Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Poinas2

Sivuja: 1 ... 7 8 9 [10] 11 12 13 14
271
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.01.10 - klo: 20.09 »
No allekirjoittanut ei ollut rajaamassa hommaa ikäräjallakaan, vaan kokemuksen / taidon perusteella. Seniileillä viittasin niihin, jotka on jo jostain berliinin muurin pystytyksestä asti ajaneet kisaa. Eli taitoa varmasti on enemmän kuin jollain soramonttu rossailijalla vaikka vauhti ei enää tämän päivän huippujen kyytiin riittäisikään -> stanu ei ole se oikea paikka harrastaa.

272
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.01.10 - klo: 19.21 »

ongelmaa muodustuu ainakin jos touring puolelta siirtyy krossipuolelle tai jos vanhat tekijät haluavat väkisin änkeä aloittelijoiden sarjaan. Taitoa on jo sen verran että laitteita on pakko rajoittaa että saadaan tasaväkistä kilpailua. Se että onko sarja tarkoitettu touring puolelta siirtyville niin siihen en ota kantaa.

No mutta eikös tässä taas menty vähän asian ohi ? Eli edelleenkään ei ole kiinni sähköistä vaan siitä, ketä sinne sarjaan päästetään ajamaan. Tarkoitus kun ei ollut luoda seniilien jäähdyttelysarjaa tai keskikastin kuskien pätemispäikkaa tms. niin eikö kannattaisi keskittyä siihen miten osallistumisoikeus määritellään eikä rajaamaan kalustoa ?

273
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.01.10 - klo: 16.39 »
Tämä siis ihan henkilökohtaisena mielipiteenä:

Kun kuitenkin homman ideana on aloittelijoille suunnattu luokka ja mukaan siis halutaan niitä joilla ei ole ajokokoemusta / taitoa sitä tehoa hyödyntää, niin miksi pitää väen vängällä rajoittaa sitä, millä saa ajaa ? Eli jos kerran sillä teholla ei tee mitään (ei ne kovatkaan kuskit aja millään 4.5T takatuupparia etc. etc.) niin miksi sitä kuitenkin käytetään verukkeena kun halutaan rajata / jollain tavalla tasapäistää vaikka ei ole edes tarvetta ? 100% varmaa on, että se rattimies pyyhkii lattiaa huonommalla kuskilla oli siellä heikomman kuskin vehkeessä sitten ne üüüberhightechviimestähuutoa olevat sähköt tai ei. Sama pätee noissa virallisissakin luokissa ja vaikka kyseessä on kokeneemmat kuskit ei sitä eroa sähköillä tehdä, joten tää laitteiston rajaaminen tasapäisen kilpailemisen nimen alla on mielestäni vailla mitään pohjaa. Tärkeintä aloittelijoille on se, että sitä tavaraa saa silloin kun tarvitsee ja voi ostaa mitä lystää eikä asioida yhdessä kaupassa ostamassa auto, toisessa ostamassa moottori ja kolmannessa ostamassa säädin kun kaikkea ei saa samasta pajasta joko rajoitusten / saatavuusongemien tms. takia. Toisaalta jos taas halutaan lähteä tolle "sallittujen" XYZ-linjalle, niin miksi ei sitten määritellä se yksi ja ainoa auto, jolla saa ajaa. Sittenhän olisi vielä tasapäisempää touhua ?


274
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210 Prototyyppi
« : 16.01.10 - klo: 18.53 »

275
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 15.01.10 - klo: 18.08 »
Eli kuten jo aikaisemmin todettiin, niin kyseessä on vielä aika raakile aiheesta Durango ja takaveto. Katellaan nyt kun pojat saa tuota pulkkaa vähän valmiimpaan kuosiin, että mikä se lopullinen variaatio sitten on niin keulan kikkuloitten kun pohjamateriaalinkin suhteen. Joka tapauksessa vahva haisu on, että valmista kikotinta tulee putkesta huomattavasti nopsempaan aikatauluun kuin edellisten hengentuotteiden kanssa on totuttu.  :wink: 

276
Polttisautot / Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« : 08.01.10 - klo: 12.25 »
Vaikka jo lupasin etten enää hommaan sotkeutuisi, niin muutamaan kohtaan kuitenkin kommentoin.  :grin:

Tyhjäkäyntiruuvin kääntäminen todellakin vaikuttaa seoksiin. Miksi ? Koska kun luistia liikutetaan muutetaan koneeseen menevän ilman määrää SEKÄ alaneulaa suhteessa runkoon.
Voidaan toki olettaa, että x määrä luistin liikettä kompensoidaan sillä lisääntyneellä fuilin määrällä joka mahtuu kaasariin kun neula liikkuu enemmän auki. Lopputulos kuitenkin on, että hommassa on niin monta variaabelia että käytännössä se seossuhde muuttuu enemmän tai vähemmän. Sen takia jos säädön lopussa joutuu muuttamaan kurkun asentoa eli kääntämään tyhjäkäyntiruuvia on syytä tarkastaa että alaneulaa ei joudu uudestaan muuttamaan. Kuten jo todettiin, niin polttomoottori toimii ilman ja polttoaineen seoksella jossa ilmaa on huomattavasti enemmän (bensakoneissa 15:1..12:1 tms) eli pieni absoluuttinen fuilimäärä muuttaa koneen käyttäytymistä enemmän kuin vastaava absoluuttinen määrä ilmaa -> 1mm neulassa on enemmän kuin 1mm kurkussa. Idea kun on että kone pelaa kunnolla ja se siis kertoo käynnillään onko alaneula kohdillaan.

