Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - hirez

Sivuja: [1]
1
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Traxxas USA:sta
« : 19.07.11 - klo: 19.45 »
Joo toki tuosta pitää vähintään alvi maksaa. Se on ihan ok. CE-merkinnän puute sen sijaan pahimmillaan tarkoittaa sitä, että tulli ei luovuta tavaraa lainkaan. Silloin vaihtoehtona on oikeastaan vain tuotteen palauttaminen myyjälle, mikäli myyjä sen suostuu ottamaan takaisin.

Ilman sarvia ja hampaita voin kokemuksesta sanoa, että tullista löytyy myös sellaisia virkamiehiä, jotka noudattavat sääntöjä pilkulleen ja vähän tarkemminkin. Hyvää työtähän he tekevät suojelemalla meitä hallintoalamaisia vaarallisilta tuotteilta, mutta välillä byrokraattisuus pääsee iskemään takavasemmalta ja muistuttaa tsaarinajasta.

2
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Traxxas USA:sta
« : 19.07.11 - klo: 09.14 »
Itse itselleni vastaten: vanhemmissa malleissa ei ilmeisesti CE-merkintöjä ole ei-EU -autoissa tai laatikoissa. Näille kuitenkin löytyy helposti "Declaration of Conformity" -dokumentit, ts. valmistajan antama vakuutus siitä, että tuote täyttää EU:n CE-merkintää varten vaadittavat standardit.

Uudempien tuotteiden (esim. mallinumerot 7xxx) laatikoissa näkyy olevan CE-merkintä jo esipainettuna. Traxxasin sivuilla kyseinen malli -> downloads -> body panels asian voi itse todeta. Esim. http://traxxas.com/sites/default/files/7304-giftbox-110126_0.pdf

Vanhemmissa malleissa CE-merkintä on teipattuna laatikon kylkeen, jos malli on EU:ssa myydyksi tarkoitettu.

3
Keskustelua kaupankäynnistä / Traxxas USA:sta
« : 17.07.11 - klo: 19.27 »
Moikka,

Olen tilannut valtavasti tavaraa ulkomailta, mutta CE-hyväksyntää vaativien laitteiden tuominen EU:n ulkopuolelta arvelluttaa aina.

Haluaisin tilata Traxxasin 1/16 Boss 302 Ford Mustangin Towerista (http://traxxas.com/products/models/electric/7304boss302mustang, http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBANJ**), koska alennuskoodeilla se on siellä kuitenkin aika paljon esim. Wheelspiniä tai Modelsportia halvempi. Ongelmana on kuitenkin tuo EU:n ulkopuolisuus.

Varsinainen kysymykseni onkin kokemuksenne Traxxasin ostamisesta USA:sta. Onko Traxxasin laitteissa EU:n ulkopuolelta ostettuna CE-tarraa joko jossain laitteessa tai manuaaliin painettuna? EU:sta ostetussa E-Revo Brushlessissa CE-merkkejä löytyy paljon: moottorissa ja noparissa tarroissa, servoissa ja lähettimessä muoviin valettuna.

Onko kenelläkään jäänyt auto tulliin CE-merkinnän puuttumisen vuoksi?

4
HPI / Vs: Savage xl
« : 02.01.10 - klo: 00.36 »
Sainpas väännettyö tuon kuvan miten omassa rataspakassa oli tuo prikka :O

Purin oman vaihteistoni ja sieltähän niitä vikoja alkoi löytyä. Sekä Makeclickin mainitsema prikka oli väärässä paikassa että varsinaisen vaihteen vaihdon tekevä "kynsilevy" oli väärin päin. En ole ihan varma olivatko molemmat kahdesta kynsilevystä väärin vai ainoastaan toinen, sillä toinen ehti tipahtaa pöydälle ennen kuin ehdin tutkailla sitä tarkemmin.

Asiaa on selostettu kuvien kera osoitteessa http://www.rcuniverse.com/forum/m_8491381/tm.htm.

Lyhyesti vika oli kuitenkin siinä, että koska kynsi oli väärin päin, se ei koskaan ottanut kiinni kyseisen vaihteen rattaasta vaan luisti siitä vain ohi. Tämän takia minulta loppui veto vaihtamisen yhteydessä ja se palasi kun kierrokset laskivat.

HUOM: Savagen ohjekirjan piiroksissa kynsilevy on piirretty väärin päin! Tämän vuoksi en ole täysin varma onko tuo Makeclickin mainitseman prikan oikea paikka siinä mihin se on piiretty vai siellä missä se meillä oli kun ensi kerran vaihteiston avasimme.

