Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - saulij

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6
61

Joo on noi teliakselit lukittu. Kokeilin sellaista tapaa jossa lisätään neljäs pieni kartiopyörä kahden alkuperäisen väliin, lukitus on kyllä sen jälkeen 100%. Väittävät amerikan foorumilla että pitäis jopa kestää. Tosta kuvasta näette idean, vaikka osa ei ihan vastaa kuormureissa käytettävää.

Renkaita ja vanteita on vielä jäljellä useita.

Samaa tapaa on käytetty myös kuorma-auton perien kanssa. Siinä on kolmas tasauspyörä laitettu kahden muun väliin.

62
Hienosti, geswas, tuo liipperi toimii ja soundit on paikallaan. Sais olla ehkä vähän enemmän painoa takana, vai miten paino suhtautuu esikuvaan?

63

Henk.koht. en päässyt aikoinaan radiohäiriöistä eroon kuin vaihtamalla 2,4 gigasiin radioihin :sad:, näissä laitteissa tahtoo olla noita häiriölähteitä (sähkömoottoreita ja rutkasti piuhaa pienessä tilassa) niin paljon, että vaikka olis minkälaiset häiriönpoistajat niin servot satsaa :cry:
Kun päivitin omat Futaba FC-16 radiot 2,4 gigaisksi Servonautin sarjalla, kaikki häiriöt hävisi, haittapuolena täytyy tosin mainita että samassa yhteydessä myös pankkitililtä hävisi useampi euro :cry:

Melko suolainen hinta setillä 9 kanavaisen muutospakettin vastaanottimen kanssa yli 500€.

Meneekö noi heittämällä tohon lähettimeen vai vaatiiko paljon jumppaa?
Aloitus kustannukset on todellakin hirveet :shocked:, en ole tosin päivääkään katunut. Kyllähän 2,4 gigasia radiota saa paljon halvemmallakin, mutta niiden laajennettavuus (lisää erilaisia katkaisijoita yms.) on usein vaikeaa, ellei mahdotonta.
Törmäsin näihin häiriöhin todenteolla kun testailin aikoinaan Hiiappi Scaniaa. Siinä kun on riittävästi servoja, muistaakseni 8 kpl ja jokainen niistä teki omiaan, oli nosturin hallinta oli aika haastavaa :wink:.

Servonautin sarja menee paikalleen ihan juottamatta, muutama liitin kytkemällä :grin:


Eikö edullisin ratkaisu olisi esim nosturiautoonn pari kappaletta noita Turborixin 6 kanavaisia 35 e/kpl tai Eurgle 9 kanavaisia 83 e/kpl? Eikös jollain täällä ollutkin tuollainen Eurgle 9 kanavainen. Itsellä on Turborix.

http://www.r2hobbies.com/eng/products.php?cat=71

Toki Futaba on aina Futaba, mutta rahaa säästyy satoja euroja.

64
Tosi hieno lavetti, runsaasti yksityiskohtia. Mikäs malli se olikaan? Täytyis itselle tehdä jokin vastaava King Haulerin perään, joskus.

65
Hieno peli Nokka-akselilla. Kaipaa kyllä alennusvaihdetta voiman siirtoon. Saapi nuo liikkeet tarkemmiksi ja paremmin reaalisiksi. Tarpeen varsinkin jos aikoo jotain raskaampaa kuljettaa. Hienosti toimii.

66
Tuli mennellä viikolla postissa ajo- ja kääntömoottorit jenkkilästä. Pieniä ja sieviä. Vastaavia näky olevan MFA:llakin. ja tietyeti vähän edullisemminkin.

67
Toi pienin oli muistaakseni laipattomana 50-60mm sivu eli kohtuullinen koko tuohon kaivuriin siinä mielessä. Toinen on sopiva voisi olla saksalainen http://www.jung-fluid.de/english/mini.html.

Mites Sauli venttiilit? Teetkö vai ostatko?

Enpä huomannut, kun katsoin vain online-cataloqueta. Täytynee kysellä paikallisilta myyjiltä tarkemmin. Venttiilit ostan jostain. Se on sen verran vaativa homma, että antaa niiden tehdä jotka osaavat.

Jung on ainakin yleisesti käytössä pienoismalleissa. Eikös joku foorumilla kysellytkin Jungilta, muistaakseni laihoin tuloksin. Vai kuinka?

