Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2006 Suomen sarjakilpailun säännöt• Yhteyshenkilö
• Osakilpailut
• Ilmoittautuminen
• Osanottomaksut
• Kilpailunumerot
• Sarjapisteet
• Palkinnot
• Kilpailuformaatti
• Auton tekniset säännöt
• Dopingsäännöt
• Mainostussäännöt
Fin LS-5 2006 sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla Autourheilun Sääntökirja 2006:n ja näiden sääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä säännöt ovat määräävät.
Sarjassa ajetaan LS-5 luokan touringautoilla.
YhteyshenkilöFin LS-5 2006 sarjakilpailun yhteyshenkilö on:
Tapani Kurvinen
Puhelin: 040 5143701
Email: tapani.kurvinen@kolumbus.fi
Osakilpailut 20061. 21.05 Tattarisuo VAU
2. 18.06 Seinäjoki VUA / EPUA
3. 16.07 Tykkimäki KyPak
4. 27.08 Tattarisuo VAU
IlmoittautuminenOsakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC-maailman keskustelupalstalla osoitteessa
www.rcmaailma.cjb.net osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-kilpailunumero
-vähintään 4 lähettimen taajuutta. Mikäli käyttää 2,4 GHz lähetintä, ei tarvitse ilmoitaa lähettimen eri taajuuksia.
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18 vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
Kullakin kilpailijalla tulee olla voimassa oleva pienoisautoilun kansallinen lisenssi tai kilpailun järjestäjältä lunastettu kertalisenssi.
OsanottomaksutOsanottomaksu kussakin osakilpailussa on 26 €. Jokaisen osakilpailun järjestäjä tilittää 2 €/osallistuja sarjan yhteyshenkilön ilmoittamalle tilille sarjan yhteispalkintoja varten. Kunkin osakilpailun osanottomaksu peritään kilpailupäivän aamuna ilmoittautumisen yhteydessä.
KilpailunumerotAutossa tulee olla kilpailijan numero kolmessa eri paikassa: konepellissä, oikeassa etuovessa ja vasemmassa etuovessa. Numeroita ei saa kiinnittää tuulilasiin eikä sivuikkunoihin.
Numeron tulee olla vähintään 50 mm korkea ja viivan paksuus vähintään 12 mm. Numeropohjan tulee olla suorakulmio, kulmat saa olla pyöristetty. Numeropohjan väri on valkoinen ja numeron väri musta. Osoitteesta
www.akk-motorsport/lajit/pienoisautoilu löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat.
Kilpailunumerot hankkii kukin kilpailija itse omalla kustannuksellaan .
Kilpailunumerot anotaan ennen kilpailuja sarjan yhteyshenkilöltä. Luetteloa kilpailunumeroista ylläpitää sarjan yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö toimittaa kilpailunumeroluettelon kilpailujen järjestäjälle.
SarjapisteetSarjassa ajetaan 4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:n parhaan osakilpailun pisteet.
Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa. Luokassa julkaistaan sarjakilpailun tulokset mikäli vähintään sarjan 3 osakilpailua täyttää kyseisen minimi osallistujamäärän.
Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:
Sijoitus-Pisteet
1-100 11-55 21-34
2-90 12-52 22-32
3-82 13-50 23-30
4-76 14-48 24-28
5-72 15-46 25-28
6-69 16-44 26-24
7-66 17-43 27-22
8-63 18-40 28-21
9-60 19-38 29-20
10-57 20-36 30-19
Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset LS-5 luokan yhteyshenkilölle.
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC-maailman keskustelupalstalla osoitteessa
www.rcmaailma.cjb.net osiossa Keskustelu/Kilpailut.
PalkinnotLS-5 sarjakilpailun jokaisessa osakilpailussa palkitaan A-finaalin 6 parasta vähintään muistopalkinnoilla. Kilpailun järjestäjä hankkii osakilpailun palkinnot.
Kauden päätteeksi viimeisen osakilpailun yhteydessä palkitaan sarjakilpailun 3 yhteispisteissä parasta vähintään muistopalkinnoilla.
KilpailuformaattiKilpailu aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
- 2 kpl ohjattua harjoitusta a’ 8 minuuttia
- 3-4 kpl alkueriä a’ 10 minuuttia
- finaalit
- A-finaali 20-30 minuuttia
- osafinaalit 15-20 minuuttia
Vähintään jälkimmäinen ohjatuista harjoituksita tulee ajaa transpondereilla.
