Noniin, "kiireisen" viikonlopun jälkeen päätin hieman kirjoitella tähän asioita jotka ovat tulleet mieleeni.
Tähän liittyen oikeastaan on kaksi näkökulmaa. Toinen on kisaajan ja toinen järjestäjän silmistä. Jos mietitiään nykyistä tilannetta, että kisaaja ajaa kisapaikalle, ajaa siellä päivän kestävät kisat ja sitten lähtee takaisin, niin käytännössähän tilanne ei tästä muutu mikäli kisaaja ei niin itse halua. On täysin mahdollista käyttää vain yksi päivä (lauantai taikka sunnuntai), mikäli ajaa sen yhden luokan mitä aikaisemminkin FT-sarjassa. Jos TS-/TSP-kuskeilla tulee kiinnostusta ajaa myöskin C-12, niin silloin viikonloppu venyy kahdelle päivälle tietenkin. Se mitä tästä asiasta olen aikaisemmin keskustellut muutamien kuskien kanssa, niin alustavasti ainakin on tuntunut että C-12 luokka saisi tällä tapaa paljon "uusia" kuskeja, eli käytännössä TS-/TSP-kuskeilla on kova kiinnostus päästä kokeilemaan rataa C-12 kisan muodossa. Kuusankosken ja Oulun kisoissa myöskin C-12 oli sijoitettu samalle viikonlopulle, tosin ehdoituksesta poiketen seuraavalle päivälle, mutta näissä molemmissa kisoissa osanottajamäärä oli huomattavasti suurempi kuin mitä erillisissä kisoissa. Mäntsälään ei saatu SM-arvoa ja Ylistaron kilpailuun porukkaa on jouduttu enemmän kuin vähän "potkimaan", jotta tarvittava kuskimäärä on saavutettu.
Mietiskelin asiaa myöskin TSS-kuskien kannalta, jotka ovat kiinnostuneita ajamaan C-12 luokkaa. Heillehän tämä tarkoittaa sitä, että heidän tulee ajaa kahta luokkaa samana päivänä. En suoraan sanottuna tiedä kuinka monta TSS-kuskia tällä hetkellä ajaa C-12 luokkaa, mutta näin pikaisesti laskettuna olen tainnut nähdä 2 TSS-kuskia tähän mennessä C-12 kisoissa. Näillä molemmilla on ollut mekaanikot/huoltajat myöskin mukana kisoissa. Kuten Vesa Yli on jo muutamissa kisoissa todistanut, niin C-12 luokan ja jonkun toisen (hänen tapauksessaan TS-10) luokan ajaminen samanaikaisesti on mahdollista ilman mekaanikkoakin, joten olettaisin että silloin myöskin C-12- ja TSS-10 luokan ajaminen samanaikaisesti, etenkin mekaanikon kanssa; on mahdollista ilman suurempia ongelmia. Kilpailun tuomaristo lisäksi varmastikin pystyy nämä kuskit vapauttamaan nostovuoroista tarvittaessa.
Näiden mietteiden pohjalta en ainakaan pysty näkemään mitään ongelmaa etteikö C-12 kisojen sijoittaminen FT-sarjan yhteyteen toimisi kaikkien luokkien kuskien osalta.
Vaikka en koskaan ole ollut kisoja järjestämässäkään, niin uskoisin että järjestäjän näkökulmasta oleellisin seikka tulee tilojen kanssa. Käytännössä tällä tarkoitan sitä, että kisapaikka tulee varata käyttöön koko viikonlopuksi, kun taas aikaisemmin puolestaan on riittänyt ainoastaan toisen päivän (lauantain) varaaminen. Tämä ei tietenkään koske kaikkia, koska monella kerholla / seuralla on käytettävissä sellaiset tilat, joilla ei ole laisinkaan viikonloppukäyttöä taikka käytöstä voidaan neuvotella jonkun asiasta ymmärtävän kanssa. On kuitenkin mahdollista että jollekin seuralle tilojen saaminen kahdeksi päiväksi käyttöön tuottaa ongelmia. Olisi mukava kuulla tästä asiasta kommentteja.. Eli siis mielipiteitä?
Kisaformaatista sen verran, että mielestäni sitä ei tarvitse pidentää, mutta mikäli kisat tällä tapaa jaettaisiin viikonlopulle, niin silloin mielestäni olisi hyvä mahdollisuus taata aina 4 alkuerää. Kaikille se ei välttämättä tunnu niin suurelta asialta, mutta ainakin itse koen 3 alkuerää liian pieneksi määräksi. Tämän lisäksi tulee myöskin ottaa huomioon se, että jos sunnuntaina ajetaan 3 alkuerällä kisat ja osa kuskeista tulee ajamaan lauantaiksi C-12 sarjaa, niin silloin nämä kuljettajat saavat suuremman hyödyn siitä että ovat tulleet päivää aikaisemmin. Ei tietenkään voida olettaa että tätä eroa voitaisiin mitenkään tasoittaa kokonaan, mutta ei myöskään voida olettaa että C-12 luokkaan on "pakko" osallistua mikäli haluaa sunnuntaina pärjätä alkuerissä.
Tässäpä nyt asiat jotka pullahtivat mieleen ilman suurempaa mietiskelyä.. ;)