Kirjoittaja Aihe: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?  (Luettu 11338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa EramaanKettu

  • Jäsen
    • Profiili
Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« : 02.03.09 - klo: 19.21 »
Pohjustusta

Yleisesti en usko, että auto syttyy palamaan tuosta noin vaan, mutta olisi mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia mitä on käynyt :shock:
ja jos joku on joskus kattonut alkukäyrän lämötilaa infrapunalämpömittarilla olisi hauska kuulla läpötiloja?
Eli onko edes sellaista riskiä olemassa?
kuvia, videoita ja tarinoita :shock:
HellFire SS Kit & Nosram Rs30 4.12 Hp, Futaba 3Pk 2.4 Ghz

Mika R

  • Vieras
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #1 : 02.03.09 - klo: 19.56 »
Ainoa palava oli 1/6 bensa-auto kerran lavangossa, ei mitään tekemistä nitron kanssa.
Vuodesta 2002 on leikitty eikä ole nitron kanssa mitään tullut vastaan.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #2 : 02.03.09 - klo: 21.34 »
Timo Jalaksen M8 auto syttyi kerran palamaan kuin sen jarrulevy oli leikannut kiinni ja siihen tuli löpöä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Revenge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #3 : 02.03.09 - klo: 22.12 »
Kaverilla on kerra syttynyt sähkötruggy palamaan. Kori suli siihen päälle niin ku kuristemuovi.
Tais vähä lämitä liikaa.
REVO 3.3 | Kyosho TR15

Poissa EramaanKettu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #4 : 02.03.09 - klo: 22.19 »
Juuh, eli siis ei ole mahdotonta saada nitrovehjettä palamaan vaikka se ei räjähtäiskään kuin toimintaleffan "Pakollisessa loppujysäyksessä".
Osaakos jerzin mittasella kokemuksella sanoa tuota nitropelin headerin kuumuutta? kesällä mielummin  :shock:
HellFire SS Kit & Nosram Rs30 4.12 Hp, Futaba 3Pk 2.4 Ghz

Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #5 : 03.03.09 - klo: 06.32 »
siis suositushan olisi se n. 110-120 astetta tulpan juuresta, mutta ei se niin kuumaksi tule missään tapauksessa että sytyttäisi aineen.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #6 : 10.03.09 - klo: 21.40 »
Ilmeisesti MM:ssä jollakin kaverilla syttyi auto finaalissa. Tietääkö joku, että oliko lorahtanut polttoainetta käyrän päälle ja siitä syttynyt vai kuumien jarrulevyjen (esim. hiilikuitua) päälle?
Vai oliko jonkun muun syyn takia syttynyt?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #7 : 10.03.09 - klo: 21.57 »
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...

Finaalissa tapahtui eräälle kärkiskuskeista Flame out...
Se on totta.
Mutta tuo kun ei tarkoita auton syttymistä vaan koneen sammumista junou...

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #8 : 10.03.09 - klo: 22.18 »
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #9 : 10.03.09 - klo: 22.21 »
Jaa sitäkö se "flame out" tarkoittaa, että kone sammuu...
Mä ymmärsin sen "liekki ulos" eli syttyy palamaan.
Pitäis varmaan mun opetella englantia vähän paremmin.


Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #10 : 10.03.09 - klo: 22.27 »
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

se vaan ku tulitikun liekki on monin kerroi kuumempi kuin pilli voisi ikinä kuumentua. pillin pitää hehkua punaisena niin voisi olla mahdollista että syttyy siitä. tämä lienee mahdottomuus.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #11 : 10.03.09 - klo: 22.33 »
Palavan tulitikun (+800C) vertaaminen kuumaan metallipalaan on hassua.

