Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - daemonsultan

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 27.04.14 - klo: 14.47 »
Nyyppäri kaipaisi vähän neuvoja, kun akut taitavat käydä vähän vanhoiksi ja laturikin osoittautui savulla toimivaksi.

Vehkeenä on Slash 4x4 Hobbywing SC8-combolla ja akut oli 3S käsittääkseni Deans-liitännällä. Tuommoista fiksumpaa vehjettä kaipailisin laturiksi, mutta kun niistä vähemmän tiedän, niin löytyisikö suosituksia laturista ja akuista? Ilmeisesti Hobbyking on aika passeli paikka tilata tavaraa?

2
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 29.08.13 - klo: 11.20 »
Asentelin eilen uudet etuiskarit, säädin auraus- ja kallistuskulmat edes likimain oikein ja lykkäsin uudet gummit (Louise Groove soft) paikalleen. Nyt kulkee suunnilleen suoraan ja vauhtiakin piisaa kivasti. Jänniterajan vaimikäsenyon nostaminen noparista (3.2V->3.4V) lyhensi ajoaikaa, mutta toivottavasti lipot kestää vähän paremmin.

3
Olohuoneessa:
- Yamaha RX-V461 -viritinvahvistin
- Cambridge Audio Azur 640C -CD-soitin (vahvistimen D/A-muunnin on niin surkea, että piti hankkia erillinen soitin musiikin kuunteluun)
- Kaiuttimet Monitor Audio BR2
- Subbari Acoustic Energy

Työhuoneessa (budjettisetti):
- Music Angel -putkivahvistin
- Dualin levari
- Usb-liitäntäinen D/A-muunnin (en muista merkkiä, kanadalainen ja kustansi muistaakseni 40 dollaria)
- 80-luvun laadukkaat, mutta peruskaiuttimet, joiden merkkiä en nyt muista
- Koko setin hinnaksi tuli reilut 300e eli melko halvalla selvisin

4
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 19.08.13 - klo: 12.57 »
Ostin viime viikolla käytetyn slässinelkun ja läjän varaosia eli eli periaatteessa koko harrastuksen. Vehje on testattu ja sinänsä toimivaksi havaittu, mutta huoltoa kaipaavaksi. Kuten myyjä varoittikin, laakerit kaipasivat vaihtoa ja edessä toisen puolen laakerit olivat jo aivan sökönä ja ruosteessa. Itse asiassa siltä puolelta meni vaihtoon koko "steering block" (mikähän tuo on suomeksi?). Iskariöljyt on vaihdettu, mutta jousitusta pitää tarkistella vähän muutenkin. RC-autojen kanssa mä olen aivan nyyppäri, joten saatan kysellä hölmöjä ja termit ovat hiukkasen hakusessa.

Pari kysymystä on noussut eteen:
- Toinen tukivarsi vaikuttaa jäykältä eikä putoa vapaasti alas, toinen taas liikkuu vapaasti. Onko tuo ongelma, johon tulisi puuttua eli purkaa ja tutkia syytä/vaihtaa osa?
- Osaatteko suositella sopivia renkaita (vaikkapa Louisen malleja), jotka passaisivat hiekalle ja asvaltille. Eli tässä vaiheessa vielä suditellaan ja käydään ajelemassa Lavangon SC-radalla junnutiistaisin.

5
Tuli hankittua käytetty nelivetoslässi ja mukana läjä varaosia. Seuraavana operaationa auton puhdistus, läpikäynti ja huolto. Tuleepahan opeteltua rakennetta ja toimintaa samalla. :tongue:

6
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 09.08.13 - klo: 12.01 »
Oon samaa mieltä GTWarriorin kans.Ei hän käskenyt suoraan suihkuttaa laakereihin,ja esim kun scorpparia pesen niin pesen vain päältå,auton sisällä ei ole koskaaan yhtään likaa.
Ja noi pesuohjeet on periaatteessa vehkeestä riippumattomat eli ei koske pelkkiä rc-autoja. Ei vettä suoraan laakereihin ja pesun jälkeen CRC/WD-suihkaus ruosteelle alttiisiin osiin. Ko. aineesta kannattaa muuten huomioida se, että se pidemmässä käytössä liuottaa myös öljyä pois eli ei öljyjen/rasvojen tilanne on kuitenkin syytä tarkistaa ainakin silloin tällöin.

