Ehkä ei pitäisi mutta kuitenkin. Eli en aja kisaa, enkä aja m-8 autoa, hyvä että olen edes nähnyt, mutta tuonpa silti esille omia mielipiteitäni (en siis faktoja)
- M-8 käsittääkseni krossi luokkien ns. F1, jota melko vaikea verrata kaikenkaikkiaan esim kymppikoon sähkökrosseihin. Pitkät erät, painavat autot jne, maallikkokin tajuaa, että renkaat kovemmalla kuin pikkukirpuissa. Lajin kuin lajin huippuluokassa kulut ovat eri luokkaa kuin alemmilla, niin renkaissa kuin muussakin. En usko, että yksikään aktiivikilpailija haluaa tästä luokasta mitään jokkissarjaa.
- Renkaiden kehittäminen ja testaaminen tehtaiden/tehdaskuskien taholta on varmasti pitkässä juoksussa kaikkien etu, vertaa esim. 1:1 koon puolelta miten paljon tietoa ja tekniikkaa on siirtynyt pienempiin ja halvempiin luokkiin/siviiliautoihin.
-Halu. Kuten Hoke totesi, joistakin on kivaa testata myös renkaita. Jos sitten napsahtaakin sellainen omaan autoon/tyyliin sopiva huippurengas, niin onko tuo kuski huonompi kuin muut kun pärjää paremmalla renkaalla, vai onko niin, että ahkera työ palkitaan.
- Tasavertaisuus. On höpöä sanoa, että yhdellä renkaalla homma tasavertaista. Miten esim. hiihto, kaikille samanlainen Järvinen jalkaan ja paras voittaa, ei ei ei... Ajotapoja, tyylejä ja auton säätötyylejä on niin paljon erillaisia, että yksityyppirenkaalla saataisiin kaikille parhaimmillaankin vähiten huono auto.
- Mukavuus. Onko synti etsiä omaan autoonsa paras mahdollinen rengas ja nauttia ajamisesta sen sijaan, että luistelisi renkaalla minkä joku viisaampi on sattunut valitsemaan.
Edelläolevat siis puistokuskin kädet omaavan huruilijan omia mietteitä, ei herneitä kenellekään nenään. Omasta mielestäni yksityyppirenkaan ainoa hyvä puoli on joissakin oloissa halvemmat kustannukset. Jos sattuu löytymään rinkula mikä kestää auton alla ehjänä.
-Jukka-