Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - PJEP

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8]
211
Tulokset / Kysymyksiä ja vastauksia
« : 02.11.02 - klo: 00.16 »
Tässä keskusteluaiheessa on ollut paljon hyviä kysymyksiä ja vastauksia alottelijoille.  Hyvät vastaukset ovat tulleet myös väärinymmärretyiksi.

Suosittelisin kaikille kiinnostuneille ottamaan selvää, missä on lähin kerho ja rohkeasti mukaan vaan. Aina parempi, jos saa huoltajan (isäpapan tai mamman) lähtemään mukaan. Kerhoissa saa parhaiten vastauksia kysymyksiin sekä ohjausta harrastukselle. Myös kilpailuihin osallistumista suosittelen heti alusta saakka. Kilpailut ovat ehdottomasti lajin suola ja niissä oppii parhaiten. Pelkkään ajeluun ja pihasuditteluun kyllästyy nopeasti.

Säännöistä ja lajista saa varminta tietoa AKK.n sivulta http://www.akkry.fi/Lajit/Pienois/pien1.htm

212
Sähköautot / servoista... ja Radioista. [edit]
« : 01.11.02 - klo: 23.56 »
Toimiva ja kestävä servo!
Jouduimme hankkimaan kyseisen servon, koska digifettiservot eivät suostuneet toimimaan automme nopeudensäätimen kanssa.
Teamimme kuljettaja on ollut täysin tyytyväinen kyseiseen servoon ja se on aivan riittävän nopea.

213
Tulokset / Kisoista
« : 30.10.02 - klo: 21.41 »
Kisoissa jokainen sitoutuu kilpailemaan omalla vastuulla. Jos oma auto rikkoutuu kolarin tai ulosajon seurauksena, kukaan muu ei ole siitä vastuussa eikä velvollinen korvaamaan (ei kanssakilpailija eikä kisajärjestäjä).
Nostaminen kisoissa on jokaisen kilpailijan velvollisuus, yleensä oman vuoronsa ajaneet nostavat autot seuraavassa lähdössä. Kuljettaja itse ei saa poistua ajajakorokkeelta.
Lisenssit on oltava AKK:n alaisissa kisoissa ,kerhokisoissa niitä ei tarvita. (Käsittääkseni aluekisoissa on oltava myös lisenssi).Alle 16-vuotiailla on oltava huoltajan suostumus kilpailuun tai jos huoltaja on mekaanikkona, huoltajalisenssi.
Lisenssiin sisältyy vakuutus.

214
Tulokset / Ulkopuoliset aluekisoissa
« : 28.10.02 - klo: 18.45 »
Onko alueen ulkopuolisilla mahdollisuutta osallistua aluekisoihin?
Täällä pohjanmaalla harjoittelu on köyhänlaista, aluekisoja tai kerhokisoja ei ole lainkaan.Syy: ei ole riittävästi osallistujia.
Käyp katteeks etelän harjoittelu ja kisamahdollisuudet. :cry:

215
Sähköautot / Asson TC3:sesta
« : 27.10.02 - klo: 19.36 »
Osta sellainen auto, johon saat helpoiten varaosia. Kaikilla autoilla on pärjätty kisoissa.
Mitä autn hintaan tulee, jos tilaat auton ulkomailta, hinnat Amerikassa ilmoitetaan aina verottomana, toisin kuin Suomessa.  Lisäksi siihen lisätään Suomen arvonlisävero 22% + tullauskulut + postikulut.

216
Tulokset / Mattoautoilla ympäri vuoden
« : 27.10.02 - klo: 19.27 »
Juha>
Vielä 5vuotta sitten ajettiin solukumimattoautoilla (1:12) miltei pelkästään, kunnes tuli nykyiset 1:10 turistiautot. Turistiautot valloittivat lyhyessä ajassa lajin, eikä mattoautoiluun riittänyt kilpailijoita. Viimeisin niitti mattoautoilun loppumiseen oli ainakin vakioluokassa auton muuttaminen 4-kennoiseksi.
Ehkäpä syynä lajin loppumiseen oli myös se, ettei sitä voinut harrastaa monessakaan paikassa kesällä. Koulusalien vuokraaminen kesällä on hankalaa ja maksaa. Turistiautolla voidaan ajella ympäri vuoden.
Näyttää siltä aivan yleisestikin, etteivät 1:12 autot enää tule takaisin. Kalusto on muuttunut ja uusiutunut jo niin runsaasti toiseen suuntaan. Nyt on puhuttu jopa uudesta lajista, jossa 1:10 autoilla ajettaisiin solukumeilla.

