Äkkiä ajatellen: jos paino pysyy samana, mutta pohjalevy pitenee esim. Tuukan mainitseman 4 mm, niin eikö painopiste muutu 2 mm? Eli taka-akselin suhteen se siirtyy eteenpäin, mutta myös etuakselin suhteen taaksepäin. Ja akseleiden suhteen pysyy muuttumattomana.
Asian hahmottamista helpottaa, jos ajattelee sen 4 mm lisäpalan mihin tahansa kohtaan runkoa akseleiden väliin.
Se kuinka paljon painopiste muuttuu ja mihin suuntaan se muuttuu, riippuu jatkoksen etäisyydestä painopisteestä, painopisteen sijainnista, painon jakautumisesta rungolle ja siitä kummalla puolella painopistettä jatkos sijaitsee.
Jotta rungon jatkaminen ei muuttaisi akseleille tulevan kuormituksen suhdetta, tulisi runkoa jatkaa painopisteen kohdalta. Tosin tämä toimii vain painopisteen ollessa tasan akseleiden puolessa välissä. Kuormituksen ollessa epätasaisesti jaettu eteen ja taakse, tulee runkoa jatkaa kummaltakin puolelta painopistettä. Tasamittainen jatkos kummallekkin puolelle ei toimi. Muutoksen pitää olla kummallakin puolella painopistettä suhteessa sama, kuin painopisteen etäisyys akseleihin.
Esimerkki:
Painopiste on 20cm etuakselin takana ja 10cm taka-akselin edessä. Runkoa halutaan jatkaa 3cm muuttamatta painopistettä. 2cm jatkos laitetaan painopisteen ja etuakselin välin. 1cm painopisteen ja taka-akselin väliin. Tällä tavalla painopiste pysyy samana, mutta runko venyy. Mikä muu tahansa tapa jatkaa runkoa, vaikuttaisi painopisteeseen ja siten pyörille tulevaan kuormaan.
Hommaa tietysti hankaloittaa painon epämääräinen jakauma rungolle. Jotta esimerkki toimisi, tulee painon olla tasaisesti jakautun auton koko pituudelle. Todellisuudessa näin ei tietenkään ole.
Neljän millin muutos rungossa, ei aiheuta automaattisesti 2mm muutosta painopisteessä. Käytännössä aina vähemmän. Jatkamalla hubeista muutos on suurempi ja jatkamalla rungosta muutos on pienempi.
Tiedä sitten menikö oikein.