RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Duster1 - 01.10.04 - klo: 00.18

Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Duster1 - 01.10.04 - klo: 00.18
Mulla on E-Maxiin tulossa lukitut diffit, mut miks ihmeessä valmistaja ilmoittaa, että Off-road käyttöön ainoastaan?

Miksei vois käyttää lukittuja tasauspyörästöja myös vauhdikkaammassa ajossa. Vähemmänhän lukittuna luulis vetoakseleiden kärsivän, kun eivät pääse niin vaikuttamaan toisen renkaan pitävyys.

Pää asiassa on vaan soralla ajoa, niin ei luulis kääntyessä lukitun perän mitään hajottavan renkaiden nopeus eron takia.

Oisko kellään kokemuksia E & T-Maxin lukituista diffeistä ajossa ja kestävyydestä?
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: vilix - 01.10.04 - klo: 01.16
Offroadilla tarkoitetaan varmastikin tässä yhteydessä = poissa asfaltilta.
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Duster1 - 01.10.04 - klo: 10.58
Jaa.. Itse kyllä aattelin Off-roadin tarkoittavan kiipeilyä/ hidasta ajoa.

Kyllähän ainakin 1:1 autoissa lukkoperä kestää paremmin, kun ei veto muutu jatkuvasti pyörien kesken revittäessä, mitä nää Rc autot tekevät jatkuvasti.
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: *HOKE* - 01.10.04 - klo: 11.11
Nyt ollaan kyllä niin pihalla taas koko souhussa että an edes jaksa kirjottaa muuta kun että tollasta täys lukkoa käytetään ainoastaan trial ajossa. Krossissa ja kaikessa muussakin käytetään tasauspyörästöä. Ainoastaan diffiöljyllä tai kuuladiffin kireydellä voidaan säätää ns. kitkalukkoa. Erikseen on sitten tietysti one way diffit ja Thorsen lukko joita käytetään yleensä tasaisella, edessä tai jotkut käyttää polttis krossissa keskellä.
Jos ajat normaalisti krossia tai vastaavaa tai sitten asvaltilla niin käytä normaalia tasausta.

Huom. näiden RC-autojen tasauspyörästöjä on aivan turha verrata 1:1 autojen pyörästöihin koska nämä on tehty kestämään revitystä ja henkilöautojen vakio perät on tehty ajamiseen eikä ralliin.
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: svart - 01.10.04 - klo: 14.37
Mulla on myöskin E-Maxx:ssa lukolliset diffit edessä ja takana eikä niillä oiken kovaa ajosta tule mitään kun kääntösöde on jotain 10 metriä lämäpohjassa, mutta kuten on tullut ilmi niin Off roadissa eli trialissa ne on lyömättömät ja siihen ne on tarkoitettukin eikä sellaisissa ryömintänopeuksissa ole mainittavaa eroa kääntösäteessäkään toisin kuin vauhdikkaammassa ajossa.
Kun ne ei ole oikeita lukkoperiä vaan 100% jäykkiä "spooleja"
Edit: Niiden takiahan vetarit ovatkin tiukemmalla kuin vakio perällä ja siitä on koemuksia katkenneiden vetoakselien muodossa. kun tietyissä tilanteissa lähes kaikki voima kahdesta koneesta voi mennäkkin vain yhteen renkaaseen niin siinäpä onkin vetari tiukoilla jos vielä pitoa riittää, vakio perässä taas liika voima katoaisi taivaan tuuliin  loppujen pyörien sutiessa esim. ilmassa tai kevyessä maa kosketuksessa ja vetari säästyy mutta matka ei etene suunnitellulla tavalla.
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Pinkki - 01.10.04 - klo: 19.06
*HOKE* ja svart ehti jo vastaamaan,mut itellä on kokemusta 1:1 kokoluokan spooleista ja en lähtis suosittelemaan jos tosiaan meinaat kääntyä sillä yli kävely vauhdissa.

Kääntymis ongelman lisäksi 100% lukko kuluttaa huomattavasti enemmän autoa.

Eli sisempi pyörä pyöriii väkisin ulomman pyörän nopeutta=nopeammin.

Tästä seuraa se että kumi(pyörä) joustaa. Se ei tapahdu mitenkään pehmeästi,vaan nopeasti täristäen.

Sen johdosta väljät mitä kaikissa autoissa on jonkin verran,lisääntyvät nopeasti ja kertaantuvat=ehtii ottaa vauhtia ennen kuin lähtee toiseen suuntaan.

ja ei aikaakaan kunnes jotain hajoaa.(tämä info siis 1:1 puolelta ja silloinkin 100% lukko tehty kun oli jtn vikaa tasauspyörästössä.)

Omiaan jos kaikki vetävät pyörät eivät pääse koskemaan maahan/jos nopeus on alhainen. Muuten en suosittelisi moista ratkaisua.  :wink:
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: hannu_s - 01.10.04 - klo: 19.31
Tjoo.. Ei kannata ihan slicseilla puhtaalla asfaltilla TMS ajaa tollaisella 100% lukolla  :mrgreen:

Vähän likaisella pinnalla pystyy ajamaan mutta juurikin käy niin ettei tahdo enään kääntyä...

Tietty jos tehoa on paljon ja edessä ei lukkoa niin _pitäisi_ muuttua aikalailla perä levottomaksi  :wink: Näin tekee ainakin mulla (siis kyseessä 1:1 auto visko tyyppisillä luistonrajoittimilla)
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Duster1 - 01.10.04 - klo: 22.31
Näin topicin aloittajana en siis kaipaa tietoa 1:1 autojen peristä, koska sitä tietoa on itselläkin. http://www.omasaitti.fi/duster
 
Vaan miten kestää Rc autojen perät?
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Duster1 - 01.10.04 - klo: 22.32
Tuli uudestaan.
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: *HOKE* - 01.10.04 - klo: 22.57
Kyllä kestää.
Koita nyt uskoa.
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Pinkki - 02.10.04 - klo: 00.09
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Näin topicin aloittajana en siis kaipaa tietoa 1:1 autojen peristä, koska sitä tietoa on itselläkin. http://www.omasaitti.fi/duster
 
Vaan miten kestää Rc autojen perät?


Ja miten toi viittaa 100% lukkoon??
Eli avasit perän ja siellä oli hitsattu tasauspyörästön rattaat yhteen vai???  :wink:  

meinaan vaan et noi kitka/visko/muut kuin 100%lukot on aika kaukana siitä 100% lukosta.
Otsikko: Re: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Pinkki - 02.10.04 - klo: 00.17
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Vähemmänhän lukittuna luulis vetoakseleiden kärsivän, kun eivät pääse niin vaikuttamaan toisen renkaan pitävyys.

Pää asiassa on vaan soralla ajoa, niin ei luulis kääntyessä lukitun perän mitään hajottavan renkaiden nopeus eron takia.


no joo...

 :wink:
Otsikko: Lukot diffeihin.
Kirjoitti: Duster1 - 02.10.04 - klo: 01.44
No tossa Pölyttäjässä on kitkalukko niin ei jää ketään vaivaamaan.

Eli ei E-Maxin vetarit/muut kestä revittelyä tolla 100% lukolla.

Ps: Tarkoitin tuolla edellä kirjpoituksellani sitä, että kyllä tiedän mitkä ovat kitka-, levy-, kemppi ja ilma lukkojen erot/toiminta.

Haluaisin vaan tietoa juuri E/T-Maxin 100% lukosta miten kestää ajossa.