Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - koivisi

Sivuja: 1 [2]
31
Polttisautot / Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« : 11.09.09 - klo: 23.53 »


Tattarisuon pienoisautoradalla Helsingissä pidettiin Suomessa lajissaan ensimmäiset radio-ohjattavien Kyosho Birel mikroautojen tapahtuma 11.syyskuuta. Paikalla oli kaikki alan aktiiviset harrastajat.

Säännöt olivat yksinkertaiset ja selkät. Vakio Kyoshon auto. Alkuperäiset RTR-paketin mukana tulevan 27 MHz kiteellisen radion, vastaanottimen ja servot sai vaihtaa. Paketin radio on sinänsä toimiva. Mutta siitä jäi kaipaamaan muutamia säätöjä kuten ohjauksen expo-säätöä.

Polttoaineena sovittiin käytettävän valmista 16 % nitroa sisältävää polttoainetta. Kauden aikana testeissä tuli todettua, että 20 % nitroa antaa autolle selvästi enemmän menohaluja. Mutta toistaalta auton ominaisuudet eivät pysy vauhdin mukana.

Alkuperäisen hammashinhavedon sai korvata ketjuvedolla. Muutossarja tuli myyntiin viikko sitten. Ja tuli tarpeeseen. Kanttareiden yli ajettaessa hihnalla on pyrkimys hyppää pois päältä. Samalla yleensä vaurioitui korjauskelvottamaksi ja meni vaihtoon hihna, hihnapyörä ja hihna suojus. Taka-akseli on kiinni rungossa 1/12 mattoauton tapaan lasikuitu T-palalla. Akselin keinumistä rajoitetaan säätöruuveilla. Mikäli taka-akseli keinuu vähänkään määräänsä enemmän hyppää vetohihna pois päältä. T-palan säätöruuvit ovat siten hyvin rajallallinen alustan säätömahdollisuus.

Jousia autossa ei ole. Taka-akseli on kiinteä. Tasauspyörästöä ei ole. Ainoa säädettävä pyörän kulma on etupyörien haristus/auraus. Muut pyörien kulmat ovat kiinteät. Maavara ei ole säädettävissä. Renkaat taitavat jäädä ainoiksi säätökohteiksi. 

Alkuperäisissä renkaissa on hyvin hyvin pehmeät lähes olemattomat insertit. Auto on erittäin yliohjaava. Renkaiden sivuttaisjäykkyys on olematon. Renkaat taittuvat mutkissa alle. Renkaat kuluvat muutaman tankillisen aikana sisäreunastaan puhki. Pomppusella radalla perä irtoaa varoittamatta ja auto on ympäri. Jotain tarttis tehdä. Muualla maailmassa ovat kokeilleet foamirenkaita. Mutta ne eivät ole esikuvan mukaisia. Mikroautoa ajetaan kumirenkailla. Kisoissa alkuperäiset kumirenkaat olivat ainoastaan sallitut. Sisäkumit eli insertit olivat vapaat.

Kaikki olivat kotiläksyt tehneet. Kotona oli inserttejä mietitty. Nurkkia kaivettu ja materiaaleja etsitty. Ja renkaita liimattu.

Voi sitä riemua. Joukosta löytyy yhdet renkaat, jotka toimivat selvästi alkuperäisiä ja muita paremmin. Toki niissäkin on vielä parantamisen varaa. Mutta autolla on helppo ja vaivaton ajaa. Vauhtia pisaa. Renkaat kestävät. 8 tankillisen jälkeen vain lievää kulumista sisäreunasta. Renkaat kiertoon. Kaikki saavat kokeilla. Kaikilla samat tuntemukset. Samalla toki katsottiin autojen muut säätökohteet. Muilta osin autot olivat kaikilla samanlaiset. Etupyörät olivat kaikilla suorassa. Ei haritusta. Ei aurausta.

Mikroautoa ei voi ajaa kuten nelivetoista 1/10 turistia. Malttia ja herkkää kaasusormea tarvitaan. Mutkissa mikroautoa ei voi hullunlailla vedättää. Helpottaa paljon, kun vähän rukkaa myös kaasukäyrää. Perinteisellä lineaarisella kaasukäyrällä ajettaessa auto on lian agressiivinen. Perä irtoaa. Mikroautoa voi verrata hyvinkin etuvetoiseen miniin. Sitäkin pitää ajaa tietyllä omintakeisella tavalla. Sen kun tiedostaa ja oppii mikroauto on nautinto ajaa.

Lisähaastetta mikroauton ajamiseen tuo sen epätasainen painojakauma. Oikea puoli on tankki tyhjänä yli 200 g painavampi kuin vasen puoli. Tankki täynnä painaojakauma on vielä epäedullisempi. Oikealla puolella runkoa on moottori, koko voimansiirto ja polttoainetankki. Vasemalla puolella on vain vastaanotin ja akku. Painoeron huomaa etenkin nopeissa kaarteissa. Oikella kääntyvissä kaarteissa perä pysyy tiessä kuin liimattuna. Vastaavasti vasemmalle kääntyvissä pitää ajaa kieli keskellä suuta. Ongelma on tietenkin poistettavissa runkoon sijoitettavilla lisäpainoille. Niitä ei päivän aikana kokeiltu. 

Pienoisautoilu ei tarvitse olla aina kisaamista. Se voi olla omien taitojen kehittämistä. Omien rajojen etsimistä. Tutustumista uuteen lajiin. Paneutumista uuden auton käyttäytymiseen. Alustan säätöjen etsimistä ja kokeilua. Päivän aikana tiimityönä opimme paljon mikroautosta. 

Kiitokset Tomakselle kuvan auto numero 73 kuljettajalle. Päivä oli antoisa. 
 

     

32
Sähköautot / Las Vegasin WGT luokan A-finaali
« : 29.12.08 - klo: 19.52 »
Seuraavasta osoitteesta pääset suoraan aitiopaikalle seuraamaan WGT-luokan A-finaalia Las Vegasissa. Video on noin 20 minuuttia pitkä. Jaksa katsoa loppuun asti. Alussa on WGT-luokan esittely. Haastattelija hieman valottaa miksi WGT-luokka on saanut niin suuren suosion Amerikassa. Videon lopussa on koko 5:n minuutin finaali.
 
http://www.centralbooking.org/rcracing.tv/

33
Polttisautot / 1/5 harrastajien talvitreenit
« : 14.08.08 - klo: 18.24 »
Talvitreenien tarkoituksena on lajinomaisella harjoittelulla kehittää ajosilmää sekä ylläpitää silmän ja ajokäden yhteispeliä.

