Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - saulij

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
91
juupeli72:

Näyttää mielenkiinoiselta tuo pellin tinaus. Tuo näyttäis helpolta tavalta liittää pieniä osia yhteen ja saumat on helppo viimeistellä.

Millaisilla vehkeillä tinailit? Millä tinalla?

Sauli

92
540 moottori on vakiona Tamiyan kuorma-autoissa. 1:50 välitys tuntuu melko pieneltä traktoriin. Onko sulla siinä muita vaihteistoja, perä? Min kä kokoine pyörä? Lienee Bruder 1:16?

Sauli

93

Sitten moottorikysymys. Oletteko käyttäneet allennusvaihdemoottorina aina RB-35 moottoreita. Itse nimittäin otin Conradilta Igarashi 1:50 ja tämä oli melkoinen pettymys vääntöjen osalta. Vaihtoehdoksi ajattelemani akkukoneen moottori on liian iso paketti ja näin ollen ei onnistu tähän. Täytynee viekä kokeilla tuota RB-35 1:50 moottoria jos se olisi parempi. Viimeinen vaihtoehto on sitten muuttaa koko rakennelma kolmelle moottorille. Eli tällöin korvaan taka-akselin kahdella vaihdemoottorilla ja laitan etuakselille oman moottorin. Mutta tätä en kovin helposti lähde tekemään.

Kannattaa tutkiskella moottoreiden teknisiä tietoja. Niissä ilmoitetaan tehot, momentit, kierrosluvut ym. Mukana on samat myös käyrinä. Välitys on hyvä valita siten, että täysillä ajo vastaa mittakaavanopeutta.

Itse näitä paljon tutkiskelin, kun etsin sopivaa ajomoottoria kaivinkoneeseen. Conradilta ei löytynyt, mutta täältä http://www.robotmarketplace.com/store.html löytyi sopivan väkevä.

Sauli

94
Tuleeko Tamiyan king haulerissa ääni-moduuli ja jarruvalot ym. sähköt mukana?


Mulla on kans King Hauler vaiheessa. Mitään sähköjä, moottoria lukunottamatta ei tule mukana.

Sauli

95
Kertokaas mistä muuten hankitte noihin kuorma-autoihin noita metallisia ristikkoniveliä ja kardaaneita.
Täältä tilasin omani http://www.rc4wdstore.com/2/index.php?cPath=26

96

 Vaatiiko Acrobat readeriin jonkin lisäosan että tuo 3d pdf näkyy? Jos laitat mulle s-postia, niin voisin kokeilla tuota 3d pdf juttua katsoa. Mulla näyttäisi olevan v9 tuosta AA readerista asennettuna.


Mielestäni AA ei tarvitse mitää lisäpalikkaa. Selain tarvitsee lisäpalikan, jos kuvaa haluaa pyöritellä myös selaimessa Alibren luomalla html-koodin pätkällä. Laitoin sähköpostia.

Alibren sivuilta saa ladattua 30 pv Professional trial-version. 30 pv jälkeen se muuttuu Express versioksi, jolla ei voi tehdä piirustuksia ja tulee siinä muitakin rajoituksia. Vaatii rekiteröitymisen.

97

Niin no itekki meinasin että jos joskus hommaa jonku suunnitteluohjelman, kun solidworksiin ei ole rahaa varmaan ikinä. Jos ei sitte omaa firmaa laita pystyyn.
Solidworksissä olis mukava lisä noiden hammaspyörien tekemiseen joku tavallaan valmis malli. Mutta onnistuuhan sen hampaiden teko, ensin tekemällä yhden ja monistamalla sen sitte niin moneksi kuin haluaa.

Mutta hienon näköistä jälkeä tulee tuolla ohjelmalla  :smiley:


Hammaspyörien hampaita ei kannata piirtää, ellei saa jostain valmista mallia, se on ihan turhaa hifistelyä. Mallista tulee raskas. Tuossa kuvassa hammaspyörät on ladattu step:inä Maedlerin sivulta. Laakerit ym löytyy FAGin tai TracePartsin sivuilta. Suorahampaisten hammaspyörien mittojen laskeminen ei ole tähtitiedettä. Pääasiassahan tarvitaan vain ulkohalkaisija Du, jakohalkaisija D ja sisähalkaisija Di. Kaavat: m=moduli eli hampaan koko, z=hammasluku.

