkua (mieluiten 48 tuntia ennen       kilpailun alkua). Tuomaristolle ja kilpailunjohdolle radiopuhelimet käyttöön kilpailunajaksi.


EDIT. Ja kiitos ja syvä kumarrus, olikin mukava välillä kuulla tyytyväistäkin palautetta.  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #916 : 21.02.06 - klo: 20.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

Eikä voida tehdä eriarvoisia sääntäjä tyyliin pukkulohkoilta koneen vaihto kielletty, jos sääntöjä tehdään ne on kaikille samat, riippumatta siitä mikä auto on (Samahan olisi käänteisenä että isolohkoissa ei saisi alkuperäistä konekokoa mennä muuttamaan)!

Tankista vielä, maksimissaan voidaan ottaa "isoin" sääntö voimaan, siis pikkulohko 150cc ja isolohko 175cc.
Näillä tankkikoolla pitäisi liki jokaisen vakoin sääntöjem mukaisen Monster Truckin sopia luokkaan!

Jos tolla moottorinvaihto kiellolla viittasit mun valituksiin niin erehdyit
sen verran että tarkotin vain pikkulohkokoneen tilalle pikkulohko (alle .21) jne.

Nuo tankinkoot kuulostaa hyvältä! LST:ssäkin vois pienellä modauksella
(tai katsastajien luvalla)käyttää vakio tankkia 177cc  :D
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #917 : 21.02.06 - klo: 20.55 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Nuo tankinkoot kuulostaa hyvältä! LST:ssäkin vois pienellä modauksella
(tai katsastajien luvalla)käyttää vakio tankkia 177cc  :D

Losi ilmoittaa sivuillaan että LST:een tankki olisi 171cc! http://www.teamlosi.com/Products/TechnicalSpecs.aspx?ProdID=LOSB0010
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #918 : 21.02.06 - klo: 21.08 »
Oli näköjään taas päätetty "kaikki" ja .30 moottoria ei saatu vieläkään :cry:

Tosi hyvät ja selkeet säännöt (mulla vaan on pas** auto johon on huonosti konevaihtoehtoja)!!!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #919 : 21.02.06 - klo: 21.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Nuo tankinkoot kuulostaa hyvältä! LST:ssäkin vois pienellä modauksella
(tai katsastajien luvalla)käyttää vakio tankkia 177cc  :D

Losi ilmoittaa sivuillaan että LST:een tankki olisi 171cc! http://www.teamlosi.com/Products/TechnicalSpecs.aspx?ProdID=LOSB0010

Niimpä oliki... muistin väärin :shock: !!!

Edit: On katos 220cc käytössä ja 171cc mallissa on patterikotelolle
kuhmu pohjassa, joten saatan ehkä värkätä jossainvälis toisen tankin
(lue kolmannen) :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #920 : 21.02.06 - klo: 21.39 »
Noi Roar-säännöt tuntuvat elävän hieman kokoajan, joten toivottavasti vielä näemme nämä .30 pannut vielä kisoissakin, varsinkin tuon Ossin näkeminen radalla kiinnostaisi.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #921 : 21.02.06 - klo: 21.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"
Noi Roar-säännöt tuntuvat elävän hieman kokoajan, joten toivottavasti vielä näemme nämä .30 pannut vielä kisoissakin, varsinkin tuon Ossin näkeminen radalla kiinnostaisi.

Niin ja minä saattaisin sellasta esitellä, mutta en
aio takapihalle semmosta tuhlata :?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #922 : 23.02.06 - klo: 17.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
8 Vaihteisto / Diffit - - - - - - - - - - - - - -Vaihteet sallittu, keskidiffi sallittu jos on vaihteiston sisällä (Keskidiffi ei saa olla näkyvillä / avonainen).


Toi kohta kyllä laittaa närästämään aika lailla, varsinkin kun sääntöjen suunnittelun alkuaikoina lähes kaikki olivat sitä mieltä, ja itsekin olen, että keskidiffit ei kuulu monstereihin.
Kaiken kukkuraksi Traxxas on lähtenyt todelliselle RC Pro Seriesin valloitukseen uudella vaihdelaatikolla jossa tuo keskidiffi on sisällä, mukaanlukien pidempi runko ja .20 kone, joka hipoo isolohkoluokan rajaa, liekkö syynä ainoa kärkisijoituksia viime kaudella ottanut Andy Smolnik Genesiksellään, jossa keskidiffi tiettävästi on paikallaan ollut viime kaudella. Tietysti ymmärtää tämän kilpailun kovuuden ameriikanmaalla, mutta tämän hienon alkavan monsteriluokan se pilaa lähes täysin, varsinkin tuo keskidiffi.
Aiemmin ei edes Genesistä olisi näissä sääntökeskusteluissa hyväksytty ilman lukituspalaa, mutta kuis nyt on, kun suurella osalla on Revo, johon kyseiset hilut käy, ei kuulu marinaa, kumma homma.
Uudistustuulten allahan on myös T-Maxx, samanmoisilla hiluilla, niitä tosin ei hirveesti tunnu olevan ajossa, tai sitten ei foorumilla niitä vain näy.
Ei monsteriin kuulu keskidiffi, sillä kuuluu pystyä möyrimään kovassa maastossa, keskidiffillä sellainen ei onnistu.
Se, että monsterissa ei ole keskidiffiä on se lähtökohta, että joku auto voi olla edes monsteri.