Treenikalustoksi olemme työryhmässä päätyneet 4-vetoiseen 1/18 LRP touringautoon.

Treenipaikaksi olemme valinneet Uudenmaan Autourheilijoiden ylläpitämän Rajatorpan sisäradan osoitteessa Rajatorpantie 20 Vantaa.

Tulemme kokoontumaan siellä sunnuntaisin sisäkauden alettua syyskuussa. Radalla tulee olemaan käytössä ajovuorot eri luokille. Aikataulu rakennetaan sen mukaan kun nähdään mitä eri luokkia alkaa radalla näkymään.

Auton omistaa entuudestaan, auton on juuri hankkinut tai auton tilannut seuraavat harrastajat: Eki, Ilpo, Thomas, Kari, Jarkko, Harri, Timi.

Emme perustele millään lailla päätöksiämme.

Emme tule rakentamaan luokalle mitään sääntöjä.

Me vain ajamme.


Terveisin

Ilpo

Työryhmän Eki, Ilpo, Jaska ja Thomas puolesta.

 

34
Tulokset / Aikataulu ja erälistat Fin LS-5 SM 2 12.7.2008
« : 10.07.08 - klo: 14.22 »
Päivä alkaa              8:00         
Ilmoittautuminen päättyy   9:30         
               
Vapaa Harjoittelu            
               
Erä 1   8:00   9:00   (10min)      
Erä 2   8:15   9:15   (10min)      
Erä 3   8:30   9:30   (10min)      
Erä 4   8:45   9:45   (10min)      
               
Tuomariston kokous   9:40         
Ohjaajakokous           10:00         
               
Alkuerät
               
Alkuerä   1       2       3       4   
Erä 1   10:30   11:45   13:00   14:15   (3+10min)
Erä 2   10:45   12:00   13:15   14:30   (3+10min)
Erä 3   11:00   12:15   13:30   14:45   (3+10min)
Erä 4   11:15   12:30   13:45   15:00   (3+10min)
               
Finaalit               
               
D-Finaali       16:00      (3+15min)   
               
C-Finaali      16:45      (3+15min)   
               
B-Finaali      17:30      (3+15min)   
               
A-Finaali      18:15      (3+30min)   
               
Palkintojenjako   19:15   

Alkuerien eräjako

Erä 1   No.   Kilp.No. Ohjaaja      Seura

   1   13   Ikävalko Kari UAU
   2   31   Virtanen Jari UAU
   3   25   Iivonen Matti KyPak
   4   10   Jalas Veikko UAU
   5   11   Pedersen Ola UAU

Erä 2               
   1   14   Veho Marko UAU
   2   26   Tamminen Kari UAU
   3   32   Tonu Tooming EAMK
   4   8   Otsavaara Aleksi UAU
   5   24   Karvanen Teemu SaiKart

Erä 3               
   1   5   Pernu Toni UAU
   2   4   Nurmi Marko UAU
   3   18   Hellbom Mikael EPUA
   4   28   Sojakka Thomas UAU
   5   20   Kotola Jonni UAU
   6   22   Helenius Heikki VääUA

Erä 4               
   1   7   Nevalainen Pasi UAU
   2   3   Heikkilä Pekka MäntsMK
   3   6   Käyhkö Marco UAU
   4   9   Koivisto Ilpo UAU
   5   1   Hellström Jerry UAU
   6   2   Kantanen Erkki UAU

Tervetuloa
UAU Uudenmaan Autoyrheilijat Ry
      

35
Uudenmaan autourheilijat Ry/UAU kutsuu kaikkia LS-5 autoilijoita Helsinkiin Tattarisuon pienoisautoradalle 12.7.2008 järjestettäviin FIN LS-5 SM-sarjan toiseen osakilpailuun.

Akk:n lupa no: 19/PA/08

Toimihenkilöt:
Tuomariston puheenjohtaja Tony Raikas
Kilpailunjohtaja Timo Levänen, 0400-618033 
Tuomari Ilkka Mannio   
Tuloslaskenta C-M Fager & AMB
Katsastus Thomas Hassel
Ratamestari Tommy Wiksten

Ilmoittautuminen: AKK:n KITI -kisapalvelun kautta osoitteessa http://kiti.akk-motorsport.fi
Ilmoittautumisaika päättyy perjantaina  4.7.2008 klo 18.00.

Osallistumismaksu: Ilmoittautumismaksu on 25 euroa. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 euroa.
Osallistumismaksu maksetaan käteisellä kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä. Kilpailijoita pyydetään varaamaan sujuvaa ilmoittautumista varten tasaraha.

Lisenssi: Voimassa oleva Akk:n lisenssi 2008

Säännöt: Autourheilun sääntökirja 2008 sekä FIN LS-5 sarjasäännöt

Aikataulu ja erälistat: Julkaistaan ilmoittautumisajan päätyttyä KITI:ssä ja nettisivuilla osoitteessa www.rc10.fi viimeistään torstaina 10.7.2008.

Vastuu: Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailunjohdon antamia määräyksiä.

Kilpailupaikka: Tattarisuon pienoisautorata, joka sijaitsee Helsingin kaupungin Nuorten liikennekoulutusalueella osoitteessa Tattarisuontie 32, 00770 Helsinki. http://kartta.hel.fi

Lisätiedot: Timo Levänen, puh. 0400-618033, Ilpo Koivisto, puh. 0400-668987

Muuta: Rataan ei levitetä kilpailuja varten pitoaineita. Kilpailupaikalla on saatavilla sähköä.
Omat pöydät, tuolit ja jatkojohdot mukaan. Varikkoalue on osittain katettu. Kannattaa tuoda oma teltta jos sellainen löytyy. Pysäköintitilaa on varikon välittömässä läheisyydessä niukasti, joten kuljetuskalustoa ei jätetä varikolle. Kilpailupaikalla ei ole kahviota. Viereisellä kartingradalla toimii kioski klo 12-17.