D = m*z
Du = m*(z+2)
Di = D-2,25*z

Noilla voi piirtää minkä tahansa metrisen hammaspyörän.

98
En ole koskaan käyttänyt SolidWorksia, on kuulemma parhaita. Lähinnä vastaa Autodeskin Inventoria, tosin siitäkin kokemukset parin vuoden takaa. Näppärämpi käyttää, kuin Catia.

Näitä on yleensä vaikea verrata. Täytyisi tarpeet ja ominaisuudet pisteyttää ja laskea pisteen hinta. Lisäksi jonkun ohjelman käyttökokemukset vaikeuttavat arvostelua.
Onhan selvää, että ei 97 e+alv voi saada SolidWorksia saati Catiaa, mutta tälläiseen harrastuskäyttöön uskoisin ominaisuuksien riittävän (ellei ala hyttiä suunnitella). Tietysti tässäkin on sellaisia ihmeellisyyksiä, jotka laittavat irvistelemään, mutta niitähän löytyy kaikissa ohjelmissa.

99
Ostin hetken mielijohteesta Alibre Standardin. Ihan toimiva peli:
http://www.laservuori.com/epages/laservuori.sf

Tein jo sillä mallin kaivinkoneen kääntökehäksi. Sillä voi tehdä myös kivan 3D-pdf:n, jossa mallia voi pyöritellä ym. Adoben Readerilla. Valitettavasti pdf:n koko oli 545 kB, joten ei mahtunut mukaan, on sitten tyydyttävä jpg:hen

100
Huomasin että kyllä ois lukoille tarvetta, maton alla menee tv:n antennijohto, oikein kohdistettuna scanian saa jäämään siihen jumiin jolloin ristikkäiset pyörät lyövät tyhjää...

Ilmiö taitaa osin johtua siitä, että Tamiyan telin rakenne on aika jäykkä ja liikevarat lyhyet. Pitäisi tehdä kokonaan uusi, paremmin reaalimaailman mallinen tuenta, kuten Damitz. http://www.damitz-modelltechnik.de/index3.htm

101
Seoksesta ja juoksutteesta riippuen käy kupari metalleille sekä teräkselle. Tinapohjaiset on ns. pehmmytjuotteita, jotka sulavat yleensä alle 300 asteen lämpötilassa. Hopeapohjaiset ovat kovajuotteita ja niiden juotoslämpötila on korkeampi yli 500 astetta.

Kuvan osat on todennäköisesti juotettu tinalla.

Sauli

102
Vetotapa ajateltuna "?"x2 ja vetävä tohtorin lukolla. Vielä kun saisi sen kytkettävän/poiskytkettävän vedon takimmaiseen teliakseliin (ja arvatenkin minkä takia). Tuohon Sisun patenttiin voisi soveltaa myös ruuvisylinteriä.

Sekin tässä myös yleisen rakentelun ohessa kiehtoisi, että jos tuon Tamiyan akseliston/teli-alueen mallintaisi 3D:hen, ja rakentelis putkella tuota nostoteliä ja rullia. Olisi hieman helpompaa ja nopeampaa "muutella suunnitelmia". Se tietysti vaatisi jo auton hommaamisen.


Telin väliin taitaa olla mahdoton sijoittaa minkäänlaista vahdetta tai kytkintä. Nostettavan telin kanssa käytetään ns. Robsonia. Siinä pyörien väliin painetaan rivoitettu rulla, joka siirtää voiman vetävältä akselilta telille. Tämä tietysti vain hitailla nopeuksilla tilapäisesti. Lienee melko helppo toteuttaa 1:14 kaavassakin

Löytyi jopa kuva ja suomalainen edustaja. Laitteen nimi on Robsondrive
http://www.vta-tekniikka.fi/

Sauli

103
Ohjauksen lisäys "ohjeet" Tamiyaan, kääntyy huonosti japanian kieleltä ameriikaksi näin. Ohjeet jenkki mallien mukaiset, eli ohjausservo keulassa.

