RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Teemu L - 02.11.02 - klo: 09.47

Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Teemu L - 02.11.02 - klo: 09.47
Jep, nythän saa (On saanut varmaan aikaisemminkin  :oops: ) sellasia akkuja jotka ei hiivu ajossa vaan menee kokoajan täysiä, onkohan niistä mihinkään? Atalasta saa ainakin 1700mah 7,2v akkuja jotka ei hiivu :? Paljonkohan niillä akuilla ajais?  :roll:
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: pete|| - 02.11.02 - klo: 10.06
Mitkä akut tässä on kyseessä ?
Jos ne ei hiivu niin onhan ne sitten hyviä :mrgreen: , paitsi että jokainen akku hiipuu joskus.
Tässä tapauksessa on varmaan tarkoitettu että akku menee täysillä ja loppuu sitten aika nopeasti = menee lujaa ja yhtäkkiä vauhti hiljenee = akut tyhjät.


Yleensä uudet akut toimivat näin hyvin, mutta vanhat akut jota ei tasauspureta niin menevät sellaisiksi että antavat hyvän virran vähäksi aikaa ja ruopeavat sitten pikkuhiljaa hiipumaan, ajo tälläisillä akuilla kestää kumminkin aika kauan, mutta vauhti on hiljaista !

 (http://www.lrp-electronic.de/e/products/batteries/dia_oben.jpg)

Kuten kuvan (keskimmäinen) käyrästä näkee akku toimii täysillä ja sitten lopahtaa.
Kun taas huonoissa akuissa kyseinen teho laskee kokoajan alaspäin.
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: l150040 - 02.11.02 - klo: 11.03
Jos tarkoitat tuolla akulla jotain alle 30 euroa maksavaa, enpä allekirjoittaisi väitettä "hiipumattomasta". Nuo ja muutkin halpa-akut ovat käytännössä aina huonoja antamaan suuria virtoja ja hiipuvat melko tasaisesti. Noita akkuja voi käyttää lähinnä vakiomoottorin kanssa pihaleikeissä. Jos autossa on vähänkään tehokkaampi moottori (vähemmän kierroksia), ei akku pysty antamaan tarpeeksi suurta virtaa. Eli halvalla ei saa hyvää. Kunnon akut maksavat uutena ainakin 50 Euroa kpl (tarkoitan 6 kennon pakettia). Mielestäni enemmän saa vastinetta rahoilleen ostamalla joltain kisakuskilta vähän ajettuja ja hyvin hoidettuja kisa-akkuja.

Ajoaikaa on erittäin vaikea mennä sanomaan, koska siihen vaikuttaa niin moni seikka esim. kaasun käyttö, akun kapasiteetti, moottori, auton kitkat, auton paino, alusta jne.
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Teemu L - 08.12.02 - klo: 13.17
Jep, mun kaverilla On Nyt 1 Tollanen atalan "r" kenno akku , se on aika hyvä meinaan! Ajaa 3.57 minuuttia LRP 12-15 lankasella (ei tietoa moni lankanen se on). R-kennothan on siis tavallaan hiipumaton, antaa virtaa niin paljon kun moottori tarvitsee loppuun asti, E-kenno taas on sellanen että se antaa tietyn verran virtaa moottorille ja alkaa Hiipua välittömästi.
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: RChullu - 08.12.02 - klo: 13.39
hä :shock:  eihän hiipumattomia akkuja ole olemassa! jos olis ni kai kaikki sit sellasia olis!
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Teemu L - 08.12.02 - klo: 13.43
heh, Kysehän on siis sellasista akuista jotka antaa virtaa kokoajan niin paljon, kun moottori haluaa. Siis Kyllä ne Loppuu ne akut, mutta ei tavallaan Hiivu muutakun Lopussa, eli menee Niin lujaa täysiä Kun menee ja sitten kun virta loppuu niin auto vaan Pysähtyy...
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: RChullu - 08.12.02 - klo: 13.48
aijaa tarkotat siis yhden akullisen ajan? mä luulin koko elinkaarta :oops:
Mut en mä kyllä tostakaan olis ihan niin varma vaikken asiasta mitään ymmärräkkään
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: jarva - 09.12.02 - klo: 21.25
kyllä kannattas olla varma koska se pitää paikkansa :mrgreen:  Eli on olemassa "e" kennoja joissa on suurempi sisäinen vastus kuin "r" kennoissa, eli "e" kennot antavat vain tietyn verran virtaa eikä välttämättä niin paljon kuin moottori tarvitsisi ja niissä myös jännite laskee koko ajan joten "e" kennoinen akku hiipuu koko ajan. Taas "r" kennoisessa akussa ei ole juurikaan sisäistä vastusta, joten se antaa virtaa niin paljon kun moottori sitä tarvitsee. "r" kennoissa jännite taas pysyy lähes samana loppuun asti kunnes auto vaan yhtäkkiä pysähtyy ja akku on tyhjä. Eli näin, mitä olen käsittänyt kun olen kaikkea lueskellut :wink:
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Toni - 10.12.02 - klo: 08.33
Onko 90-luvun alku tullut takaisin, kun kaverit puhuvat 2000-luvulla yli kymmenen vuotta vanhasta akkuteknologiasta. Aikoinaan, joskus 90-luvun alussa oli tosiaan punaisia SCR-kennoja, joissa oli suurempi jännite, kuin keltaisissa SCE-kennoissa, mutta SCR kapasiteetti oli muistaakseni 1200mAh ja SCE 1700mAh.  Tämä johti siihen, että SCR oli stanuakku ja SCE viriakku. En tiennytkään, että tällaisia esihistoriallisia kennoja kehtaa joku vielä myydä!
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: l150040 - 10.12.02 - klo: 09.22
Ei SCR:n historia aivan 90-luvun alkuun ole loppunut. Minullakin oli vielä jokin aika sitten melko tuore Sanyo CP-2400SCR kennoista koottu pötköakku. Eli vieläkin voi noista "sport-packeistä" löytyä noita SCR-kennoja. Nämä kennotyypit on vain päässeet unohtumaan RC-puolelle suunniteltujen kennotyyppien myötä.