Palkinnot:  A-finaalin kaikki kahdeksan kuljettajaa palkitaan esinepalkinnoilla.
Kaikkien kuljettajien kesken, jotka ovat osallistuneet SM-sarjan jokaiseen neljään osakilpailuun, arvotaan kauden päätöskilpailun palkintojen jaon yhteydessä Bosch GSR 10,8 V-Li Professional taskuruuvinväännin. Palkinnon arvo on 169,00 €

Tervetuloa!


36
Miloin kesäkausi alkaa? Tietenkin Tattiksen perinteisistä ratatalkoista.
 
Lauantaina 19.4.2008 alkaen klo 9.30.

Kauden ensimmäisissä talkoissa:

-Tyhjennetään kontti ja järjestetään tavarat. Viedään tyhjät pullot ja korit pullonpalautukseen.

-Korjataan pääsuoranpäässä oleva turvavalli. Tuon mukanani kaksi kevytpeitettä ja ilmastointiteippiä rullan.

-Tehdään lista muista korjaustarpeista mm. kanttarien kunnon tarkistus. Pääsuoran aidan ja vaneriliuskojen kunnon tarkistus.

-Alueen yleinen siivous. Jerryn viime kesänä alueelle jättämät tuolin romut ja pöydän jätteet olemme jo Jarkon ja Maden kanssa poistaneet alueelta. Alue ei ole yleinen kaatopaikka. Seuraavalle jätteiden tuojalle tulee lasku.

-Puhdistetaan reppupuhaltimella rata-alue.

Näihin ensimmäisiin huoltotoimenpiteisiin olemme varannet 2 ja puolituntia aikaa. Kello 12.00 päästään sitten käynnistämään ensimmäisen kerran koneet talven odottelun jälkeen. Ensimmäisen kerran kuullaan radalla uuden Harm auton saundia.

Pesu alueelle on tilattu eräältä 1/5 harrastajalta. Pesu hoidetaan kunhan pesuauto kerkiää muilta kiireiltään.

Radan maalaustalkoot pidetään heti kun ilmat sallii ja olen saanut vahvistuksen maalisponssista. Talkoista ilmoitetaan tällä forumilla. Samalla korjataan kanttarit ja tehdään tarvittaessa lisää rataesteita paksusta paloletkusta. Jne.

Tervetuloa!








 

37
Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2008 SM-sarjan säännöt löytyvät AKK-Motorsport Ry:n nettisivuilta osoitteesta:

http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu/ls5/

Jokaisen SM-sarjaan osallistuvan velvoitetaan omaehtoisesti tutustumaan sarjan sääntöihin ennen kauden alkua. Jokaisen tulee myös ennakkoon varmistaa, että oma auto on sääntöjen mukainen. Asioita, joihin on syytä kiinnittää huomiota jo autoa rakennettaessa ovat:

-auton paino
-kori
-takasiiven mitat ja paikka

Säännöissä on julkaistu nyt voimassa oleva kansallinen korilista. Listaan päivitetään uudet Efran hyväksymät korit, kun Efran uusi lista on valmis. Uusi päivitetty kansallinen lista tulee voimaan 1.5.2008 ja julkaistaan näillä nettisivuilla.

DTM- sarjan autojen korit ovat kiellettyjä vuonna 2008, kuten jo ennakkoon kauden 2007 säännöissä kerrottiin.

Auton minimi paino transponderilla polttoainetankki tyhjänä on 10.000 g auton merkistä, mallista ja valmistajasta riippumatta.

Takasiipi ei saa ulottua auton korin takalinjan takapuolelle.

Sääntöihin on lisätty AKK:n sääntökirjasta kohdasta Pienoisautojen kilpailusäännöt osiot nostovuorot ja lähetystapa, koska kaudella 2007 nämä asiat tuottivat jossain määrin lajin uusille harrastajille ihmetystä.

Kullakin kilpailijalla tulee olla voimassaoleva pienoisautoilun kansallinen lisenssi.

SM-sarja edellyttää, että uusi kilpailija ilmoittautuu luokan yhteyshenkilölle ennen ensimmäiseen osakilpailuun ilmoittautumista saadakseen kilpailijanumeron. Osakilpailuun ilmoittautuessa vaaditaan jo kilpailijanumero ja lisenssinumero.

Kaikkiin SM-sarjaan ja kalustoon koskeviin kysymyksiin vastaa luokan yhteyshenkilö Ilpo Koivisto. Yhteystiedot löytyvät sarjan säännöistä.

25.2.2008 päivitetty kilpailijanumeroluettelo:




Terveisin

Ilpo Koivisto
 

38
1. 18.5. Tattarisuo/UAU
2. 12.7. Tattarisuo/UAU
3. 30.8. Tykkimäki/KyPak
4. 31.8. Tykkimäki/KyPak



39
Määrätietoisella ja tavoitteellisella työllä unelmasta tuli totta. AKK:n hallitus myönsi 9.10.2007 hakemuksesta asfalttirata-autosarjalle FIN LS-5 SM-arvon kaudesta 2008 alkaen.

Sarjan tavoitteena on tarjota aikuisiänkin saavuttaneille harrastajille mahdollisuus ja puitteet harrastaa Suomessa täysipainoisesti pienoisautoilua korkeimmalla mahdollisella tasolla eli SM-tasolla.

Miten tähän on tultu?
 
Kesällä 2003 viitosautoihin hurahtaneet Winggu, Pasi, Veikko, Kari ja Ilpo kokoontuivat erään treeni-illan päätteeksi läheiseen Pukinmäen lähiökuppilaan. Päättivät, että eiköhän luoda Suomeen uusi SM-tason rata-autoluokka. Jotta luokasta tulee kiinnostava, tulee kolme ehtoa täyttyä:

-Pitää olla rata
-Pitää olla tarjolla säännöllistä kerho- ja kilpailutoimintaa
-Pitää olla saatavana kilpailukykyistä kalustoa
-Luokasta pitää kertoa ihmisille

Radan olimme jo saaneet valmiiksi, kun aloitimme projektimme. Edellisenä syksynä Helsingin kaupunki oli tehnyt maansiirtotyöt ja asfaltoinut Tattarisuon radan. Rata maalattiin keväällä 2003 talkoilla. Kuivabetonia kului 45 säkkiä ja maalia 250 litraa. Varikkopöydät tehtiin rata-alueelta löydetyistä hylätyistä öljytynnyreistä ja päälle ruuvattiin vesivanerit. Kaikki tarvikkeet ja työkalut hankittiin osin lahjoituksina ja loppu osa maksettiin omasta pussista. 