 Ehkä menee soveltaa Scaniaan. En ole kokeillut tätä itse!!


Huomatkaa, että ohjauksen raidetanko on kiinni väärän puolen vivuissa. Raidetangon täytyy olla noissa vinoissa varsissa, jotta sisempi pyörä kääntyisi enemmän kaarteessa, ns Ackerman-ohjaus. En tiedä, onko tällä kuinka paljon merkitystä, mutta kuitenkin...

http://www.rctek.com/technical/handling/ackerman_steering_principle.html

Sauli

104
Kyllä näistä Tamiyan vehkeistä on työkoneiksi. Raskaassa käytössä tietysti tulee kulumista ja rikkoja, mutta niinhän se on 1:1 maailmassakin.  Tässä linkki erään kaverin työmaahan.
http://www.gardentruckingforum.com/YaBB.pl?num=1199668368/630 Pitkähkö tarina... ja jatkuu.

105
Ponsse ja muut voiman siirron kanssa pähkäilevät:
Voisitteko katsoa muutaman viestin ylempää. Siellä on osoite jo muutaman kerran,

106
Hemi:
Kuinka olet vienyt sähköa kaivurin yläkerrasta alakertaan? Liukurenkaat ja hiilet?


108
Yritetään pitää foorumilla autojen keskustelut kahdella alueella eli sähkö- ja polttisautot -alueilla. Tässä tapauksessa kannattanee jakaa keskustelu esim. malli/projektikohtaisiin keskusteluihin jos sille on tarvetta ja jatkaa täällä yleiskeskustelua aiheesta.

Eikös kuitenkin laitettaisi oma osio työkoneille ja kuorma-autoille. Tämä topikki on neljänneksi luetuin ja sisältää viestejä kuudenneksi eniten. Keskusteluja käydään yhtäaikaa monesta aiheesta, ja niiden seuraaminen on vaikeaa kun pitää loikkia edestakaisin. Rakentelu projektejakin on helpompi seurata ja mielekkäänpi tänne "raportoidakin" kun kaikki tulisi yhteen paikkaan samaan säikeeseen. Lisäksi nämä laitteet ja laitteiden rakentelun tavoitteet poikkeavat täysin "tavallisesta" sähköautosta.

Eiköhän tässä ole jo tarpeeksi perusteita oman osion luomiseen. Moderaattorikin on jo ilmoittautunut vai oliko Juupeli72?

109
Eiköhän tuolta löydy kaikki tarpeellinen voimansiirtoon. Robben raideväli näyttää olevan 128 mm.

http://www.fechtner-modellbau.de/shop/index.html

110
moro,

toimisikohan pieni paineilmasylkky öljyn kanssa? En muista onko tästä ollut jo puhetta... Varmaan kestäisi hienosti nämä paineet. Tuntuu aika työläältä värkätä itse sylintereitä. Sylinterin ulkonäköähän voisi vähän virittää...

   -p-

Käsittääkseni toimii. Näiden haittapuolena on suuri rakennepituus iskuun nähden. Jenkeissä ainakin käyttävät mm dumpperien kippisylintereinä.

111
Saulij: Noissa Leimbachin sylintereissä on tiivistys muovirenkaalla jonka alla on O-rengas, vähän niinkuin jousena. Noita muovirenkaita, tai mitä materiaalia nyt ovatkaan, ja O-renkaita oli paikallisessa hydrauliikka liikkeessä suoraan hyllyssä. Oisko ne jotain venttiilin tiivisteitä. On varmasti parempi kulutuksen kesto kuin pelkällä kumirenkaalla.

 Mikä on tuon suunnittelemasi kaivurin mittakaava? Isompi kuin Bruderin 1:16?


Hyvä tietää. Käyn loppuviikosta paikallisessa kyselemässä, löytyiskö sopivia kokoja. Tuolla muovirengas tiivistyssysteemillä on varmasti paljon parempi kulumiskestävyys ja pienempi kitka.

Kaivurista tulee tietty 1:14 kaavaan. Sopii paremmin Tamiyan kanssa.

112

Jos sulla Sauli noista osakuvia 2D:nä (mitoituskuvina)? Olisitko halunnut jakaa niitä kanssa aiheesta kiinnostuneelle.