Sääli, että C12-luokat loppuivat!

217
Tulokset / 1:12 kisoja ympäri vuoden
« : 27.10.02 - klo: 19.07 »
Ne on neulehuopamattoja, ja varmasti imevät vettä eikä kuivaksi millään, kokeilepa jättää käytävämatto ulos vesisateeseen, niin näet mitä tapahtuu. Äiti ei ainakaan hurraa! :lol:

218
Tulokset / Matot asfaltilla
« : 27.10.02 - klo: 18.58 »
Jos joku haluaa levittää mattonsa asfaltille, täytyy olla varma siitä ettei sada. Tulee muuten turhan kalliiksi.
Kuten aiemmin on mainittu, sisätila (hallitila) myös maksaa.

219
Eiköhän sillä näin talvikaudella voi ajaa joko TS-10, jos on 12.lankainen ns virimoottori tai TJ-10, jos on 27-lankainen vakiomoottori. Nämä ovat viralliset sarjat Suomessa. Lisäksi eri kerhoilla saattaa olla omia epävirallisia sarjoja. Pääsääntöisesti sarjan ratkaisee moottori.

220
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 26.10.02 - klo: 23.56 »
Täällä on puhuttu jo niin monenlaisista moottoreista ja sarjoista, että vanha on aivan sekaisin.
Pariin kysymykseen toivoisin selkeää vastausta.

1) Ajetaanko vastaisuudessa TJ-10 27-lankaisilla , vai jollakin muulla moottorilla?

2) Tuleeko TS-10 ja TJ-10 väliin uusi luokka (ProStock)?

Tilanne on nimittäin tiimimme osalta se, että uusien moottoreiden hankinta on jäissä niin kauan, kuin tilanne selkeytyy? Ei ole mitään järkeä enää ostaa uutta vakiomoottoria, jos vuoden päästä ajetaan jollakin muulla.

221
Tulokset / TJ-10 aika ohi?
« : 23.10.02 - klo: 23.07 »
Näyttää siltä, että TJ-10 aika on ilmeisesti ohi. Mäntsälässä osallistujien määrä oli ainakin kovin vähäinen. Itse olen vähitellen kypsynyt ajatukseen, että junioriluokassa tarvitaan tosiaan uusia tuulia eikä nykyinen moottori enää vastaa harrastajien tarpeita.

 Vakiosta siirtyminen viriin vaatii kuitenkin melkein koko kaluston uusimista ja voi olla kynnyskysymys  jatkaako lajia vai ei.  Jos kalusto on n 5 vuoden takaa, menee uusiksi moottorit, akut , laturi ja nopari (ainakin meillä asia on näin).

Uuden vakioluokan tulisi olla sellainen, että siirtyminen kilpaluokkaan olisi kohtuullisen kivutonta. Helpottaisiko uusi 17-lankainen prostock- moottori tätä siirtymistä? Useimmat noparit kyllä sietävät näitä moottoreita, mutta 12-lankaiset ovat siinä rajoilla. Entä mitä 17-lankaiset vaativat akuilta - käykö entiset vakioluokan akut, vai onko oltava uusia NiMH-akkuja ja sitä mukaa uusi laturi?

Selvää on, että kaikki harrastaminen maksaa, mutta jatkuva investointikin alkaa kypsyttää ennemmin tai myöhemmin. Useimmiten kuultu syy lopettamiseen on ollut lajin kalleus tai että kalusto olisi jouduttu pistämään uusiksi.

222
Tulokset / Touring Skaba Oulussa -kysely
« : 22.10.02 - klo: 09.05 »
Löytyisikö porukkaa TJ-10:iin?

223
Tulokset / Kapina tulokset
« : 21.10.02 - klo: 21.11 »
Kiitos kisajärjestäjille mukavasta kisasta! :lol:

Ensiksi:
Fair Player palkinto olisi aivan hyvin voitu antaa myös Ari Salmiselle.  
Finaalin toisessa lähdössä Ari ja Perttu ajoivat muutaman loppukierroksen peräkkäin kamppaillen toisesta sijasta. Viimeisessä mutkassa Ari tönäisi Pertun auton perään ja olisi tullut toisena maaliin, mutta jäi odottelemaan päästäen  Pertun edellään maaliin. Enpä ole moista ennen kisoissa nähnyt :!:
Plussaa kisossa oli muutenkin leppoisa meininki.
Miinusta vähäinen osanottajamäärä stanussa.
Vaikka tunsimme järjestäjien puolestä olevamme tervetulleita Mäntsälään, verhon takana  taistelulajin valmentajan v*****n  perusteella olisi voinut tulla toisiinkin johtopäätöksiin. :twisted:


Kommentti TJ:n 3 finaaliin, kun on oiken nimelläkin tullut jo mainittua.
Lähtö oli todella epäonnistunut; osa autoista liikahti , ennenkuin lippu oli noussut. Tästä hämääntyneenä osa autoista myöhästyi lähdöstä. Perttu oli kuvitellut, että lähtö keskeytetään ja autot siirretään takaisin ruutuihinsa. Näin on muutamissa kisoissa menetelty, lähettäjä ei nosta lippua , jos autot liikkuvat ennen aikojaan. Tällä kertaa näin ei menetelty ja aiempin kommenttien mukaan ei tulla tekemäänkään. Muistikuvissani on jopa epäonnistuneen lähdön uusintojakin. Mielestäni edessä oleville on annettava mahdollisuus ehtiä alta pois ilman, että takaa ennenaikaisesti lähteneet autot aiheuttavat ruuhkaa ensimmäiseen mutkaan, joka tässä tapauksessa oli ahdas.
Toinen  "moka" oli stopparin kuulutuksessa - olin itse katsomossa enkä vieläkään ole varma , kuulutettiinko stoppari kakkoselle vai kahdeksalle, vai muutettiinko tuomiota. Joka tapauksessa väärä auto oli kärsimässä stopparia.

No ei tämä nyt niin vakavaa ole, kuin miltä tuo edellä oleva kirjoittelu näyttää, kisathan olivat mukavaa harjoittelua ja syyskaudelle kaivataan lisää tälläisiä kapinoita.

Opetuksena kisoista oli- 1)älä seuraa lähdössä muitten tekemisiä, keskity vain omaan lähtöösi, 2) jos saat stopparin, älä mene sinne heti, olet voinut kuulla väärin tai tuomio muuttuu
100%tuomarointia en vielä missään kisoissa tavannut, nyt oltiin lähellä sitä.

224
Tulokset / Lisenssi
« : 01.10.02 - klo: 23.33 »
Niin, nyt kun näistä lisensseistä on tullut puhe,niin jatketaan asiaa.

 Lisenssiä en edelleenkään pidä kynnyskysymyksenä lajin kilpailuille. Kerhoilla on ilmeisesti omat vakuutukset kerholaisille harjoituksissa ja omissa kisoissa. Tai sitten seilataan tuurilla!

Lisenssin hinta AKK:n sivulta luntattuna 19 euroa ja huoltajalle 15 euroa. Sivuilla annetaan ymmärtää, että vakuutusosuudet ovat 11E ja 2,5E eli varsinaisen lisenssin osuudet ovat 8 euroa ja huoltajilla 12,5 euroa.
Jos vakuutusta ei olisi lisensseissä,  teettäisi kisajärjestäjille paljon työtä selvittää kunkin vakuutusturva tai sitten pitäisi ottaa kisajärjestäjän puolesta vakuutus. Tuskin tulisi halvemmaksi.
Joten eiköhän se vain ole kaikkein yksinkertaisinta, että on lisenssipakko kilpailussa ja vakuutusturva ainakin jollakin mallilla.
Kokemuksesta tiedän, että suuri vahinko voi sattua hyvin mitättömiltäkin tuntuvissa tilanteissa ( esim kaatuminen portaikossa)
Säästetään mieluummin muissa kohteissa kuin lisensseissä, jätetään vaikka kisakarkit ostamatta.
Lainaan loppuun otteita AKK:n lisenssiasioista (ilmoittajalisenssi oli ainakin mulle uutta):
Lainaus
LISENSSIVAKUUTUS

Suosittelemme ottamaan myös henkilökohtaisen tapaturmavakuutuksen. Lisenssihinnat sisältävät liiton sopiman vakuutusyhtiö POHJOLAn tapaturmavakuutuksen.