Säännöllisiä kerhoiltoja aloimme pitämään heti seuraavalla viikoilla. Päiväksi valittiin tiistai. Kerhoilloissa jaettiin auliisti neuvoja tulokkaille niin auton rakentamisessa kuin alustan säätämisessäkin. Pidettiin pienimuotoisia kisojakin. Tiistai-illat saivat heti suuren suosion. Silloin aloitettu tiistain kerhoiltaperinne jatkuu yhä.

Rupesimme myös pitämään itsestämme ääntä. Winggu rakensi ja rupesi ylläpitämään luokan omia nettisivuja. Ilpo kirjoitti laajan artikkelin viitosautoista Pienoismalli lehteen. Seuraava keväänä 2004 rakennettiin oma 20 neliön osasto ModelExpo näyttelyyn.  Esillä oli 12 toinen toistaan hienompaa autoa. Kaikki pyrittiin taas tekemään ammattimaisesti. Valitsimmekin osastomme puolueettomasti messujen parhaimmaksi osastoksi.  ModelExpossa olemme olleet siitä lähtien mukana säännöllisesti omalla osastolla joka vuosi. Tänä vuonna laajensimme osastomme teemaa käsittämään kaikki pienoisautoluokat. Esillä oli 1/5 autot, 1/10 sähkö- ja polttisautoja, 1/18 ja 1/8 grossiautoja. Lisäksi rakensimme oman radan, jossa messuvieraat saivat kokeilla autoja.

Kalustoa sai jo silloin Saksasta rc-car-online.de nettikaupasta. Homma pelaa. Tavaraa on. Koskaan vielä ei ole jäännyt mitään jälkitoimitukseen. Tänään tilattu on viidentenä päivänä kotona.

Virallinen AKK-Motorsport Ry:n alainen neljän osakilpailun sarja käynnistyi keväällä 2006. Sarjaan osallistui ensimmäisenä kautena 2006 22 ja kaudella 2007 23 kuljettajaa. 

Koko ajan luokalle on ollut tunnusomaista avoin ja rehti ilmapiiri. Autamme kykyjemme mukaan tarvittaessa uusia harrastajia auton rakentamisessa ja alustan säätämisessä. Lainaamme/myymme tai lahjoitamme pakistamme osia kaverille, jonka kalusto on rikkoutunut. Sillä koko homman jujuhan on ottaa miehestä mittaa ajamalla radalla.

Kiitoksia vielä kerran kaikille ketään erikseen nimeltä mainitsemalla, jotka ovat tavalla tai toisella osallistuneet näihin Suomen pienoisautopiireissä ennen näkemättömiin mittaviin talkoisiin.

Kiitoksia myös kaikille kilpailuihin osallistuneille ja viitos auton hankkineille.


40
Tulokset / Fin LS-5 2007 sarjakilpailun lopputulokset
« : 02.09.07 - klo: 19.29 »


Onnittelut mitalisteille! Kolminkertainen hip hei ja hurraa Jerrylle, Erkille ja Pekalle. :mrgreen:

Suuret kiitokset kaikille kilpailijoille ja kisojen järjestelyihin osallistuneille henkilöille.
Te kaikki yhdessä olette tehneet mahdolliseksi, että aikuisiänkin saavuttaneilla harrastajilla on mahdollisuus ja puitteet harrastaa Suomessa täysipainoisesti pienoisautoilua. Ja missä ilmapiirissä. On todella ilo ollut kisata kanssanne.

Toivonkin, että LS-5 sarjassa säilyy sille tunnusomainen avoin ja rehti ilmapiiri tulevanakin kautena. Autamme kykyjemme mukaan tarvittaessa uusia harrastajia auton rakentamisessa ja alustan säätämisessä. Lainaamme/myymme tai lahjoitamme pakistamme osia kaverille, jonka kalusto on rikkoutunut. Sillä koko homman jujuhan on ottaa miehestä mittaa ajamalla radalla.   

Terveisin

Ilpo Koivisto

 

41
Tulokset / Sarjatilanne - Fin LS-5 2007
« : 09.06.07 - klo: 22.50 »

42
Kilpailijoiden kanava / Fin LS-5 sarjan kisakalenteri 2007
« : 12.01.07 - klo: 18.05 »
LS-5 luokka tarjoaa aitoa moottoriurheilun juhlaa. Moottorit pauhaa. Bensan katkua ilmassa. Adrenaliinia veressä. Tiukkoja kisatilanteita. Varikolla huumori kukkii ja vitsi lentää. Kireät pipot on jätetty kotiin.

Tämä uusi sarja oli heti suuri menestys

Historian ensimmäisiin Fin LS-5 kilpailuihin osallistui yhteensä 22 kilpailijaa kesällä 2006. Sarjan mitallistit olivat:

1. ja kultaa PEKKA HEIKKILÄ Mänts MK
2. ja hopeaa OLLI LÖFLUND JärvSRK
3. ja pronssia JUKKA-PEKKA HUHTALA Epua

Kilpailukalenteri 2007

1.  9.6.   Helsinki/Tattarisuo VAU
2.  17.6. Helsinki/Tattarisuo VAU
3.  1.9.   Kouvola/Tykkimäki KyPak
4.  2.9.   Kouvola/Tykkimäki KyPak

Kisat järjestetään Suomen vauhdikkaimmilla asfalttiradoilla. Järjestelyistä huolehtivat alan konkariseurat VAU ja KyPak.

Näin pääset mukaan

Sarjan säännöt löytyvät piakkoin näiltä nettisivuilta. Korilista ja kilpailijanumerot tullaan julkaisemaan myös lähipäivinä.

Et ole yksin

Tässä sarjassa kaikille aloittelijoille annetaan auliisti neuvoja varikolla. Tavoitteena on, että kaikkien autot toimivat.

Fin LS-5 on kovatasoinen rata-autosarja. Se tarjoaa mahdollisuuden ajaa tosissaan kilpaa leikkimielellä. Säännöt noudattavat pääosin Efran sääntöjä kuten kaikissa pienoisautoillun SM-sarjoissa Suomessa.