68
Joo, niinpä näyttäis olevan. On vain ulkomitoiltaan melko suuri, tosin ei lopu paineet kesken. Lienee ikuinen tälläisessä käytössä.
http://www.marzocchigroup.com/System/9743/025_05.pdf?Sito=usa-pompe

69
Pientä edistystä suunnittelussa ja muutenkin. Tilasin ajo- ja kääntömoottorit, että voi tarkistaa mitoituksen ennenkuin alkaa peltiosia hankkimaan.
Moottorit on tälläiset: http://www.robotmarketplace.com/products/0-B231.html

Volvohan on kaikista lyhimmillä puomeilla ja kuvassa on 3,3 kuution eli n. 1,2 litran kauha hahmoteltuna.

 Oooooooo...  :shocked:

 Mulle kans.

 Paljonko olet ajatellut hydr paineeksi asettaa? Ei taida tuo Leimbachin vakio 10bar riittää enää tuossa vaihessa. Entä se pumppu ite? Minkä merkkistä ja mallista olet katsellut?

Ajattelin 30 bar. Silloin sylinteristä lähtee n 40 kg työntöä. Pumppua en ole tarkemmin vielä metsästänyt, ehkä tämä: http://www.123modellbau.de/modules/shop/product_info.php?location_id=47&products_id=204573&showpage=0&new=0&cPath=51774
Saattaa olla vähän iso. Tuotoksi riittää n. 0,4-0,5 l/min, voihan tietysti pyörittää vain 600 r/min eli vaatii vaihteellisen moottorin.

71
Pientä edistystä suunnittelussa ja muutenkin. Tilasin ajo- ja kääntömoottorit, että voi tarkistaa mitoituksen ennenkuin alkaa peltiosia hankkimaan.
Moottorit on tälläiset: http://www.robotmarketplace.com/products/0-B231.html

Volvohan on kaikista lyhimmillä puomeilla ja kuvassa on 3,3 kuution eli n. 1,2 litran kauha hahmoteltuna.

72
Tilasin 14 plussan

73
Vanhasta laturista tuli toimintasavu pihalle. Mitäs suositelette?
Pääasiassa lataan NiMH akkuja 7,2 - 8,4 V

Olisko tämä hyvä?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670

74
Juupeli: Hieno Sisu. Näitä ei tule jokapäivä vastaan edes 1:1 maailmassa. En löytänyt mittapiirrosta ja naapuri oli myynyt vanhan Sisunsakin pois.

Hemi:
Kyllä täytyy ihailla ja kadehtia Hemin työtä. Aivan uskomattomia. Nuo laitteet sopivassa ympäristössä kuvattuna menee täydestä 1:1 laitteina. Todella hienoja. Jatka samaan malliin, noita on todella ilo katsella.

Oletko kokeillut jo, kuinka Scania jaksaa yhditelmää viedä? Muista laittaa veturiin ainakin puoli kuormaa, että on pitoa. Lisää viedoita.

75
Käy nyt katsomassa siell tohtorin sivulla. Tässä  vielä linkki http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/ (viimeisen kerran) ja siellä Achsen » Robbe-Cargo-Achsen

76
Tamiyan taka-akseli paripyörin on n. 180 mm leveä Fuldan renkailla. Tamiyan rengas taitaa olla liian suuri (82 mm) Bruderiin. Toinen vaintoehto on Robben Panther. Sen leveydestä en osaa sanoa. Kummatkin löytyy tohtorilta.

77

 Ei Sulla sattuis olemaan kuvaa tuosta kyseisestä Sisusta?

 :angel: :wink:

Eipä ole. Mulla saattaa olla joku vanha mittakuva ko. alustasta. Voisin kaivella vähän arkistoja jos kiinnostaa.

78

 Mitä joudut muuttamaan telastossa?

Telaketjun varsinainen ketjuosa on paljon leveämpi kuin arvelin. Tukirullista tulee leveämpia -> runkoa pitää levittää myös. Vetorataskin pitää levittää. Ei mitään radikaalia.

Naapurikadulla on autoilija jolla on ollut tuollainen Sisu 6x2 sora-auto jo ainakin parikymmentä vuotta. Pyysin kerran tuomaan multaa murmikolle, mutta eihän se mahtunut. Talosta olis lähteny rännit ja pihlaja olisi pitänyt karsia.

