Melkosta vääntöä täällä näköjään ja hyvinkin selvästi kaiken yleismaallisen sättimisen lisäksi puhutaan aidasta ja aidanseipäästä
Tuosta omasta systeemistä sen verran kommenttia, että siinä kyllä kone kertoo mihin suuntaan ollaan menossa. Oletetaan nyt tapaus, että yläneula on rankasti rikkaalla, samaten alaneula ja pannu ei käy. Tarkastetaan että kurkku noin 1mm auki ja pannu käymään lämpöiseksi -> ei meinaa käydä -> kiristetään alaneulaa kunnes käy nätisti. OK sitten baanalle, huomataan että yläneula rikkaalla kun ei menaa täyskaasulla mennä -> käännetään yläneulaa kiinni. Jos sitä joutuu paljon ruuvaamaan, niin luultavasti alapää menee laihalle jolloin kierrokset nousee. No mikäs tähän oli lääke ? Avataan alaneulaa pikkuisen että taas käy kivasti ja jatketaan yläneulan kanssa kunnes se on passeli (välillä toki alaneulaa säätäen jos tarvii). Tässä vaiheessa yläneula on siis saatu säädettyä ja alaneulakin on jo hollilla vs se kuinka paljon kurkku on auki. Nyt sitten testaamaan alaneulan asentoa, joko HOKE:n kin kuvaamalla tavalla pysäyttämällä auto ja odottamalla jonkun aikaa ennen täyskaasu kiihdytystä tai sitten puristamalla fuililetkusta ja tarkkailemalla pannun reaktiota. Kumpi tuntuu itselle mukavammalta. Sitten lopuksi ihmetellään tarviiko sitä tyhjää vääntää mihinkään suuntaan, voipi olla että tarvii, voipi olla että ei. Jos tarvii, niin sitten täytyy vielä tarkastaa alaneula uudestaan KOSKA tyhjäkäynnin säätäminen vaikuttaa alaneulan asentoon ja sitä kautta alaneulan seokseen.
Vastaavasti jos tilanne onkin niin, että yläneula on laihalla ja joutuu rikastamaan, niin silloin luultavasti tyhjäkäynti tippuu ja alaneulaa kiristämällä sen saa korjattua. Loppu samalla systeemillä.
Eli ei tässä jouduta tilanteeseen jossa pannu olisi liian rikkaalla tai liian laihalla vaan kone säädetään niin että toimii ? Edelleen en missään vaiheessa väittänyt että tyhjäkäynnin kierroksia oletusarvoisesti säädetään alaneulasta, se vaan on yksi konsti tehdä asioita, kun jostain pitää saada se kiintopiste. Toki sen voi tehdä siitä luistia liikuttavasta ruuvista, mutta pitää tiedostaa se, että homma vaikuttaa aina myös alaneulaan. Tai sitten en vaan ymmärrä.
Joka tapauksessa jos aina ruuvataan VAAN sitä tyhjäkäyntiruuvia ollaan kun nykysuomen terveydenhuollossa, hoidetaan oiretta ei ongelmaa. Jos se luisti on oletusarvoisesti alunperin kohdallaan ja kone ollut säädöissä niin ei se käynnin yhtäkkinen muutos siitä tyhjäkäyntiruuvista johdu vaan muusta asiasta. Jos sitä tyhjäkäyntiruuvia menee aina automaagisesti ruuvailemaan on lopputuloksena se että sotkee alaneulan säädöt ja lopputulos voipi olla huonompi kuin lähtökohta.
Edelleen kuten jo aikaisemmin totesin, niin jos muuten homma on kuosissa niin voi sitä tyhjäkäyntiruuvia säätää jos haluaa pikkuisen nostaa/laskea tyhjäkäyntikierroksia mutta sen jälkeen on tarkastettava ettei alaneula mennyt mettään. Kummin vaan, toisessa tapauksessa säädetään yhtä ruuvia toisessa mahdollisesti joudutaan temppuilemaan kahden kanssa. Valintakysymyksiä ja tehtävä sen mukaan kumpi tuntuu itselle paremmalta.
Kakkutukka: jos vehje pelaa, niin ei ole liian vähän auki. Koneet on yksilöitä.
Jerzzi: jos homma olisi kuosissa, ei sen 2min kohdalla pitäisi joutua konetta säätämään
Omalta osaltani jätän nyt keskustelun tähän ja toean että onneksi saa vielä pari kuukautta ajella noilla sähkösuristimilla ennenkuin pitää alkaa taas nitron kanss apelaamaan