RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: VesaK - 30.12.03 - klo: 00.43

Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: VesaK - 30.12.03 - klo: 00.43
Muutamia irtohavaintoja sääntökirjan annista, sivuilta 281-295.

1.2 Osallistuminen kilpailuihin
"Osallistuminen maakohtaisen kiintiön puitteissa järjestettäviin kv arvokilpailuihin haetaan luokan yhteyshenkilön välityksellä lajiryhmältä tammikuussa."

Tarkoittaako, että Suomen edustajat valitaan ainoastaan edellisen vuoden (vuosien) tulosten perusteella? Eikä esim. nyt alkava SM-sarja vaikuta mitenkään kesän 2004 valintoihin? Edustajamme 2004 kisoissa ovat siis selvillä jo helmikuun 2004 alussa, kun asianomaiset instanssit ovat ehtineet kokoontua?

1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."

Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?

3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.

Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.

3.5.7. Ajoajat, lataustauot
"Tj-10, S2-10, S4-10: alkuerien ja finaalien enimmäispituus on 5 minuuttia."

Tämä merkittävä muutos on tullut todella matalalla profiililla! Vaikka kyseessä onkin virheelliseksi osoittautuneen säännön palauttamisesta entiselleen, pitäisi tekijöissä löytyä miestä kunnolliseen tiedottamiseen asiasta. On ihan jees, että tehdyt virheet korjataan, ei sitä tarvitse hävetä.

"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö. Tiedoksi sääntöjen tekijöille, että nykyisillä akuilla latausajat ovat jopa luokkaa 40-50 minuuttia. Miten "erien välinen lataustauko" muuten lasketaan, onko se oman erän päättymisen ja alkamisen välinen aika, vai huomioidaanko siinä edes nostovuoro?

3.6.1. Eräharjoittelu
"Harjoituserän ajoajan on oltava pitempi kuin varsinaisen kilpailuerän."

Tämä lienee myös matalan profiilin sääntö, sillä en muista nähneeni tai kuulleeni asiasta minkäänlaista infoa. Miten pitkiä eräharhoitukset siis tulevat olemaan - ja miksi?

3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."

Jälleen uusi käytäntö? On ollut tavallista, että esim. nostaja on oikaissut lyttyyn painuneen korin tai työntänyt ulosmuljahtaneen akun takaisin paikalleen, ja asettanut auton takaisin radalle. Nyt hänen on siis vietävä auto varikolle ja laskettava se vasta siellä alas? Ja se kierros vähennetään tuloksesta? Niinkö?

3.6.7. Märät erät
Nähdäkseni näihin sääntöihin ei ole tullut mitään uudistuksia. Kuitenkin, kesän 2003 SM/NM-sadekisafarssin jälkeen asiasta oli puhetta melko voimakkain äänenpainoin ja useaan kertaan. Ja muistaakseni lajiryhmän taholta luvattiin sääntöihin asianmukaisia korjauksia.
Tässä sitä siis ollaan.


Nämä kommentit ja kysymykset olivat joiltakin osin tietenkin hiusten halkomista. Mutta mikäli olen oikein tulkinnut sääntöjen laatijoiden viestit, niin siihen suuntaan ollaan nyt menossa.
Mielestäni erittäin valitettava kehityssuunta, sillä omana lajin harrastamisen aikanani en ole nähnyt, "yläkerran" omia tumpulointeja lukuunottamatta, minkäänlaisia merkkejä, jotka edellyttäisivät linjan kiristämistä.

Kaiken kaikkiaan jäi sellainen fiilis sääntökirjaa lukiessa, että ainakaan näiden sääntöjen takana olevalla porukalla ei pitäisi olla kanttia edellyttää kilpailijoilta erehtymättömyyttä, eikä uhata heitä eikä kisajärjestäjiä rangaistuksilla merkityksettömien sääntöpoikkeamisten sattuessa.


Edit: Jotta asia etenisi heti oikeaan suuntaan, lähetän jälleen kopion kirjoituksesta Tumpille, vastauspyynnöin.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Jani S - 30.12.03 - klo: 10.14
Tietääkö kukaan onko EPIC GP3300 sallittuja. Niissähän on erinlainen kutistesukka kuin noissa efran hyväksytyissä joten itse luulin et ne eivät ole sallittuja. Mut sitten kuulin et jos kutiste sukan alta löytyy samat kenno tyyppi merkinnät kuin näissä hyväksytyissä kennoissa niin sitten ne olisivatkin sallittuja. Voiko joku vahvistaa asian?
Otsikko: Re: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: KyPak - 30.12.03 - klo: 11.36
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Tuo lataustauon minimipituus on käytössä mm. Touring Rally -finaaleissa, missä se on toiminut ihan hyvin. Ja on ihan hyvä, että säännöt mahdollistavat sen. Kaikki säännöt eivät ole pelkästään tourinkia varten. Ja tästä maasta ei varmaan löydy niin pihalla olevia kilpailun järjestäjiä, että alle tunnin lataustaukoa turistikisoihin yrittäisivät edes ehdottaa.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."

Tuo rikkoutuneen auton korjaaminen ainoastaan ratavarikolla on ollut olemassa lähes "ikuisesti". Tärkeä sääntö on polttispuolella, ettei autoja aleta käynnistelemään keskellä rataa. Ja muistan, että tuohon on sähkökisoissakin puututtu monesti. Korin takaisin "plommauttamista" ei olla laskettu rikkoutuneen auton korjaamiseksi. Ja kai tuossakin on taustalla turvallisuustekijät, ettei mekaanikot rassaa autoja vaarallisessa paikassa radalla.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Jani S - 30.12.03 - klo: 11.42
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Sain kuulla että noi EPIC akut eivät olisi vielä sallittuja vaan tulisivat EFRA 2004 sääntöihin mukaan ja vaik kennot ovat täysin samoja kuin trinityn niin ihan ymmärrettävää ja hyvä homma et niitä ei heti oteta mukaan kisatouhuihin.

Useampi stanu kuski on minulta kysellyt et saako neli magneetisella stanulla ajaa suomen sarjassa? Osaako tähän kukaan vastailla, jenkeissä ilmeisesti ei saa ajaa mut englannin sarjassa saa jos en ole väärin ymmärtänyt.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Tumppi - 30.12.03 - klo: 11.42
" --> " Tumpin vastaukset


Muutamia irtohavaintoja sääntökirjan annista, sivuilta 281-295.


Kannattaa muistaa sitten myös TJ/TS kilpailujen ohjeisto/säännöstö
--> kohta 2. Ajettavat luokat, ja  kappale kaksi ( Tämä sarja.... )


Ja kaiken näiden lisäksi myös PA:ta koskee sääntökirjan ns. yleinen osa, heti sen paksun sääntökirjan alussa...

1.2 Osallistuminen kilpailuihin
"Osallistuminen maakohtaisen kiintiön puitteissa järjestettäviin kv arvokilpailuihin haetaan luokan yhteyshenkilön välityksellä lajiryhmältä tammikuussa."
Tarkoittaako, että Suomen edustajat valitaan ainoastaan edellisen vuoden (vuosien) tulosten perusteella? Eikä esim. nyt alkava SM-sarja vaikuta mitenkään kesän 2004 valintoihin? Edustajamme 2004 kisoissa ovat siis selvillä jo helmikuun 2004 alussa, kun asianomaiset instanssit ovat ehtineet kokoontua?

--> Joo, eli vuoden 2002 ja 2003 perusteella tehdään valinnat. Ko. nimet pitää olla EFRAlla muistaakseni joskus huhtikuussa "?" Joten sen mukaan lähdemme itsekin matkaan paikkoja täytettäessä...



1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."
Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?

--> Tuota asiaa kannattaisi kysyä suoraan AKK:lta, osaavat siihen vastata paremmin, koska se tulee suoraan sieltä.



3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.

Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.

--> Tuo koko sääntöpykälä uusittiin tälle vuodelle, sen vuoksi, että viime vuotisen pykälässä oli ilmeisesti "tulkintaerimielisyyksiä". Tälle vuodelle koko. sääntöpykälä on ko. instanssin "muotoilema", ei siis lajiryhmän.



3.5.7. Ajoajat, lataustauot
"Tj-10, S2-10, S4-10: alkuerien ja finaalien enimmäispituus on 5 minuuttia."
Tämä merkittävä muutos on tullut todella matalalla profiililla! Vaikka kyseessä onkin virheelliseksi osoittautuneen säännön palauttamisesta entiselleen, pitäisi tekijöissä löytyä miestä kunnolliseen tiedottamiseen asiasta. On ihan jees, että tehdyt virheet korjataan, ei sitä tarvitse hävetä.

--> Tuo asia on varmaan tiedotteissa ollut "?" Yleensäkin kaikki sääntömuutokset on kyllä kerrottu AKK:n tiedotteissa, ne menevät sinne automaattisesti, joten uskoisin, että tuo on siellä ollut. ... ainakin RC-maailman forumilla se on jossain esillä ollut, senhän joku olisi olisi sieltä voinut kaivaa omaksi topiciksi, jos olsii niin asian halunnut, et sitten itse sitä ole tehnyt ?



"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö. Tiedoksi sääntöjen tekijöille, että nykyisillä akuilla latausajat ovat jopa luokkaa 40-50 minuuttia. Miten "erien välinen lataustauko" muuten lasketaan, onko se oman erän päättymisen ja alkamisen välinen aika, vai huomioidaanko siinä edes nostovuoro?

--> Olen itsekin aina ihmetellyt tuota asiaa, kun kilpailuformaatteja on tehty, mutta eipä siihen jostain syystä kukaan ole puuttunut ? Mikä sitten lie syynä, siihen en osaa mitään sanoa... liekö EFRA perua "?"



3.6.1. Eräharjoittelu
"Harjoituserän ajoajan on oltava pitempi kuin varsinaisen kilpailuerän."
Tämä lienee myös matalan profiilin sääntö, sillä en muista nähneeni tai kuulleeni asiasta minkäänlaista infoa. Miten pitkiä eräharhoitukset siis tulevat olemaan - ja miksi?

--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..



3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."
Jälleen uusi käytäntö? On ollut tavallista, että esim. nostaja on oikaissut lyttyyn painuneen korin tai työntänyt ulosmuljahtaneen akun takaisin paikalleen, ja asettanut auton takaisin radalle. Nyt hänen on siis vietävä auto varikolle ja laskettava se vasta siellä alas? Ja se kierros vähennetään tuloksesta? Niinkö?

--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..



3.6.7. Märät erät
Nähdäkseni näihin sääntöihin ei ole tullut mitään uudistuksia. Kuitenkin, kesän 2003 SM/NM-sadekisafarssin jälkeen asiasta oli puhetta melko voimakkain äänenpainoin ja useaan kertaan. Ja muistaakseni lajiryhmän taholta luvattiin sääntöihin asianmukaisia korjauksia.
Tässä sitä siis ollaan.

