RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Vesa - 29.05.17 - klo: 13.59
-
FinTrack Tourin nykyisten ykstyyppimoottorina edelliset 3 vuotta käytetyn ORCA:n valmistus on lopetettu, eikä konetta saa enää. Maahantuoja sai vahvistuksen asiaan viime viikolla. Koneella oli tarkoitus ajaa vielä ensi kausi, mutta saatavuusongelmien vuoksi on parempi valita uusi ykstyyppimoottori TSP-10 -luokkaan. Selvennyksen vuoksi kyseessä ei ole minkäänasteinen "sopimusrike" maahantuojan taholta, sopimus oli alunperin 2 vuotta (2014 >), jota jatkettiin, koska tuote todettiin toimivaksi ja saatavuus oli hyvä. Nyt kuitenkin valmistus on loppunut eikä aiotusti voida ajaa enää ensi kaudella kyseisellä moottorilla.
Haussa on siis uusi moottori TSP-10 -luokkaan, ja kyseisellä moottorilla ajetaan ainakin kaksi seuraavaa kautta. Lajiryhmä yhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa kartoittaa tilannetta, ja testaa/testauttaa moottorit kesän 2017 aikana. Valinta tehdään elokuun aikana.
Pyydänkin maahantuojia ilmoittamaan ehdottamansa kiinteäennakkoisen SEKÄ vapaalla ennakolla olevan koneen, jonka haluaa toimittaa testiin.
TSP-10:
- yksityyppi moottori
- hintaluokka n.60-80€
- moottori 13.5T, kiinteä ennakko TAI vapaa ennakko **
- oltava saatavilla seuraavat kaksi vuotta, mieluiten seuraava kolme vuotta
Valinnassa huomioidaan erityisesti:
Tasainen laatu
Kestävyys
Ajettavuus
Saatavuus
Hinta
Testejä varten tarvitaan vähintään 3-5 kutakin moottorityyppiä/merkki.
**HUOM! Tarjonnasta ja saatavuudesta riippuen päätös liittyen kiinteään ennakkoon tehdään kunhan maahantuojien ehdotukset on selvillä. Testiin toimitetaan vain lajiryhmän/luokkayhteyshenkilön kanssa sovitut moottorit.
Jos olette kiinnostuneet osallistumaan, tieto ehdotetuista moottoreista testeihin tulee toimittaa allekirjoittaneelle 23.6. mennessä sähköpostitse vesa_yli ät hotmail . com. Itse testimoottorit tulee toimittaa viimeistään 6.7.2017. allekirjoittaneelle.
FTT 2018 -sarjan viralliset kesäkisarenkaat haussa
1:10 sähkötouringautojen FinTrack Touria varten testataan renkaita kausille 2018 ja 2019. Testien perusteella valitulla yksityyppirenkaalla tullaan ajamaan ainakin kahden seuraavan kauden kilpailuissa kesäkaudella.
Testattavaksi etsitään Suomen asfalttiradoille soveltuvaa rengastyyppiä TSS-, TSP-, ja TSM-10 luokkiin.
Haussa siis:
- valmiiksi liimattu neljän renkaan setti
- levyvanne
- asfaltille tarkoitettu
- saatavilla seuraavat kaksi vuotta
Renkaiden valinnassa tullaan käyttämään seuraavia kriteerejä:
Hinta
Tasainen laatu (vanne, liimauksen laatu jne)
Kestävyys (vanne, liimaus)
Ajettavuus eri pidoilla
Saatavuus
Testejä varten tarvitaan vähintään 8 settiä renkaita.
Jos olette kiinnostuneet osallistumaan, testirenkaat tulee toimittaa allekirjoittaneelle 30.6. mennessä. Osoitetiedot saa kysymällä.
-
Olisiko mahdollista tehdä vuoden kestävä "siirtymäkausi" jonka aikana voisi ajaa sekä vanhalla että uudella koneella? Näin on käsittääkseni toimittu aiemminkin. Poroon ei taida kuitenkaan tulla kuin kourallinen uusia kuskeja vuosittain.
Edellyttää tietty sitä ettei koneissa ole isoja tehoeroja mikä on mahdollista selvittää uuden mottien testien yhteydessä.
-
En näe ainakaan itse tuota vaihtoehtoa mielekkäänä tai edes vaihtoehtona, jo senkin takia, että tuo ratkaisu olisi todennäköisesti vain entistä kalliimpi ja työläämpi jos uuden koneen pitää olla samanlainen suorituskyvyssä.
Ykstyppikoneissa ei ole mielestäni ollut siirtymäaikaa, ainoastaan kun oli kaksi vaihtoehtoa muutamia vuosia sitten (GM ja CS joista molemmista eri versioita).
Ykstyyppikone on yksinkertaisin ja paras ratkaisu. Ei vanhoissa koneissa ole mitään vikaa, ne saa halutessaan kyllä kaupaksi, eikä kukaan estä treenaamasta niillä.
-
HOX! Maahantuojat muistakaa tämä.
-
Maahantuojat ovat ilmaisseet mielenkiintonsa kalustovalintaan, kiitos yhteydenotoista!
TSP-10 luokan moottoriksi tullaan valikoimaan kiinteäennakkoinen moottori kolmesta (3) vaihtoehdosta. Hakuaika on päättynyt tämän asian suhteen.
FTT-sarjan renkaaksi on ehdolla tällä hetkellä kaksi (2) vaihtoehtoa, joiden väliltä valinta tehdään perustuen testeihin kesällä 2017. Haku on kuitenkin vielä auku 30.6. saakka.
Tiedotamme lisää, kunhan valintoja on tehty. FTT-kisapaikalla voi tulla nykimään allekirjoittanutta hihasta, jos testailu kiinnostaa.
-
Päätös TSP-10 moottorin valinnasta viivästyy vajaalla parilla viikolla alkuperäisestä aikataulusta, syynä se, ettei ole löytynyt ketään halukasta testaajaa, ja itsekin pääsen testaamaan vasta 2.9. sisälle ensimmäistä kertaa. Parin päivän testin jälkeen olemme viisaampia ja päätös koneesta tullee viimeistään tiistaina 12.9.
Jos on testaushalukkuutta, ota yhteyttä niin katsotaan tilannetta tarkemmin.
-
Tulevan kauden TSP-10 -luokan moottoritestejä on ajettu, ja tasaisesta rintamasta on päätetty viralliseksi yksityyppimoottoriksi kahdelle seuraavalle kaudelle valita seuraava: (*optiona lisävuodet, mikäli saatavuus taattu):
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T
Testissä pääpaino oli ajettavuudella, laatuominaisuuksilla sekä hinnalla.
HW-moottorit olivat testimoottoreista testaajien mielestä miellyttävimmät ajaa, sekä lämpötila pysyi matalana myös pidemmissä vedoissa myös pidemmällä välityksellä. Moottoreissa on juotoskorvakkeissa valmiina liittimet, jotka voi kuitenkin juottaa helposti pois.
Maahantuonnista vastaa EuroRC. Moottorin hinta on 51,83€.
Ensi kesän FTT-rengas julkistetaan lähipäivinä.
-
Kesän 2018 FTT-sarjan yksityyppirenkaaksi kuivalle kelille on valittu seuraava:
Volante V5T-PG32R (2017 version) – 32 compound.
Rengassetin hinta 29eur
Sadekelin renkaana jatkaa sama kuin aiemminkin.