Sitten Nicke89

Mites tilanne kun tyhjäkäynti on turhan korkea/matala, mutta alaneula säädöissä? Eipäs olekkaan enää jos säädetään tyhjäkäynti kohdilleen alaneulasta.
>>
Se luisti säädetään lopuksi jos on tarve. Tossa systeemissä kuitenki alaneula asettuu aika kohdilleen "automaattisesti" joten toi sun tilanne harvemmin tulee eteen niin selkeänä että käyntiä tarvitsisi johonkin rustata. Jos taas puhutaan koneen käyttäytymisestä esim. seuraavana päivänä ja oletetaan että kone on käyntilämmin, johtuu muutos seoksen muuttumisesta eli ilman lämpötila tai kosteus on muuttunut jolloin jos halutaan että pannu toimii optimaalisesti täytyy seoksia muuttaa -> tyhjäkin asettuu taas hollille. Toki jos ero on itikan pelivehkeen olonen, niin sitten sen voi kääntää luistista mutta täytyy muistaa tarkastaa miten kone pelaa erän jälkeen ja miettiä muutettiinko oikeaa asiaa.
>>

Tai entä jos alaneula on valmiiks vähän rikkaalla, mutta tyhjäkäynti silti turhan korkeella? Ruuvataan vielä alhaalta rikkaammalle?
>>
Jos se alaneulan säätö vaikuttaa selkeästi koneen käyttäytymiseen (lataa paikallaan, röpeltelee osakaasulla tms.) se kertoo että luisti liikaa auki koska koneen ei pitäisi käydä edes tasaisesti tyhjää. Toinen vaihtoehto on, että jos alaneula on liian rikkaalla ja tiputat luistia pienemmälle kone sammuu vaikka "tyhjäkynti" ei tunnukkaan olevan matala -> taas indikoidaan että alaneula on metässä. Ko tapauksessa myös on todennäköistä että yläneula on ihan liian laihalla koska liian rikas alaneula maskaa sen yläneulan -> kone toimii mitenkuten mutta käy yleensä kuumana. Eli edelleen tarkastellaan sen koneen käyttäytymistä ei vaan yksisilmäisesti käänetä jotain ruuvia kun niin on käsketty tekemään.

Itselle alunperin tuotti ongelmia ratkaista näitä ongelmatilanteita kun missään ei selkeästi neuvottu mitkä on todennäköisimmät oireet jos joku tietty säätö on pielessä. Aina vaan tuputettiin että yläneula(savua)-alaneula(ei röpellä)-tyhjäkäynti(pysyy paikallaan/käynnissä). Toimii kyllä jos lähtökohtaisesti ollaan hollilla, kaikki on kunnossa ja mennään loogisesti ekä käänetä mitään liikaa. Mites sitten jos ko. homman jälkeen ollaankin tilanteessa josssa pannu ei pelaa kunnolla, mistä lähdetään hakemaan vikaa ?Edelleen jos ajatellaan tilannettä jossa kelin muutos aiheuttaa muutoksen koneen käyntiin. Jos sitä kompensoidaan pelkästään tyhjäkäyntiruuvilla säädetään väärää asiaa. Jos ko. tiellä jatketaan pidempään ollaan jo tilanteessa jossa kurkku on liikaa auki / kiinni ja alkaa vaikuttamaan isommasti koneen käyttäytymiseen ja sitä kautta mennään vaan enemmän mettään. Samaten jos kisassa erän lämmittelyssä kone muuttaa käyttäytymistään / alussa se ei meinaa käydä kunolla ja sitä mennään säätämään -> kone ei olekkaan käyntilämmin -> kylmä lohko muuttaa säätöjä -> lohko lämpiää erän aikana ja erän jälkeen ollaan säätöjen osalla metässä -> hommaa jatketaan ja kohta ihmetellään missä vika kun kone käyttäytyy sekavasti. Taas päästään siihen että "käännä tyhjäkäyntiä" ei olekkaan se oikea vastaus asiaan vaikka hetkellisesti saattaa pannua auttaa käymään.

Mutta niille kaikille aloittelijoille, säätäkää tyhjäkäynti siitä tyhjäkäynti ruuvista jos se tuntuu helpommalta niin teillä on enemmistön tuki takana. Neuvoksi kuitenkin jos se kone jatkossa käyttäytyy omituisesti (esim. yllä kuvailemillani tavoilla), tarkastakaa kuinka paljon luisti on auki, jos se olennaisesti poikkeaa siitä 1mm niin säätäkää se siihen, säätäkää alaneulaa kunnes käy nätisti tyhjää ja ihmetelkää siitä sitten eteenpäin. Nyt tän voi lopullisesti sulkea mun osalta.