--> Tuo sääntöpykälä on niin selvä kuin se ikinä voi olla. Jostain syystä sen noudattaminen on kuitenkin kiinni yhden henkilön mielipiteestä, vaikka se mielipide siihen ei saisi vaikuttaa. Kukaan ei osannut tätä pykälää selvemmäksi enää sorvata, vaikkakin siitä keskusteltiin paljon ja eri vaihtoehtoja mietittiin.... Se että kilpailupaikalla, alettaisiin tekemään ns. huutoäänestyksiä ko. asiasta on kuitenkin pois suljettu vaihtoehto. Ja vuonna 2004 kaikki kilpailut ovat joka tapauksessa yksipäiväisiä, joten ko. ongelmaa ei pitäisi tulla, pl. PM-kisat, joiden kisaformaatissa ko. asiat ovat jo kunnossa. Hirveä meteli tuli tästäkin kisasta, mutta jostain syystä kukaan ei esittänyt mitään sääntömuutoksia siihen, millä tavalla pitäisi tulkita ko. erät ?


--> Asioita ollaan kyllä valmiita kritisoimaan ja tekijöitä haukkumaan, mutta itsellä ei ole minkäänlaista selkärankaa tehdä mitään mahdollisia parannusehdotuksia ko. asioille, selkärankaa löytyy ainoastaan kritisoimaan ja haukkumaan, edes selvään rakentavaan keskusteluun ei pystytä. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.




Nämä kommentit ja kysymykset olivat joiltakin osin tietenkin hiusten halkomista. Mutta mikäli olen oikein tulkinnut sääntöjen laatijoiden viestit, niin siihen suuntaan ollaan nyt menossa.
Mielestäni erittäin valitettava kehityssuunta, sillä omana lajin harrastamisen aikanani en ole nähnyt, "yläkerran" omia tumpulointeja lukuunottamatta, minkäänlaisia merkkejä, jotka edellyttäisivät linjan kiristämistä.

Kaiken kaikkiaan jäi sellainen fiilis sääntökirjaa lukiessa, että ainakaan näiden sääntöjen takana olevalla porukalla ei pitäisi olla kanttia edellyttää kilpailijoilta erehtymättömyyttä, eikä uhata heitä eikä kisajärjestäjiä rangaistuksilla merkityksettömien sääntöpoikkeamisten sattuessa.

--> Jos lajiryhmä yrittää omilla toimillaan korostaa sääntöjen merkitystä kaikille kilpailujen järjestäjille ja kilpailijoille, niin on varsin ikävää, että jonkun mielestä sääntöjen noudattamatta jättämisestä ei tulisi rankaista. Kuten jossain edellä jo totesin, niin aivan sama ajetaanko TJ vai TS luokkaa, niin molemmissa luokissa panostukset ovat varsin kovaa luokkaa ja tuhansia kilometrejä ajetaan kilpailuihin, joten kyllä asiat pitää olla selvillä miten toimitaan missäkin tilanteessa. Jos tykkää ajaa ns. "pellolla", niin järjestää sitten omia "kerhokisoja" yms. sellaisia ja ajaa niitä kuten haluaa ja hamuaa niihin kilpailijoita ja ajaa vielä vaikkapa täysin omilla säännöillä, se kun on täysin mahdollista PA:ssa... Kannattaa tutustua kilpailuviraston päätökseen viime keväältä ja kilpailuvirastolta tulleeseen tulkintaan, siinä ei ole mitään epäselvää. Kuka tahansa voi tarvittaessa perustaa Suomeen vaikkapa oman RC -liiton... siitä vain työstämään omaa puulaakia ja hakemaan EFRA jäsenyyttä, niin saa sellaiset säännöt kuin itse haluaa ja varmaan ei tartte lisenssejä eikä mitään... ;-)
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: VesaK - 30.12.03 - klo: 12.47
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

1. Asioita ollaan kyllä valmiita kritisoimaan ja tekijöitä haukkumaan, mutta itsellä ei ole minkäänlaista selkärankaa tehdä mitään mahdollisia parannusehdotuksia ko. asioille, selkärankaa löytyy ainoastaan kritisoimaan ja haukkumaan, edes selvään rakentavaan keskusteluun ei pystytä.

2. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.

3. Jos lajiryhmä yrittää omilla toimillaan korostaa sääntöjen merkitystä kaikille kilpailujen järjestäjille ja kilpailijoille, niin on varsin ikävää, että jonkun mielestä sääntöjen noudattamatta jättämisestä ei tulisi rankaista.


Kiitos vastauksista, niistä asiallisista.

1. Vaikka olen usein piikkinä lajiryhmän lihassa, niin melko rankan tuomion jälleen sait aikaiseksi.
Kuten joskus ennenkin, käännät asiat täysin ylösalaisin, mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi. Voisin ennustaa sinulle kohtalaista uraa politiikassa  :wink:
Erityisesti potuttaa toistuva väitteesi, että parannusehdotuksia ei ole. Jos tarkoitat virallista, AKK:ssa noudatettavan pokkuroinnin toteuttamista, niin ei todellakaan ole ollut, ja tuskin tuleekaan.

Täällä keskustelussa sen sijaan, ensinnäkin, ajatuksia sääntöjen korjaamiseksi on, ja tulee olemaan. Toiseksi, jonkin epäkohdan osoittamisen tarkoitus on pysähdyttää lukija pohtimaan ko. asiaa ja synnyttää siitä keskustelua. Kaikesta ei tarvitse heti valmista vastausta ollakaan. Useilla elämän aloilla asiat kehittyvät paremmin yhteistyöllä ja keskustelulla, kuin mahtikäskyillä.


2. Otit itse esiin tuon merkillisen tapauksen. Tiedoksi sivullisille, että itse en ole tuo mainittu kokouksesta ulos ajettu henkilö, mutta toisen käden tietona tapaus on minulle tuttu. Näin olen asiasta kuullut:
Eräs lajimme arvostetuimpiin asiantuntijoihin ja ansioituneimpiin kehittäjiin lukeutuva henkilö kutsuttiin AKK:n toimesta varta vasten johonkin AKK:n järjestämään tilaisuuteen, jossa lienee ollut määrä keskustella lajin kehittämisestä. Koska hänen esittämänsä aiheet ja näkemykset eivät miellyttäneet lajiryhmän johtoa, tämä henkilö, kutsuvieras siis, poistettiin kokouksesta kesken kaiken.

Törkeämpää esiintymistä tilaisuuden johdon taholta en ole nähnyt enkä kuullut millään elämän alalla. Tapauksella ei pitäisi olla mitään aihetta kehuskella, päinvastoin. Itse olisin vastaavassa tilanteessa jo vetänyt johtopäätökset kyvystäni vetää kehityskeskustelua. Ja peiliinkin voisi olla terveellistä katsoa: onko sinulla kanttia syyttää muita asiattomasta keskustelutavasta?

Tämän kerroin siksi, että otit itse aiheen esiin, ehkä vähän harhaanjohtavalla tavalla. On itse asiassa hyvä, että laajemminkin tiedetään, millä menetelmillä lajiamme tällä hetkellä johdetaan.


3. En ole sitä mieltä, että sääntöjen rikkomisesta ei pitäisi rankaista. Olen yrittänyt sanoa, että ei pitäisi olla mitään perusteltua syytä kiristää rangaistuslinjaa nykyisestä, varsinkaan TJ-luokan junnujen kohdalla. Samaan tulokseen pääsemiseksi on olemassa toinenkin tie: positiivinen informaatio, koulutus, opastus, palaute. Sen ohella asiallinen ja harkittu rangaistuslinja.

Olen sattumalta nähnyt kilpailujärjestäjille lähetetyn ohjeen tulevaa kisasarjaa varten, jonka keskeisenä sisältönä oli lista tuomioista, jotka taisivat kaikki olla "kilpailukielto x kuukautta". Ja ellei sitä toteuteta, kilpailun toimitsijoita uhattiin rangaista vastaavasti.
Ei sellaisessa linjassa ole mitään järkeä.

Toin topicin aloituksessa esiin joitakin muinaismuistosääntöjä, joita kuka tahansa voi halutessaan väärinkäyttää. Minun puolestani ne saavat olla niin kuin ovat, mutta odottaisin sääntöjen laatijoilta tarkempaa ja loogisempaa toimintaa myös omalla sarallaan, jos kerran TJ-junnuiltakin sitä edellytetään.

Valta merkitsee myös vastuuta, se on tainnut päästä unohtumaan?
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Teppo - 30.12.03 - klo: 12.52
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Sain kuulla että noi EPIC akut eivät olisi vielä sallittuja vaan tulisivat EFRA 2004 sääntöihin mukaan ja vaik kennot ovat täysin samoja kuin trinityn niin ihan ymmärrettävää ja hyvä homma et niitä ei heti oteta mukaan kisatouhuihin.

Useampi stanu kuski on minulta kysellyt et saako neli magneetisella stanulla ajaa suomen sarjassa? Osaako tähän kukaan vastailla, jenkeissä ilmeisesti ei saa ajaa mut englannin sarjassa saa jos en ole väärin ymmärtänyt.


Muistaakseni ROAR ei hyväksynyt 4-magneettista, joten sillä ei saa siis ajaa Suomessakaan.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Heuli - 30.12.03 - klo: 13.20
Jos lajia halutaan kehittää eteenpäin niin esim. Riihimäen SM/NM-osakilpailussa voisi järjestää jälleen kyselyn kaikille kilpailijoille (sääntömuutokset kaudelle 2005 pitää tehdä jo alkukesästä (?) joten tuo olisi hyvä ajankohta ja kilpailijoita yhdistettyyn SM/NM+PM kisaan luulisi olevan tulossa paljon). Vaasassa vuoden 2001 TS-10 SM-kisoissa oli viimeksi suuri kysely ja monet muutokset kaudelle 2002 perustuivat juuri tuon kyselyn pohjalle.

Ja mitä tulee tuohon AKK:n kokousjuttuun niin itse olen kuullut asian kuten Tumppi kertoi, en suinkaan VesaK:n version mukaisesti. Mutta koska en ollut siellä niin parempi jättää kommentoimatta sen enempää.

Voiko vai esim. väärästä korista saada kuuden kuukauden kilpailukiellon? Mielestäni oman tuloksen hylkääminen ko kilpailusta riittää, 6 kk vasta sitten jos alkaa huijaamaan laittomalla moottorilla TS:ssä tms.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: CAi - 30.12.03 - klo: 13.30
Eiköhän tässä ole aika puhaltaa peli poikki ja rauhoittua.