79
Hieno teli. Hytti näyttää edistyvän, on jo tunnistettavissa. Olen aina pitänyt tuon mallin rujosta kauneudesta.


80
Tilasin Fechtneriltä pätkän telaketjua, että voin tarkistaa mitat: Telojen runko menee uusiksi.
Fechtner toimittaa todella nopeasti, nämä tuli alle viikossa postilaatikkoon.

Valitan kuvan laatua: Nokia

81
Onko sulla Hemi siinä scaniassa ne iskarit(takana) oikea iskarit vai onko jouset sisällä?

Mietin vaa ku teen 4 akselisen sora-auton, että jos on ne jousi iskarit ne meneekö heti pohjaan. Kuvia ku kattosin ni näytti ne jouset aika pienilt.
 
Onko noilla joisitus systeemeillä mitään eroja kantavuuden susteen, tai muutenkaan?

Unohtakaa Tamiyan kuorma-autosarjojen mukana tulleet "iskarit". Eivät ole iskareita ja jousesta ei ole kuormaa kantamaan. Raskaissa maansiirtoajoneuvoissa ei käytetä iskareita. Ilmeisesti olisivat niin suuria, että eivät mahdu, toisaalta tuottavat niin paljon lämpöä, että jäähdytys on ongelma. Rekkavetureissa niitä käytetään, eli asfaltilla OK.

82
eli en taida ruveta tekee ku haluisin hydraulisen jaksaa nostaa enemmän servoilla pelleilyyn menee enemmän akkuu vähemmän ajoo.

Tämä tuntuu toistolta, mutta eikö nykynuoriso osaa kirjoittaa?
Voisitko lisätä pilkut ja pisteet kohdalleen, isot kirjaimet lauseiden alussa olisivat myös kivoja. Ei tuosta saa selvää, kuten ei edellisestäkään.

83
Jos viitsisit lukea parikin sivua taaksepäin, tietoa löytyisi nopeammin.

Mm. tohtorilta löytyy http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/

84
Modelltechnikin venttiili on luultavasti toimiva, mutta sovelttuu vain päästäpäähän liikkeille. Liikettä ei voi pysäyttää väliasentoon. Vois sopia esim kipille.

Tuo pumppu HP48030 on mielenkiintoinen, ainakin pieni kooltaan. Sitäkin vois käyttää kipille.

85
hei oisin kiinnostunut jostain kaivurista vaanku ei oo mitään asian tuntemusta tälläsestä nii pitääkö rakennella ite vai saako jostain ostettuu euroina kiitos etukläteen vastauksista.

Saapi myös valmiina lähes kaikkia merkkejä. Hinnat on kyllä melkoisia.

Tässä muutama linkki:
http://www.damitz-modelltechnik.de/index3.htm
http://www.leimbach-modellbau.de/
http://www.fumotec.de/0344409abf11ada01/index.html
http://www.bernett-modellbau.de/sites/en/index-en.html

86
Ahaa, oletkin tekemässä crawleria eikä mallia.

87
Löytyi pitkästä aikaa hieman inspiraatiota Scaniaan, oisko tää nyt sit "Army evo1"
Otin 4.akselin pois, tästä tulee nyt 6x6. Toki hyttikin pitäis maalata mataksi, en ole vielä raaskinut...

Maastoon kun mennään niin myös maavaraa tarvitaan, joustoa rajoittaa ainoastaan alkuperäiset iskarit jotka pitäis vaihtaa parempiin kun kerkeän.

Jätä iskarit pois kokonaan ainakin takaa. Ne kuuluu maantievehkeisiin varsinkin ilmajousien kanssa. Lehtijouset toimivat itsessään vaimentimina 1:1 maailmassa.

Täytyis kanssa laittaa nelilinkit. Tamiyan systeemillä jousen jousto vie periä kauemmas toisistaan, jolloin kardaani ei toimi pitkillä joustoilla. Wedicolla ja ScaleArtilla on hyvät telisysteemit

88
Saulij, mallinnat tod.näk. tuota konetta Catialla (näyttää ainakin siltä)?

Oletko mallintanut puomin jo valmiiksi ns. sheet metallina? Täytyisi tässä jossain vaiheessa tutustua tarkemmin tuohon SW2010:n toimintoon, jolla noita sheet metal-osia saisi tehtyä myös solideista kappaleista.

Sehän olisikin kohtuullisen ideaalitilanne, jos edes suurimman osan osista saisi suoraan leikattua suorasta pellistä. Hytti yms. taitaa olla se kaikkein hankalin mallinnettava, jos siitä haluaa ns. näköisen.