7
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 31.07.13 - klo: 11.43 »
Vähän tämmöistä mä epäilin ja pysynen alkuperäisessä suunnitelmassa. Katsotaan sitä crawleria sitten syssymmällä tai vaikka veronpalautuksista talven puuhasteluprojektiksi, koska kieltämättä vanhana pienoismalliharrastajana off-road -replica crawlerin tekeminen innostaisi (ei välttämättä niinkään kilpavehkeen).

8
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 29.07.13 - klo: 13.31 »
Aikani pohdittuani mä taidan alkaa kallistua Blitz Fluxin suuntaan (olisi kuulemma tämän kuun loppupuolella tulossa lisää). Lemmikin sairastuminen söi ainakin joksikin aikaa haaveet (ja rahat) toisen auton hankinnasta.

EDIT: Bhaah. Nyt joudun sitten selittämään pojalle, että yhdellä autolla ei oikein voi tehdä IHAN kaikkea. Jos haluaa ajaa radalla, rällätä kentällä ja montulla ja vielä ajella metsässä juurakoissa ja kivikoissa, se ei taida onnistua ihan samalla vehkeellä.

Updatea siis siinä mielessä, että jos on vielä vähän epäselvää, mikä puoli hommassa kiinnostaisi eniten, niin onko SC edelleen paras vaihtoehto? Radalla ajaminen on kuitenkin mun mielestäni siinä mielessä tärkeä juttu, että siellä pääsee tapaamaan kokeneempia kuskeja, näkemään muiden ajamista ja ennen kaikkea ajamaan yhdessä.

9
Halpisvehkeestä hajosi tänään naapurin pojan kiukkukohtauksen tuloksena ohjaimen antenni. Hyvin tuo näyttää toimivan puolikkaallakin, vaikka poika säikähtikin, että nyt se on mennyttä. Ennakkoarvio näyttää siis pitävän paikkansa eli kovin montaa viikkoa ei viiden kympin vehkeellä ajeta, ts. "oikean" laitteen hankinta lähenee. Takaiskari meinasi sanoa sopimuksen irti, mutta näyttäisi taas toimivan.

10
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 26.07.13 - klo: 19.14 »
Kait tiesit että ne kaikki tehdään kiinassa?(paitsi xray) TeamC:n laatu on myös ihan samalla tasolla ku muiden huippu merkkien, eli ehkä kannattaisi katsoa :)
Juu, tiedän toki. Olisi ehkä pitänyt laittaa perään huomautus, että tässä ei ole kyse mistään järkijutusta.. Mutta en mä TeamC:tä ole pudottanut pois, vaan edelleen arvon ja kasailen vertailua.

11
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 26.07.13 - klo: 18.00 »
Kysymykset jne jatkuvat:
- Team Durangon kohdalla törmäsin tietoon, että ko. vehkeessä ei olisi pakkia. Ratakäytössä mä toki tuon ymmärrän, mutta ottaen huomioon, että autolla olisi myös ajatus pitää kivaa muuallakin, kyse on kyllä isosta miinuksesta.
- Ilmeisesti "Water-resistant" (tai "Water-proof") tarkoittavat vehkeissä, että nopari ja/tai servo ovat roiskesuojattuja - ei itse moottori?
- Perus-Blitzin ollessa melko huokea, onko harjattomaan moottoriin päivittäminen kustannuksena mitä tasoa? Vai onko parempi (jos päätyisin Blitziin) tilata ulkomailta, kun kotimaasta ei näytä löytyvän?
- Onko porukalla näkemystä Asson SC10 RS:n plussista tahi miinuksista? Joo, sori mulla on vähän tuota jenkkijuttua (pyöräilyharrastuksen peruja)...
- Slash saattaa jäädä pois, koska pitäisi ostaa VXL tai päivittää harjattomaan ja maksaa rahaa plus on muodostunut kuva, että ko. vehje olisi vähän "aikaansa jäljessä". Vai olenko vain propagandan uhri?
- TeamC:n suhteen mulla on valitettavasti ongelma Kiina-vehkeiden kanssa (ks. Asso ja jenkkipelit)...