277
Polttisautot / Vs: tyhjäkäynti
« : 07.01.10 - klo: 16.29 »
Melkosta vääntöä täällä näköjään ja hyvinkin selvästi kaiken yleismaallisen sättimisen lisäksi puhutaan aidasta ja aidanseipäästä :laugh:

Tuosta omasta systeemistä sen verran kommenttia, että siinä kyllä kone kertoo mihin suuntaan ollaan menossa. Oletetaan nyt tapaus, että yläneula on rankasti rikkaalla, samaten alaneula ja pannu ei käy. Tarkastetaan että kurkku noin 1mm auki ja pannu käymään lämpöiseksi -> ei meinaa käydä -> kiristetään alaneulaa kunnes käy nätisti. OK sitten baanalle, huomataan että yläneula rikkaalla kun ei menaa täyskaasulla mennä -> käännetään yläneulaa kiinni. Jos sitä joutuu paljon ruuvaamaan, niin luultavasti alapää menee laihalle jolloin kierrokset nousee. No mikäs tähän oli lääke ? Avataan alaneulaa pikkuisen että taas käy kivasti ja jatketaan yläneulan kanssa kunnes se on passeli (välillä toki alaneulaa säätäen jos tarvii). Tässä vaiheessa yläneula on siis saatu säädettyä ja alaneulakin on jo hollilla vs se kuinka paljon kurkku on auki. Nyt sitten testaamaan alaneulan asentoa, joko HOKE:n kin kuvaamalla tavalla pysäyttämällä auto ja odottamalla jonkun aikaa ennen täyskaasu kiihdytystä tai sitten puristamalla fuililetkusta ja tarkkailemalla pannun reaktiota. Kumpi tuntuu itselle mukavammalta. Sitten lopuksi ihmetellään tarviiko sitä tyhjää vääntää mihinkään suuntaan, voipi olla että tarvii, voipi olla että ei. Jos tarvii, niin sitten täytyy vielä tarkastaa alaneula uudestaan KOSKA tyhjäkäynnin säätäminen vaikuttaa alaneulan asentoon ja sitä kautta alaneulan seokseen.

Vastaavasti jos tilanne onkin niin, että yläneula on laihalla ja joutuu rikastamaan, niin silloin luultavasti tyhjäkäynti tippuu ja alaneulaa kiristämällä sen saa korjattua. Loppu samalla systeemillä.

Eli ei tässä jouduta tilanteeseen jossa pannu olisi liian rikkaalla tai liian laihalla vaan kone säädetään niin että toimii ? Edelleen en missään vaiheessa väittänyt että tyhjäkäynnin kierroksia oletusarvoisesti säädetään alaneulasta, se vaan on yksi konsti tehdä asioita, kun jostain pitää saada se kiintopiste. Toki sen voi tehdä siitä luistia liikuttavasta ruuvista, mutta pitää tiedostaa se, että homma vaikuttaa aina myös alaneulaan. Tai sitten en vaan ymmärrä.

Joka tapauksessa jos aina ruuvataan VAAN sitä tyhjäkäyntiruuvia ollaan kun nykysuomen terveydenhuollossa, hoidetaan oiretta ei ongelmaa. Jos se luisti on oletusarvoisesti alunperin kohdallaan ja kone ollut säädöissä niin ei se käynnin yhtäkkinen muutos siitä tyhjäkäyntiruuvista johdu vaan muusta asiasta. Jos sitä tyhjäkäyntiruuvia menee aina automaagisesti ruuvailemaan on lopputuloksena se että sotkee alaneulan säädöt ja lopputulos voipi olla huonompi kuin lähtökohta.

Edelleen kuten jo aikaisemmin totesin, niin jos muuten homma on kuosissa niin voi sitä tyhjäkäyntiruuvia säätää jos haluaa pikkuisen nostaa/laskea tyhjäkäyntikierroksia mutta sen jälkeen on tarkastettava ettei alaneula mennyt mettään. Kummin vaan, toisessa tapauksessa säädetään yhtä ruuvia toisessa mahdollisesti joudutaan temppuilemaan kahden kanssa. Valintakysymyksiä ja tehtävä sen mukaan kumpi tuntuu itselle paremmalta.


Kakkutukka: jos vehje pelaa, niin ei ole liian vähän auki. Koneet on yksilöitä.