Alkuerien ja finaalien alussa on 3 minuutin lämmittely.
Alkuerissä on käytössä lentävälähtö ja finaaleissa formulalähtö.
Kuljettajat jaetaan alkueriin ensimmäisessa osakilpailussa edellisen kauden tulosten perusteella ja kauden aikana sarjapisteiden mukaan. Kilpailun järjestäjän tulee pyrkiä sijoittamaan uudet ja kesken kautta sarjaan ilmoittautuneet kuljettajat alkueriin siten, että kussakin erässä on mahdollisiman tasaväkiset kuljettajat.
Finaaleissa ajaa 8 kuljettajaa. Kustakin osafinaalista nousee 3 parasta seuraavaan finaaliin.
Finaalien välissä tulee olla vähintään 20 minuutin tauko, jotta nousijoilla on aikaa huoltaa autonsa seuraavaa finaalia varten.
Kaikkien osakilpailujen alussa on pakollinen ajajakokous. Ajajakokoukseen on jokaisen kilpailijan osallistuttava. Kokouksessa käsitellään mm. kilpailun kulku, lähtötapa ja ajanottolinja, radallenosto, lisämääräykset, yleiset järjestysasiat ym.
LS-5 touringluokan auton teknisetsäännötTeknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.
KilpailuluokatLS-5 Asfalttirata-auto/polttomoottori. Touring Saloon kori, mittakaava 1/5, takavetoinen, bensiinimoottori 23 cm3 max. Minimi paino 10.000 g maksimi paino 12.000 g ilman polttoainetta.
KoriFIA:n Super Touring Car, Group N, Touring Cars Super 2000 1/1 rataluokkien esikuvan mukainen EFRA:n luokittelema kori. Kansallinen poikkeus: DTM rataluokkien esikuvan mukaiset kori ovat sallittuja edellyttäen, että kori muilta osin täyttää säännöt.
Korin mitat:
Pituus: esikuvan pituus +/- 5 %
Leveys: 395 mm mitattuna korin leveimmästä kohdasta
Korkeus: esikuvan korkeus +/- 5 %
Toleranssit esikuvan mukaisista mitoista tulee olla saman merkkiset (Akseliväli-, pituus-, korkeus- tai akseliväli+, pituus+, korkeus+).
Korin minimi pituus on 798 mm koska 1/1 Super Touring Car luokan auton minimi pituus 4200 mm.
Tuulilasia ei saa leikata pois. Sivu- ja takaikkunat saa leikata kokonaan pois moottorin jäähdytystä varten. Kuitenkaan etu-, sivu- eikä takaikkunoihin ei saa tehdä pelkkiä aukkoja.
Sivuikkunoita ei saa muotoilla jäähdytysilman ohjaamista varten. Kori tulee olla maalattu ja ikkunat läpinäkyvät. Korin tulee peittää kaikki auton osat. Ainoastaan antenni saa tulla ulos korista.
Koria ei saa leikata eikä muotoilla lämmittämällä. Kaikki koriin tehdyt ilmanottoaukot tulee olla kuten esikuvan mukaisessa autossa.
Alustan etupää tulee varustaa joustavasta materiaalista valmistetulla puskurilla, jonka minimi korkeus on 40 mm ja minimi syvyys 35 mm.
Korin minimi etäisyys radasta on 6 mm.
Takaspoileri ei saa ulottua korin kattolinjan yläpuolelle eikä korin takalinjan takapuolelle. Spoileri tulee mahtua laatikkoon, jonka mitat ovat 60x60 mm ja pituus korin maksimi leveys.
MoottoriMoottorin tulee olla vetokäynnisteinen, ilmajäähdytteinen, 1-sylinterinen magneettosytytyksellä varustettu 2- tai 4-tahtinen bensiinimoottori. Turboahdin, polttoaineen suihkutus, pyörivät venttiilit eikä wankel moottori ole sallittuja. Maksimi sylinteritilavuus 23,0 cm3 Kaasuttimen kurkun maksimi halkaisija on 13 mm.