Kannatan Heulin ideaa: Tehdään kattava suuntaa antava kysely esim. Riihimäen PM kisoissa ensi vuoden sääntömuutoksista ja ideoista.
Totuus kuitenkin on, että kaikkia päätöksiä ei voi suoraan alistaa rivi harrastajien päätettäviksi, johtuen eri kokemustasoista.

Olisikohan vielä parempi odottaa myöhempään ajankohtaan jotta esim. rengas asioita voisi sulattaa enemmän? Sähköpostilla vastattava kysely joka olisi täällä netissä ja mihin ei voisi kommentoida.

Mutta otetaan rauhallisesti, mielestäni suunta on oikea!
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Heuli - 30.12.03 - klo: 13.35
CAi: Kesäkisoissa on yleensä vähemmän porukkaa ja muistaakseni Tumppi sanoi että kauden 2005 sääntömuutoksia käsitellään jo joskus toukokuussa AKK:n kokouksessa! Eiköhän Riihimäen kisaan mentäessä ole tarpeeksi kokemuksia CS27 renkaista matolla, ulkona ne kyllä pelaa jos on vaan plusasteita tarpeeksi  :wink:
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: hoj - 30.12.03 - klo: 14.20
Miten olisi jos käytettäisiin hyväksi tätä RC Maailmaa siten, että perustettaisiin topic, jossa käsitellään tulevia sääntöjä ja ehdotetaan parannuksia/selvennyksiä sääntöihin.

Tarkoitan tällä kertaa sellaista keskustelua, johon kirjoitetaan vain muutos/selvennys/uudistusehdotuksia ja kommentoidaan niitä. Olemassa olevia sääntöjä ei mielestäni enää tarvitse arvostella.

RC Maailma on hyvä tiedonkeruuväline/työkalu sääntöjä työstettäessä, jos sitä vain osataan käyttää oikein. RC Maailma tavoittaa hyvin lajin harrastajat.

Varsinaiset päätöset uusista säännöistä tulee olla sitten AKK:n sivuilla/tiedotteissa. RC Maailmassa on niitä mielestäni turha kuuluttaa, muuta kuin siltä osin, että tiedetään uuden informaation olemassaolo jossain muualla.

AKK:n sivuilta tulisi myös selvitä meneillään olevat sääntömuutosehdotukset.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: CAi - 30.12.03 - klo: 14.22
Heuli: Totta puhut asialla on kiire.

Renkaiden kannalta jo nyt on ennalta selvää, että ne toimiii jokseenkin hyvin Kuusankosken ja Riihimäen pitävillä matoilla ja nimenomaan kisatilanteessa, sen odottamisesta ei ole mitään iloa.

Mutta pää-asian eli miten ne toimii treeneissä, missä ajamassa on yleensä 5- max.15 kuskia Tampereella, Turussa + muissa pienemmissä paikoissa. Sen tiedämme jo nyt. Ei toimi. eli sen takia ei tosiaan tarvi kyselyä siirtää.

Muut asiat ehtii pohtia Riihimäkeen mennessä.

Hoj: täällä asiat helposti puuroutuu....
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Jani S - 30.12.03 - klo: 14.24
Teppo: Kiitti vastauksesta. Näin mäkin muistelin että se ei ole ROAR hyväksytty ja sanotaanko suoraan et oikein hyvä niin.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Mr Cale - 30.12.03 - klo: 14.52
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
(sääntömuutokset kaudelle 2005 pitää tehdä jo alkukesästä (?)


Itse itseäni lainaten:

Lainaus
Lisään vielä sen verran, että kuten varmasti kaikki lisenssin omaavat harrastaja ovat AKK:n jäsenlehti 6/2003 lukeneet, tulee kautta 2005 koskevat sääntömuutosehdotukset olla jätettyinä lajiryhmälle 25.6.2004 mennessä.


Eli kyselyn ehtisi tehdä talvikauden päätöksessä Laukaassa ainakin aikataulujen puolesta. Toinen varteenotettava vaihtoehto olisi sähköpostikysely samaan tapaan kuin reilu vuosi sitten. Foorumissa keskustelua en pidä hyvänä vaihtoehtona siinä mielessä, että olisi hyvä, että kaikki ehdotukset tulee ehdottajien omalla nimellä, eikä nimimerkkien takaa. Kaikella kunnioituksella kaikkia kisaajia kohtaa on kokeneemman kilpailijan mielipide joissain asioissa "arvokkaampi" kuin vasta-alkajan.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: hoj - 30.12.03 - klo: 15.22
Sähköpostikyselyyn tms. vastaamisen mahdollisuus tulee suoda kaikille. RC Maailma on kaikille avoin kanava ja se sopii siksi mainiosti yhdeksi paikaksi missä asiasta tiedotetaan.

Se että jos joku on pikkuautoratoja kiertänyt 10 vuotta ei välttämättä tee hänestä yhtään parempaa sääntöparannusten ehdottajaa. Jos muutosehdotus on hyvä, ei ole väliä kuka sen tekee: huoltaja, katsoja, kilpailija, nimim. tai joku muu henkilö.

Käsittääkseni on lajiryhmän tehtävä valita toteutettavaksi sopivat muutokset tai vaikka hylätä kaikki. He voivat sitten parhaan käsityksensä mukaan hyödyntää vanhempien kilpailijoiden mielipidettä.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: TTKoo - 30.12.03 - klo: 15.43
Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Sähköpostikyselyyn tms. vastaamisen mahdollisuus tulee suoda kaikille. RC Maailma on kaikille avoin kanava ja se sopii siksi mainiosti yhdeksi paikaksi missä asiasta tiedotetaan.

Se että jos olet pikkuautoratoja kiertänyt 10 vuotta ei välttämättä tee kenestäkään yhtään parempaa sääntöparannusten ehdottajaa. Jos muutosehdotus on hyvä, ei ole väliä kuka sen tekee: huoltaja, katsoja, kilpailija, nimim. tai joku muu henkilö.

Käsittääkseni on lajiryhmän tehtävä valita toteutettavaksi sopivat muutokset tai vaikka hylätä kaikki. He voivat sitten parhaan käsityksensä mukaan hyödyntää vanhempien kilpailijoiden mielipidettä.


Juuri näin!

En itsekään kannata mitään juupas/eipäs foorumia, mutta:

Mahdollisimman monen, eritason mielipide on tarpeen, jo yksistään sääntöjen "ylöskirjaamismuodonkin" takia !
-----------------------------------------------------------------------------------
Lainaus
CAi kirjoitti:
Totuus kuitenkin on, että kaikkia päätöksiä ei voi suoraan alistaa rivi harrastajien päätettäviksi, johtuen eri kokemustasoista.
------------------------------
Edit:  CAi:n ja oman mielipiteeni välillä ei ristiriitaa. Päättäminen ja mielipiteen ilmaisu, ovat kaksi eri asiaa !
-----------------------------------------------------------------------------------

Täällä näkee nytkin sen, miten erilailla uudet ja kokeneemmat harrastajat asiat kokevat !

Jossain kirjoitin aiemmin siitä, että olisi hyvä tietää ennakkoon, mitä aiotaan päättää.
Jäisi ne päätöksen jälkeiset taistelut vähemmälle.
Tietenkin se edellyttää myös meiltä, täällä kirjoittavilta vastuuta kommentoinneissa.

= Harkintaa, ettei heti "ammuta alas kaikkea mikä liikkuu!"
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Tumppi - 30.12.03 - klo: 15.55
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


2. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.

 


....

2. Otit itse esiin tuon merkillisen tapauksen. Tiedoksi sivullisille, että itse en ole tuo mainittu kokouksesta ulos ajettu henkilö, mutta toisen käden tietona tapaus on minulle tuttu. Näin olen asiasta kuullut:
Eräs lajimme arvostetuimpiin asiantuntijoihin ja ansioituneimpiin kehittäjiin lukeutuva henkilö kutsuttiin AKK:n toimesta varta vasten johonkin AKK:n järjestämään tilaisuuteen, jossa lienee ollut määrä keskustella lajin kehittämisestä. Koska hänen esittämänsä aiheet ja näkemykset eivät miellyttäneet lajiryhmän johtoa, tämä henkilö, kutsuvieras siis, poistettiin kokouksesta kesken kaiken.

Törkeämpää esiintymistä tilaisuuden johdon taholta en ole nähnyt enkä kuullut millään elämän alalla. Tapauksella ei pitäisi olla mitään aihetta kehuskella, päinvastoin. Itse olisin vastaavassa tilanteessa jo vetänyt johtopäätökset kyvystäni vetää kehityskeskustelua. Ja peiliinkin voisi olla terveellistä katsoa: onko sinulla kanttia syyttää muita asiattomasta keskustelutavasta?

Tämän kerroin siksi, että otit itse aiheen esiin, ehkä vähän harhaanjohtavalla tavalla. On itse asiassa hyvä, että laajemminkin tiedetään, millä menetelmillä lajiamme tällä hetkellä johdetaan.

....


VesaK:n on turha moista asiaa tänne kommentoida ja asioita kertoa, koska selvästikään hänelle ei ole kerrottu koko totuutta asiasta....

Olen itse ollut 11,5 vuotta toisen asteen koulumaailmassa päätoimisena ja sivutoimisen opettajana. Siis ammattikoulumaailmassa, missä on paljon ns. "päivähoitopotilaita", enkä koskaan siellä ole saanut niin törkeää ja vihamielistä palautetta mitä sain ko. "asiantuntijalta" valvojapäivillä, palautetta jolla ei ollut enää mitään tekemistä koko asian kanssa. Palaute joka tuli vielä kenties yli 50vee"?" henkilöltä.... jos sellaisen henkilön poistaminen tilaisuudesta on huono juttu, niin ei voi mitään. Ko. henkilön käyttäytymisestä yli kymmenen vuoden ajalta ko. valvopäivillä voisin paljonkin kertoa, mutta jätän sen tekemätä, koska ne ei tänne kuulu... Mutta kuuluu kylläkin siihen kategoriaan, miksei tietyn merkin "äänet" osaa keskustella asioista rakentavasti ? Vaan melkein  aina lähdetään haukkumalinjalle ? Kumma juttu muuten... kaikki negatiivinen ja hakkumatyyppinen palaute tulee aina yhden merkin edustajien "suusta", pl. "?hlö".... Olisiko ko. merkin edustajilla itsetutkiskelun paikka.... Sillä muut osaavat kysyä asioita suoraan, jopa allekirjoittaneelta ja ovat monet asiat hyväksyneet....