Mikäli fuilia ruiskii pillille on autolla tapana flame out (syttyä tuleen  :grin:) jonkun sekunnin kuluttua, johtuen lämpötilamuutoksen aiheuttamista painemuutoksista systeemissä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #12 : 10.03.09 - klo: 23.02 »
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

Ole hyvä ja kokeile ennenkuin tuollaista tulet faktana latelemaan.
Mene kaatamaan polttoainetta jollekin palamattomalle alustalle ja heitä tikku.
Heitä toinen.
Heitä vaikka kolmas... Ei vaan lähde.
Kokemusta vähän ennenkuin tullaan noin faktana latelemaan.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #13 : 10.03.09 - klo: 23.21 »
Tässä hidastetussa videopätkässä autoni räjähtää kun pillille roiskui hieman RC-löpöä.  :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d_urLWPrONI&feature=related[/youtube]

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #14 : 10.03.09 - klo: 23.58 »
kokeiltu on. ei syty tulitikuilla ees huonosti.
vaatii paineistuksen syttyäkseen niinkun hoke jo totesikin.
hobao hyper 8

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #15 : 11.03.09 - klo: 01.16 »
Juuh, eli siis ei ole mahdotonta saada nitrovehjettä palamaan vaikka se ei räjähtäiskään kuin toimintaleffan "Pakollisessa loppujysäyksessä".
Osaakos jerzin mittasella kokemuksella sanoa tuota nitropelin headerin kuumuutta? kesällä mielummin  :shock:

Senverran sanon että vissiin kukaan ei ole viellä rikkonut minun kuumuus ennätystä 298 celsius. GP oltiin ajamassa vissiin -96 furulundissa ja Jouni oli "viilannut" minulle hienon koneen :lol: No Daniel Reckwart sai maistaa kuinka maistuu kuin mennään pääsuoralla ohi mennentullen :lol: auto sammui ja auto varikolle, Veikka Jalas yritti startata konetta mutta ei onnistunut koska hehkutin oli niin kuuma että sitäkään ei voinnut pitää enää kädessä.
120c on vissiin edelleen semmoinen lämpö johon yritetään päästä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #16 : 11.03.09 - klo: 15.01 »
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

Ole hyvä ja kokeile ennenkuin tuollaista tulet faktana latelemaan.
Mene kaatamaan polttoainetta jollekin palamattomalle alustalle ja heitä tikku.
Heitä toinen.
Heitä vaikka kolmas... Ei vaan lähde.
Kokemusta vähän ennenkuin tullaan noin faktana latelemaan.

Johan oli sellanen väite, että oli ihan pakko heti testata. Peltinen lautanen varmaan käy "palamattomasta alustasta" ja Morganin Sidewinder 25% polttoaineesta. Sytkäriä perään ja iloisesti syttyi ja paloi lähes värittömällä liekillä..

Nyt tietty fuskasin kun ei ollut tulitikkuja vaan sytkäri, mutta testaan tikutkin jahka jaksan. Liemi oli muuten tankkauspullon pohjat viime kesästä joten tuskin ihan täys nitropitoisuuskaan enää.
Kyosho - Futaba - Novarossi

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #17 : 11.03.09 - klo: 15.08 »
Joo kyllä se syttyy.

Ei nyt ihan humahtamalla, mutta suurinpirtein sinol:in kanssa samalla tavalla.

Dieseliä ei oikee ilman lämmittämistä saa syttymään, mutta saa senkin.

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #18 : 11.03.09 - klo: 15.25 »
Syttyy syttyy...
Tottakai se syttyy sytyttämällä, mutta ei herkästi, esim heittämällä pieneen lätäkköön tulitikku.
Nyt olikin kyse siitä saatko auton palamaan roiskauttamalla polttoainetta auton kuumille osille.
Ei ole lähtemässä...
Ja mikäli auto aiheuttaisi jonkin kipinän niin eipä lähde vieläkään.
Autossa et saa sellaisia aikaiseksi... Joissain käsittämättömän harvinaisissa tilanteissa tietenkin teoriassa kaikki on mahdollista...
Mutta se että tankatessa tai auton kaatuessa ja korkin auetessa auto syttyisi tuleen...
Ehei.

Tällaisia tapahtumia ehkä paremmin vastaisi tehdä sytytys testi toisinpäin...
Laita tulitikku palamattomalle astialle ja roiskauta polttoainetta päälle.

Itseasiassa bensa on tunnetusti herkemmin syttyvää kipinästä jne.
Vasta tuli katsottua myytinmurtajia jossa jampat kikkaili bensan kanssa.
Heittivät bensaa maahan ja siihen elokuvatyyliin tupakan... Ei mitään, tupakka sammui.
Tulitikku... Ei mitään... Tulitikku sammui.

Yllättävää, mutta totta.