Jerzzi: jos homma olisi kuosissa, ei sen 2min kohdalla pitäisi joutua konetta säätämään  :azn:

Omalta osaltani jätän nyt keskustelun tähän ja toean että onneksi saa vielä pari kuukautta ajella noilla sähkösuristimilla ennenkuin pitää alkaa taas nitron kanss apelaamaan  :wink:

278
Polttisautot / Vs: tyhjäkäynti
« : 06.01.10 - klo: 19.53 »
HOKE
Ottamatta nyt mitenkään kantaa Mikan koneiden toimintaan, niin oletko ikinä kokeillut säätää konetta ko. periaatteella ? Ideana siinä hommassa on, että jos et tiedä yhtään oletko edes tontilla, niin varmistamalla että luisti on sen 1mm auki ja säätämällä alaneula siten että käy nätisti ollaan jo noin 70% perillä koska kone mitä todennäköisimmin toimii edes auttavasti ja ennenkaikkea pysyy käynnissä. Edelleen ko. tavalla ollaan alaneulan osalla jo hyvin lähellä lopullista säätöä jolloin homma nopeutuu. Eli kuten itse totesin ja kuten sinäkin sanoit, niin ensin säädetään yläneula, sitten tarkastetaan alaneula ja lopuksi jos on tarvetta, niin ruuvataan luistia (ja vielä varmistetaan alaneulan säätö). Ongelmaksi muodostuukin tilanne, jossa luisti on päin honkia säädetty lähteissä. Tyypillinen esimerkki on tilanne, jossa alaneula on liian rikkaalla, sitä kompensoidaan kääntämällä tyhjäkäyntiä kovemmalle jotta pannu pysyy käynnissä ja koska liian rikas alaneulan asento lataa fuilia koneeseen mennään ruuvaamaan yläneula liian kiinni että vekotin kulkee edes jotenkin suoralla. Tästä sitten seuraa tilanne jossa pannu periaatteessa pelaa mutta käy monesti todella kuumana, silti tuntuu että se ei mene mihinkään ja tulee ihmeellisiä stumppeja ja ongelmat vaan pahenevat mitä pidempiä eriä / settejä ajellaan. Eli eikö tossa mun postauksessa nyt kone säädetä silleen että se toimii ?

Edelleen olet oikeassa, että alaneulalla säädetään alaseos. Alaseos kun kuitenkin yhdessä luistin asennon kanssa vaikuttaa tyhjäkäyntiin JA luistin muutos vastaavasti taas vaikuttaa alaneulan seokseen sekä tyhjäkäyntiin, niin on mahdollista että sitä säätöä jahdataan kun koira omaa häntäänsä ja lopputulos _pahimmassa tapauksessa_ on, että väännellään tyhjäkäyntiruuvia ja väännellään alaneulaa ja sitten vähän yläneulaa ja sitten alaneulaa ja sitten tyhjää ja sitten ...... Periaatteena näissä vehkeissä kun kuitenkin on, että se patti pelaa pienellä toleranssilla aina samalla lailla jos se ylipäätään on joskus säätöihin saatu eikä isompaa muutosta (fuli, pilli jne.) tehdä. Tämä on asia, joka aloittelijalta monasti unohtuu ja ekana ollaan niitä ruuveja kääntelemässä..

Nyt jos ajatellaan tilannetta, jossa joutuu mekatsulle huutamaan kesken kaiken että nostaa/laskee tyhjää, meinaa sitä että pannu ei alun perinkään ole säädöissä tai sitä on menty ruuvailemaan kun se ei ole ollut täysin lämmin. Varmaan olet tästä samaa mieltä ? Ei sen koneen ominaisuudet ja käynti yhtäkkiä muutu muuten kuin ehkä sisäänajovaiheessa tai jos se hörii p****a sisäänsä tms. -> ei normi tilanne. Eli jos se pannu kerran on säädetty kohdalleen ei sitä tyhjäkäyntiruuvia tarvii olla joka hetki ruuvailemassa.

Edelleen jos luit sen mun viestin, niin totesin että jos ei ole ensin tarkastanut perusasioita niin ei pidä luulla että sillä alaneulalla pelkästään säädetään tyhjäkäyntiä. Totesin vaan, että on helpompaa kun ottaa jostain sen kiintopisteen jota vasten sitä pannua alkaa ruuvaamaan. Tämä on ainakin omaa touhuamista vienyt eteenpäin varsinkin kun viime kesänä tuli vielä sellaisia aivopieruja kisakiireessä että oli pakko ottaa omaan touhuamiseen uusi asenne. Ehkä olisi pitänyt tuoda pointti selkeämmin esille, olet varmaan oikeassa ?

Mutta ei nyt tehdä tästä sen isompaa soppaa joten todetaan, että tyhjäkäyntiä säädetään siitä kaasuttimen sivussa olevasta ruuvista. Nyt jos joku on sitä mieltä että toi mun postaus sotkee asioita, niin voin editoida sen mäjelle. Laittkaa vaikka PM tai jos joku Mode sen siitä sitten siivoaa pois. Mä painun nyt saunaan  :wink:   

279
Polttisautot / Vs: tyhjäkäynti
« : 06.01.10 - klo: 10.29 »
Olen tässä periaatteessa samoilla linjoilla Mikan kanssa, vaikka kommentti tyhjäkäynnin säätämisestä alaneulalla onkin hiukan rankka yleistys prosessista. "Tyhjäkäynnin säätöruuvin" tehtävä siis on ainoastaan varmistaa, että luisti ylipäätään jää auki ja näin ollen mahdollistaa koneen käymisen tyhjää. Samalla ko. ruuvi vaikuttaa alaneulan säätöihin ja sitä kautta mm. siihen kuinka nopeasti kone tiputtaa täysikaasun jälkeen tyhjäkäynnille jne. 