Sylinterikannen ja sylinterin tulee olla yhtä valua. Ainoastaan avoimet huuhtelukanavat on sallittu. Kanavien poikkileikkauksen tulee olla vakio koko kanavan pituudelta. Sylinterin porttien maksimi lukumäärä on 4. Moottori tulee varustaa ilmansuodattimella.
Akku/paristokäyttöinen sytytysjärjestelmä on kielletty.
Sytytysennakon tulee olla mekaanisesti kiinteä. Vain manuaalinen säätö on sallittua.
Ainoastaan passiivinen sytytysjärjestelmä, jonka ainoa parametri on kierrosnopeus, on sallittu.
Moottorin sammutuskytkin tulee sijoittaa siten, että kuumat eikä liikkuvat osat vaaranna sammutuskytkimen turvallista käyttöä. Kansallinen poikkeus: Zenoah –moottorin alkuperäinen sammutuskytkimen paikka moottorin kyljessä on sallittu.
Sammutuskytkimen paikka tulee merkitä koriin halkaisijaltaan 20 mm:n puna/valkoisella E-merkillä siten, että kytkin on vaivattomasti havaittavissa.
Kilpailuissa sallitaan vain yksi moottori. Vaurioituneen moottorin saa korjata. Vaurioitunut moottori tulee esittää ennen korjausta kilpailun johdolle. Kilpailun johto antaa luvan moottorin korjaukselle.
Poltto ja polttoainejärjestelmäPolttoaineena saa käyttää vain vapaasti yleiseltä huoltoasemalta saatavana olevaa bensiiniä. Ainoa sallittu lisäaine on yleisesti myynnissä oleva 2-tahtiöljy. Erikoispolttoaineet kuten ”racing fuel” on kielletty.
Polttoainetankin maksimi tilavuus on 700 ml.
Mikäli kilpailujen järjestäjä varaa polttoaineet on kaikkien kilpailijoiden käytettävä sitä. Polttoaineen hinta saa olla tällöin enintään normaali hankintahinta + 5%.
Välitankkaus ei ole sallittua kilpailuissa. Autoa ei saa uudelleen tankata radalla eikä varikkosuoralla lämmittelyjakson alettua.
Renkaat ja vanteetVanteiden halkaisija 107 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan halkaisija 136 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan leveys edessä 75 mm max., takana 80 mm max.
Renkaiden tulee olla mustia semi pneumaattisia kumirenkaita. Renkasprofiili on vapaa. Renkaiden käsittely pito-, puhdistus- tai muilla kemikaaleilla on kielletty.
Solukumirenkaat on kielletty.
ÄänenvaimennusMaksimi melutaso on 81 dB(A) mitattuna 10 metrin etäisyydeltä ja metrin korkeudelta. Pakoputken tulee olla vähintään 3-kammioinen. Kansallinen poikkeus: Autosarjan mukana toimitettava ”sikarilaatikko” äänenvaimennin on sallittu. Korin tule peittää pakoputki poikkeuksena pakoputken pää. Pakoputken pää saa tulla ulos korista 10 mm max. Koriin saa tehdä pakoputken päätä varten reiän, jonka halkaisija saa olla 20 mm suurempi kuin pakoputken pään ulkohalkaisija. Pakoputken pään sisähalkaisija on 13 mm max. Moottorin ilmansuodattimen rakenne on vapaa.
Muut määräyksetAuto tulee olla varustettu toimivilla jarruilla, joilla tulee voida pitää auto paikallaan moottorin käydessä.
Kaasutin tulee olla varustettu mekaanisella varmistimella, joka palauttaa kaasun tyhjäkäyntiasentoon kaasuvivuston vaurioituessa.
Ajosuorituksen aikana vaihteiston välityssuhde tulee olla kiinteä.
Vain takaveto on sallittu.
Autossa saa olla vain kaksi kauko-ohjattavaa toimintoa: ohjaus ja kaasu/jarru.
Muita elektronisia tai hydraulisia toimintoja auton ohjaukseen ei saa olla paitsi auton pysäyttävä ”Failsafe” toiminto ja hydrauliset jarrut.
Kullekin kilpailijalle on sallittu vain yksi auto.
DopingsäännötPienoisautoillussa on promilleraja 0.
MainostussäännötKaikki tupakka ja alkoholimainokset autossa, kilpailijan ajopuvussa ja muissa varusteissa ovat kielletty.