Sytkärillä sytyttämällä tilanne on tietenkin toinen, koska liekki ei pääse sammumaan kun sytkäri tietenkin ruokkii liekkiä kaasullaan.
« Viimeksi muokattu: 11.03.09 - klo: 15.29 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #19 : 11.03.09 - klo: 15.31 »
Ehkä mahdollinen tilanne olisi semmonen, missä vastarinboksiin olis roiskunu vähän p-ainetta, joka sattus olemaan juuri sopivassa ilma/polttoaine suhteessa siellä höyrynä. Siihen päälle kipinä paskoista akun johdoista.

Kenties syttyisi, kenties ei.

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #20 : 11.03.09 - klo: 15.34 »
Kuten sanoin.... Onhan kaikki mahdollista teoria tasolla varsinkin.
Se että tuo kaikki kuvailemasi tapahtuisi oikeasti, on jo niin pieni epätodennäköisyys että helpommin voittaa lotossa.

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #21 : 11.03.09 - klo: 15.37 »
kuhan laitoin, ettei joillekin jää semmonen kuva, että ei syty vaikka itkis ja ripottelis tuhkaa päälleen.

Muuten palaa jossain Espoon perällä tai Kuusamossa talo, kun porukka hölmöilee.

.w

EDIT: jos sattuu bensan ja ilman suhde höyryssä just kohdilleen, niin sitte se syttyy kyllä sillä tulitikulla (siis ilmassa jo, ei lätäkössä)

Esim kaasu ei räjäytä asuntoa, jos hellasta vuotaa, ellei kaasun ja ilman seos ole noin 10% tarkkuudella oikein.

Älkää testatko.

« Viimeksi muokattu: 11.03.09 - klo: 15.45 kirjoittanut wictro »
-Lithium Love Racing-

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #22 : 11.03.09 - klo: 15.56 »
wictro on oikeilla jäljillä, nestemäinen polttoaine ei ole niin arkaa syttymään kuin luullaan. Kun nestemäinen polttoaine höyrystyy ja polttoainehöyryä on riittävä prosenttimäärä ilmassa niin ei tarvita muuta kuin se kuuluisa kipinä. Se miten eri nestemäiset polttoaineet kaasuuntuu ja missä lämpötiloissa onkin sitten toinen tarina ja sitä voi itse kukin opiskella vaikkapa kaikentietävästä Googlesta :wink:

Nestepalojen perusalkeita voi käydä opiskelemassa vaikka VPK:ssa, siellä kokeneet kouluttajat kertoo mielenkiintoisia asioita eri nesteiden palo ominaisuuksista, syttymisestä ja mikä tärkeintä, sammuttamisesta.

Onneksi näiden lelupäristimien polttoaineessa on nitron osuus sekä määrä vähäinen. Muuten kannattaisi olla enemmän huolissaan palon sammuttamisesta eikä syttymisestä...
Kylätason RC-kuski.

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #23 : 11.03.09 - klo: 16.29 »
No näinpä.

Eihan se polttoaine siellä moottorinkaan sisällä ole nesteenä, vaan ilman, tai paremminkin hapen kanssa höyrystyneessä muodossa ja johan syttyy. Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella. Jollei nestettä saada paineistettua tarvitsee se julmetusti lämpöä jotta höyrystyminen alkaa. Vasta tuon vaiheen jälkeen alkaa ns. itsepalaminen eli palavasta materiaalista vapautuva lämpö riittää höyrystämään materiaalin, oli sitten nestettä tai kiinteää.

Kuumalle pakokäyrälle helkutin pieni tippa fuelia... Täytyy testata  :p

Tuolta voi kerratta peruskoulun oppeja : http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law

Ja editoidaan sen verran että oikeampi termi olisi tietysti kaasuuntuminen, ei höyrystyminen.
« Viimeksi muokattu: 11.03.09 - klo: 21.09 kirjoittanut Janne T »
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #24 : 11.03.09 - klo: 17.31 »
Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella.

Höyry itseasiassa tiivistyy paineessa nesteeksi, ja neste höyrystyy taas alipaineessa.(jos ko nesteen tiivistymis/höyrystymisarvot ylittyy.)

Saman tekee lämmittäminen ja jäähdyttäminen. Eli kuuma höyrystää etc. mutta sen tietää varmaan jokainen saunassa käynyt :D

Tähän perustuu esim painekattila, paineen alla vesi voi olla yli 100-asteista ja silti nestemäistä.
Kuten myös vaikka auton jäähdytysjärjestelmässä. Siksi sieltä syyläristä voi ampua geysir pihalle, kun ylikuuman syylärin korkin avaa. Neste höyrystyy hurjalla vimmalla, kun se ei enää ole paineen alainen.