Koneen säätäminen yksinkertaistuu huomattavasti, kun säätää sen luistin ohjearvoon ja jättää sen siihen. Jos ohjearvoa ei ole, niin sitten toi 1mm on hyvä lähtökohta ja varmasti sillä asetuksella suurin osa markkinoilla olevista koneista pelaa ainakin tyydyttävästi. Sitten muut ruuvit tehtaan antamiin asetuksiin kone käyntiin, odotellaan että se lämpenee (autetaan tarvittaessa kaasulla konetta pysymään käynnissä) ja saadaan indikaatio missä ollaan. Edelleen jos tehtaan asetuksia ei ole, niin kone käyntiin ja lämpöiseksi. Jos ei jaksa käydä, niin alaneulaa kiinni niin pitkään että käy tasaisesti tyhjää. Vastaavasti jos meinaa huutaa, niin alaneulaa auki kunnes käy nätisti. Sitten säätämään yläneula eli varmistetaan että menee kivasti täydellä kaasulla, ei mene laihalle jne. ja sitten tarkastetaan ettei olla menty alhaalta laihalle jos yläneulaa on joutunut kiristelemään, muutetaan tarvittaessa ja siinä se. Vasta ihan lopuksi jos tuntuu, että tyhjäkäynti on em. säätöjen jälkeen turhan korkealla käännetään sitä luistia aavistus kiinni (eli avataan ruuvia).

Toki kokeneempi säätelijä voi veivailla ruuveja miten haluaa, mutta em. menetelmällä homma nopeutuu ja helpottuu huomattavasti. Edelleen jos em. säätämisten jälkeen seuraavalla kerralla kone ei pelaakkaan, niin ekana EI säädetä sitä tyhjäkäyntiä / käännetä trimmistä lisää kaasua vaan selvitetään missä vika. Onko tulppa kunnossa, saako kone varmasti fuilia (sitä on, tankki ei vuoda/korkii ole auki, paineletku on ehjä ja paikallaan, kytkin ei laahaa jne.) Jos ei auta, on keli luultavasti muuttunut sen verran, että seoksia täytyy hiukan muuttaa. Yleensä riittää jos yläneulaa hiukan säätää kiinni jos ei meinaa käydä ja tietysti auki jos tuntuu että on laihalla. Kerran se luisti on kertaalleen jo säädetty lämpöiselle koneelle sopivaksi, ei siihen olisi tarvetta enää koskea jos ei tehdä mitään radikaalimpaa kuten muutetaan fuilia, pilliä jne.

Lopuksi vielä, että jos ei ole tietoa missä asennossa luisti on, ei sillä alaneulalla pidä mennä sitä tyhjäkäyntiä "säätämään" vaan aina varmistetaan ensin että ollaan luistin asennon kanssa tontilla ja sitten vasta eteenpäin.

280
Polttisautot / Vs: Polttoaineista?
« : 04.01.10 - klo: 20.37 »
Ymmärtääkseni Matkahuolto kuljettaa.

No ei ainakaan Turun matkahuolto; tämä tieto meillepäin vastaavalta myyntipäälliköltä. Ongelmana on, että VAK luokitus ylittyy aka myrkyllinen + tulenarka.

281
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 04.01.10 - klo: 08.43 »
Onhan siinä rautaa menossa rajalle. Eniten kiinnostaa, että millä noi pannut meinataan saada oikeesti säätöihin vai riittääkö tässä tapauksessa, että on sinnepäin ? Se että servo avaa molempia kurkkuja saman verran, ei tarkoita sitä että koneet toimisi samalla lailla. Tehoahan varmasti on sen verran, että vaikka ne ei niin samaa nuottia laulaisikaan niin ei se kulussa varmaan hirveästi näy. Mielenkiintoinen proggis kyllä

282
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 29.12.09 - klo: 20.15 »
Onkohan kukaan valvoja huomenna menossa radalle aikaisemmin ?

283
En edelleenkään ymmärrä miten porukka on saanu kyseisiä bulkkeja katki.

Sun on HOKE vaan tunnustettava, että muut on tossa hommassa sua "taitavampia"  :grin:

284
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 21.12.09 - klo: 12.33 »
Eikös rissalla saada kestävämpi kalvo, eli pienempi riski että leikkaa kiinni ? Nyt kun mennään kuumassa kovaa ja korkeelta, niin varmaan ihan pätevää voiteluainetta ? Nyt jos ajatellaan että rissa olisi se autuas asia, niin eikös kaikissa Nitro fuileissä olisi rissaa mukana kun .21 - .28 pannut sentä kiertää hiukan pidemmälle kuin noi ruohonleikkurit ? Markkinoilla on kuitenkin täys synteettisiä fuileja jotka käsittääkseni pelaa ihan OK. Toinen juttu on ton rissan ominaisuudet viileemmissä keleissä, joissa taas synteettiset loistaa. Eli jos käyttää pelkkää rissaa, niin eikö siinä tule mitään ongelmia jos noita singereitä nykii kylmiltään käyntiin jossain soramontulla ? Vai onko noissa nykysissä öljyissa saatu noi perus rissan ongelmat poistettua ?