Joka tapauksessa ko. henkilö on itse todennut tehneensä virheen ja on pyytänyt tekoaan anteeksi, joten omalta osaltani asiat hänen kanssaan on kunnossa ! Toisten esiintymistä jossain tilaisuudessa on turha haukkua törkeäksi silloin kun itse ei ole ollut paikalla ! .... Heulillakin oli ihan toisenlainen näkemys asiasta...
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: VesaK - 30.12.03 - klo: 16.48
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

VesaK:n on turha moista asiaa tänne kommentoida ja asioita kertoa, koska selvästikään hänelle ei ole kerrottu koko totuutta asiasta....

Olen itse ollut 11,5 vuotta toisen asteen koulumaailmassa päätoimisena ja sivutoimisen opettajana. Siis ammattikoulumaailmassa, missä on paljon ns. "päivähoitopotilaita", enkä koskaan siellä ole saanut niin törkeää ja vihamielistä palautetta mitä sain ko. "asiantuntijalta" valvojapäivillä, palautetta jolla ei ollut enää mitään tekemistä koko asian kanssa. Palaute joka tuli vielä kenties yli 50vee"?" henkilöltä.... jos sellaisen henkilön poistaminen tilaisuudesta on huono juttu, niin ei voi mitään. Ko. henkilön käyttäytymisestä yli kymmenen vuoden ajalta ko. valvopäivillä voisin paljonkin kertoa, mutta jätän sen tekemätä, koska ne ei tänne kuulu... Mutta kuuluu kylläkin siihen kategoriaan, miksei tietyn merkin "äänet" osaa keskustella asioista rakentavasti ? Vaan melkein  aina lähdetään haukkumalinjalle ? Kumma juttu muuten... kaikki negatiivinen ja hakkumatyyppinen palaute tulee aina yhden merkin edustajien "suusta", pl. "?hlö".... Olisiko ko. merkin edustajilla itsetutkiskelun paikka.... Sillä muut osaavat kysyä asioita suoraan, jopa allekirjoittaneelta ja ovat monet asiat hyväksyneet....

Joka tapauksessa ko. henkilö on itse todennut tehneensä virheen ja on pyytänyt tekoaan anteeksi, joten omalta osaltani asiat hänen kanssaan on kunnossa ! Toisten esiintymistä jossain tilaisuudessa on turha haukkua törkeäksi silloin kun itse ei ole ollut paikalla ! .... Heulillakin oli ihan toisenlainen näkemys asiasta...


Kommentoin, koska otit itse asian esiin, tavalla, joka oli kaikkea muuta kuin korrekti.

Kuten itse kerrot, asia on sovittu ja poissa päiväjärjestyksestä, mutta kuitenkin solvaat henkilöä raa'asti ja julkisesti. Itse osaan vetää moisesta käytöksestä johtopäätökset, ja kehoitan muitakin tekemään niin.

Mitä tulee tuohon lapselliseen "merkkisolvaukseen", niin edes sinun en olisi kuvitellut sortuvan moiseen. Vahvistaa käsityksiäni solvaajasta.

Tiedoksi muuten, että itse en ole vaihtanut sanaakaan välikohtauksestanne tuon toisen osapuolen kanssa. Oman käsitykseni perustan muiden paikalla olleiden kertomaan, sekä omaan elämänkokemukseeni siitä, mikä on tilaisuuden vetäjän vastuu, myös hankalissa ristiriitatilanteissa.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Mr Cale - 30.12.03 - klo: 17.16
Nämä jo perinteeksi muodostuneet yhteenotot VesaK-Tumppi -rintamalla ovat kyllä huonointa mahdollista mainosta RC-autoilla kilpailemiselle. RC-autoileva kansa ei menettäisi mitään jos hoitaisitte nämä asiat yksityisesti.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: nikoprkl - 30.12.03 - klo: 17.18
On jo pikkuhiljaa alkanut puistattamaan AKK:n vetämä linja pikkuautoilussa.. Mihin ihmeeseen perustuvat mm. kilpailukiellot ja sääntöjen kiristäminen vuosi vuodelta?
Halutaanko tosiaan ajaa ne loputkin nuoret ja uudet tulokkaat pois kilparadoilta??
Tämä laji on kuitenkin PIENOISautoilua, eikä mitään rallia/formulaa. Tiukan linjan noudattaminen edellämainituissa isojen autojen luokissa on täysin ymmärrettävää, siellä sentään puhutaan jopa ihmishengista, jos sääntöjä rikotaan holtittomasti.
Enpä ole vielä kuullut, että olis pikkuautolla ketään hengiltä saatu? On tietysti hienoa, että intoa lajin kehittämiseen löytyy ja halutaan luokasta todellinen kilpailuluokka, mutta onko unohdettu lajin perusidea johonkin? Tässä lajissa kun on AINA ajettu kilpaa ja viimevuosiin asti jopa hyvässä hengessä, ilman kilpailukieltoja ja rajuja rangaistuksia.
En oikein osaa nähdä lajin tulevaisuutta ruusuisena, jos pilkkua nysvätään tulevaisuudessa samalla tahdilla kuin nykyinen suunta viitoittaa.. Lajin enemmistö kuitenkin on reilusti alle 18v nuoria/lapsia, jotka varmasti ovat tosissaan kisaamassa, mutta joilta ei voi, eikä pidäkään odottaa täydellistä sääntötuntemusta, lajissahan kuitenkin suurin osa kilpailee ensimmäistä kertaa millään laitteella.
Itse sentään jo uskallan itseni laskea vanhempaan polveen, joka haikaillen muistelee, kun ei varikolla tultu itkemään vääränvärisistä renkaista tai annettu stoppareita selvistä vahinko-osumista radalla. Toivottavasti voin kymmenen vuoden päästä muistella huvittuneena  RC-autoilun "hulluja vuosia" jolloin lajista yritettiin viedä sen koko henki pois ja siirtää touhu kokonaan "aikuisten" huviksi.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Jani S - 30.12.03 - klo: 17.43
Yhden kyllä täysin Niko sanoihin tästä pikkuautoilusta ollaan entistä enempi tekemässä ammattimaista lajia. Tiedän useitakin kavereita jotka eivät lähde Kuusankoskelle kisoihin koska eivät ole saaneet viimeisen päälle uusia huippu super hyper akkuja. Tällä menolla vuosi budjetit kasvaa semmoisiksi että ei tätä pysty harrastamaan kuin semmoiset jotka saa kamat team kautta tai paljon ylimääräistä rahaa. Todella vaikeaa nykyään saada junnujakaan harrastukseen mukaan koska heillekin on iskostunut kovasti semmoinen käsitystä et jos ei parhaita koneita eikä akkuja niin turha edes yrittää.

Toivoisin AKK ja meiltä kaikilta myös huippukuskeilta et SM/NM sarjasta tehtäisiin enempi harrastaja pohjainen sarja jossa tietysti virin A-finaali porukka vetää ihan omaa vauhtia mut lähinnä tarkoitan et säänöt eivät tähtäisi täysin EM/MM kisoihin vaan siihen et lajia olisi mukava harrastaa ja kuskeja riitäisi ( myös uudet uskaltaisivat mukaan kisoihin ).
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: reittila - 30.12.03 - klo: 17.50
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Nämä jo perinteeksi muodostuneet yhteenotot VesaK-Tumppi -rintamalla ovat kyllä huonointa mahdollista mainosta RC-autoilla kilpailemiselle. RC-autoileva kansa ei menettäisi mitään jos hoitaisitte nämä asiat yksityisesti.


Elähän nyt Cale, kyllä tää aina reality-sarjat voittaa ;)

Vakavasti puhuen, hyvä, että Cale jälleen kommentoi järjen äänellä.
Omakohtainen forumin luku on viimeaikoina jäänyt todella vähiin, koska julkista kaistaa ja palstatilaa on tuhlattu aivan turhaan.
Täysin sama mieltä Calen kanssa.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: copter - 30.12.03 - klo: 18.16
Ehkä kommentoin asiaan mihin minun ei pitäisi sanoa mitään, mutta koska lasken itseni tuohon kategoriaan "uudet kuskit jotka tulevat toivottavasti kilpailemaan tulevaisuudessa", niin näen että ehkä minulla on jotain hyödyllistä sanottavaa.

Asialla on kaksi puolta tässäkin asiassa. On tietysti hyvä että joku jaksaa asioihin puuttua, kuten VesaK tässä selvästikin tekee. Hakee tarkennuksia ja mahdollisestikin asioita jotka taustalla ovat vaikuttaneet sääntöjen / päätösten syntymiseen. Toisaalta kuitenkin säännöt on sääntöjä ja niistä "mussuttaminen" tässä vaiheessa kun kausi on jo alkamassa, on mielestäni turhaa. Varsinkin kun viestit ovat suhteellisen hyökkääviä ja agressiivisia.

Olen samaa mieltä Mr Calen kanssa siitä, että tämänkaltaiset keskustelut kyllä voitaisiin hoitaa jossain muualla kuin foorumissa. Varsinkin kun tuntuu että tässä kaikki esitetyt kysymykset olivat suoraan kohdistettu yhdelle ainoalle henkilölle, jolle myöskin meni sähköposti aiheesta, niin väkisinkin tuntuu siltä että tässä haetaan ihmistä julkisesti vastaamaan kysymyksiin. Nämä samat kysymykset ja niistä syntynyt sananvaihto olisi ihan yhtä hyvin voitu hoitaa kahdenkesken ja mikäli jotain sellaista, joka muidenkin tulee tietää olisi tästä syntynyt, kuten esim. tarkennus jonkun tietyn säännön käytöstä, niin siitä olisi voitu informoida täällä foorumissa. Tämä tietysti pätee niin hyvässä kuin pahassa, eli siis jos tässä tapauksessa vaikka vastausta ei olisi Tumpilta kuulunut, niin silloin VesaK olisi ihan hyvin voinut mielestäni ilmaista sen täällä kertomalla että on näitä ja näitä asioita kysellyt, mutta vastausta ei ole kuulunut.

Muissa vastaavissa piireissä, joissa siis on foorumi yhtenä kommunikoinnin apuvälineenä myöskin, olen tottunut tapaan missä asiat ensiksi puidaan kahdenkesken ja sitten _jos_ tuntuu siltä että asia on sen arvoinen ja se kannattanee tuoda muidenkin tietoiteen, niin siitä on kirjoitettu foorumiin.

Mutta kuten yllä sanoinkin niin olen vasta aloitteleva kuski ja näin ollen en tähän itse varsinaiseen asiaan halua kommentoida mitään. Kuitenkin viitatakseni vielä Mr Calen kommenttiin, niin olen 100% varma siitä että nämä "kinastelut" julkisesti eivät tuo mitään muuta kuin huonoa mainetta ja vähentävät kiinnostusta kilpailua kohtaan. En itse edes kuulu tuohon mainittuun "alle 18v" ikäryhmään, vaan olen ihan aikuinen ihminen ja silti tämänkaltaisten keskustelujen lukeminen vähentää minun kiinnostustani osallista mihinkään yhtään vakavampaa kilpailuun, koska näiden viestien kautta muodostuva kuva on lähinnä negatiivinen koko touhusta.

