Ei taida vielä löytyä maasta tarpeeksi kalustoa ja kisaajia modified- ja vakioluokan (vakioluokassa lähinnä moottorirajoitus, akkurajoitus ja alu-iskareiden kielto) erottamiseksi? Olisko tietty moottori 10,5T tai 13,5T (noita 13-puolikkaita en tunne yhtään mutta maailmallahan noita käytetään) ja akku max. 2S/60C sekä 0-ennakkomoodi noparissa (tai sensoriton nopari/nopari ilman sensorijohtoa) toimiva lähtökohta, SC2-10 luokkaa nyt vaan ajattelen?
Yks ongelma mikä vielä taistelee vastaan stock luokkaa, on että nämä hitaammat stock luokat aina yritetään tehdä aloittelijoille ystävälliseks.
Mutta ongelma tuleekin siinä että juuri vakioluokassahan onkin enemmän tarkkkoja sääntöjä siitä millä saa ja pitää ajaa, joka taas aina on sitä aloittelijaystävällisyyttä vastaan.
Stokkiluokissa myös herkemmin tulee esiin se minkä merkkinen moottori, akku ja säädin "pitää" hommata että ei anna tasoitusta.
Viri luokassahan voi ajaa ties minkälaisilla koneilla, säätimillä ja akuilla (kunhan siis ovat edes oikeiden rajojen sisäpuolella, eli esim 2S kovakuorinen lipo)
Aloittelijoiden vakio luokkaan kun on tulossa aloittelija jonka säädin ei olekaan 0 ennakollinen niin häntä ei tietenkään päästetä koska kalusto on sääntöjen vastainen... eli kuuluu viri luokkaan.
Ja kun tosiaan mietitään koko sähköluokkien ajokaaviota niin se toimii hyvin sekä aloittelijalle että kovalle kuskille, koska tietysti aloittelija menee ekassa kisassaan siihen hitaimpaan erään.
Eli ei joudu muutenkaan mihinkään turhan kovaan kastiin.
Ja sama asia jatkuu finaaleissa asti, eli on siinä finaalissa ajamassa mihin taidot ym riittää.
No sit jos laitetaan finaaleihin yhtäkkiä vielä nousu ja putoamis mahdollisuus niin jälleen kerran tuo palkitsee vain kokeneempia kuskeja jotka pystyy pitämään hermonsa kärjessä ja nostamaan itsensä ylös...
Aloittelijalla ja jopa parikin vuotta kilpaa ajaneella alkaa yleensä täristä siinä vaiheessa kun ollaan kärjessä/nousupaikassa kiinni ja pahimmillaan rysähtää ja keskeytät pudoten vielä alempaan finaaliin.
Kuten oon sanonu aika moneenkin kertaan täällä foorumilla niin joo... kehitys ideat ym on hyvä olla olemassa ja niistä on hyvä keskustella.
Ikäväkyllä suurin osa kaikista ideoista on enemmän tai vähemmän jo kokeiltu jopa useamman kerran ja aina tulos on haluttua vastaan.
Eli halutaan jollain tavoin tasapuolisempaa ja rennompaa kisaa... halutaan aloittelijaystävällisyyttä.
No nimenomaan erien pidentäminen ja vähentäminen on pahasti tätä vastaan... Rentous katoaa kun yhdestä virheestä kärsit paljon joko finaalien pistelaskutavan takia (esim lasketaan 4/5... 3/5 sijaan)...
Herrasmiesmäisyys kärsii selvästi kun joku tulee ja runnoo itsensä aloittelijan kustannuksella nousupaikalle... Todeten vielä päälle että kontakti kuuluu luokan henkeen jne.
Pidemmät erät... ja taas kokeneempi menee vain vielä pidemmälle karkuun ja voittaa vain vielä reilummin...
Pahimmkillaan aloittelijalla ei riitä edes viikkorahoillaan hankkimassa akussa virta maaliin asti.
Ja taasko tässä sitten tehdään luokasta aloittelijaystävällisempää rentoa luokkaa?
Ja just erien vähentäminen... Huoh... aloittelija tai kilpakumppani mokaa niin oot selkä seinää vasten kun pitäis seuraavassa hiitissä onnistua... Ei onnistu aloittelijalta, mutta kokenut menee ja tekee kovan rutiinisuorituksen.
Miks pitää väkisin yrittää muuttaa jotain, ilman että itsellä on vielä kokemusta asioista, ja jatkuvasti ehdotukset on sellasia jotka on vain hankalampia ja vähemmän aloittelijaystävällisiä...?
Kun en ymmärrä mitkä motiivit tähän oikeesti on.
Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja kaikki pitää muuttaa vaan muuttamisen halusta, ilman että homma kehittyy parempaan suuntaan.