285
Kun täältä poistui Itellan oma toimipiste ja homma siirtyi paikalliseen Valintataloon, parani palvelu vähintään 1000 %.

Mitä tulee siihen seurantaa, niin vitosen osasta ei kovin moni ostaja ole valmis maksamaan enemmän postikuluja. Halvin seurannalla oleva lähetystapa on kirjattu kirje ja jos Itella ottaa enemmän kuin kuljetuksesta kuin on sisällön arvo, niin hyötysuhde seurannasta on huono.

No jos kyseisen toimipaikan henkilökunta jo tiesi, että lähtö tulee, niin voihan se olla että motivaatio oli tapissa.  :lol:

Seurannanosalla totesinkin, että jos lähettä jotain arvokasta. Jos tavara on 5€ arvoinen, niin luonnollisesti kirjaaminen jne. ei ole hirveän mielekästä.

Matkahuollollahan on myös ihan hyviä palveluita, lähellä-pakettia jne. mutta pajan taksat vaan tuppaa olemaan vielä Itellan versioitakin kovempia.

286
Jotenkin tuntuu, että Itella karsii siihen malliin toimintoja ja penailee muutenkin, että itse en suosittele kenellekkään arvokkaamman tavaran lähettämistä muulla kuin palvelulla, josta saa seurantakoodin.

Toinen juttu on, että ehdottomasti vie paketin "oikeaan" postiin, ei asiamiehelle. Isossa osassa asiamiesposteja ei ole minkäänlaisia systeemeitä, jolla paketit kirjattaisiin vastaanotetuiksi. Eli sinne kun jätät, niin kuka tahansa voi sen noukkia talteen ja Itella vaan toteaa, että ei ole skannausta joten ei voi selvittää missä paketti on. Firmalle se on vielä ongelmallisempaa kun käytetään tulostettavia osoitekortteja, joten ei jää edes sitä osoitekortin kansilehteä joss aolisi leima ja vastaanottajan allekirjoitus (joutuu pyytämään allekirjoituksen lähetyskoodilistaan). Sama toimii myös toisinpäin, eli paketti saatetaan skannata saapuneeksi toimipaikkaan vasta, kun ennakkosuoritus kirjautuu ja/tai tiedot menee jälkirekisteröintiin. Eli jos jätät arvokkaampaa tavaraa asiamiespostiin, niin ehdottomasti varmistat että saat siihen osoitekortin kansilehteen leiman ja selvän allekirjoituksen kuka paketin on vastaanottanut.

En sano, että touhu olisi tietoisesti kuvatun kaltaista ja osa varmasti johtuu siitä, että asiamiespostien henkilökuntaa ei ehditä kunnolla perehdyttää. Mutta kun paljon liikkuu tavaraa, niin paljon sattuu myös kaikenlaista. Nyt kun meillä menee pääosa paketeista suoraan yrityspostiin on ongelmat vähentyneet huomattavasti, mutta se ei silti poista tosiasiaa että paketti saattaa johonkin asiamiespostiin lähetettäessä olla "teillä tietymättömillä" vaikka ylimääräisen viikon.

287
Tulokset / Vs: Invitation to Estonian Wintercup 2009-2010
« : 16.11.09 - klo: 13.12 »
Hi Tony

You should inform such "additions" in time. That definitely raises the event to a completely different level  :tongue:  :grin:

288
Se on Jerzi sama kun naisten kanssa, aika kun kuluu niin kummasti ne muuttuu erinäköiseksi vaikka "tavara on samaa"  :grin:

289
Polttisautot / Vs: kytkimen säätäminen??
« : 11.11.09 - klo: 19.58 »
No voihan se olla, että kytkinlaakerit on pashana tai sitten kytkinkello kanittaa paloihin tms. -> jarruttaessa tai tyhjäkäynnillä pyrkii sammuilemaan. Mutta noi lienee kaikki tarkastettu jo tai sitten noita juttuja ei vaan luokitella kytkime "viaksi"   :angel:

290
No riippuu mitä ne "toimet" ovat, mutta mut voi laittaa listaan


291

Ensimmäisenä totean, että kirjoitan nyt yksityishenkilönä en oman firman tai minkään muunkaan firman nimissä.

