Noniin, ensimmäiset kunnon testit takana ja mamba monsteri edelleen ehjänä!
Testipaikkana siis kangasalan monttu ja testingissä ihan rinteessä ajaminen ja huiput (nopeuden) suhteen.
Ajossa ollut setuppi oli seuraavanlainen:
Motti = kiina XL 2300kv 6mm akselilla
Nopari = Mamba Monster Max
Akut = 2x MaxAmps 7,4v 4000mAh sarjassa, (14,8v) # 20C Constant(80 amps) # 30C Sustained(120 amps) # 50C Burst(200 amps)
Radiot = 40mHz
Servo = TowerPro
Ihan ensimmäisenä lähdin varovaisesti koittamaan kaasuttamista tasaisella, kaikki toimi hyvin. Samoin huippunopeutta tuli pariin
kertaan kokeiltua ja 4S setupilla kulki ihan kiitettävästi. Rinteessä ajo oli sulavaa, kovalla hiekkapinnalla kääntö ei kuitenkaan
toiminut kovin hyvin, mutta se oli oletettavaakin. Tehollisesti potkua oli riittävästi ja eturenkaathan ne pullistuivat kauniisti.
N. 10-15min jälkeen alkoi pätkiä ja oletin, että nopari olisi lämmennyt, mutta nopari ei ollut edes 50c, eikä tuuletin ollut päällä,
mutta akut olivat lämpimät ja moottori todella kuuma. Entinen nopari mamba max antaa sen 100a ulos, kun monsteri antaa
200a, täten itse luulen näin:
Monsteri saa otettua akuista enemmän tehoja irti, kuin mamba max 100 vs 200a. Täten akut lämpenevät, kun virta kulkee jatkuvasti
nopeaa tahtia moottorille. Samoin moottori lämpenee, kun se lämpeni pidemmän ajon jälkeen jo 100A virroilla, niin aika puolittuu ja
moottori lämpenee vielä nopeammin. Mutta ymmärtääkö mamba monster pätkäistä pelin poikki moottorin liiallisen kuumenemisen ja
akkujen lämpenemisen vuoksi, vai mikä pysäytti toiminnan? Anyway, annoin jäähtyä sen 10min ja sen jälkeen pääsi ajamaan jälleen
hetken normaalisti, sitten akut jo loppuivatkin. Huomioni herätti se, että monsteri saa otettua tehoja aivan erilaisella tavalla irti,
kuin mamba max. Samasta syystä akkukin zippaa/loppuu nopeammin, tässä tapauksessa asia on laki.
Ajoakkuinani olivat siis Maxampsit, näillä C-arvoilla:
# 20C Constant(80 amps) # 30C Sustained(120 amps) # 50C Burst(200 amps)
voisiko joku selittää jokaisen hieman tarkemmin, vai onko 20c jatkuvaa, 30c hetkellinen ja 50c piikki?
No, kuitenkin ajot sujuivat ilman suurempia ongelmia. Vuodesta 1% ajan tälläistä "päämäärätöntä" rässäilyä ja 99% kisasuorituksia,
jotka kestävät harvoin edes minuuttia 20-40s, joten lämpöongelmaa ei ole, kun stinttejä ajaa. Näin ollen tuosta ei tarvitse sen
koommin edes huolestua. Autosta irtos yks ruuvi, se korjattu, peruskamaa joka kyöstiltä "yllättävästi" löystyy.. mutta nopari toimi
kuten pitää ja hienosti, tällä lähdetään sunnuntain kilpailuun ja katsotaan mikä sija saalistetaan.
Edit. Tänään 23.00-01.00 aikaan tubeen video! Se kertoo nopeuden ja paaljon noparista!