Huomioikaa, että kaikki tapaturmavakuutukset eivät korvaa moottoriurheiluvahinkoja. Mikäli Sinulla on autourheilussa voimassa oleva tapaturmavakuutus, saat vakuutusyhtiösi todistusta vastaan palautuksena lisenssisi vakuutusmaksuosuuden (kilpailijat 11 euroa, huoltajat 2,5 euroa). Vakuutusasioita hoitaa liitossa Kalevi Sulkava, puh. (09) 7258 2226.
6. HUOLTAJA- (pienoisautoilu/karting)/MEKAANIKKOLISENSSI (kaikki lajit)

Alle 16-vuotiaalla kilpailija- tai harrastajalisenssin haltijalla täytyy olla vähintään 18 vuotta täyttänyt huoltaja. Huoltajalisenssinä käy myös AKK:n voimassaoleva ohjaaja-, harrastaja- tai ilmoittajalisenssi. Huoltajalisenssin tapaturmavakuutus on voimassa, vaikka huollettava ei olisikaan alle 16-vuotias harrastaja/kilpailija. (Huom. Ilmoittajalisenssiin ei sisälly vakuutusta).

Huoltajalisenssin voi hankkia myös muissa lajeissa esim. mekaanikkona toimiva henkilö, joka haluaa ko. toimintaansa voimassa olevan tapaturmavakuutuksen.

225
Tulokset / FOAMIT
« : 29.09.02 - klo: 14.34 »
En ole kovin innostunut  Foamien uudelleentulosta. Oli oikeastaan helpotus, kun foamit mattoautojen myötä jäi pois. Muistoksi varastoon jäi pari levyllistä enemmän ja vähemmän kuluneita renkaita. Sorvauskin on  historiaa ja toivottavasti pysyy sellaisena.
Oma kerhomme sai porttikiellon hyvään kisapaikkaan juuri tuon rengaspölyn vuoksi, joka solukumirenkaista ja sorvauksesta irtosi. Vaikka renkaat ovat muuttuneet, takaisinpääsyä ei ole ollut ko tiloihin kisamielessä. Toivottavasti foamit eivät tule takaisin, varsinkaan jos niillä ei edes kisata kansainvälisesti.
Pari kumirengassarjaakin on mukavampi kuljettaa mukana kuin repullista solukumirenkaita.

226
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 19.09.02 - klo: 12.30 »
Aake, puhut asiaa!

227
Tulokset / Säännöt
« : 14.09.02 - klo: 13.00 »
Olisko AKK:n säännöistä apua?
http://www.akkry.fi/Lajit/Pienois/pien1.htm

228
Tulokset / Mäntsälän KAPINAT ennakkotieto
« : 31.08.02 - klo: 01.22 »
Pohojalaaset o ennenki osallistunu muistaakseni Mäntsälän kapinahan. ;)

229
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 29.08.02 - klo: 22.13 »
VesaK: Kunnioitan suuresti uudistushalukkuuttasi ja innokkuuttasi uusien sarjojen perustamiseksi. Kuitenkin kuulun siihen "huokailijoiden" porukkaan, joka ihmettelee sitä, mistä tulisivat kuljettajat uusiin sarjoihin. Välillä tuntuu aneemiselta osallistuminen näihin nykyisiinkin sarjoihin.
Tuskin kaikki nykyiset harrastajat ovat halukkaita osallistumaan useaan eri sarjaan - kustannuksia se ei ainakaan vähentäisi.
Valaise vähän pessimistille, mikä on visiosi perimmäinen idea. :?

230
Tulokset / Kilpailutoiminta uudistuu - vai uudistuuko ?
« : 29.08.02 - klo: 21.54 »
Jatketaanpa filsofointia,kun kerran on alkuun päästy.
Edellämainitut ajatukset ovat tuttuja. Aina joku on onnistunut repimään pelihousunsa, oli keskustelun aihe mikä tahansa. Normaalissa keskustelussa väärinymmäretty sanoma voidaan korjata välittömästi. Täällä väärinymmärettyä sanomaa haudotaan yön yli ja annetaan tulla seuraavana päivänä takaisin korkojen kera.
Toisessa foorumissa joku valitti hymiöiden käytösta. Mielestäni se on ainoa tapa, jolla voidaan edes jollakin tavalla ilmaista, missä mielentilassa ko juttu on kirjoitettu.  8)

231
Tulokset / Kisoja syyskaudelle
« : 27.08.02 - klo: 07.28 »
Syyskausi on ollut kuiva kausi, kun kaikki viralliset mattokisat on ympätty muutaman kuukauden sisään vuodenvaihteen jälkeen. Tältä pohjalta luulisi kiinnostusta syksyn kisoihin olevan runsaasti.

232
Tulokset / Kysely TJ-10 & TS-10 kuskeille
« : 26.08.02 - klo: 08.04 »
Pistäkäähän vaikka RC-maailman tai AKK:n kalenteriin nämä kisat, niin on kaikkien haettavissa ja muistettavissa paremmin.