Kaupallisessakin maailmassa yritysten sisäiset ongelmat laskevat niiden pörssikurssia kun ne vuotavat julkisuuteen ja tässä on ihan sama efekti, mutta osakkeenomistajien sijasta kyse on kilpailijoista, harrastajista ja muista yhteisön jäsenistä. Tämän takia yleensä yritykset pitävätkin tämän kaltaiset tiedot ominaan vaikka sisällä kuohuisi ja paukkuisi. Suosittelen että täällä alettaisiin enemmän noudattamaan samaa politiikkaa.

Kuitenkin tästä kaikesta huolimatta olen sitä mieltä että VesaK:n viestistä on myöskin poikinut paljon hyvää. Esimerkiksi tämä aloite alkaa keskustelemaan kauden 2005 säännöistä hyvissä ajoin. Koska 2004 kauden sääntöihin ei mitä suurimalla todennäköisyydellä tule enää mitään muutoksia, niin mielestäni keskustelu ainakin muutosten osalta voitaisiin siirtää kokonaan 2005 kauden sääntöihin.

Sääntömuutoksista sen verran, että jos ehdoituksia halutaan oikeasti kerätä laajemmalta ryhmältä kuin tältä usein niistä keskustelevalta "sisäpiiriltä", niin sen tulee olla helppoa ja vaivatonta. Sähköposti on tietysti yksi tapa, mutta jos joku lähettää viestin missä pyytää tyyliin "lähetä sääntömuutosehdotuksesi osoitteeseen xx@xx.fi", niin on varmaa että jotka ehdoituksia haluaisivat tehdä, niin heistä kaikki eivät tule sitä tekemään. Jos ymmärsin oikein, niin nämä ehdoitukset tulee lähettää AKK:lle, joten siis mitä ilmeisimmin niissä tulee olemaan jonkinmoinen filtteröinti, johtuen siitä että jos ehdoituksia on vaikka 100, niin tuskin jokaista tullaan käsittelemään erikseen.

EDIT: Taisin postittaa liiian aikaisin kun jäi tekstiä puuttumaan. Lisään tähän alle vielä hieman.

Mielestäni parempi tapa tässä olisi kerätä muutokset ensin täällä yhteisön sisällä ja katsoa ne läpi porukalla sekä vaikka äänestää niistä yhteisön sisällä. Sen jälkeen ehdoituksiin jotka ovat eniten kannatusta keränneet iskettäisiin "leima" koko kilpailijakunnalta ja lähetettäisiin ne eteenpäin AKK:lle yhtenäisesti, jotta he tietäisivät näiden muutosten tulevan koko yhteisöltä yksittäisten ihmisten sijaan. Uskon että tällä tapaa meneteltäessä AKK:n antaisi paljon enemmän painoa näille ehdoituksille, kun he tietäisivät että niiden takana seisoo koko lajin kilpailijakunta.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: -Tony- - 30.12.03 - klo: 19.46
Copter + muut: Sääntömuutosehdotuksia kannattaa miettiä kerhoissa (tai alueittain) ja kerhon (alueen) edustaja sitten lähettää sääntömuutosehdotukset luokkayhteyshenkilölle (esim sähkötouringissa 2004 Kalle Lehto, "Mr Cale"). Muut luokkayhteyshenkilöt löytyvät AKK:n sivuilta tai sääntökirjasta. Luokkayhteyshenkilö sitten laittaa muutosehdotukset omalla mielipiteellään höystettynä lajiryhmälle joka sitten käsittelee ehdotukset.
Oheinen malli saattaa tuntua byrokraattiselta mutta on käytännössä varsin toimiva (jos sitä vaan käytettäisiin). Oheinen (oikea) malli tarkentaa / muokkaa  sääntömuutosehdotuksia järkevimmiksi jolloin täällä palstoilla pyörivät ideat on jalostettu asialliseen muotoon.

Tsemppiä kaikille vuodelle 2004.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: TTKoo - 30.12.03 - klo: 19.57
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
Sääntömuutosehdotuksia kannattaa miettiä kerhoissa (tai alueittain) ja kerhon (alueen) edustaja sitten lähettää sääntömuutosehdotukset luokkayhteyshenkilölle (esim sähkötouringissa 2004 Kalle Lehto, "Mr Cale"). Muut luokkayhteyshenkilöt löytyvät AKK:n sivuilta tai sääntökirjasta. Luokkayhteyshenkilö sitten laittaa muutosehdotukset omalla mielipiteellään höystettynä lajiryhmälle joka sitten käsittelee ehdotukset.
Oheinen malli saattaa tuntua byrokraattiselta mutta on käytännössä varsin toimiva (jos sitä vaan käytettäisiin). Oheinen (oikea) malli tarkentaa / muokkaa  sääntömuutosehdotuksia järkevimmiksi jolloin täällä palstoilla pyörivät ideat on jalostettu asialliseen muotoon.

Tsemppiä kaikille vuodelle 2004.


Saisko tän tekstin tohon ylös pysyvästi!
Sellaisen pienen i-kirjaimen perään?!?!
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Jani S - 30.12.03 - klo: 20.04
Tony erittäin hyvin sanottu, tätä kyl kannatana. Eikä sitä et jokainen yksittäin kuski huutelee tänne forumille omia ideoitaan sil me ei saada kuin tappeluita aikaiseksi. Muutenkin hyvä jos ideoita pohdittaisiin kerhon sisäisesti ennen kuin niitä päästelee ulos pohdittavaksi.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Tumppi - 30.12.03 - klo: 21.08
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: copter - 30.12.03 - klo: 21.49
Tonyn suosittelema malli kuullostaa mielestäni ihan toimivalta. Aikaisempi käsitykseni oli se, että kukin kilpailulisenssin omaava lähettää ehdoituksensa itse suoraan, joten siis sen takia tuon oman ehdotukseni tuohon loppuun vielä kirjoitin. Käytännössä tässä on sama malli kyseessä mutta hieman pienemmässä kaavassa, eli siis sääntömuutosehdoitukset tulevat kerhoilta taikka alueilta eivätkä koko yhteisöltä, kuten itse tuossa aikaisemmassa mallissa kaavailin.

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...

Kuten aikaisemmin sanoin, niin ihan varmasti tämä julkinen nahistelu vähentää _uusien_ kuskien kiinnostusta kilpailemiseen. Varmasti tämä jollain tasolla myöskin aiheuttaa tuskallisia hetkiä joillekin vanhoille kuskeille, mutta en usko näiden keskustelujen vaikuttavan heidän kiinnostukseensa kilpailla läheskään niin paljoa kuin mitä se uusiin kuljettajiin mahdollisesti vaikuttaa. En myöskään usko että AKK:n edustajat (luokkayhteyshenkilöt taikka lajiryhmä) saavat näistä nahisteluista mitään irti, joten en kyllä suoraan sanottuna näe kuinka tämän kaltainen toimintamalli voi ajaa lajin etuja millään tavalla.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: nikoprkl - 30.12.03 - klo: 21.59
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...



enpä tunne Vesan tai sinunkaan tapojasi vuosien ajalta, mutta kyllä moinen nahistelu on turhauttavaa jopa lukea.. Näin foorumia lukeneena, en ole itse kokenut Vesan tapaa kritisoida lajiryhmän toimia "haukkumisena". Jos Lajiryhmä ei kestä kritisointia, ei ole oikeat kaverit remmissä lainkaan..

-Niko-
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: uni - 31.12.03 - klo: 00.22
Hei,

Itse olen aloitteleva rc-harrastaja. Mietin pitkään kommentoinko tätä riitapukarien keskustelua mitenkään, mutta lopulta päätin näin tehdä. Sivullisen kommentti on joskus ihan virkistävää.

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...


Tässä on yksi suuri virhe näin uuden aloittelijan kannalta, lähinnä juuri siksi että tämä keskustelu/väittely käydään julkisesti.

Siis kyllä, SINÄ tunnet riitapukarit kymmenien vuosien takaa. Entä sitten?

Se että esiinnyt täällä lajiryhmän edustajana, vaatii sinulta tiettyä käyttäytymistä mitä esimerkiksi riviharrastajalta - vaikkapa VesaK - ei vaadita. (vaikkakin voisi kokeneemmalta kyllä toivoa)

Miksikö? No, siksi, että esimerkiksi minulle jokaikinen riitapukari täällä on aivan uusi naama ja vaikka sinä tai te tunnette toisenne ja osaatte asiat laittaa perspektiiviin, niin esimerkiksi MINÄ EN OSAA. Eikä osaa muuten yksikään tälle boardille eksyvä uusi juniori jota kiinnostaisi lähteä ajamaan muutama kisa ensi vuonna. Ei teitä tunneta uusien harrastajien parissa. Eikä pitäisi tarvitakkaan.

Itselläni on ollut voimassaoleva AKK:n alainen kilpailijalisenssi vuodesta 1990 alkaen. On vain ollut parissa eri lajissa, olkoonkin hiukan isommissa autoluokissa, ja tähän liittyen jatkaisin että toivoisin AKK:n edustajan kommentoidessa keskusteluja vedoten siihen että on jonkun AKK:n instanssin edustaja, voitaisiin pitää taso sellaisena että kyseistä auktoriteettia voisi edelleen kunnioittaa näin "junioriharrastajan" silmissä.

Näin se on ollut isommissakin luokissa.

ps. Jos taas kommentoi asioita ihan yksityisenä ihmisenä, se tulisi myös tehdä viestissä selväksi.


<disclaimer>ketään vastaan ei tässä henkilökohtaisesti ole tarkoitus hyökätä, mikäli jotain kysyttävää tai tarkennettavaa tulee toivon että otetaan suoraan yhteys allekirjoittaneeseen mieluiten puhelimitse. ylläpidolla lienee tarvittavat tiedot, ja YV tavoittaa.</disclaimer>

näinköhän tässä saa vihamiehiä uudessa harrastuksessa?
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: topemu - 31.12.03 - klo: 09.25
Moi,

olen samoilla linjoilla Unen kanssa. Aloittelevana harrastajana mielenkiintoni kilpailu- ja järjestötoimintaan on romahtanut tämän keskustelun seurauksena. Vaikka eihän tällainen henkilökemiaan liittyvä kinastelu ole mitenkään harvinaista eräissä järjestöissä / instansseissa.