12
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 26.07.13 - klo: 11.26 »
Kaikki sopivat sisälle ihan yhtä hyvin. Erot on ainoastaan ajattavuudessa, missä esim Durango/Asso tarjoaa enemmän liikkumavaraa (siksi ne onkin suosittuja kilpakäytössä).
Vieläkin yksi asia tarkistettavaksi: Miten noiden vehkeiden (HPI, Asso, Durango, TeamC, Traxxas) soveltuvuus pihasuttaukseen eli jäävätkö jotkin noista herkemmin jumiin nurmeen, kiviin, hiekkaan ym. kun on kyse takavetoisesta vehkeestä? Hankaluushan tässä on, että yritän löytää hyvää tai edes riittävää kompromissia monipuoliseen ajoon. Ihan suoraan paketista ei tarvitse pystyä kaikkeen, mutta säätövaraa pitäisi löytyä. Olen siis valmis kyllä itse tekemään hommia ja vaihtamaan osia.

Ensi tiistaina pitää koittaa tarkempaa vertailua Slashin ja Durangon välillä. HPI:ssä mietityttää lähinnä varaosien saatavuus, jos on yhden kotimaisen liikkeen varassa.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 24.07.13 - klo: 18.25 »
Vielä yksi asia tähän liittyen: Mitkä soveltuvat parhaimmin/huonoimmin sisäradalla ajoon? Suomessa on kuitenkin varsin pitkä talvikausi, joten sisällä ajaminen on välttämättä otettava huomioon.

Mä voisin näiden pohjalta koota vähän vertailuja ja alkaa kysellä kauppiaiden näkemyksiä.

14
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 24.07.13 - klo: 12.53 »
Näyttäisi siltä, että varaosien suhteen melkein muiden kuin Traxxasin kohdalla on about yhden liikkeen varassa. Tosin tuskin sekään nyt suuren suuri ongelma on, koska sen muutaman päivän jaksaa aina odottaa.

Slash saa näemmä useammaltakin suunnalta noottia korkeammasta painopisteestään, mikä saattaa olla ongelma. Toisaalta montturälläyksessä se on etukin (paitsi, että täällä lähistöllä ei isommin monttuja ole...). Osa taas kehuu Blitziä jopa Slashiakin kestävämmäksi. Ikävä kyllä Fluxia ei näyttäisi kotimaasta löytyvän. Assolta löytyy näköjään about 300e RTR-paketti harjattomalla, mutta siihenkin pätee tuo varaosien saatavuus (mikä ei välttis ole issue).

Pääasiallinen kuski on tosiaan 7v täyttävä sälli ilman aiempaa kokemusta vehkeistä, joten kestävyys on melko korkealla prioriteetilla. Kisakelpoisuutta mä en tässä vaiheessa pitäisi niin tärkeänä, koska se tullee sitten, jos kiinnostusta on eikä tässä vaiheessa tiedä onko vai nou. Ajamisen jakautuminen olisi varmaan melko lailla fifty-sixty rata/muu kuin rata.

Jos mä olen oikein tulkinnut:
- Team Durango on selkeästi eniten kilpuri
- Slash on vähemmän rata-auto
- Blitz sijoittuu johonkin näiden kahden välille

Menee sen verran vatvomiseksi, että jos ei noissa olisi niin helposti vaihdettavat kopat, mä tekisin klassiset ja valitsisin parhaan värin ja katu-uskottavimman nimen mukaan. Vähän kuin maantiepyörää ostaessa.

15
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 24.07.13 - klo: 10.48 »
Vaikeaksi menee valinnat. Pääsin eilen testaamaan Durangoa ja onhan se aika tiukan oloinen vehje. Lähti aika helposti lapasesta, joten tarkkana sai olla. Tykkäsin ajotuntumasta, mutta aika selkeästi ratavehje.

Kokeilin myös HPI Blitziä ja se oli varsin mukava ajaa. Reilun yliohjautuvuuden vuoksi mutkat olivat helppoja ja ajaminen rentoa. Tuon kohdalla jää avoimeksi kuinka paljon ohjattavuuteen pystyy vaikuttamaan, koska jossain vaiheessa tulisi tarve saada vähän lisää nopeutta ohjaukseen.