 Terveisin
 Sarjan yhteyshenkilö
 Ilpo Koivisto
 0400-668987
 etunimi.sukunimi@kolumbus.fi

43
Tulokset / Fin LS-5 sarjakilpailun kilpailijanumerot
« : 05.03.06 - klo: 12.34 »
Fin LS 5 2006 sarjakilpailun kilpailijanumerot anotaan ennen kilpailuja sarjan yhteyshenkilöltä.

Luetteloa kilpailijanumeroista ylläpitää sarjan yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö toimittaa kilpailijanumeroluettelon kilpailujen järjestäjälle.

LS-5 yhteyshenkilö on Tapani Kurvinen.  tapani.kurvinen@kolumbus.fi

Ilmoita yhteyshenkilölle sähköpostilla: nimi, seura ja luokka.

Autossa tulee olla kilpailijan numero kolmessa eri paikassa: konepellissä, oikeassa etuovessa ja vasemmassa etuovessa. Numeroita ei saa kiinnittää tuulilasiin eikä sivuikkunoihin.

Numeron tulee olla vähintään 50 mm korkea ja viivan paksuus vähintään 12 mm. Numeropohjan tulee olla suorakulmio, kulmat saa olla pyöristetty. Numeropohjan väri on valkoinen ja numeron väri musta. Osoitteeseen  www.akk-motorsport/lajit/pienoisautoilu ilmestyy ennen kauden alkua sääntöjen mukaiset numeropohjat.

Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessaaan ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellämainittujen ohjeiden mukaisesti.

Kaudella 2005 kerhokilpailuihin osallistuneille on viran puolesta annettu seuraavat kilpailijanumerot:
 
N:ro   Nimi                   Seura

1   Pekka Heikkilä   Mäntsälän Srk
2   Peter  Winqvist   VAU
3   Kari Ikävalko   VAU
4   Ilpo Koivisto   VAU
5   Jukka Pekka Huhtala   EPUA
6   Toni Pernu   VAU
7   Marko Veho   VAU
8   Marko Nurmi   VAU
9   Veikko Jalas   VAU
10   Pasi Nevalainen   
11   Mika Ranta   VAU
12   Mikael Hellbom   VUA
15   Juha Nieminen

44
Tulokset / Fin LS-5 2006 sarjakilpailun säännöt
« : 03.03.06 - klo: 22.01 »
Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2006 Suomen sarjakilpailun säännöt

•   Yhteyshenkilö
•   Osakilpailut
•   Ilmoittautuminen
•   Osanottomaksut
•   Kilpailunumerot
•   Sarjapisteet
•   Palkinnot
•   Kilpailuformaatti
•   Auton tekniset säännöt
•   Dopingsäännöt
•   Mainostussäännöt

Fin LS-5 2006 sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla Autourheilun Sääntökirja 2006:n ja näiden sääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä säännöt ovat määräävät.

Sarjassa ajetaan LS-5 luokan touringautoilla.

Yhteyshenkilö

Fin LS-5 2006 sarjakilpailun yhteyshenkilö on:

Tapani Kurvinen
Puhelin: 040 5143701
Email: tapani.kurvinen@kolumbus.fi

Osakilpailut 2006

1.  21.05    Tattarisuo    VAU
2.  18.06    Seinäjoki   VUA / EPUA
3.  16.07    Tykkimäki   KyPak
4.  27.08    Tattarisuo    VAU

Ilmoittautuminen

Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC-maailman keskustelupalstalla osoitteessa www.rcmaailma.cjb.net osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-kilpailunumero
-vähintään 4 lähettimen taajuutta. Mikäli käyttää 2,4 GHz lähetintä, ei tarvitse ilmoitaa lähettimen eri taajuuksia.
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18 vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.

Kullakin kilpailijalla tulee olla voimassa oleva pienoisautoilun kansallinen lisenssi tai kilpailun järjestäjältä lunastettu kertalisenssi.

Osanottomaksut

Osanottomaksu kussakin osakilpailussa on 26 €. Jokaisen osakilpailun järjestäjä tilittää 2 €/osallistuja sarjan yhteyshenkilön ilmoittamalle tilille sarjan yhteispalkintoja varten.  Kunkin osakilpailun osanottomaksu peritään kilpailupäivän aamuna ilmoittautumisen yhteydessä.    

Kilpailunumerot

Autossa tulee olla kilpailijan numero kolmessa eri paikassa: konepellissä, oikeassa etuovessa ja vasemmassa etuovessa. Numeroita ei saa kiinnittää tuulilasiin eikä sivuikkunoihin.
Numeron tulee olla vähintään 50 mm korkea ja viivan paksuus vähintään 12 mm. Numeropohjan tulee olla suorakulmio, kulmat saa olla pyöristetty. Numeropohjan väri on valkoinen ja numeron väri musta. Osoitteesta www.akk-motorsport/lajit/pienoisautoilu löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat.

Kilpailunumerot hankkii kukin kilpailija itse omalla kustannuksellaan .

Kilpailunumerot anotaan ennen kilpailuja sarjan yhteyshenkilöltä. Luetteloa kilpailunumeroista ylläpitää sarjan yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö toimittaa kilpailunumeroluettelon kilpailujen järjestäjälle.
 
Sarjapisteet

Sarjassa ajetaan 4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:n parhaan osakilpailun pisteet.

Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa. Luokassa julkaistaan sarjakilpailun tulokset mikäli vähintään sarjan 3 osakilpailua täyttää kyseisen minimi osallistujamäärän.  

Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:

Sijoitus-Pisteet
   
1-100  11-55  21-34
2-90  12-52  22-32
3-82  13-50  23-30
4-76  14-48  24-28
5-72  15-46  25-28
6-69  16-44  26-24
7-66  17-43  27-22
8-63  18-40  28-21
9-60  19-38  29-20
10-57 20-36  30-19   

Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset LS-5 luokan yhteyshenkilölle.
 
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC-maailman keskustelupalstalla osoitteessa www.rcmaailma.cjb.net osiossa Keskustelu/Kilpailut.

Palkinnot

LS-5 sarjakilpailun jokaisessa osakilpailussa palkitaan A-finaalin 6 parasta vähintään muistopalkinnoilla. Kilpailun järjestäjä hankkii osakilpailun palkinnot.