Itse olin osallisena yhdessä ristiriidassa isompien autojen puolella ja silloin AKK:n toiminta vaikutti luokattoman hitaalta eikä kukaan ottanut asiaan millään tavalla kantaa. Alun sanaharkan jälkeen, kun otimme asiallisemman linjan, alkoi asiat sujua. Vaikka loppujen lopuksi ratkaisu ei ollut meille suotuisa, niin saimmepa edes ratkaisun asiaan. Asiallisen linjan takia olemme myöhemmin saaneet erittäin hyvää "palvelua" AKK:n puolelta.

Mielestäni Tonyn esille tuoma toiminta sääntöjen muutosehdotuksista on varsin hyvä. Tuskin yhden henkilön mielipiteen perusteella lähdetään sääntöjä muuttamaan, mutta kerhoista tai alueilta tulleet ehdotukset saavat varmasti helpommin vastakaikua.

Rattoisat loppuvuoden keskustelut kaikille forumin lukijoille ja jatketaan ensi vuonna.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: CAi - 31.12.03 - klo: 10.02
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Ko. henkilön käyttäytymisestä yli kymmenen vuoden ajalta ko. valvopäivillä voisin paljonkin kertoa, mutta jätän sen tekemätä, koska ne ei tänne kuulu... Mutta kuuluu kylläkin siihen kategoriaan, miksei tietyn merkin "äänet" osaa keskustella asioista rakentavasti ? Vaan melkein  aina lähdetään haukkumalinjalle ? Kumma juttu muuten... kaikki negatiivinen ja hakkumatyyppinen palaute tulee aina yhden merkin edustajien "suusta", pl. "?hlö".... Olisiko ko. merkin edustajilla itsetutkiskelun paikka.... Sillä muut osaavat kysyä asioita suoraan, jopa allekirjoittaneelta ja ovat monet asiat hyväksyneet....

No olipas tekstiä lajiryhmän puheenjohtajalta!
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: VesaK - 31.12.03 - klo: 10.27
Nämä väännöt eivät todellakaan ole olleet mainosta kilpailutoiminnalle. Olen omalta osaltani pahoillani siitä.

Haluan vähän kirkastaa sitä, miten perustelen yksittäisten sääntöasioiden käsittelyä täällä foorumissa.

- päivän trendi on sääntöjen tulkinnan ja rangaistuslinjan kiristäminen. Sen vastapainoksi toin topicin avauskirjoituksessa esiin ajastaan jäljessä olevia tai tulkinnanvaraisia sääntökohtia, ajatuksella, että myös sääntöjen pitäisi olla kunnossa, jos niiden tarkkaa noudattamista edellytetään.
Olin ja olen sitä mieltä, että tässä tilanteessa (=sääntöjen ja rangaistusten kiristämislinja) asiat voidaan, ja ne on jopa syytäkin käsitellä julkisesti. Ennen kaikkea toivoin aiheesta keskustelua.

- eräiden sääntökohtien esilletuominen oli myös tarkoitettu informaatioksi. Esimerkiksi luulen, että kaikki TJ-luokan kisaajat eivät ole vieläkään tietoisia, että heidän kilpailussaan eräpituus muuttuu ensi vuonna 4 minuutista 5 minuuttiin. Tällä on merkitystä ainakin heidän akkujen valintaansa ajatellen.

- oli myös tarkoitettu infoksi ja muistutukseksi, että kansainvälisiin koitoksiin haluavien on ilmoittauduttava jo tammikuussa. Joka sellaista ensi kertaa suunnittelee, ei välttämättä tiedä tätä, vaan olettaa alkavan vuoden kisamenestyksenkin vaikuttavan valintoihin.

- foorumi on nykyisin varsin hiljainen todellisista aiheista. Itse olen yrittänyt silloin tällöin heittää jotakin, jolla tänne saataisiin eloa ja kirjoituksia. Sääntökeskustelunkin piti olla sellainen, ja olikin, mutta keskustelu vain harhautui vikasuuntaan  :wink:



Kaiken kaikkiaan kannatan käytäntöä, että lajin tai sääntöjen kehittämiseen liittyvät ajatukset voivat tulla esiin myös täällä foorumilla, vaikka raakileinakin. Siksi, että keskustelu jalostaa niitä paremmiksi - tai sitten osoittaa, että ne eivät olekaan hyviä. Ne ovat täällä testissä.

Kirjoituksen loppuun lisäsin tiedon sen lähettämisestä myös sähköpostina Tumpille siksi, että lajiryhmän taholta näitä keskusteluita ei jostakin periaatteellisesta syytä noteerata. Halusin kuitenkin saada lajiryhmän alusta lähtien mukaan keskusteluun,  koska se on sääntölinjan kiristämisen takana ja vastaa sääntöjen asianmukaisuudesta.
Otsikko: jäätä hattuun...
Kirjoitti: m.e. - 31.12.03 - klo: 11.00
jos nyt kuitenkin lähdettäisiin myönteisessä hengessä ajamaan näitä asioita. kuten uni ja muut totesivat, tämä kinastelu vie pohjan pois asialliselta lajin sääntöjen rakentelulta ja karkottaa pois tuoreet ja innokkaat harrastajat.

tietenkin kaikki odottavat liiton edustajilta asiallista ja rakentavaa kommentointia kirjoittajien mielipiteitä kohtaan, mutta myös myönteishenkistä kyselyä harrastajilta. eli ei tyyliin; "minkä ihmeen takia", "surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö" tai "mikähän viisaus tähän on sisältyvinään". voisiko muoto olla esim. "miksi tällainen sääntö" ja oma mielipide asiallisesti peesiin? jos siis ei alunperinkään halua kärjistää liikaa ja haastaa ihan oikeasti verbaalista riitaa edes asioiden välille...

VesaK ja muut, tarkoituksena on tosiaan yrittää kääntää keskustelu hedelmälliseen suuntaan. jos jokin sääntö askarruttaa, niin voisihan sen kysyä asiallisesti ilman omaa, ivalliseksi tulkittavaa taustakaikua.  VesaK, tiedän sinulla olevan paljon intoa viedä lajia eteenpäin ja auttaa aloittelijoita, olet sitä myös ansiokkaasti tehnyt. voisiko siis tämän "pahan" energian suunnata oikeaan suuntaan?

moderaattorin ominaisuudessa voisit kerhokohtaisten sääntö- ym. keskustelujen jälkeen kerätä ehdotuksia tänne foorumiin (esim. oma topicci), asiallisesti johtaa keskustelua eteenpäin (kärjistämättä =)) ja tehdä varteenotettavat muutosehdotukset lajiyhmälle virallista reittiä pitkin saatujen aikataulujen mukaisesti. sitä ei kannata kenenkään käsittää pokkuroinniksi, vaan oikeaksi ja viralliseksi tavaksi viedä asiaa eteenpäin, vaikuttaa. koska kinaamalla on jo tässäkin foorumissa hukattu monta metriä palstatilaa ja poltettu monen pelipaidasta hihojen suut.

eteenpäin siis, sanoi mummo kinoksessa. hermostumatta...
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: VesaK - 31.12.03 - klo: 12.32
Kiitos hyvistä ja rakentavista näkemyksistä Matti.
Omiin juttuihini on yhä enenevässä määrin tullut mukaan latausta, jota siinä ei aina tarvitsisi olla. Se ei ole tullut yht'äkkiä, vaan on seurausta kasvavasta turhautumisesta, siitä, että asiat ja niiden hoito ehkä voisivat olla toisenlaisella tolalla.

Mutta olet oikeassa, ivalla ei voiteta mitään. Yritän mielellänikin vaihtaa sävelkorkeutta  :wink:  

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Uuden Vuoden aaton kunniaksi piratisoin muutaman hienon aforismin tyttären saamasta joululahjakirjasta. Niissä ei ole mitään ivaviestiä Tumpille, ei lajiryhmälle, eikä kenellekään muullekaan! Olkoon vaikka sitten itselleni.
Ne vain ovat niin hyviä.


Tapahtuipa mitä tahansa, aina on joku, joka tiesi niin käyvän.
- Tuntematon -

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka kertovat kongolaisille, miten selvitä hengissä.
- Stanislav Jerzy Lee -

Hän halusi olla tärkeä, mutta oli vain törkeä.
- Tuntematon -

Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
- Tuntematon -

Se, joka on järkevä, antaa periksi.
Tähän perustuu tyhmyyden maailmanherruus.
- Marie Ebner-Eschenbach -

Ihminen, joka on liian vanha oppimaan,
on todennäköisesti aina ollut liian vanha oppimaan.
- Minnie Haskins -

Me kuulemme ja ymmärrämme vain sellaisia asioita,
jotka jo puoliksi tunnemme.
- H.D. Thoreau-

En ole koskaan tavannut yhtään ihmistä,
jolta ei voisi jotakin oppia.
- Alfred de Vigny -

Haluan porukkaani innostavia tyyppejä.
Sellaisia, jotka tietävät asioita, joita minä en tiedä.
- Erlend Loe -

Jos ihminen tekee vain sen, mihin hänet velvoitetaan,
hän on orja. Jos hän tekee enemmän, hän on vapaa.
- A.W. Robertson-

Kaikkein huonoin tapa ideoiden saamiseksi on
tietoisesti jahdata niitä.
- Samuel Butler -

Ei ole häpeä, ettei tiedä. Häpeä on, ettei kysy.
- Sananlasku Lähi-idästä -

Vaikean kysymyksen esittäminen on helppoa.
- W.H. Auden -

On ihmisiä, jotka tietävät vastauksen,
vaikka eivät ole vielä kuulleet edes kysymystä.
- Tuntematon -

Yhdessä ainoassa kysymyksessä voi olla enemmän
kuivaa ruutia kuin tuhannessa vastauksessa.
- Jostein Gaarder -

Täytyy tietää jotakin voidakseen salata tietämättömyytensä.
- Marie Ebner-Eschenbach -

Kyky ajatella tänään toisin erottaa viisaan omapäisestä.
- John Steinbeck -

Tyhmät ja kuolleet eivät koskaan muuta mielipidettään.
- James Russell Lowell -

Ei ole mitään hävettävää siinä, että myöntää olleensa väärässä.
Siinähän tulee vain sanoneeksi, että on tänään viisaampi kuin edellisenä päivänä.
- Jonathan Swift -

Koska sinulle on annettu kaksi korvaa ja yksi suu,
niin sinun sietäisi myös käyttää niitä samassa suhteessa.
- Salon Gahlin -

Puhu oikeista asioista väärään aikaan -
panet kaulasi mestauspölkylle.
- Helena Anhava -

Nuoruudessa sitä erehtyy luulemaan, että äly korvaa
kokemuksen. Vanhuudessa taas erehtyy kuvittelemaan, että
kokemus korvaa älyn.
- Lyman Bryson -

Kukaan meistä ei ole erehtymätön - eivät edes meistä nuorimmat.
- W.H. Thompson -

Minä en ole tarpeeksi nuori, että tietäisin kaiken.
- Sir James Matthew Barrie -

Ei aina tarvitse olla typerys, vaikka on joskus ollutkin.
- Denis Diderot -

Ainoastaan mitättömyydet säästyvät kritiikiltä.
- Fredrik Wislöff -

Se oli arvostelu, ja se on aina niin viisas - jälkeenpäin.
- H.C. Andersen -

Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään:
niihin jotka kulkevat edellä saaden jotakin aikaan,
ja niihin jotka kulkevat jäljessä ja arvostelevat.
- Seneca -

Ei ole surkeampaa näkyä kuin nuori pessimisti -
paitsi vanha optimisti.
- Mark Twain -

Minkä takia kaikki ne jutut, jotka pystyvät muuttamaan koko elämän, on aina jossakin s*****an tulevaisuudessa?
- Terry McMillan -

Mä tiedän kyllä yhden kirjailijan, mutta nimi ei tule nyt mieleen...
- Jonna, Nylon Beat -

Ei savua ilman paahtoleipää.
- Tuntematon -

 :wink:

Hyvää Uutta Vuotta !
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Matias V - 01.01.04 - klo: 01.37
Huomasin juuri, kun tutkin tota akkusääntöä, niin kennoni ovat laittomat!