Itsellä on rankasti modattu sava, mutta jos protestin häiväkin on ilmassa, ajan mieluumin Arena Truck-luokassa ILMAN keskidiffiä, kuin kulmien alta katseltuna Standard Monster Truck-luokassa, vaikka monenmonta kierrosta perässä laahaten.

Kaikkien mielipiteen haluan kuuluville, koska tuo keskidiffi parantaa ajokäytöstä todella paljon ja se ei kuulu monsteriin, vaan pannukakku-luokan autoihin  :lol:  .

Paras ehdotus tähän asti on JK Power:in tekemä, eli RC Pro Series säännöt noilla lisäyksillä. Ja ilmassa ei ole pelkästään veljesrakkautta, vaan mietittyä kokonaisuutta järki otettuna käteen.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #923 : 23.02.06 - klo: 17.38 »
Yksi syy näihin sääntöihin on oma "saamattomuutemme" säännöistä keskustellessa, nyt jouduimme linjaamaan ne myös Norjalaisten kanssa yhteensopiviksi.
Ei ole mitään järkeä tehdä eriäviä sääntöjä varsinkaan jos puhutaan pohjoismaista, Norjalaisethan ottivat liki suoraan nuo RcPro Series säännöt.
AKK:lta sanottiinkin että se joka ensimmäisenä säännöt pohjoismaissa lyö lukkoon on etulyönti asemassa, muiden on "kiltisti" seurattava perässä.
Se että Traxxas on ottanut ko linjan ja kehittää autosta kilpailukykyistä ei ole sääntöjen vika, jokainen valmistaja on yhtä lailla vapaa rakentamaan sääntöjä "nuolevan" mallin.
Tulihan HPI:ltäkin madalletulla rungolla varustettu Savage X.
Myöskin Duratraxxin Warhead on valmistettu sääntöjä "nuolemalla", keskidiffi vakiona, 4.4cc kone, todella matala alusta kisasäädöissä ym........
Eikä takuulla ole viimmeinen Monster Truck näin tehtynä (Adam Drake on testannut foorumien mukaan keskidiffillistä LST:eetä, ym)...
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #924 : 23.02.06 - klo: 17.45 »
Miten olisi jos tulevalle kesälle tehtäisiin jotain ns. herrasmies sopimuksia tietyistä sääntöjen kohdista ja joustettais niissä hieman, koska tuskin virallisia kisoja jossa AKK on mukana vielä hetkeen tulee. Nämä muutokset tietenkin poistuvat välittömästi jos tulee viralliset kisat.

Ehdotus:

- Sallitaan .30 koneet
- Sallitaan takasiipi kunhan se on M8 autoon tarkoitettu
- Sallitaan myös Hpi:n Nubzit renkaiksi
- ... tuleeko kellään muuta mieleen?

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #925 : 23.02.06 - klo: 18.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Tulihan HPI:ltäkin madalletulla rungolla varustettu Savage X.
Sillä ei ole läheskään yhtä suurta vaikutusta auton käyttäytymiseen, kuin keskidiffillä, et voi väittää vastaan. Vieläkin se suurin pointti on: KESKIDIFFI EI KUULU MONSTERIIN. Duratraxeja taas ei ole suomessa varmaan kellään ja tuolla Revo foorumilla mainitsemassasi Asso MGT:ssä ei ole keskidiffiä, eikä saa mistään, niitä nyt muutama on joillain.
Tuollainen sääntö pitäisi ottaa käyttöön vasta kun sellainen ominaisuus olis pääosassa MONSTEREITA, ei ole sama asia, jos Ofna Monster Piratessa, Kyosho USA-!:ssä, HoBao Dominatorissa ja muissa pannukakku-autoissa se on, koska ne eivät ole monstereita.

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
AKK:lta sanottiinkin että se joka ensimmäisenä säännöt pohjoismaissa lyö lukkoon on etulyönti asemassa, muiden on "kiltisti" seurattava perässä.
Kuinka sopivasti Revon omistajille. Revohan olisi siis ainoa järkevästi saatavilla oleva monsteri, jossa olis keskidiffi ja tarpeeksi kevyt (vrt. Genesis)

Hei jampat, ei tää homma voi mennä näin. Jos Suomi liittyi EMUun, niin eihän Ruotsinkaan tarvinnut tulla mukaan,vaikkei asiaan liitykkään, ja nyt on sentään kysymys hiukka pienemmistä asioista, vaikka rakas laji onkin.
Epäilen myöskin esim. Savagen uudistumista tuohon suuntaan, koska päivitystä juuri tuli, tämän otin siksi esiin, koska Revo ja Savage ovat ne suosituimmat autot näillä lakeuksilla.

Jos noilla säännöillä pelataan, niin Revo-cup siitä tulee, koska Revo on jo nyt edelläkävijä kilpailuareenalla, esim. RC Pro Seriesin kolmoisvoitto ja nyt nuo sääntömuutokset pönkittävät vielä lisää sitä. Tasaväkisyydestä ei tule olemaan häivääkään. Kuin Arena Truck vs. Monsteri, ei tule kesää.

Edit. Duratrax Warhead ei myöskään täytä monstereitten 1.5" moottorin korkeus sääntöä, eli pannukakku-pohja ja pystyrunkolevyt tukevat pohjaa. Tiedon toimitti JK Power ja tarkistin, että tosiaan asia on näin.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #926 : 23.02.06 - klo: 18.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"
Ehdotus:

- Sallitaan .30 koneet
- Sallitaan takasiipi kunhan se on M8 autoon tarkoitettu
- Sallitaan myös Hpi:n Nubzit renkaiksi
- ... tuleeko kellään muuta mieleen?

Kyllähän näin vois tehä, mutta LISÄKSI NE DIFFIT VOIS KIELTÄÄ!
esim. ofna pirate ja usa-1 menee jokatapauksessa unlimited luokkaan
vaikka niitä kuinkapäin kattelis ja uudemmissa ei paljo keskidiffejä
vielä oo!

Minä ainakin rakennan autoni virallisten sääntöjen mukaan jokatapauksessa,
mutta saatan hommata "pannukakku+keskidiffi" konversion, jos semmonen
tulee markkinoille ja sehän menee sit Arena luokkaan, eli EI KESKIDIFFIÄ MONSTEREIHIN!

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Eikä takuulla ole viimmeinen Monster Truck näin tehtynä (Adam Drake on testannut foorumien mukaan keskidiffillistä LST:eetä, ym)...

Eipä muuten ollu muuta monsteria kuin LST:n ripustukset, eli Arena
trucki jota oli testannu ja todennäköisesti vaan testas tulevan M8
luokan runkoa!

Ps. kato kuvat LST topikista :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #927 : 23.02.06 - klo: 18.42 »
Joopa joo...

Niin ne jutut vaan muuttuu, kun aikaisemmin tosiaan oltiin valmiita hylkäämään yksi automalli keskidiffin takia kokonaan(ainakin ilman modausta) niin nyt se sitten onkin jo ihan OK! (Gensu-omistajat varmaan muistaa)
Vaikkakin muutama kuukausi sitten lujasti oltiin yhtämieltä asiasta, että ei ole lajityypille(monster truck) tyypillistä!

Sitäpaitsi sillä ei ol mitään väliä mitä Norjalaiset tekee, koska me Suomessa teemme ihan itse ja mitä me Suomalaiset itse haluamme.

Jos ne siellä tekivät
Lainaus
liki suoraan nuo RcPro Series säännöt.
[/b] , niin tehkäämme me myös liki suoraan,mutta hiukan erillaiset.
Jos he muuttivat vähän niin mekin saamme muuttaa vähän.

Sitäpaitsi voimme tehdä vaikka ihan "omat" jotka "myötäilevät" muita.

Se politiikasta, mutta Monster Truck:iin EI KUULU keskidiffiä.
Vaan vaihdelaatikko!

Ja nuo muut lisäykset sääntöehdotukseeni tein jotta karsittais "yritteliäitä"!
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #928 : 23.02.06 - klo: 19.15 »
Se liki Norjalaisten sääntöjen on, vain neljä eriävää kohtaa, Arena Truckeissa heillä on sallittu ROAR / RcPro Series sääntöjä tuumaa pienempi akseliväli ja pienemmät renkaat, siinä kaksi kohtaa.
Kolmas on polttoainesäilion tilavuudessa eriäväisyyksiä ja neljäs on siiven koossa.
No nämä on nyt mitkä on ja saadaat itseämme syyttää jahkailun takia, säännöt on AKK:n ohjeen ja suosituksen mukaan laadittu, ja piste.
Muistutan nyt vielä tästä että ei me voida VIRALLISIA sääntöjä tehdä erilaisiksi, sama koskee muidenkin luokkien sääntöjä!

EDIT. Kun nuo säännöt kirjoitin ja postasin sekä foorumille että AKK:lle, (Klo 3 iltapäivällä) ei Revo 3.3 ollut hajuakaan maailmalla, ensimmäiset tiedot ilmaantui jenkkifoorumeillekin vasta 14 tuntia sen jälkeen (Kello 2 jälkeen seuraavana yönä).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #929 : 23.02.06 - klo: 19.25 »
Sillä tuossa aiemmin ehdotinkin, että voitaisiin keskenämme sopia hieman löysennetyn version virallisista säännöistä tulevan kesän karkeloihin, koska virallisia kisoja tuskin tulee hetkeen. Viime kesänäkin kisat ajettiin ihan perstuntuma säännöillä ja ei siellä nyt mitään räikeitä ylilyöntejä tapahtunu ja kaikilla oli hauskaa.