On kuvat. Tarkoitus on ensin tehdä proto ja todeta se toimivaksi ja ehkä sitten panna kuvat jakoon. Ajattelin tehdä ainakin noita vaikeampia päätyosia pienen sarjan 10-50 kpl, töissä kun on CNC koneet, niin tulevat nopeasti. Ja tietty pitää tehdä pienempi 12 mm sylinteri myös.

Lainaus
Ton kokosta tuubia kun alkaa värkkäämään niin pumppu pitää olla jo jonkin kokoinen. Kyselin syksyllä jyväskylästä Hytarilta Marzocchin pumppua. Näihin mittoihon sopiva pumppu maksoi noin 80 euroa. Tuotto oli muistaakseni 0.3 litraa minuutissa 1500 kierroksella eli joku nopea akkukone voisi käyttää suoraan tuollaista. Maksimikierrokset taisi olla 7000 rpm, pituus noin 60 mm ja halkaisija saman verran. Paineet saanee alennettua sinne 15 Bar luokkaan.

Jotain tuon kokoista pumppua kaavailin. Täytyypä kysellä paikallisesta kaupasta.
Lainaus

Eli sylinterit Saulin mallilla, Marzocchin pumppu,enää puuttuu venttiililohko. Ootko Sauli sellaista suunnitellu?

Venttililohkon tekemisen jätän muille. Niissä on niin pienet välykset tässä  mittakaavassa, että siitä saa harmaita hiuksia. Luultavasti käytän Leimbachia. Vaikka oli mulla kyllä idea, miten sen voisi tehdä, mutta se aika  :cry:

Lainaus
saulij, kuinka aioit tehde männät ja niiden tiivistyksen? itse rakensin joskus höyrykonetta ja männän hioin ohuella hiomatahnalla sylinteriin sopivaksi. Siis ilman O-renkaita tai muita tiivisteitä. Oli aika homma, mutta aika tiukka tuli. Onko käytössäsi kalvaimia että saisi tuon sylinterin tarkasti mittoihin, sitten vaan tarkasti sorvatut männät niin hionta homma jäisi vähemmälle. poran terällä kun ei tule riitävän tarkkaa jälkeä. Itsellä on vain manuaalisorvi ja halpa pylväspora.

Tiivisteinä toimii O-renkaat. Halpa ja helppo tehdä. Kirjoista löytyy selvät mitoitukset sekä dynaamiselle että staattiselle tiivistykselle. Mäntä ja etupääty sorvataan laakeripronssista. Putki vedettyä hydrauliikka putkea, hoonataan kevyesti jos pinnanlaatu ei riitä. Tietysti putki täytyy mitata, että välyksen saa 2...6 satasen välille. Tiivisteetön rakenne höyrykoneessa toimii varmasti ja muissakin nopeissa tapahtumissa. Meidän kilpurissakin on vain 1 männän rengas ja hyvin toimii. Hydraulisylintereissä on käytännössä staattinen paine, jolloin se täytyy olla ehdottoman tiivis. Hydrauliventtiileissä ei yleensä ole tiivisteitä ja ainakin muinoin venttiilin pesä hiottiin karan mukaan muutaman tuhannesosan välykselle.

Tässä kokonpanokuva sylinteristä.

113
 :shocked:  Upea laite. Pääsispä joskus tuolle tasolle.

Mistä ihmeestä olet nuo tarrat hommannut?

114
Tälläseen sylinteriin olen päätymässä, ainakin 7 versio.
- Putki hydrauliikkaputkea 20x3, sisäpuoli "hoonataan" jos tarpeen.
- Männänvarsi ruostumaton D6, silmukka TIG-hitsattu. 
- Pääty koneistetaan D20 pyöröteräksestä.
- Mäntä ja etupääty pronssia.
- Tivisteet O-renkaita.
- Liitännät M4
- Etupää kiinnitetään kuudella M2 kuusiokoloruuvilla.

Päädyin takapään kiinnityksessä juottamiseen. Tällöin takapääty voidaan helposti irroittaa ja putkea lyhentää tai vaihtaa pidempään putkeen. Yritin suunnittelussa panostaamyös ulkonäköön matkien Volvon kaivurin sylintereitä.