SCE:tä taitaa olla nykyään ainakin 1800, 1900 ja  2300 mAh mallia SC-koossa. Samoin SCR:iä on useita eri tyyppejä.

Sanyolla on varmastikin erilaisia kennotyyppejä ainakin satoja, joista RC-piirissä käytetään vain muutamaa (lähinnä RC-alkuisia). Eli noita SCE ja SCR-tyyppejä on edelleen valmistuksessa ja myytävänä.

Otetaan pieni esimerkki. Kukaan ei ole varmaankaan kuullut sellaisesta kennosta kuin Sanyo HR-SC 2600 Ni-MH, vaikka tämän kennon 40 A purkujännite pysyy koko purun ajan huomattavasti RC3000HV kennoa korkeampana (noin 0,4 V ). Tämä ei luonnollisestikkaan koske aivan loppua kapasiteetin takia. Soveltuvuutta muuten RC-autokäyttöön en osaa sanoa. Pitäisi varmaankin kokeilla.
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Nappe - 10.12.02 - klo: 10.37
Onko tuo 0,4V typo vai totta?? Meinaan vaan että 0,4V on melko paljon 1,2V akusta!! Jos HV:t pysyvät vaikka jossain 1,1-1,2V nurkilla, niin sitten tuo on jo 1,5-1,6V  :shock:

Luulis moinen akku kiinnostavan vakioluokkien kuljettajia enemmän kun riittävästi.

Vai tarkoitatko koko akkupaketin jännitettä vaikka puhut kennoista? 7,2->7,6V on silti iso ero...
Otsikko: R-kirjain
Kirjoitti: hoj - 10.12.02 - klo: 10.39
Sanyon Ni-Cd-akuissa r-kirjain tarkoittaa pikalatausmahdollisuutta. Nykyisissä malleissa ominaisuus on itsestäänselvyys.

Ni-Cd-akun tarina tulee loppumaan vuoteen 2004 mennessä, jolloin sen myynti kielletään ihmiselle ja ympäristölle haitallisen kadmiumin vuoksi.

Muistutukseksi vielä, että Ni-Cd-akut ovat ongelmajätettä joka pitää hävittää oikein.
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: l150040 - 10.12.02 - klo: 11.18
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Onko tuo 0,4V typo vai totta?? Meinaan vaan että 0,4V on melko paljon 1,2V akusta!! Jos HV:t pysyvät vaikka jossain 1,1-1,2V nurkilla, niin sitten tuo on jo 1,5-1,6V  :shock:


Typohan tuo oli. Siitä puuttuu yksi nolla. Sen pitäisi olla siis 0,04 V.  :oops: ero on kuitenkin mielestäni ihan merkittävä. Jos esim. 3000HV antaa 1,10 V kuormitettuna, tuo mainittu kenno antaisi 1,14 V.

Olen joskus nähnyt paremmankin testin kyseisten kennojen välillä, mutten löytänyt parempaa esitystä kuin alla olevan linkin. Eiköhän asia tule kuitenkin siitäkin selville.

http://www.flydma.com/batteries/performance_charts.html#2600Ni&3000HV
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Nappe - 10.12.02 - klo: 12.25
Ok, näin epäilinkin.
Tosiasia on että 0,24V eroa on helposti hyvien ja ei ehkä ihan niin hyvien pakettien välissä, hiukan riippuen käsittelystä, myöskään Panasonicin SMH ja UMH kennot eivät olleet testissä mukana, mitkähän olis niiden jännitteet samassa testissä?

Ei siinä mitään, kannattais kokeilla noita HR-SC 2600 kennoja, jos vaan ovat sen hintaisia että kokeilussa on mitään järkeä. Toisaalta luulis että nuo olisivat jokaisella kauppiaalla hyllyssä jos niillä sais jotain todellista hyötyä vakioluokkiin jossa jännite on tärkeä ja 2600mAh:n pitäisi riittää vallan loistavasti...
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: l150040 - 10.12.02 - klo: 13.06
Ainakin jos pakittaa hieman mainitusta käppyröitä esittävästä linkistä sivulle http://www.flydma.com/batteries , näkee hieman lisää tietoa. Hinnaltaan 2600 näyttää olevan tuolla halvempi kuin 3000. Siitä ei ole hajuakaan miten niitä saisi Suomeen asti kokeiltavaksi. Mielenkiintoista on myös Speckseistä löytyvä tieto sisäisestä impedanssista 2600: 4 milliohmia ja 3000 5 milliohmia. Soveltuu siis hyvin erittäin suurille virroille.
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Mr Cale - 10.12.02 - klo: 13.27
No jos kyseistä kennotyyppiä ei ole hyväksytetty EFRAlla vuoden loppuun mennessä, ei siitä tarvi murehtia. Ainakaan kilpaa ajavien harrastajien.
Otsikko: hiipumattomista akuista
Kirjoitti: Tepsu - 20.12.02 - klo: 15.05
Ajoin itse sanyon 2000 akulla 20 min mottina purplebull 27 ja autona TC3. :D  Kannataa aina ostaa 2000 tai tehokaampia akkuja, koska ne tuovat ihmeesti lisää nautintoa :wink: