Kirjoittaja Aihe: Seos-suhde.  (Luettu 1952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Seos-suhde.
« : 06.06.04 - klo: 11.15 »
Tästä on varmasti ollut paljon puhetta, mutta kysyn nyt kumminkin:

Auto tahtoo "röpöttää" pienillä kierroksilla, mutta kun pääsee yli puolen kaasun, se ampuu aivan ohjuksena matkaan? Nitroa/öljyä tulee putkesta melkein kokoajan, mutta silti noin pienet kierrokset häiritsee. Kone on siis .15FE HPI, ja lämmöt on aika korkeat, mutta laskevat huomattavasti sitten kun pääsee ajaa suoralla, jolloin ilma tekee tehtävänsä. Mietin vaan,ajanko liian laihalla, vai onko mulla onkelmia nitronsyötön kanssa? Osaako kukaan sanoa mitään vinkkiä?

P.S. Toi värjätty alumiini on vaikea mitata mun mittarilla, joka kohdasta tulee eriarvot. Esim. Tulpasta mitattuna voi olla 95-125 ja kannesta voi tulla 105-150 astetta! Taitaa olla tossa mittarin säädössä vähän sanomista, tai sitten KÄYTTÄJÄSSÄ! :D
Luulen ongelman olevan käyttäjässä, eikä mittarissa.

Poissa make72

  • Jäsen
    • Profiili
Seos-suhde.
« Vastaus #1 : 06.06.04 - klo: 12.09 »
minulla on ollut yks tuommonen .15 kone jossa oli yks neulanen kaasari. siinä oli sama homma pikku kiekoilla meinaa röpöttää mutta isommilla sitte pelaa hyvin. ainoa säätö joka parantaa ala kierroksilla lähtöä on säätää tyhjäkäynti niin suurelle ku mahdollista,että auto pysyy vielä paikallaan.

Mika R

  • Vieras
Seos-suhde.
« Vastaus #2 : 06.06.04 - klo: 12.28 »
ajoitko sisään ton hyvin? jos et niin on todennäköistä että säätäminen on vaikeeta.  toi 1-neulaisen kaasarin hankaluus, koska ei ole säädöt hyvät. auttaiskohan tulpan vaihto?

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Seos-suhde.
« Vastaus #3 : 06.06.04 - klo: 17.04 »
"ajoin" 4 tankillista tyhjäkäynnillä, 4 tankillista puolella kaasulla, ja nyt kun 2,5 litraa on melkein loppu olen alkanut vasta antaa hanaa koneelle... Tulppa on medium cold r5 ja ennen oli r8, yritän saada auton käymään kylmänä...

Mika R

  • Vieras
Seos-suhde.
« Vastaus #4 : 06.06.04 - klo: 17.19 »
Toi kuulostaa hyvältä sisäänajolta! Aivan kuten pitää. Etenkin jos annoit jäähtyä tankillisten välillä.

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Seos-suhde.
« Vastaus #5 : 06.06.04 - klo: 17.29 »
Kyllä, niin kauan että kone oli "kylmä" tai siis toi kansi...
P.S. Mulle kerrottii, en sen saa pilattua niin helposti, jos ei aja kunnolla sisään... :wink:

Mika R

  • Vieras
Seos-suhde.
« Vastaus #6 : 06.06.04 - klo: 17.31 »
Aivan oikein, hyvä että kerrottin!

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Seos-suhde.
« Vastaus #7 : 06.06.04 - klo: 17.42 »
Kiitokset muuten viellä hyvistä neuvoista. Toi viellä hämää toi röpötys, mutta se ilmeisemmin riippuu tosta hehkutulpan lämpöarvosta, kun lämmöt tippuu tyhjäkäynnillä niin alas et se alkaa röpöttää, sit kun sen ajaa lämpimäksi ja antaa hetken käydä tyhjää,niin se toimii kuin unelma. Pidemmät 15-30 sekunnin tauot ovat vaikeita lähdöissä, mutta kun vauhtiin pääsee, ei ole ongelmia... Vissiin seokset on kumminkin kohdallaan?

Mika R

  • Vieras
Seos-suhde.
« Vastaus #8 : 06.06.04 - klo: 20.01 »
harvoin 2-tahdit pysyy käynnissä yli 15s, ainakaan eivät lähde kunnolla. ne ei oo tehty siihen, vaan optimoitu ajoon eikä seisoskeluun. nitro pakkautuu koneeseen ja lopulta sammuu. tosin toi mun EPIC18 on sellanen että vaikka seisois paikallaan 5min niin se pysyy käynnissä.