Kauden päätteeksi viimeisen osakilpailun yhteydessä palkitaan sarjakilpailun 3 yhteispisteissä parasta vähintään muistopalkinnoilla.
     
Kilpailuformaatti

Kilpailu aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:

- 2 kpl ohjattua harjoitusta a’ 8 minuuttia
- 3-4 kpl alkueriä a’ 10 minuuttia
- finaalit
   - A-finaali 20-30 minuuttia
   - osafinaalit 15-20 minuuttia
   
Vähintään jälkimmäinen ohjatuista harjoituksita tulee ajaa transpondereilla.
Alkuerien ja finaalien alussa on 3 minuutin lämmittely.
Alkuerissä on käytössä lentävälähtö ja finaaleissa formulalähtö.
Kuljettajat jaetaan alkueriin ensimmäisessa osakilpailussa edellisen kauden tulosten perusteella ja kauden aikana sarjapisteiden mukaan. Kilpailun järjestäjän tulee pyrkiä sijoittamaan uudet ja kesken kautta sarjaan ilmoittautuneet kuljettajat alkueriin siten, että kussakin erässä on mahdollisiman tasaväkiset kuljettajat.

Finaaleissa ajaa 8 kuljettajaa. Kustakin osafinaalista nousee 3 parasta seuraavaan finaaliin.
Finaalien välissä tulee olla vähintään 20 minuutin tauko, jotta nousijoilla on aikaa huoltaa autonsa  seuraavaa finaalia varten.

Kaikkien osakilpailujen alussa on pakollinen ajajakokous. Ajajakokoukseen on jokaisen kilpailijan osallistuttava. Kokouksessa käsitellään mm. kilpailun kulku, lähtötapa ja ajanottolinja,  radallenosto, lisämääräykset, yleiset järjestysasiat ym.
   
LS-5 touringluokan auton teknisetsäännöt

Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.

Kilpailuluokat

LS-5    Asfalttirata-auto/polttomoottori. Touring Saloon kori, mittakaava 1/5, takavetoinen, bensiinimoottori 23 cm3 max. Minimi paino 10.000 g maksimi paino 12.000 g ilman polttoainetta.

Kori

FIA:n Super Touring Car, Group N, Touring Cars Super 2000 1/1 rataluokkien esikuvan mukainen EFRA:n luokittelema kori. Kansallinen poikkeus:  DTM rataluokkien esikuvan mukaiset kori ovat sallittuja edellyttäen, että kori muilta osin täyttää säännöt.
Korin mitat:
Pituus: esikuvan pituus +/- 5 %
Leveys: 395 mm mitattuna korin leveimmästä kohdasta
Korkeus: esikuvan korkeus +/- 5 %
Toleranssit esikuvan mukaisista  mitoista tulee olla saman merkkiset (Akseliväli-, pituus-, korkeus- tai akseliväli+, pituus+, korkeus+).
Korin minimi pituus on 798 mm koska 1/1 Super Touring Car luokan auton minimi pituus 4200 mm.

Tuulilasia ei saa leikata pois. Sivu- ja takaikkunat saa leikata kokonaan pois moottorin jäähdytystä varten. Kuitenkaan etu-, sivu- eikä takaikkunoihin ei saa tehdä pelkkiä aukkoja.
Sivuikkunoita ei saa muotoilla jäähdytysilman ohjaamista varten. Kori tulee olla maalattu ja ikkunat läpinäkyvät. Korin tulee peittää kaikki auton osat. Ainoastaan antenni saa tulla ulos korista.  
Koria ei saa leikata eikä muotoilla lämmittämällä. Kaikki koriin tehdyt ilmanottoaukot tulee olla kuten esikuvan mukaisessa autossa.

Alustan etupää tulee varustaa joustavasta materiaalista valmistetulla puskurilla, jonka minimi korkeus on 40 mm ja minimi syvyys 35 mm.

Korin minimi etäisyys radasta on 6 mm.

Takaspoileri ei saa ulottua korin kattolinjan yläpuolelle eikä korin takalinjan takapuolelle. Spoileri tulee mahtua laatikkoon, jonka mitat ovat 60x60 mm ja pituus korin maksimi leveys.
   
Moottori

Moottorin tulee olla vetokäynnisteinen, ilmajäähdytteinen, 1-sylinterinen magneettosytytyksellä varustettu 2- tai 4-tahtinen bensiinimoottori. Turboahdin, polttoaineen suihkutus, pyörivät venttiilit  eikä wankel moottori ole sallittuja. Maksimi sylinteritilavuus 23,0 cm3  Kaasuttimen kurkun maksimi halkaisija on 13 mm.
Sylinterikannen ja sylinterin tulee olla yhtä valua. Ainoastaan avoimet huuhtelukanavat on sallittu.  Kanavien poikkileikkauksen tulee olla vakio koko kanavan pituudelta. Sylinterin porttien maksimi lukumäärä on 4. Moottori tulee varustaa ilmansuodattimella.

Akku/paristokäyttöinen sytytysjärjestelmä on kielletty.
Sytytysennakon tulee olla mekaanisesti kiinteä. Vain manuaalinen säätö on sallittua.
Ainoastaan passiivinen sytytysjärjestelmä, jonka ainoa parametri on kierrosnopeus, on sallittu.

Moottorin sammutuskytkin tulee sijoittaa siten, että kuumat eikä liikkuvat osat vaaranna sammutuskytkimen turvallista käyttöä. Kansallinen poikkeus: Zenoah –moottorin alkuperäinen sammutuskytkimen paikka moottorin kyljessä on sallittu.

Sammutuskytkimen paikka tulee merkitä koriin halkaisijaltaan 20 mm:n puna/valkoisella E-merkillä siten, että kytkin on vaivattomasti havaittavissa.

Kilpailuissa sallitaan vain yksi moottori. Vaurioituneen moottorin saa korjata. Vaurioitunut moottori tulee esittää ennen korjausta kilpailun johdolle. Kilpailun johto antaa luvan moottorin korjaukselle.