233
Tulokset / Hieno juttu
« : 22.08.02 - klo: 11.58 »
Tumppi- tosi hienoa, että olet vaivautunut tekemään tälläisen kyselyn! Kiitos!
Sen vois tehdä vaikka kerran vuodessa, varmasti se antaa oikensuuntaisia  viitteitä lajin kehittämiseksi.
Kun vaan saatais vastausmäärä nostettua, mutta hyvä alku näin.
Monasti vain äänekkäimpien mielipiteet saadaan kuuluville, ehkäpä tälläinen kysely innostaa hiljaisempiakin tuomaan mielipiteensä esiin.

234
Tulokset / Miten kisat meni?
« : 20.08.02 - klo: 23.20 »
Olis mielenkiintoista kuulla, miten kestävyysajot toteutettiin sekä tulokset.
Kiitos.

235
Tulokset / Mekaanikko
« : 05.08.02 - klo: 11.41 »
Montako mekaanikkoa/huoltajaa saa kilpaparilla olla?
Ajattelin vaan, että huoltoporukalla kilpailussa on avainasema. Kuka pystyy hankkimaan useamman laturin,purkulaitteita,akkusarjan tai valmiiksisorvattuja moottoreita on kilpailussa vahvoilla.
Kärjistäen yhdellä moottorilla ja akulla on turhaa lähteä kisaan.
Sinänsä kisa tuntuu kiinnostavalta, katsotaan,katsotaan....

236
Tulokset / akkujen lataus
« : 05.08.02 - klo: 00.39 »
Miten tuo akkujen lataus ja purkaus onnistuu, ei kaiketi ole suotavaa ajaa samalla akulla paljoa yli 5 min?  Moottorikin olis hyvä vaihtaa välisssä, huoltaa ja sorvata, eikä ajaa sitä sököksi. Saiskos vähän tarkennettuja sääntöjä?

237
Tulokset / Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« : 25.07.02 - klo: 03.25 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan.

VesaK : Ehkäpä se lukittiinkiin juuri siksi :wink:
(Tumpeloin muuten lainauksessa edellisessä viestissä, enkä osaa poistaa sitä)

Asiaan: Mielestäni harjoittelu  radalla on kaikkein ratkaisevin tässä lajissa ajotaidon lisäksi. Kaikista ei tule huippukuskeja runsaasta harjoittelusta huolimatta.
Taitaapi olla niin, että pettymysten hetkellä peiliin katsominen on vaikeaa. Helpompi on etsiä syytä tekniikasta, toisten ajovirheistä ja kalliista kalustosta, kuin syyttää itseään huonosta ajosta. Tekniikan pettäminen taitaa olla hyväksyttävin syy häviölle.
Kuinka paljon rahaa laitetaan harrastukseen, sille tuskin  kukaan mahtaa mitään. Ainoastaan muuttamalla sääntöjä siten, että kilpailukalusto olisi myytävä kisan jälkeen tietyllä hinnalla asiaan voitaisiin vaikuttaa. Eli JM-säännöt voimaan. Eipä taida saada kannatusta.

Jotenkin olin aiemmin ymmärtänyt, että  sääntöjen henkenä on ollut junioriluokan 3 parhaan automaattinen siirto viriluokkaan. Muistaakseni oman seuran kuskeille näitä siirtoja on tapahtunutkin. Myöhemmissä keskusteluissa tämä automaattinen siirto on kuitenkin kiistetty.
Olisiko sääntö otettava käytäntöön?

238
Tulokset / Vesikeli
« : 21.07.02 - klo: 00.43 »
Huh huh! Mikä keli!. Spifin kuvista sai sen vaikutelman, että joku oli ongellakin radalla :lol:

239
Tulokset / Kesäsarja
« : 15.07.02 - klo: 19.18 »
Kateellisina olemme seuranneet kesäsarjojen tuloksia. Joskus elämä ja asiat potkivat niin, ettei ole päästy osallistumaan yhteenkään kesäkisaan! Vaasassa päästiin jo harjoitteluun perjantaina, mutta umpisuoli sotki nämäkin kisat. Kaiken kukkuraksi nyt näyttää vahvasti siltä, että myös Laukaan kisat jäävät meiltä ajamatta. :cry:
Onnea kuitenkin FinTrackin voittajille ja hyviä Laukaan kisoja!

240
Tulokset / Lauantain tulokset
« : 06.07.02 - klo: 22.58 »
Lauantain tulokset kiinnostaisi

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8]