5
HPI / Vs: Savage xl
« : 27.12.09 - klo: 17.33 »
Jos teillä silloin auton pysähtyessä pystyy kaasutteleen ja jos se pääratas pyörii, niin todennäköisesti siellä on ykkösvaihteen yksuuntalaakeri sökö. Jos ei, niin sitten siellä voi olla kivi kellon ja päärattaan välissä. Itsellä tekee tätä erikoista "vapaalla kierrättämistä" hyvin harvoin, mutta sillon kuin tekee, niin kyllä se pääratas pyörii ihan mukana. En usko että kytkin olisi teillä rikki, koska se on niin yksinkertanen, että se ei joko toimi ollenkaan, tai sitten se toimii oikein :D Eli Katsokaa nyt ens kerralla se yksuuntalaakeri, kun sen vaihdelaatikon avaatte ;)

Jees, nyt pääsin pitkästä aikaa ajelemaan ja liukkaalla lumipintaisella tiellä donitseja ajellessa tuota jumittumista oli hyvä analysoida. Pitkän tarkkailun jälkeen uskoisin päässeeni selvyyteen ongelmasta: kun veto loppuu mutta kierroksia on vielä julmasti, pääratas tosiaan pyörii. Koko pääratas-iskunpoistajakombo pyörii, ts. voima siirtyy vaihteistoon. Nyt olen melko varma että veto loppuu samalla kun vaihteiston pitäisi vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Jostain syystä isompi pykälä ei löydy ja auto seisahtuu. Kun kierrokset laskevat tarpeeksi, ykkönen ottaa taas kiinni ja meno voi jatkua. Auto ei pysähtynyt enää kertaakaan kun pidin vauhdin niin hitaana että vaihtamista ei tapahtunut.

Pitää ilmeisesti purkaa vaihteisto ja tarkistaa sen säädöt huolellisesti.

Oli muuten kiva painella menemään hangella, 5-10 cm pulveria, jonka alla hieman kovempi lumikerros. Nuo XL:n renkaat pysyvät täysin puhtaina lumesta joten pitokin on aika hyvä. Melkein kuin olisi lumikissalla ajellut :)

Moottori ei ottanut oikein kunnolla kierroksia 10 asteen pakkasessa, patenttina vedin polttoaineletkun pari kierrosta pakoputken ympäri ja avot, alkoi taas löytyä tehoja :)

6
HPI / Vs: Savage xl
« : 24.11.09 - klo: 20.52 »
Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?

Juuri näin. Auto on ikään kuin vapaalla ja sitä voi kaasutella. Kaasu pitää jättää kuitenkin tyhjäkäynnille jolloin pienen odottelun jälkeen tapahtuu tuo pieni nytkähdys minkä jälkeen ajamista voi jatkaa. Sitä en tosin vielä ole saanut selville (muista) pysähtyykö auto itsestään kesken ajon vai osuuko tuo vapaalle jumittuminen normaalin pysähtymisen yhteyteen.

7
HPI / Vs: Savage xl
« : 24.11.09 - klo: 17.43 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.
jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!
Ja Savage XL:ssä itselläni tuo puoli kierrosta takaisin päin ei toimi. Lähtee aina vähän ajan jälkeen luistamaan. Jossain joku sanoi 1/4 kierrosta auki ja itselläniki tuo on toiminut. Savage X:ssä tuo puoli kierrosta voi toimia, kun auto on kevyeempi ja kone vähän heikompi.
Minulla voimansiirron ongelma on siis tällainen:
Auto kulkee ihan normaalisti, mutta jossain vaiheessa se pysähtyy. En ole ihan varma onko se pysähtynyt aina itsestään, vai liittyykö se tarkoituksella pysähtymiseen. Joka tapauksessa välillä käy niin, että pysähdyksen jälkeen auto ei lähdekään liikkeelle vaan moottori ottaa vain kierroksia. Tällöin pitää laittaa kone tyhjäkäynnille ja odottaa n. 10-15 sekuntia jonka jälkeen autossa näkyy pieni nytkähdys kun jokin ottaa taas kiinni. Tämän jälkeen auto lähtee taas kiltisti liikkeelle.

En siis tiedä onko tämä ongelma kytkimessä vai spur gearissa. Otin kytkimen auki eilen ja se vaikutti ainakin olevan ihan kunnossa. Spur gear on sen sijaan viipottanut hieman siitä lähtien kun sain Savagen. Onko teillä spur gear 100% suora vai näkyykö siinä pientä vaapuntaa? Pitänee aukaista ja katsoa mikä siinä on vialla.

8
Yleinen keskustelu / Vs: Singaporen kivijalkakaupat
« : 23.11.09 - klo: 20.49 »
Jos olet tuomassa jotain sieltä tullessas niin muista että eurooppaan tullessa joudut todennäköisesti tulliin jossa selvitellään tavaroiden hintoja ainakin jos lennot on Amsterdamin Chippolin kautta.
EU:n ulkopuolelta saa tuoda tavaraa 430 euron arvosta. Jos lento ei ole suora ts. vaihto jossain EU:n sisällä, matkatavarat kulkevat omaa matkaansa kentän syövereissä ja eivät siten kiinnosta vieraan vallan tullia millään tavalla. Suomeen tullaan tällaisessa tapauksessa Schengen-lennolla, jolloin viranomaista ei taaskaan oikeastaan kiinnosta (eikä edes varsinaisesti saa kiinnostaa) mitä mukana kulkee.

9
Yleinen keskustelu / Singaporen kivijalkakaupat
« : 22.11.09 - klo: 22.16 »
Olen menossa vuodenvaihteen kieppeillä Singaporeen ja haluaisin hyödyntää tilaisuutta täydentämällä varaosavarastoja sekä mahdollisesti shoppaamalla jonkun uuden auton.

Tiedättekö hyviä kauppoja mistä tavaraa saisi heti tilaamatta mukaan?

10
HPI / Vs: Savage xl
« : 21.11.09 - klo: 12.15 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.

Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.

Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.

Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.

Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa. http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736

Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)

Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!


Sivuja: [1]