Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511987 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3390 : 21.10.10 - klo: 09.50 »
Edelleen ebay:ssä monella on tapna hinnoitella tuote postikuluihin. Eli 1$ tuote ja 30$ postikuluja. Johtuen siitä, että postikuluista ei tarvitse maksaa rojalteja ebaylle.

e: Eli ei ole samat postit...

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3391 : 26.10.10 - klo: 22.13 »
varmaan on jossain aikasemmassa kirjotuksessa täälä jo pakkasen kestoja kyselty ja vastailtu mutta kysympä nyt kumminkin tälle talvelle että ei tarvi kaivaa taaempaa että miten lipot kestää kylmää jostain muistan nähneeni ettei niitä tainnu kannattaa pakastaa tuolla hangilla mutta tämmöset nolla kelit ei tainnu haitata akkua. Muutenkin vois antaa vinkkejä lipojen talvikäyttöö jos niillä pakkasella voi ajella.

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3392 : 27.10.10 - klo: 06.26 »
varmaan on jossain aikasemmassa kirjotuksessa täälä jo pakkasen kestoja kyselty ja vastailtu mutta kysympä nyt kumminkin tälle talvelle että ei tarvi kaivaa taaempaa että miten lipot kestää kylmää jostain muistan nähneeni ettei niitä tainnu kannattaa pakastaa tuolla hangilla mutta tämmöset nolla kelit ei tainnu haitata akkua. Muutenkin vois antaa vinkkejä lipojen talvikäyttöö jos niillä pakkasella voi ajella.
No eipä siinä sen kummempaa kun pitää lipon lämpimässä(esim.sisällä tai taskussa) ja ottaa sieltä sitten käyttöön.Tällä tyylillä toimii kovemmallakin pakkasella kun ajossa sitten auton virrankulutus pitää akun lämpimänä.Tämä ei toki päde crawleriin kun mennään hitaasti ja virrankulutus on pientä.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3393 : 27.10.10 - klo: 19.58 »
okei eli ajaa voi kun vaan pysyy akku lämpösenä. mutta mites sitten kun akku pääsee jäätymään tapahtuuko jotain dramaattisia tehohäviöitä ?

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3394 : 27.10.10 - klo: 20.08 »
okei eli ajaa voi kun vaan pysyy akku lämpösenä. mutta mites sitten kun akku pääsee jäätymään tapahtuuko jotain dramaattisia tehohäviöitä ?
Joo voi ajaa mutta ei kannata päästää sitä liian viileäksi saatikka sitten jäätymään.Ei taida siitä hajota(jos ei käytä) mutta virranantokyky tippuu rajusti mitä kylmempi on.Eli jos autosi sähköt haluaa paukkua ja akku ei sitä kykene antamaan riittävästi on vaarana akun pullistuminen ja pahimmassa tapauksessa akun räjähtäminen/palaminen!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3395 : 27.10.10 - klo: 20.12 »
Purkuvirta laskee pakkasessa, joten ehkä sitä kautta voi akku hajota.

Kyllä ne lennokeillakin on jo vuosikaudet talvella Lipoilla lentäneet  :wink:

Itsekin yli -20 pakkasessa ajellut crawlerilla, enkä mitään eroa huomannut.
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3396 : 28.10.10 - klo: 21.58 »
Crawlerissa valot ja servot vie jopa enempi ku kone, akku pysyy ensinmainitulla "hereillä".
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3397 : 28.10.10 - klo: 22.11 »
Jees tuskin vaikuttaa jos akun annot laskee 100A:sta 20A paikkeille :)

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3398 : 28.10.10 - klo: 22.29 »
Paljonkos purkuvirtaa vaatii 1/10 crossit? Mietin että riittääkö jos akulta saa 20c purkuvirran vai alkaako kyykkääminen.


Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3399 : 28.10.10 - klo: 22.31 »
Takavetoon vai nelivetoon? Kuinka suuri kapasiteetti akussa? Jos esim. nelkkuun olet akkua hakemassa niin joku 5000 mAh 20 C akku pitäisi riittää hyvin.