Olisiko jollakulla pidemmälle ehtineellä kiinnostusta testata tätä, jahka saan proton tehtyä. Itsellä ei ole vielä pumppua.

Samaan aikaan olen hahmotellut Volvo EC460 puomia. Tarkoitus olisi leikkauttaa osat 1 ja 2 mm teräslevystä. Kokoaminen hitsaamalla. Puomin painoksi tulee 0,8 kg. Kyselin jo laserleikkeiden hintoja, näyttäis puomin osien hinnaksi tulevan n. 30-35 e eräkoosta riippuen.

Että tälläistä tällä kertaa

115
Komea peli on. Taitaa olla 1:8 mittakaavassa. YouTubessa on videokin tuosta. Liikkuu todella luonnollisesti, paitsi videon lopussa, nopeus on vähän liian suuri.

Tuo kauha näyttäis olevan kuparista/messingistä juottamalla tehty. Sama menetelmä toimii kyllä teräkselläkin. TIGilläkin saa aika nätin sauman.

Itse olen suunnitellut Volvon EC460 kaivinkoneen osia. Laitan tänne kuvia, kun saan jonkun kokonaisuuden "valmiiksi".

Sauli

Eipä ollutkaan tuubissa tuo video. Tässä osoite http://www.myvideo.de/watch/2589145/Testbaggern

116
Ei tarvii heti alkaa kettuilemaan...

Siis millä johdoilla se kytketään?

Latuskaisella liittimellä, samanlaisella kuin sevotkin, vastarin reunimmaiseen liittimeen. Virtaliitin on yleensä merkitty.

Sauli

117

Varmaan ajaa ihan saman asian, kuin muutkin radiot eli toiminevat/soveltuvat hyvin. Ainoana tuossa on vaan tuo kahden vastaanottimen systeemi, joka meikäläisen ymmärryksen mukaan tarkoittaa sitä, että noita vastareita/antennipalikoita joutuu virittelemään koneeseen entistä enemmän.


Mulla on kans 2-vastarin radio, tosin halpa kiinalainen. Se toimii kyllä maassa yhdelläkin. Ilmeisesti lentolaitteissa varmistetaan yhteys kaikissa asennoissa kahdella vastarilla. Lienee tekemistä jonkun polarisaation kanssa tms.

Sauli

118
Näyttää upealta.
Näyttää oleva jyrsimällä tehtyjä osia. Onko sulla CNC-jyrsinkone käytettävissä?

Sauli

119
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.10.09 - klo: 09.41 »
Eikö näitä pitäisi laskea mittakaavasta lähtien. Em. esimerkkihän johtaa johonkin villiin mittakaavaan.

Esim kaivinkone:
Mittakaava 1:14, 5 km/h. Nopeus mittakaavassa 6 m/min. Mittakaavassa pyörän halkaisija esim 75 mm, jolloin kierosluku 6000/75/3,14=25 r/min.  Tälle sitten haetaan sopiva moottori/vaihteisto yhdestelmä. Tässä tapauksessa RB35 1:200 välityksellä näyttäis olevan lähellä.

Seuravaksi pitäisi tarkistaa riittääkö voima.
Vetovoima 275 kN, eli mittakaavassa 275000/14^3=93 N. Teloja on 2 kpl eli n. 46 N/tela.
Tarvittava momentti vetopyörän akselilla 46*75/2 = 1725 Nmm = 172,5 Ncm = n. 17,3 kgcm.
Jos edellä olleen taulukon "Max kuormitus 18 kg/cm" tarkoittaa vääntömomenttia, näyttäis tuo valittu moottori/vaihde olevan juuri sopivan tähän kaivuriin.

Toivottavasti tästä on apuja jollekin.

Sauli

120
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 21.10.09 - klo: 17.53 »
Nopeus riippuu käyttöjännittestä, eli 12 V moottori pyörii puoltahitaammin 6 V jännitteellä. Tosin tehokin on vain puolet. Nopeutta voi pienentää myös ohjelmoitavalla radiolla.

Sauli

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6