Pääsiäisenä STUK:n, Finavian ja Finnairin järjestämässä laivaseminaarissa kuului kummia, 2.4GHz taajuudet ovat kasvava riski Helsinki-Vantaan lentokentälle. Mittausten mukaan Tattiksen ja Lavangon suunnat sekä RAKU:n lennokkikenttä petikossa aiheuttavat lisääntyvästä käyttömäärästä johtuen uuteen AIFS-järjestelmään (Aircraft Internet File Share, kaupallisen lentoliikenteen tiedostojenjakopalvelu) merkittäviä häiriöitä. AIFS:n käyttöönotto on jo viivästynyt pahasti.
Finavian ja Finnairin kanta oli jyrkkä, alueiden sekä taajuuksien harrastekäyttöä on rajoitettava lentoliikenteen kilpailukyvyn varmistamiseksi, pelkäävät Tukholman uusien Aasia-reittien syövän kannattavuutta. Näyttää siltä että lähettimet muuttuvat jälleen luvanvaraisiksi ainakin Uusimaalla ja sekä lähettimien että vastaanottimien määrää / käyttäjä halutaan rajoittaa. Lupakäytäntö on avoinna, ilmeisesti riittää viiden tunnin koulutus sekä hyväksytty tutkinnon suorittaminen. Luvan voimassaolosta ei ollut vielä puhetta. Viestintäviraston tarkastajat mittaavat pistokokein lähetystehoja kauden kuluessa koko maassa, samalla kerätään käyttäjärekisteriä joten henkilötodistus aina mukaan. Lennokki- ja kopteripuolella aiheesta on noussut vilkas keskustelu johon autoporukoiden on myös syytä osallistua edunvalvonnan varmistamiseksi.