Moottoreissa polttoaine "suihkutetaan" ilman sekaan, ja toivotaan että se on siellä sumuna eikä isoina pisaroina.

Kylmä kurkku esim tiivistää polttoaineen, ja käynnistyvyys on täten kylmänä huono.

.w



-Lithium Love Racing-

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #25 : 11.03.09 - klo: 17.55 »
Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella.

Näin ruiskukoneissa, kaasarikoneessa höyrystyminen tehdään kaasarissa alipaineella :wink:

Kylätason RC-kuski.

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #26 : 11.03.09 - klo: 20.40 »
Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella.

Näin ruiskukoneissa, kaasarikoneessa höyrystyminen tehdään kaasarissa alipaineella :wink:



"höyrystyminen" tapahtuu vasta puristustahdin aikana,oli sit ruisku taikka kaasari.
ruiskumoottorissa saadaan tosin sumutettua polttoaine vähän hienompana sumuna kun bensa tulee monen baarin paineella suuttimista.
hobao hyper 8

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #27 : 11.03.09 - klo: 20.54 »
Okei, myönnetään tappio pilk.nus. kisassa, tuli lukihäiriö :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa EramaanKettu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #28 : 12.03.09 - klo: 11.25 »
Koko topic lähti liikkelle
täällä: Missä saa ajella nitroautolla?
ja syy tälle oli että puhuttaisiin oikeassa paikassa oikeasta asiasta.

Eli pyysin nimenomaan niitä faktoja ja jo käyneitä tapauksia.

Tuloksella: sain sen käsityksen, että autoja palaa harvakseltaan johtuen hämäristä syistä, niin kuin oletin, kuten jarrut jne. mutta palaapahan kuitenkin, eli sillon teoria muuttuu käytännöksi ja jos HOKE rinnastaa mahdollisuutta paloon, lottovoittoon niin voin luvata, että tarvitset sen lottovoiton siihen kylkeen korvataksesi vahingon parhaassa tapauksessa. (siis kysymyksessä materiaali vahinko aiheuttamasta metsäpalosta oli syy mikä tahansa esim. jarrulevy tai syttynyt heinä jne)

Nestepalojen perusalkeita voi käydä opiskelemassa vaikka VPK:ssa, siellä kokeneet kouluttajat kertoo mielenkiintoisia asioita eri nesteiden palo ominaisuuksista, syttymisestä ja mikä tärkeintä, sammuttamisesta.

Koska liekki on vaikea havaita muuta kun ilman "väreilynä" johtuen alkoholin tyypillisestä värittömästä palamisesta, on palo vaikea sammuttaa jos se pääsee leviämään, koska helpoin ja varmaan turvallisin tapa sammuttaa tälläinen palo on tukahduttamalla?(Korjatkaa jos olen väärässä) ja se kun ei ole helppoa jos palo leviää vähänkin.

Eli sellaiset vahingot on helppo välttää tietoistamalla riski ja pyrkimällä aina käyttää tarkoituksen mukaisest, mutta vahinko ei ikinä tule kellokaulassa.

Odotan innolla päästä rikkomaan Jerzin ennätystä  :shock:

Kiitos vastauksista ja tervettä järkeä niin vältytään vahingoilta  :police:
HellFire SS Kit & Nosram Rs30 4.12 Hp, Futaba 3Pk 2.4 Ghz

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
« Vastaus #29 : 12.03.09 - klo: 12.08 »
Koska liekki on vaikea havaita muuta kun ilman "väreilynä" johtuen alkoholin tyypillisestä värittömästä palamisesta, on palo vaikea sammuttaa jos se pääsee leviämään, koska helpoin ja varmaan turvallisin tapa sammuttaa tälläinen palo on tukahduttamalla?(Korjatkaa jos olen väärässä) ja se kun ei ole helppoa jos palo leviää vähänkin.
Niin se pelkkä polttoaine palaa puhtaana näkymättömällä liekillä mutta jos sä sen heinikon saisit tai metsän tuleen niin kyllä huomaa ja varmasti, missä palaa ja kuinka paljon.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009