Itse olen ajellut 1/8krossia muutaman kauden ja kuten kaikki tietää, niin siellä saa ajaa vaikka vanteen ympärille kiedotulla kortongilla. Hyvin pärjätään eikä kukaan erityisesti kitise, että pitää kaikki markkinoilla olevat renkaat käydä kaikilla radoilla testaamassa kerran kuussa että on varmasti ne nopeimmat alla. Samaten jos ajatellaan tuota nitropuolta, niin jos vaikka katsotaan noita oikeesti kovien jamppojen tuloksia lätäkön takaa tai sitten vanhalta mantereelta, niin kyllä siellä ajetaan finaalissa useammalla kuin yhdellä merkillä ja saattaapa olla että vielä saman merkin eri kuvioilla. Tässä valossa pidän tätä yksirengassääntöä täysin turhana ja naurettavana, mutta minäpä en olekkaan noilla _nykyaikaisilla_ sähköpömpeleilä vielä juuri ajanut.

Nyt kiinnostaisi tietää kuka on käynyt eri kumeja testaamassa ja havainnut niissä selkeitä kellolla havaittavia eroja ? Jos joku on niitä testannut, niin minkälaisia eroja havaittiin ja oliko joku tietty rengas aina ylivoimainen ja taas toisella radalla ihan sukka ? Ja ihan siltä varalta että joku kuitenkin toteaa, että 1/8 nitro ja 1/10 sähkö on ihan eri juttu, niin se henkilö varmasti sitten samaan syssyyn selittää, että miksi ne on niin erilaisia.

Loppukaneettina totean, että ennemmin haluan Mörtin tapaan herättää keskustelua tämän rengaspolitiikan suhteen (ehkä vähemmin provosoivaan sävyyn  :grin: ). Sinällään minulla on parempi tilanne, että ei tarvii reissuilla hommata sapuskat ja kumit kuin itselleen ja toisaalta minulle on loppupeliessä se ja sama millä ajetaan, jos joku viisaampi kerran on sen jo valmiiksi päättänyt. Kunhan nyt vaan kyselen muiden mielipiteitä  :angel:   

 

292
Polttisautot / Vs: HongNor X2 - CRT
« : 27.10.09 - klo: 20.55 »
Niin ja sen verran vielä, että ei sen heti pitäisi alkaa huutamaan jos alaneulaa kiristää, ellei sitä sitten kierrä kierrostolkulla :grin: Eli kun säädellään niitä koneita, niin muistetaan että 1/2 kierrosta on jo todella radikaali säätö ja jos moisiin on tarvetta, on joku muu asia yleensä pahasti keturallaan. Tässä tapauksessa jos ei millään kestä käynnissä, niin 1/4 alaneulaa kiinnippäin ja pitäisi olla aika hollilla. Toinen seikka mitä pitää muistaa on koneen lämmöt. Nyt syksyllä on viiletä jo muutenkin ja rikkaalla käyvä kone pyrkii käymään kylmänä, joten muistetaan huolehtia siitä että ne pannun lämmöt pysyy päälle 100 asteen. Ja kuten edellä todettiin, niin alaneulaa kiristäessä tyhjäkäynti luonnostaan nousee, joten tyhjäkäyntiruuvia pikkuisen kerrallaan auki kunnes käy nätisti

293
Polttisautot / Vs: HongNor X2 - CRT
« : 21.10.09 - klo: 21.16 »
Eka tankki pukilla tyhjää ja sitten varovasti ajelemaan. Pitää huolta että lömmöt pysyy päälle 100 asteen. Laittaa vaikka foliota tms. siiliin. Tankkien välillä antaa jäähtyä ja sitten taas. Lämmittää aina koneen kuumailmapuhaltimella ennen käynnistystä. Noilla RTR pannuilla riittää sellainen 10 tankillista niin voi alkaa jo ajamaan aika normaalisti. Välttää kuitenkin vetämästä laihalle ja pitämästä pidempään täydellä kaasulla.

294
Polttisautot / Vs: Pillien erot?
« : 24.09.09 - klo: 13.34 »
Pillien rakenne sekä käytettävän käyrän muoto/pituus vaikuttaa miten pilli toimii eli yksinkertaistettuna mille kierrosalueelle se on tarkoitettu. On malleja jotka antavat lisää alavääntöä, on pillejä jotka pelaavat korkeilla kierroksilla ja on malleja jotka on ns. koko kierrosalueelle. Se miksi joku pilli on suunniteltu yläkierrosalueelle ja miksi joku taas alakierroskille on se, että pillin ominaisuuksilla on pyritty kompensoimaan jonkun tietyn moottorin ominaisuuksia. Esim. joku 7p kone saattaa omata vahvan keskikierrosalueen ha huipputehot, mutta ei omaa alavääntöä. Valitsemalla sopiva pilli, tuota alakierrosalueen teoa saadaan parannettua jne. Samaten olemassa olevaan pilliin on mahdollista vaihtaa erimittaisia käyriä. Pidempi käyrä tuo lisää vääntöä, lyhyempi lisää yläpäätä.

Merkkipilleistä yleensä löytyy kuvaus mille kierrosalueelle ne on tarkoitettu. Jos ei ole varma, niin kannattaa valita malli joka on suunniteltu toimimaan koko kierrosalueella.