Poltto ja polttoainejärjestelmä

Polttoaineena saa käyttää vain vapaasti yleiseltä huoltoasemalta saatavana olevaa bensiiniä. Ainoa sallittu lisäaine on yleisesti myynnissä oleva 2-tahtiöljy. Erikoispolttoaineet kuten ”racing fuel” on kielletty.
Polttoainetankin maksimi tilavuus on 700 ml.
Mikäli kilpailujen järjestäjä varaa polttoaineet on kaikkien kilpailijoiden käytettävä sitä. Polttoaineen hinta saa olla tällöin enintään normaali hankintahinta + 5%.
Välitankkaus ei ole sallittua kilpailuissa. Autoa ei saa uudelleen tankata radalla eikä varikkosuoralla lämmittelyjakson alettua.

Renkaat ja vanteet

Vanteiden halkaisija 107 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan halkaisija 136 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan leveys edessä 75 mm max., takana 80 mm max.
Renkaiden tulee olla mustia semi pneumaattisia kumirenkaita. Renkasprofiili on vapaa. Renkaiden  käsittely pito-, puhdistus- tai muilla kemikaaleilla on kielletty.
Solukumirenkaat on kielletty.

Äänenvaimennus

Maksimi melutaso on 81 dB(A) mitattuna 10 metrin etäisyydeltä ja metrin korkeudelta. Pakoputken tulee olla vähintään 3-kammioinen. Kansallinen poikkeus: Autosarjan mukana toimitettava ”sikarilaatikko” äänenvaimennin on sallittu. Korin tule peittää pakoputki poikkeuksena pakoputken pää. Pakoputken pää saa tulla ulos korista 10 mm max. Koriin saa  tehdä pakoputken päätä varten reiän, jonka halkaisija saa olla 20 mm suurempi kuin pakoputken pään ulkohalkaisija. Pakoputken pään sisähalkaisija on 13 mm max. Moottorin ilmansuodattimen rakenne on vapaa.

Muut määräykset

Auto tulee olla varustettu toimivilla jarruilla, joilla tulee voida pitää auto paikallaan moottorin käydessä.
Kaasutin tulee olla varustettu mekaanisella varmistimella, joka palauttaa kaasun tyhjäkäyntiasentoon kaasuvivuston vaurioituessa.
Ajosuorituksen aikana vaihteiston välityssuhde tulee olla kiinteä.
Vain takaveto on sallittu.
Autossa saa olla vain kaksi kauko-ohjattavaa toimintoa: ohjaus ja kaasu/jarru.
Muita elektronisia tai hydraulisia toimintoja auton ohjaukseen ei saa olla paitsi auton pysäyttävä ”Failsafe” toiminto ja hydrauliset jarrut.
Kullekin kilpailijalle on sallittu vain yksi auto.

Dopingsäännöt

Pienoisautoillussa on promilleraja 0.

Mainostussäännöt

Kaikki tupakka ja alkoholimainokset autossa, kilpailijan ajopuvussa ja muissa varusteissa ovat kielletty.

45
Pienoisautoiluun uusi asfalttiratasarja

Ensi keväänä käynnistyy uusi virallinen AKK-Motorsport Ry:n alainen radio-ohjattavien pienoiskilpa-autojen sarjakilpailu nimellä Fin LS-5 2006. Luokassa ajetaan 1/5 mittakaavan touringautoilla asfalttiradalla. Sarja käsittää neljä osakilpailua.

      1.     21.05    Tattarisuo    VAU
       2.     18.06    Seinäjoki   VUA / EPUA
       3.     16.07    Tykkimäki   KyPak
       4.     27.08    Tattarisuo    VAU

Sarjan säännöt ilmestyvät tammikuun aikana AKK-Motorsport Ry:n nettisivuille osoitteeseen:
www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu

Sarjasta informoidaan enemmän vuoden vaihteen jälkeen näillä sivuilla.

Hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2006!

Ilpo Koivisto

46
Polttisautot / 1/5 lajiesittely Model Expo näyttelyssä
« : 16.04.04 - klo: 17.07 »
Tervetuloa ModelExpo pienoismalli- ja harrastemessuille Helsingin jäähalliin 23-25.4.2004.

Esittelemme 10 auton voimalla radio-ohjattavia 1/5 pienoiskilpa-autoja ja koko lajia.

Tule rohkeasti vain osastollemme.  Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. Korkeintaan huonoja vastaajia. Kerromme mielellämme kaikesta lajiin liittyvästä: kaluston hankinnasta, auton rakentamisesta, alustan säätämisestä jne.

Järjestämme säännöllisiä kerhoiltoja Tattariruon pienoisautoradalla Helsingin Malmilla tiistaisin klo 16.00-20.00 ja lauantaisin klo 12.00-18.00 Vapusta alkaen. Tervetuloa radalle katsomaan miten moottorit pauhaa,  bensa haisee ja juttu lentää varikolla.

Mottomme on "Saa olla kivaa"

47
Surffaillin netissä Google hakukoneella etsiäkseni tietoa 1/5 rc autoista. Niistä kun ei juurikaan puhuta RC Maailman sivuilla.  Ja suurena yllätyksenä löysin suomenkieliset 1/5 rc autoista kertovat sivut netistä. Tässä osoite muillekin 1/5  autoista kiinnostuneille:
www.thr-team.com

48
Tulokset / 1/5 infoa ja kuulumisia Tattarisuon kisoista
« : 28.08.03 - klo: 21.27 »
Tattarisuon uudistetulla rc radalla järjestettiin VAU:n kerhokisat 1/5 harrastajille 5.8.  Paikalla oli koko 1/5 ydinjoukko Pasi, Winkku, Kari ja Ilpo. Kaikki odottivat kilpailuja jännittyneenä. Kyseessä oli vähän niin kuin puolikurssijuhla. Olihan sitä yhdessä harjoiteltu koko kesä. Etsitty kunkin ajotyyliin parhaiten sopivia alustan säätöjä ja hiottu ajolinjoja. Kokemuksia tuli aina vaihdettua vielä illalla jälkipeleissä. Nyt voidaan jo myös tunnustaa, että mehän ne kanttarit sinne radalle rakensimme sadepäivinä. Ei ne mistään taivaasta pudonneet. Harjoittelumääriä voidaan vaikka kuvata käytetyn bensan määrällä. Tiimi on käyttänyt yhteensä  nyt jo yli 60 litraa bensaa. Litralla bensaa voi ajaa noin 1,5 tuntia täyttä kilpailunopeutta.