Slash on jakanut mielipiteitä aika vahvasti ja itse kaipaan kyllä uutta testauskertaa kyseisen laitteen kanssa. Slashin puolesta puhuisi kyllä parempi soveltuvuus piharälläykseen sekä osien hyvä saatavuus.

Mitä muita merkkejä olisi hyvä huomioida, esim. mihin kohtaan kartalla Team Associated sijoittuu

Ai niin. Koska RTR-pakettien hinnat ovat niin lähellä kittien hintoja, mun on todella vaikea perustella itselleni miksi ostaa kitti. RTR:n kamat voi kuitenkin aina päivittää parempiin ja vanhat kamat jäävät vaikka hätävaraosiksi.

16
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä ikäisenä?
« : 22.07.13 - klo: 14.28 »
42-vuotiaana eli pari viikkoa sitten "ostin pojalle" halpisvehkeen testailua varten. Nyt olisi tähtäimessä poitsulle (kohta 7v) RTR SC ja itselle samanmoinen kittinä. Kun en koskaan lapsena RC:tä saanut, niin pitää sitten vanhana. :P

17
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 22.07.13 - klo: 13.40 »
Mahtaako mistään Suomenmaalta saada viiden AA-kennon 6.0V akkua JST-liittimellä vai pitääkö tilailla ulkomailta? Tulisi pojan kokeiluautoon vara-akuksi (nykyinen 350mAh). Lisäksi kysymyksenä vielä, että käykö tuohon mukana tullut laturi vai pitääkö hankkia toinen?
Meni jo, eli tilasin Briteistä pari kappaletta ko. akkuja. Hintaa tuli posteineen pari kymppiä ja latauskin näemmä onnistuu alkuperäisellä laturilla. Ajoaikaa tuli ainakin tuplasti lisää eli selviää hyvin syksyyn saakka, että voi hankkia varsinaisen vehkeen.

18
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 18.07.13 - klo: 18.28 »
Pojalle olisi todennäköisesti hankinnassa ensimmäinen RC-vehje ja tiistaina testattu Slash vaikutti hyvältä peliltä, ja kun suosituksia on tullut useampiakin siihen suuntaan ja autoa on kehuttu kestäväksi, alan vahvasti kääntyä sen suuntaan. Tässä kohtaa ollaan lähdössä RTR-setillä liikkeelle ja alan kyttäillä sopivia tarjouksia ym. syksyn alkaessa. Tämä siis olettaen, että sällillä innostus kestää. Poika täyttää siis seitsemän vuotta eli paino saisi pitkälti olla ajettavuudessa ja kestävyydessä. Olenko tuon osalta tullut oikeaan loppupäätelmään?

Toinen kysymys liittyy omaan osaan hommasta. Ajattelin itselleni hankkia kitin, jonka ajokuntoon saamisella ei ole kiire, vaan ideana olisi rauhassa perehtyä tekniikkaan ja rakennella auto kasaan. Koska kyse olisi enemmänkin kakkosautosta ja kahteen Slashiin tai vastaavaan ei taatusti tule hallitukselta hankintalupaa, mietin noita Hobbykingin juttuja. Eli päätyisinkö aivan metsään, jos ostaisin Turnigyn 2WD-SC:n ja lähtisin siitä kasaamaan itselleni ajeluautoa?

19
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 16.07.13 - klo: 22.20 »
Kiitokset hyvästä junnuillasta. Pojalla oli alkukankeuksien jälkeen hauskaa ja tullaan varmasti seuraavallakin kerralla kokeilemaan Team Durangoa. Kiitoksia myös erinomaisesta kädestä-pitäen-ohjastuksesta sekä neuvoista ensimmäisen ajopelin hankinnassa.

20
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 12.07.13 - klo: 13.39 »
Erinomaisen hyvä juttu tämmöinen. Tullaan pojan kanssa katsomaan ensi tiistaina. :)

21
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 09.07.13 - klo: 13.33 »
Mahtaako mistään Suomenmaalta saada viiden AA-kennon 6.0V akkua JST-liittimellä vai pitääkö tilailla ulkomailta? Tulisi pojan kokeiluautoon vara-akuksi (nykyinen 350mAh). Lisäksi kysymyksenä vielä, että käykö tuohon mukana tullut laturi vai pitääkö hankkia toinen?

Sivuja: [1]