Katsoin listaa tarkemmin ja ne todellakin ovat laittomat. Kennot ovat Yokomon sukissa ja keilin tarralla varustettuja, värit ovat samat mutta päinvastoin.

Kennot tilattiin saksasta, en tiedä mistä sieltä, kun sain joululahjaks.

Meni näköjään ~350€ "roskiin" nyt harmittaa ihan oikeesti tosissaan, jos näillä ei voi ajaa, niin sitten ajetaan 2 laillisella akulla, tai sitten ajetaan 6v. vanhoilla sanyon 1700mah 4kennon akuilla, sitä tuskin haluatte?!?!?

K.Koskelle mennään ja jos sieltä joku lätkäsee 6kk kilpailukiellon ja lisenssin jäähylle, niin silloin minua ei todellakaan tulla näkemään touringin puitteissa, vaan lähinnä M8 puolella.

Pieni lainaus Irc:in puolelta;

Lainaus
<04|Jani> ainoot mitä tarkistetaan, on paino, leveys ja joskus leima pillissä
<04Matsguru> siel ei varmaan olla mitään samanlaisii pilkunviilaajii ku töyringissä?
<04UniCue> no, polttiskrossissa taitaa olla rennompi meno kuin tourigissä
<04|Jani> plus renkaiden väri, pari heppua tällä kannulla voi kertoa siitä lisää ;D


Toinen;

Lainaus
<04Heuli> |Jani: Äläs nyt, touring on mukavaa. Autosta tarkistetaan paino, korin korkeus, korin leveys, siiven leveys, siivensivulevyjen pituus ja korkeus, siipikaaren pituus, moottori, akut, renkaat ja runko ja jos joku on hieman väärin niin tulee puolen vuoden kilpailukielto :P
<04UniCue> ehhehehee
<04|Jani> just niin :)


Noh, onhan tossa polttiskrossissakin noita sääntöjä, mutta hei halooo?!?!???

Tämä pienoisautoilu alkaa oikeasti karkaamaan käsistä, ellei asialle oikeasti aiota tehdä mitään. Tämä on oikeasti typerää jauhaa p*skaa jostain olemattomista säännöistä, jotka eivät sinällänsä paljoa vaikuta mihinkään.

Jos minulla olisi "laiton" kori ja voittasin sillä joka kierros 0.1 sekunttia, se tekisi 30 kierroksen kohdalla 3 sekunttia, vaan entäpä jos kaadat auton tms...? aikaa menee vähintään 3 sekunttia. "Voittamasi" aika on kurottu kiinne, menetät ajorytmin, ja tulee lisää "damaa".

Ymmärrän nämä sääntöpelleilyt TS-10 kärjen sisällä, siis puhutaan 3-5 Kuskista, jotka eivät tee virheitä erän aikana, siinä vaikuttaa juuri tuo 3 sekunttia.

Mutta miksi TJ-10 luokassa pitää olla tämmöistä sääntöpelleilyä?

Ennen kun isäni ajoi rallia F-ryhmässä (15v. sitten) tarkistettiin että kone on 1600cc ja autossa on 4 pyörää, ei muuta.

Lopettelen tähän tällä kertaa, tämä ei ollut missään mielessä loukkaus AKK:ta kohtaan tai lajiryhmää kohtaan, he tekevät viimeiset ratkaisut sääntöjen kohdalta, mutta miksi he tekvät tämmöisiä "typeriä" sääntöjä?

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

-M.V
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: arska82 - 01.01.04 - klo: 02.48
Joopa joo.

Mielestäni tämä sääntöpelleily on tosiaan karannut jo käsistä.
Ensinnäkin otetaan esimerkiksi luokka TP-10:
-2WD autoilla ja .15 kokoisella motilla ei ajeta enää tänä vuonna. (kun sain tietää tämän niin vaihdoin suosiolla kiinnostukseni M-8 luokkaan). Eipäs ole niin paljon pykäliä. 8)

-Luokkia sais olla huomattavasti enemmän. Esim. täysin vakiot autot puuttuvat. semmoinen sarja jossa olis pelkästään RTR mallit liikkeellä olis varmaan kova sana?! Ois varmaan kohtalaisen halpa kun vertaa nykyiseen TP-10:n. Sais lisää harrastajia.

-Takaspoileri ei saa ylittää kattolinjaa!!! Miks oikeissa touringeissa saa?! Eikö auton pidäkään olla esikuvansa kaltainen???!!!

Kun katselin tuota AKK:n sääntöviidakkoa niin voin kyllä myöntää että kiinnostus koko tourinkiin lopahti totaalisesti.

Eli enemmän luokkia ja turha viilaaminen pois!  :twisted:  :twisted:
Luokkia vois ajaa myös ns. Saloon-kilpailuina jossa ajavat esim 2WD-autot ja tavalliset RTR-autot. Tämä ei tosin oikein onnistu sähköluokissa tilan vähyyden vuoksi.

TÄMÄHÄN ON PIENOISAUTOILUA!!
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: jarkkom - 01.01.04 - klo: 12.57
Nyt kun eksyttiin jälleen aiheesta, kysyn että mistä saisi nämä vuoden 2004 säännöt ja mistä saan EFRA:n sääntökirjan? En viittisi maksaa 30e siitä kirjasta, kun luulisi, että säännöt ovat _ilmaiseksi_ saatavilla ja helposti.

Tässä on nyt jo pari iltaa jahkailtu, että mitenkä kesän moottoreita saakaan viilata ja AKK:n sivuilla (jotka ei ees toimi oikeella domainilla) lukee loistavasti:

"Moottorin on täytettävä EFRA luokitussääntö (tarkemmin EFRA säännöstössä)"

EDIT: tämä liittyy siis polttiksiin, sähköturisteihinhan joku jo jonkun lipukkeen forumillekin postasi..
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Heuli - 01.01.04 - klo: 13.17
jarkkom: Katso EFRA:n kotisivuilta jos löytyisi infoa polttiksista -> http://www.efra.se/ Kannattaa kysellä myös luokkayhdyshenkilöltä jos tuolta sivuilta ei löydy, itse en tiedä noista polttispuolen EFRA-säännöistä oikein mitään  :?
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: jarkkom - 01.01.04 - klo: 13.19
Heuli, kiitos, että oletat minun olevan täysin uusavuton  :mrgreen:
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: TTKoo - 01.01.04 - klo: 13.19
Hyviä Uusia Vuosia!

Kyllähän säännöt pitää olla, ongelma kaiketi on siinä, miten niitä toimeenpannaan, milläkin "tasolla"!

Ei varmaan ole mitään epäselvää siinä, jos SM statuksen ( TS 10 ) omaavassa sarjassa, mitataan millintarkasti vaikka takasiipi tai, mikä tahansa muu sääntöjen edellyttämä kohta.
On kuitenkin aivan eri asia, jos aloitteleville pääasiassa tarkoitetussa sarjassa, aloittelijoille ainoaksi muistikuvaksi jää, jo ennen ensimmäistäkään kilpailua:
"Jos nyt töppään, saan xx suuruisen kilpailukiellon!"

Älkää nyt "vanhat parrat", jotka ajatte stanukoneilla, loukkaantuko tuosta "aloittelijoille pääasiassa" sanamuodosta!
Sillä kyllähän te olette, esim. ylinopeussakonkin saatuanne, kohtuullisen kirosanojen käytön-, ja harkinta-ajan jälkeen, osanneet suhteuttaa asian siihen, mitä se oikeasti on!

Viime maanantaiaamuun asti, allekirjoittaneellakin oli oma käsitys, meidän suurista panostuksista lajiin. Eikä ne tuntuneet lainkaan turhilta!
No, ne tehtiin kahdessa päivässä "turhiksi"!

Meidän panostuksemme on vielä, siitäkin syystä mittavammat, koska olen joutunut "sijoittamaan", paljoon sellaiseen pääomaa, mihin normaalisti ei tarvitsisi sijoittaa!  
Invalidi kun olen !

No, sehän ei kenellekään ole, täällä foorumilla jäänyt epäselväksi, "korvienvälin osalta"! Tulihan se korkeimmalta mahdolliselta taholta "diagnosoiduksi"!

Kahdessa päivässä olen tullut "informoiduksi" niin runsain mitoin, niin monista asioista, että ihan lyhyellä ajalla sitä ei "sulata"!

(noin 40 viestiä, lukuisia puheluita, oikeasta "totuudesta". )

Johtopäätös: Yhtään sanaa allekirjoittaneen ei olisi pitänyt tänne kirjoittaa! Olisi pitänyt vain sulautua massaan!
 
Selvyyden vuoksi, minulle täysin tuntemattomilta henkilöiltä, ei siis tietojeni mukaan keltään "osapuolelta".
Tai jos oli, niin sitten "informaatiossa" oli vielä puutteita!

Pyynnöt kirjoittamisen jatkamisesta, auttavat kestämään!
Ehkä jotkut kaipaavat viihdyttäjää, monet aidosti, sitä mielipiteenilmaisijaa!
 
Harkitsen tarkkaan jatkon......

Yhtäkään sääntöä ei varmaankaan olisi tarvinnut muuttaa muuksi, kunhan "painotus" ankaruudessa, olisi ollut SM-luokan suuntaan!