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Seos-suhde.
« Vastaus #9 : 06.06.04 - klo: 20.34 »
Niin pysyy käynnissä ainakin 5min myös mun Hpi T-15 kone, jossa yksineulainen kaasutin. Ja myös lähteekin kohtuudella, vaik minuutin seisoo.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Seos-suhde.
« Vastaus #10 : 06.06.04 - klo: 21.27 »
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Niin pysyy käynnissä ainakin 5min myös mun Hpi T-15 kone, jossa yksineulainen kaasutin. Ja myös lähteekin kohtuudella, vaik minuutin seisoo.


Oletko vaihtanut kaasarin? Kyllä HPI T-15 motissa on kaksineulainen kaasari.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Seos-suhde.
« Vastaus #11 : 06.06.04 - klo: 21.41 »
niinno jos ei tyhjäkäyntiä lasketa, niin sit. Eiku sori niin onkin alaneula joo, no ei mun ainakaan oo tarvinnut koskea muuhun kuin pääneulaan, toimii kuin UNELMA SIRPALEENA. :P

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Seos-suhde.
« Vastaus #12 : 07.06.04 - klo: 08.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Kiitokset muuten viellä hyvistä neuvoista. Toi viellä hämää toi röpötys, mutta se ilmeisemmin riippuu tosta hehkutulpan lämpöarvosta, kun lämmöt tippuu tyhjäkäynnillä niin alas et se alkaa röpöttää, sit kun sen ajaa lämpimäksi ja antaa hetken käydä tyhjää,niin se toimii kuin unelma. Pidemmät 15-30 sekunnin tauot ovat vaikeita lähdöissä, mutta kun vauhtiin pääsee, ei ole ongelmia... Vissiin seokset on kumminkin kohdallaan?


Yritetään nyt sitten vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen. Ensinnäkin mitään arvioita koneen käymisestä ei tehdä ennen kuin moottori on selvästi käyntilämpöinen. Varsinkin tuon koneen kohdalla olen huomannut, että sitä saa lämmitellä jonkin aikaa ennen kuin se käy kunnolla. Sillä on siis ihan reiluja käyntiongelmia kylmänä. Tuo kone on oikein sisäänajettuna kyllä todella helppo säätää. Pääneulaa voi vääntää ideaalikohdastaan melkein puolikierrosta ennen kuin todelliset ongelmat alkavat. Lisäksi vaikutukset lähellä ideaalikohtaa ovat melkoisen maltilliset.

Vaihda aluksi tulppa takaisin alkuperäiseen. Tällein lämpöisenä aikana ei ole mittään syytä lähteä varsinkaan sporttitason koneissa vaihtaan tulppia muun arvoisiin. Kyllä ne valmistajat ovat yleensä valinneet parhaan tulpan koneeseen. Ja jos vaihtamiseen lähdetään, niin valitaan vain yhden pykälän lämpöisempi tai kylmempi tulppa. Tulpan vaihtelu on siis lähinnä hienosäätöä koneen käymiseen. Reilusti väärällä tulpalla voidaan kuitenkin pilata täysin koneen käyminen.

Koska en nyt taaskaan kuulematta tiedä, mitä tällä röpöttämisellä tarkoitetaan, niin kone voi siis käydä liian rikkaalla tai laihalla. Eli hankalaa on sanoa mitään eksaktia ilman näkemättä ja kuulematta. Jotenkin lämmöistä ja röpöttämisestä voisi päätellä, että kone käy liian laihalla, eli kone ei saa pienillä kierroksilla tarpeeksi ainetta. Eli auton tulisi lähteä helposti alle 15 sekunnin seisomisen jälkeen, mutta vaikeuksia saa jo tulla pitempien seisomisten jälkeen. Eli jos auto lähtee nätisti paikoilleen pysähtymisen jälkeen, mutta ei enää kunnolla puolenminutin seisomisen jälkeen, säädöt ovat kohdallaan. Pakokaasusta voi myöskin päätellä jotain. Eli sitä pitää tulla kokoajan ajettaessa niin paljon, että sen pystyy näkemään selvästi.