VesaK: Oletko edelleen kolmen virallisen touringkisaluokan kannalla Suomessa? Mielestäni edelleen järkevin ratkaisu on vapaa viriluokka (nykyinen TS-10 12-koneilla) ja vapaa vakioluokka ilman mitään ikärajoja jne. (eli kaavailtu ProStock). Vakiomoottorit kannattaisi poistaa mielestäni kokonaan touringautoista, mutta kuitenkin siten, että ProStockkia voisi ajaa vanhoilla vakiokoneilla vuoden verran eli olisi ns. siirtymäkausi TJ-10:stä ProStockkiin.
Esitit yhden ydinkysymyksistä, jota olet pohdiskellut ennenkin. Sivumennen sanoen, ihailen tapaasi tuoda asiat esille asioina, asiallisesti, johdonmukaisesti ja rauhallisesti. Siinä meillä monilla on paljon opittavaa. (Tätä älköön kukaan tulkitko ainoastaan itsekritiikiksi
)
Mutta siihen asiaan. Onko kolmelle touringluokalle tilaa, riippuu varmasti paljon siitä, miten käy TJ-10:n. TJ tulee jo alkavalla kaudella menettämään osanottajia erilaisista syistä, mutta toisaalta uusiakin osallistujia on tulossa, A8-kisoista päätellen. Pysyykö luokasta poistuvien ja siihen tulevien määrä pitkällä aikavälillä tasapainossa, on avainkysymys.
Sääntöjen muuttaminen vasta-alkajaystävällisemmäksi on riskaabeli yritys, jonka toivon onnistuvan. Riskaabeli siksi, että "viipymäaika" luokassa lyhenee, eli taitojen kehittyessä siirrytään vaativampiin luokkiin nykyistä nopeammin, ainakin jos luokkia olisi kolme. Mutta jos tulijoita saadaan näin enemmän, luokka voi hyvin ja hetken kuluttua koko lajimmekin voi paremmin.
Kaksi touringluokkaa on tietenkin varma ja koeteltu ratkaisu. Mutta se toinen ei voisi olla ProStock kaavaillussa muodossaan muuten kuin osanottarajoitusten osalta, joita siis ei ole. Et varmasti tarkoittanutkaan, että ProStock 17-lankaisella ajoitettavalla moottorilla olisi TJ:n seuraaja. Siihen se on tietenkin liian tehokas, ja karkottaisi vasta-alkajat.
Kolmen luokan osalta yksi arvoituksista on, minkälaisen vastaanoton ProStock saa nykyisten TS-kuskien keskuudessa. Ei olisi mikään suuri ihme, jos osa TS-väestä havaitsisi ProStockin mielekkäämmäksi luokaksi. Ratkaisevaa on, minkälainen "kriittinen massa" siihen muodostuu, koska se ylläpitää luokkaa ja vetää siihen väkeä. Jos kisapäivä olisi lauantai, olisi oma arvaukseni aivan selvä.
Mutta alkava kausi on kokeilukausi ja se myötä saamme kaikki tietää, miten luokka istuu suomalaiseen rc-autoiluun ja mitä eri ryhmät siitä pitävät. Hatunnostio Kuusankoskelle, joka on luvannut järjestää ensimmäisen kilpailun.
Lopuksi lainaan erään suuresti arvostamani rc-kuljettajan muotoilemaa määritelmää: "17-lankainen moottori on teknisesti lähellä optimia. Kaikki sitä vähempilankaiset moottorit ovat modifioituja lämmityslaitteita."