295
Tulokset / Vs: M8 PM kisat Tanskassa 4-6.9. 2009
« : 07.09.09 - klo: 09.00 »
Ihan mukavat karkelot vaikka kokoajan keli vaihtui ja perinteiseen tapaan penalttia tuli enemmän tai vähemmän järkevistä / aiheellisista syistä mutta se siitä.

Torstaina näytti vielä aika synkältä kun rata oli melkoista mömmöä, mutta siitä se sitten lähti ja perjantaina itseasiassa saatiin ajella aika hyvissä olosuhteissa. Lauantai alkoi taas kosteammissa merkeissä kuivuen päivän mittaan ja päättyen 1/128 ja 1/64 finaalien vesisateeseen. Eli siltä pohjalta rata muuttui käytännössä kokoajan.

Omat ajot meni joten kuten ja erinäisten sekoilujen jälkeen päädyin 1/128 finaaliin eli siihen lauantai-illan sadesessioon. Pääsin vielä nousemaan 1/64 mutta siihen kyyti sitten loppuikin. Plussana oli, että auto oli sunnuntaina mekattuna joten pystyi keskittymään kisojen seuraamiseen.

Jos puheet piti paikkaansa kuinka paljon tuo länsinaapuri on käynyt radalla reenaamassa, niin siihen nähden oli suomalaisilla vauhdit ihan kohdallaan. Epäonnea oli tällä kertaa runsaasti mukana kun Josella hajosi auto semissä ja Arilla oli finaalissa sitten muuta ohjelmaa joten jäi se lopullinen mittelö hiukan valjuksi. Tosin tää Ronnefalk oli sen verran nopea, että noinko olisi kyyti kellään riittänyt.

Joka tapauksessa ihan kiva reissu ja ensivuonna uudestaan  :wink:

296
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 01.09.09 - klo: 09.46 »
Itse olen samaa mieltä, että noi RTR mosat ei varmasti ole parhaita mahdollisia tuollaiseen ratatouhuun. Rasitus on hiukan eriluokkaa soramontulla / krossibaanalla päästellessä kuin radalla loikotettaessa. Toinen juttu sitten on, kuinka optimistisesti niitä vekottimia on ruuvailtu, eli voipi tosiaan olla, että sitä sopraanon äänialaa on turha kaivaa bassovoittoisemmasta äänilähteestä.  :grin:

Jos ajatellaan että RTR pannu maksaa sen 100€ ja kunnollinen kisakone ko. käyttöön 150-200€ on lopputulos sama tai jopa halvempi, jos se eka RTR pannu sattuu porsimaan.

Tietysti tässä tapauksessa noiden sallittujen vekottimien määrittely voi RC-piirien normi käytännön mukaan aiheuttaa isompaakin ähellystä, mutta toivotaan että jonkunmoiseen lopputulokseen päästäisiin, koska luokka ilmiselvästi on ihan kehityskelpoinen.

 

297
Matti Jokelainen M4-10

298
Vapaa keskustelu / Vs: Big Brother 2009
« : 27.08.09 - klo: 22.36 »
Mutta eipähän tuolla kovin fiksua porukkaa ole ollut. Ihme sekoilua aikuisilta, eikä mitään tapoja = säälittävää porukkaa.
Hävettäs olla jonkun talossa olevan kaveri.

Siis ihan normaalia touhua. Mee raflaan duuniin ja katto sitä menoa kerrankin selviltäpäin, seuraa kovimmassa vauhdissa viilettäjiä nakkarin ja taksijonon kautta sinne lähiöh***vettiin.  :grin:

Ongelma miksi siellä ei ole sitä jonkun kuuluttama 45v normi suomijunttia on se, että sen jälkeen siellä oikeesti tapahtuis sellaista mitä ei kehtaisi näyttää edes maksullisilla kanavilla ja kaikki vähemmistöjä edustavat joko keskeyttäisi vapaaehtoisesti tai raijattaisiin lasarettiin.

Kaikki on vaan niin tolkuttoman arvattavaa ja jos olet kattonut ekan setin, olet nähnyt ne kaikki. Täytyy kyllä itsekin myöntää, että parhaimman häröilyt tulee itekkin tiirailtua

299
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 24.08.09 - klo: 22.17 »
Ekana tutkisin kytkimen, jos satunnaisesti jarrusta sammuttaa. ELi että laakerit on kunnossa eikä mikään jousi ole poikki että pala kantaa tms. Jos ne on kunnossa, niin sitten koneen säätöjen kimppuun.

300
Polttisautot / Vs: Hong Nor DM-1 Spec
« : 21.08.09 - klo: 11.46 »
No niitä on montaa erilaista, koska GO tekee alihankintana moottoreita RTR autoihin. Niistä kun pannuja puretaan irti, niin saattavat olla ties mitä kombinaatioita kun luonnollisesti auton valmistaja voi speksata mitä haluaa.

Sivuja: 1 ... 7 8 9 [10] 11 12 13 14