Tietysti mallia voisi ottaa esim. vaikka Bruderin hytistä, ja mitoittaa sen mukaan skaalattuna.

Puomin olen mallintanut Catialla sheetmetallina, joka on Catiassakin melko puutteellinen. Muuten kaikki muu on tehty Alibrella. Puomisto on sitten tuotu steppinä Alibreen. Taivutetut osat ei ole ongelma, vaikka ne ei olekaan sheetmetallina mallinnettu. Täytyy vain dxfiä vähän muokata.

Hytin ym päällirakenteet vois tehdä vaikka styreenilevystä liimaamalla.
Mittoja täytyy katsella valokuvista ja piirroksista, kun 1:1 konetta ei ainakaan nyt ole näkyvillä. Kuvia löytyy täältä http://www.baumaschinenbilder.de/forum/thread.php?threadid=194 ja mittakuvia http://www.volvo.com/dealers/fi-fi/rolac/products/excavators/crawlerexcavators/EC460C/introduction.htm.

Periaatteessa ei ole väliä millä järjestelmällä näitä suunnittelee. Stepillä tieto kulkee solidina ohjelmats toiseen, tosin historiapuun siinä menettää.

89
Mukavaa, että on kiinnostusta. Nämä koneethan on sen verran samanlaisia, että samoista osista saa tehtyä Volvon, Catin, Hitachin tmv vain yksityiskohtia muuttamalla.

Tarkoitus on ostaa kaikki peltiosat valmiina laserleikkeinä ainakin 5 kpl erä. Näin hinta per kpl saadaan kohtuulliseksi. Kokoonpano hitsaamalla ja/tai juottamalla. Moottorit on täältä http://www.robotmarketplace.com/products/0-B231.html. Aika kallis, mutta voimakas ja pienikokoinen. Telat ja laakerit http://www.fechtner-modellbau.de/shop/index.html?http://www.fechtner-modellbau.de/shop/xaranshop_02.htm. Hammas- ja ketjupyörät http://www.maedler.de/de/Catalog/G/1643.aspx. Kääntölaakeri 61813 löytyy edullisesti ebaysta. Täältä vois myös löytyä jotain sopivaa esim hydrauliikkaan http://www.123modellbau.de/modules/shop/index.php?location_id=47.

Olisko jollakulla kiinnostusta mallintaa päällirakenteet, hytti, katteet, vastapaino?
Vastapaino vois olla helposti irroitettavissa ja laittaa akut sinne sisälle jos tilan puutetta. Sähköt tiiviiseen laatikkoon suojaan öljyvuodoilta....

Vielä ei ole varsinaisia valmistuskuvia kuin sylinteristä. Laitan mielelläni kaikille halukkaille 3D pdf:n, jolla voi mallia pyöritellä ja tutkia rakennetta. Malli on vielä kesken, joten osia puuttuu ja muutoksia voi tulla. Laittaisin sen tänne, muuta on n. 2M, Kaikki kommentit otetaan kiitollisuudella vastaan joko palstalla tai sähköpostilla.

Sauli

90
Mahtavia laitteita olette saaneet aikaan. Erityisesti geswasin ja Hemin rakennelmat herättävät hämmästystä ja syvää kunnioitusta. Catissa sais tosiaan olla enemmän vastapainoa. Vastapainon osuus kokonaispainosta näyttää olevan luokkaa 20%. Esim EC460 paino on n. 45 t, josta vastapaino 9 t.

Meikäläisellä taitaa jäädä kaikki suunnitteluasteelle, noh jotain sentään on tehty: Hydraulisylintereitä varten on hankittu putkea ja tiivisteet. Yritän lähiaikoina koneistella osat protoon, että pääsee testaamaan.

EC460 mekaaniset osat alkaa olla suunniteltu. Täytyy ostaa moottorit ja ketjut ennen levyosien tilaamista, että voi tarkistaa mitoituksen, rahat vain on vähissä :sad:. Koneen painoksi näyttää tulevan 10,8 kg + vp 3,4 kg = 14,2 kg. 1:1 paino on 47 t eli 1:14 17,1 kg. Näyttäis jäävän kuorille, hydrauliikalle ja sähköille n 3 kg. Jos ei riitä, vastapainoa täytyy sitten keventää.

Sauli

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6