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3400 : 28.10.10 - klo: 22.33 »
Juu jäi hivenen tiedot vajaavaiseksi.
Tulee 2wd crossiin, 8.5t koneelle, xerun60a noparille.
Akut olisivat 5000mah, 20c.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3401 : 28.10.10 - klo: 22.35 »
Noista akuista lähtee 100 A purkuvirtaa eli ensin kärähtää säädin ja sitten vasta akut  :wink:

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3402 : 29.10.10 - klo: 14.09 »

Gnaupner ultramat 14 alkoi alkoi lataamaan kahden kennon lipo-akkuja 8.44 jännitteeseen. Tämä todettu myös yleismittarilla akuista. Onko muutamasta ylijännitelatauksesta lipoille haittaa? laturi menee nyt ainakin uusiksi. Ei kovin turvalliselta laatulaturilta kyllä vaikuta tuo ultramaatti. Seuraavaksi kiinanpoikien hyvä ja paaaljon halvempi kampe hobbykingistä :smiley:
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3403 : 29.10.10 - klo: 14.11 »

Gnaupner ultramat 14 alkoi alkoi lataamaan kahden kennon lipo-akkuja 8.44 jännitteeseen. Tämä todettu myös yleismittarilla akuista. Onko muutamasta ylijännitelatauksesta lipoille haittaa? laturi menee nyt ainakin uusiksi. Ei kovin turvalliselta laatulaturilta kyllä vaikuta tuo ultramaatti. Seuraavaksi kiinanpoikien hyvä ja paaaljon halvempi kampe hobbykingistä :smiley:

Tuo 8.44 viel menee, mutta ei tee tuokaan hyvää akuille. Avaappas se ultramatti, ni huomaat että sisällä on normi kiinalaturi ja virtalähde on halvin kiinamalli :d. Ja jos haluat askarrella, niin tuon jännitteen saa oikeaksi resistoreilla. Linkissä vähän ohjetta-> http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=777717

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3404 : 29.10.10 - klo: 14.19 »

Joo taidanpa tilata kiinanlaturin. Tuossa ultramatissa näyttäis olevan 24kk takuu ostohetkestä. Takuu on ylittynyt parilla kuukaudella, joten soppelisti mitoitettu kestämään takuu-ajan. Harmi vaan että tuliterää ja kallista gm,n pötkölipoa tuli heti rääkättyä ylijännitteellä :angry:
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3405 : 29.10.10 - klo: 14.50 »
Oletko aikaisemmin mittaillut akkujen jännitteitä? Voisi luulla, että tuo on tehnyt tuota alusta asti.

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3406 : 29.10.10 - klo: 14.56 »

On ole aiemmin mittaillut erikseen, mutta aiemmin laturin näyttö on näyttänyt latauksen lopussa 8.4v Nyt näyttää 8.44
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa HuoH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3407 : 29.10.10 - klo: 15.29 »
Itellä Ultramat 14+ on aina ladannu jokaisen 2s lipon jännitteeseen 8,42v,oli siis mikä tahansa 2s akku ja tuo lukema siis laturin näyttöön.
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3408 : 29.10.10 - klo: 16.44 »

joo se on vissiin ultramaateissa kunnon toleranssit loppujännitteen suhteen :roll:

Sekin on erikoista, että latauksen loppupuolella näytössä näkyvä jännite vaihtelee pitkän aikaa 8.39v ja 8.40v välillä latausvirran ollessa 0.1A. Kun laturi piippaa valmista, niin jännete pompsahtaa näytön mukaan 8.44v lukemaan. Aluksi epäilinkin että laturi näyttää lopuksi vain väärää jännitettä, mutta yleismittari paljasti akuissa olevan tuo 0.4V ylimääräistä.
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3409 : 29.10.10 - klo: 16.52 »
Tuo 8.44V menee vielä kisasäännöissä toleransseihin:

Lainaus
4.   Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) –latausohjelmalla
   a.    Maksimi jännite latauksen jälkeen:
      i.   4.20 V (1S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.02 V)
      ii.   8.40 V (2S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.04 V)

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3410 : 29.10.10 - klo: 17.17 »

Eli tuo ultramaatti ei ole vielä vaihtokunnossa..