Kilpailun järjestäjilläkin, olisi ollut mahdollisuus käyttää suhteutettua rangaistuslinjaa, nyt hekin ovat "samassa veneessä"!
TS:n osalta, heilläkään ei ole mitään joustettavaa, sääntöjen osalta!
Eikä TJ:n osaltakaan, kun kiistattomasti näkee, kyseessä olevan "harkitun filungin"!

Tervehtymään päinhän tässä kaiketi ollaan, kun meillä on niiden viiden "väärän merkkisen" auton lisäksi, kaksi erimerkin autoa.
Jätän nyt kuitenkin merkin mainitsematta, koska tämä ei ole merkkisota!

Eikä nytkään, ole tarkoitus "leuhkia" automäärällä.
Määrän suuruus vain johtuu mm. siitä, että olen jo mainitsemani  invalidi, ja kuljettajia on riittäväst! ( tai ainakin oli )
Eli, en pysty niin nopeasti, muuttamaan samaa autoa eri tarkoituksiin sopivaksi!

Voin kyllä vannoa, mikä auto kilpailuissa on otettu käyttöön, sillä myös koko kilpailu on ajettu.
Tämä vain varmuudeksi niille, jotka saattoivat epäillä, että olisimme sääntöjä rikkoneet, edes kerhokisoissakaan!

Kun vuosi 2005 alkaa ("kyllä 2005"), kaikki on varmasti paremmin, sillä Hyvää Tahtoa Kuitenkin, Tuntuu Kaikilta Löytyvän!
Ja aikaa kyllä on, siihen kesäkuuhunkin asti, vielä!
Nyt ei tarvitse, kuin "hyödyntää" se oikein!

Hyvää ja Menestyksellistä jatkoa RC-autopiireissä mukanaoleville, niin kilpailijoille, kuin toimihenkilöillekin, eli KAIKILLE !

-TTK-

PS. Lopetan tämän kaistan tuhlaamisen, ja totean:

Kaikki ylös, ulos ja lenkille! Niin itsekin teen!
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Heuli - 01.01.04 - klo: 13.21
jarkkom: Sorry, uusavuttomuus on vaan huolestuttavasti kasvava luonnonvara niin koko Suomessa kuin täällä foorumissakin  :wink:
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: client - 01.01.04 - klo: 17.37
kunnon vuodatusta täällä  :mrgreen:
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Toke - 01.01.04 - klo: 18.05
Kun kerrottiin että täksi vuodeksi saadaan ts:ään SM-sarja sitä pidettiin hyvänä muutoksena kerta SM:ään verrattuna. Nyt kun on uusia sääntöjä lukenut ja tämänkin foorumin keskusteluja seurannut olen alkanut miettiä, onko sarja SM tälläisen menon arvoista.

Kisajärjestäjiltä ja kilpailijoilta kaivataan nyt entistä enemmän sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Kisojen ilmapiiri ei uusilla säännöillä muutu vaikka ne miten kyttäysmeininkiä suosisivat. Tiukkaa valvomista ja kovia rangaistuksia ei olla ennen tarvittu ja harrastajista on kiinni tarvitaanko niitä nytkään.
Rc-autoilun Suomenmestaruussarja on lajia tuntemattomalle yhtä vakavasti otettava asia kuin suopotkupallon MM-kisat. Suofutaajista vain näkyy että he eivät ota lajiaan turhan vakavasti.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Matias V - 01.01.04 - klo: 18.57
Sääntökirjaan ekaa kertaa lukiessani, huomasin;

....päläpäläpäl....

kohta 3.6.8
Ajajakorokkeen korkeus 1.5m >3.0m
.
.
.
....

Eli nyt siis kaikki 20cm "ajajakorokkeet" roskiin ja uusia parempia väsäämään.
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: winqqu - 01.01.04 - klo: 20.02
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"

Ajajakorokkeen korkeus 1.5m >3.0m
.


 :lol:  

Hyvä havainto Matias, olisipa kiva nähdä se "kumara" minkä tämä sääntö aiheuttaisi rajatorpan kalliosuojassa .. :wink:
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: TTKoo - 02.01.04 - klo: 10.51
Jospa Rajatorpassa kaivatte korokkeen kohdalle 1.5 -- 3.0 metrin kuopan, ja laitatte siihen sitten sääntöjenmääräämän korkuisen ajajakorokkeen!

Sitten vain anomaan SM-kisoja vuodelle 2005 !  :roll:

Myönnetään, oli vähän epätoivoinen kevennysyritys ! :oops:
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Heuli - 02.01.04 - klo: 13.11
Eikös nuo "määräykset" olleet suosituksia? Kesäradoille vaaditaan kuitenkin katos ajajakorokkeelle kaikkiin SM-osakilpailuihin. Mahtaako löytyä?
Otsikko: Kilpailukiellot
Kirjoitti: Heuli - 02.01.04 - klo: 13.54
Mistä kohtaa löytyy tietoja noista pidemmistä rangaistuksista yms. kilpailukielloista? Selatessani sääntökirjaa ja SM/NM-sarjan sääntöjä en löytänyt mitään tietoa tuollaisista asioista.

Autoista tarkistetaan kilpailuissa katsastuspäälliköstä riippuen paino, korkeus, leveys, siipijänne, siiven sivulevyjen koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät, ankkurin käämikierrokset sekä akkukennojen laillisuus. FinTrack Tour 2004 säännöissä lukee seuraavaa: "Mikäli kilpailijan auto on erän sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta" eli täysin sama sääntö kuin ennenkin. Mikä on tuo VesaK:n mainitsema kilpailujärjestäjän rangaistusluettelo? Siitä ei ilmeisesti ilmene mistä rikkomuksista kilpailijat voivat saada tuon 6 kk kilpailukiellon?

Eli suomeksi sanottuna väärästä korista ei voi menettää kuin ajetun erän tuloksen?
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: Juhana - 02.01.04 - klo: 17.04
Lainaus

3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.

Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.


Entäs sitten jos radiosta on tuo CE merkki kulunut pois mistä saa uuden vai onko tuo radio hyväksytty jos kaverilla on samanlainen radio kyseessä on Hitec Lynx AM 27 radio
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: PJEP - 02.01.04 - klo: 18.04
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Palaute joka tuli vielä kenties yli 50vee"?" henkilöltä.... jos sellaisen henkilön poistaminen tilaisuudesta on huono juttu, niin ei voi mitään. .


Mitäs vikaa yli 50 vuotiaissa on?  Eikö ongelma liittynyt enemmän persoonaan kuin ikään?? RC-harrastuksen vetäjinä ja runkona toimii useita yli 50v henkilöitä.

-----------------------------------------------------------


Mitä tulee tähän foorumiin ,olen tullut hieman pessimistiseksi, voidaanko lajin kehitystä täällä viedä eteenpäin?

Niinkuin aiemmin on mainittu, asiat puuroutuvat, tulee runsaasti väärinkäsityksiä (niinkuin tuo alkuosakin ilmeisesti on), asiat rönsyilevät eikä  näitä juttuja enää viitsi edes lukea.

Jonkun olisi tehtävä ainakin yhteenveto, mitä kustakin asiasta on oltu mieltä. Esitäytetty kyselylomake johon voi lisätä omat kommentit sähköisesti olisi varmaan paras tapa saada mielipiteitä esille.
 Ongelmana lienee, miten saadaan painoarvo akselille kokemus-alottelija?
Meniköhän muinainen rengaskysely pieleen siksi, että kommentteja antoivat nekin, joilla ei ollut mitään kokemusta asiasta?



Ja  vielä VesaK:lle:
Luin vasta nyt jälkeenpäin nuo "mietelauseet". Ei voi kuin ihailla, kuinka muutamalla sanalla voidaan ilmaista isoja ja oikeaan osuvia asioita!!
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: PJEP - 02.01.04 - klo: 18.24
Lainaus käyttäjältä: "Juhana"


Entäs sitten jos radiosta on tuo CE merkki kulunut pois mistä saa uuden vai onko tuo radio hyväksytty jos kaverilla on samanlainen radio kyseessä on Hitec Lynx AM 27 radio

Jos epäilee,ettei radio mene katsastuksesta läpi, aina voi tilata uuden tarran.
Tietoa asiasta löytyy  kohteesta:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2158&postdays=0&postorder=asc&highlight=tarra&start=0
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: TTKoo - 02.01.04 - klo: 18.40
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
    30.12.2003 13:20

Voiko vai esim. väärästä korista saada kuuden kuukauden kilpailukiellon? Mielestäni oman tuloksen hylkääminen ko kilpailusta riittää, 6 kk vasta sitten jos alkaa huijaamaan laittomalla moottorilla TS:ssä tms.


Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
    02.01.2004   13:54

Eli suomeksi sanottuna väärästä korista ei voi menettää kuin ajetun erän tuloksen?


Jos tämä linja voidaan tulkita viralliseksi, ei aloittelijoilla pitäisi olla mitään pelättävää kisoihin mennessään!

Tämä teksti olisi saanut näkyä tällä palstalla heti alkuun.
Onneksi vuodenvaihtuminen "pehmensi" sitä lisää!

Sääntökirjaa en ole päässyt lukemaan, koska ei ole vielä saapunut.
Maksettu on joulukuun alussa lisenssit.

Se on joskus, niin pienestä kii, sano hyttynen kun..... :shock:

Edit:  Muistakaa silti mennä kisoihin, laillisen korin kanssa, sillä vain siten saatte kisasta kaiken hyödyn, ja ennenkaikkea, TULOKSEN !

Lisenssit / sääntökirja onkin pikkuhiljaa kulkeutumassa seuramme ura-autopuolen kautta, paikallisesta rc-kaupasta haettavaksi.
Tässähän tarjotaan jännitystä jo ennen varsinaisia kisoja!
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: TeemuR - 02.01.04 - klo: 21.25
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
"
1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."
Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?

--> Tuota asiaa kannattaisi kysyä suoraan AKK:lta, osaavat siihen vastata paremmin, koska se tulee suoraan sieltä.


Mutta eikös Tumppi ole AKK:n jäsen, jonka luultavasti kaikki tietää, niin eikös Tumppi vois itse kysyä tuota tältä "AKK:lta"? ja sitten välittää tiedon eteempäin? ei vois olla vaikeaa. Itsekkään en ymmärä miksei muka saisi harjoituskisojen tulokseia/mainoksia /kutsuja julkasta
Otsikko: Vuoden 2004 säännöistä
Kirjoitti: VesaK - 02.01.04 - klo: 23.07
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Ja  vielä VesaK:lle:
Luin vasta nyt jälkeenpäin nuo "mietelauseet". Ei voi kuin ihailla, kuinka muutamalla sanalla voidaan ilmaista isoja ja oikeaan osuvia asioita!!

Katsos, PJEP on jälleen mukana! Miltäs harrastetilanteenne nykyisin näyttää?