Mutta nyt oli tosi kyseessä. Enää ei paljon neuvottu kaveria. Totta puhuen. Heti kun ruutulippu heilahti erän loppumisen merkiksi huuli alkoi lentää ajajakorokkeella.

Sitten itse kilpailuun. Alkuerät jätimme kokonaan väliin. Ajoimme suoraan kolme 10 minuutin finaalia. Ja kaikkien lähtöjen tulokset laskettiin lopputuloksiin. Näin maksimoimme yhteisen kilpa-ajoajan. Olihan sitä jo harjoittelua kaikilla takana runsaasti. Ensimmäisen startin lähtöjärjestys arvottiin. Seuraavaan lähdettiin edellisen erän tulosten mukaisessa järjestyksessä. Voittaja ensin. Hän sai myös valita lähtöruudun. Haluten valita luonnollisesti ”puhtaamman” puolen ja seuraavaan  mutkaan parhaimman ajolinjan tarjoavan puolen.  

Ilmassa oli todella moottoriurheilun tuntua. Neljä isoa 10 kiloa painavaa ja näyttävää autoa kiersi ensin kolme minuuttia rataa renkaita lämmittäen.  Bensan katkua oli aistittavissa ilmassa ja moottorit pauhasivat.  Sitten lähettäjän komennosta siirryttiin pääsuoran alkuun lähtömuodostelmaan noin metrin välein. Lähtö tapahtui  Aaken heilauttaessa lippua. Ensimmäisen lähdön alussa oli vähän kolistelua. Mutta sitten kaikki löysivät oman kisarytmin. Meno oli hyvin tasaista, kuten jo kesän yhteiset harjoittelut antoivat odottaa. Vuorotellen kukin kävi johtopaikalla. Maaliin tultiin Napen heiluttaessa ruutulippua. Nappe hoiti myös ajanottolaitteistoa.

Tulokset paranivat kaikilla lähtö lähdön jälkeen. Eikä enää seuraavissa lähdöissä kolisteltu. Ajo oli todella siistiä mutta kovaa ja armotonta. Tuomarin ei tarvinnut jakaa penaltteja. Kukaan ei antanut vapaa-ehtoisesti tietä.  Kesän yhteiset rajoittelut näkyivät  kaikkien ajossa. Perässä tulevan ajolinjat osattiin  taitavasti peittää. Oli pakko odottaa kaverin ajovirhettä. Toki niitä tuli aina silloin tällöin itse kullekin.  Yleisö nautti. Moottorin pärinä houkutteli  viereiseltä mikroautoradalta parikymmentä ulkopuolista katsojaa.

Tulokset:

1. ja mestari ja nopeimman yksittäisen kierrosajan ajanut oli Pasi Tarvainen/THR.
Sijoitukset: 1-3-1, pisteet yhteensä 5
Paras kierrosaika eli rataennätys 25,65 s
Paras tulos: 23 kierrosta 10 min 16,02 s

2. Peter Winqvist alias Winkku/THR
Sijoitukset: 2-1-3, pisteet yhteensä  6
Paras kierrosaika: 25,82 s
Paras tulos: 23 kierrosta 10 min 8,32 s


3. Kari Ikävalko/VAU
Sijoitukset 3-2-2, pisteet yhteensä 7
Paras kierrosaika: 26,12 s
Paras tulos 23 kierrosta 10 min 19,96 s
Autona vuoden 1997 mallia oleva SVM, tosin hieman päivitettynä. Mutta tämä osoittaa, että teholla ei voiteta. Ratkaisevaa on ajotaito ja alustan toimivuus.

4. Ilpo Koivisto/VAU
Sijoitukset: 4-4-4, pisteet yhteensä 12
Paras kierrosaika: 26,70 s  
Paras tulos: 22 kierrosta 10 min 5,13 s

Kiitokset vielä kerran Pasille, Winkulle ja Karille yhteisistä harjoitteluhetkistä ja  jälkipelikeskusteluista. Nähdään jälleen radalla.

Ilpo alias FG senior.

PS. Päätimme, että järjestämme vuonna 2004 neljän osakilpailun sarjan kaikille 1/5 harrastajille. Kaikki mukaan. Tiedämme, että Suomessa on lukuisia 1/5 autoja hyllyssä pölyttymässä. Herätys. Vai pitääkö tulla repimään ylös sohvalta.

Lisää infoa 1/5 autoista löydät seuraavilta nettisivuilta:

www.femtedelen.pp.se Ruotsin 1/5 harrastajien sivut

www.fg-modellsport-gmbh.de Saksalaisen FG 1/5 autotehtaan omat sivut. FG aloitti 12 vuotta sitten ensimmäisenä 1/5 autojen valmistuksen. FG hallitsee markkinoita 80 % osuudella.

www.rc-car-online.de Saksalaisen postimyyntifirman Hobbythekin omat sivut. Yritys erikoistunut FG 1/5 autoihin. Markkina-alueena koko maailma. Helppolukuiset sivut. Osia löytyy. Toimitukset pelaa. Toimitusaika 7 vrk. Täältä ostamme nykyisin osat ja autot.
.
www.rctek.com täältä löytyy englanninkielinen 1/5 autoihin keskittynyt keskustelufoorumi.

www.rev-up.co.uk englantilainen 1/5 portaali.

www.modelracer.com englantilainen 1/5 autoihin erikoistunut lehti.

www.fgdriver.de täältä löytyy saksankielinen FG 1/5 autoihin erikoistunut keskustelufoorumi. Vastaajina  mm.  FG:n tehdaskuljettajat

Tattarisuon rc-rata on erittäin sopiva myös isoille 1/5 autoille. On pitkää pääsuoraa, jossa pääsee mittamaan huippunopeutta. Ajettavia nopeita kaarteita, joissa alustan säätötaidot punnitaan. Pari malttia vaativaa tiukkaa mutkaa. Ja pitoa on. Kaikin puolin nautittava ajaa. Tällä radalla 1/5 auton ominaispiirteet pääsevät oikeuksiinsa.
Radan pituus keskilinjaa pitkin mitattuna on 315 m ja ajolinjaa pitkin mitattuna n. 295m. Radan leveys on 4-5 m.
Keskinopeus 1/5 autolla kilpailutilanteessa 43 km/min 5.8.2003
 
Kannattaa tulla kauempaakin.

Sivuja: 1 [2]