Onhan tuo 0.04v aika pieni ylijännite. Onko sillä sitten akkujen kannalta mitään väliä..
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3411 : 29.10.10 - klo: 17.22 »
Taitaa pikemminkin olla ominaisuus kuin vika, tuo on vielä ihan turvallinen katkaisujännite.

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3412 : 29.10.10 - klo: 19.24 »
ja eikös siinä saa katkaisujännitteen säädettyä esim. vaikka 8.30v.
Kesämies!

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3413 : 29.10.10 - klo: 19.40 »

ei saa
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3414 : 29.10.10 - klo: 20.43 »
Tämän innoittamana testilatasin omatkin lipot, että mitäs ne näyttää. Tovin muuten aikanaan kesti tottua tuohon iChargerin näyttöön. Mitä suurempi virta, sitä enemmän se heittää. 4A:lla CC:n vaihtuessa CV:ksi näytössä 8,56V (2s akulla). Turhan pitkät ja ohuet kaapelit kuulemma aiheuttaa tämän. Itse akku on n. 8,42V (yleismittarilla akun navoista).

4100mAh 2s = 8,40V heti latauksen jälkeen, 8,39V 10min. päästä

1000mAh 2s = 8,41V ----------,,----------, 8,40V -----,,-----

2200mAh 3s = 12,62V ---------,,----------, 12,60V ----,,-----

Tuntuu pienempää virtaa käytettäessä pistävän hiukan enemmän kuin suurempaa käytettäessä. Varmaan osittain siksi, että katkaisee latauksen kun virta on 1/10 alkuperäisestä.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3415 : 29.10.10 - klo: 21.08 »
Minkä laisella yleismittarilla on nuo 0.04V ylijännitteet mitattu? Halvoille luvataan noin 1% tarkkuus eli 8.4V kohdalla mittarin ilmoitettu virhe voi olla 0.08V, ja muistaakseni virhe ilmoitetaan alueen max. arvolla eli käytössä tod. näk. 20V alue. Jos kyseessä on kunnon Fluke niin ei nekään pysy absoluuttisen tarkkoina jos ei välillä tarkasteta ja kalibroida. Olen testannut omia edullisia mittareita 5V jännitteellä ja vaihteluväli mittareiden kesken on ollut 0.06V :undecided:. Tee siinä sitten tarkkoja mittauksia.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3416 : 30.10.10 - klo: 15.45 »
mites kun tänään latasin lightmax 5000mah 3s akkuja niin sitten mittasin kennojen jännitteet niin yksi oli 4,16v toinen 4,19v ja 4,12v ja kokonais jännite 12,5v :shocked: eli kysymys kuuluu että onko tuo ihan normaalia nuissa akuissa?laurina toimii imax B6AC,tuosta sen verran että lataanko ohjelmalla lipo balance vai lipo charge?latasin jo kerran lipo chargella,balancia en kokeillut mutta balancerin johto oli kuitenkin kiinni.
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3417 : 30.10.10 - klo: 15.48 »
Lipoissa kennojen kannattaisi olla saman jännitteisiä (korjaa balancella?)
11,1v on nimellis jännite, se nousee siitä reilusti (kaikissa akuissa)
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3418 : 30.10.10 - klo: 16.10 »
Lataa sillä Balancella silloin se tasaa ne kennot.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3419 : 30.10.10 - klo: 16.26 »
oukei selevä :smiley: kiitoksia!

EDIT:juu nyt vedin pohjat!latailin tänään akkua 2 kennoa näytti 4,17v ja yks näytti 4,30v :shocked: mutta nyt näyttää laskevan koko ajan vähän siitä pois joten taitaa olla akku nähny parhaat päivänsä?JA BALANCELLA LATASIN.
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 17.48 kirjoittanut tansu95 »
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->