Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512025 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3450 : 13.11.10 - klo: 09.49 »
Molemmat on alimitoitettu noille akuille, virtalähde tosin enemmän eli päivitä se ensin parempaan.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3451 : 13.11.10 - klo: 09.51 »
Kai sitä kuitenkin voi ladata pienemmällä virralla. Vaikka 3 ampeerilla.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3452 : 13.11.10 - klo: 09.58 »
Speksien mukaan siihen sen pitäisikin teoriassa riittää.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3453 : 13.11.10 - klo: 10.12 »
Oiskohan tuo poweri saattanut jotenkin hajota kun revin siitä liikaa virtaa. Minua kun jäi kummastuttamaan se, että se ne pari kertaa latasi ne normaalisti sillä 4,3 ampeerilla, mutta nyt ei jännite nouse sillä 3 ampeerillakaan. Minulla on kerran ennenkin käyttäytynyt lipo samalla tavalla ladattaessa, mutta silloin se oli ajettu liian tyhjäksi ja elvytetty nimh-latauksella. Ei kai nytkin voi tuo akku olla hajonnut. Ärsyttäis vain melkoisesti jos uudenkarhea akku hajoaisi heti :wink:.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3454 : 13.11.10 - klo: 13.30 »
Ekana kokeilisin toisella powerilla, koska vaikka  ei se poweri välttämättä rikki ole mutta niidenkin suorituskyky heikkenee iän myötä, konkat vuotaa jne. Powerihan on sellainen, että se antaa tietyn virran ja ei sitä rikki sillä saa jos siihen laittaa laitteen, joka tarttisi enemmän virtaa. Sitä virtaa vaan ei tule sieltä. Toki sen käyttöikä lyhenee jos sitä kuormitetaan jatkuvasti suurimmalla ulostuloteholla. Jotkut powerit kestää sitä pidempään kuin toiset. Näin siis yleensä ja karkeasti yleistäen. Joskus powerit kyykähtää vaikka ei sieltä otettaisi tehoja enempää kuin sen maksimi olisi tai vaikka vain puolet siitä. Joka tapauksessa tuo poweri olisi uutenakin alimitoitettu tuohon käyttöön. Jos siis ladataan yli 3 A virralla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3455 : 13.11.10 - klo: 13.56 »
Juu kyllä nuo oireilut viittaa aikalailla vaan alimitoitettuun virtalähteeseen joka ei enää jaksa.
Vieläpä se että on siirrytty 3S lipoihin.

Pelkkää A lukuahan ei voi katsoa, vaan wattilukema on hyvin tärkeä myös.
Laturihan haukkoo enemmän happea mitä suurempi kennomäärä on käytössä, olkoonkin itse latausvirta molemmilla kennomäärillä sama, eli esim 4A

Eli 4A latausvirta 2S lipolla vaatii virtalähteeltä ihan eri määrän vääntöä kuin 4A latausvirta 3S lipolla.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3456 : 13.11.10 - klo: 14.17 »
Pui-kaava on hyvä opetella, niin ei tartte ihmetellä, riittääkö powerissa teho.
P=teho (W) U=jännite (V) I=virta (A). Eli jos jännite on 3 s lipoilla 11.1 V ja sitä ladataan 3 A virralla, niin tehoa tarttee 33,3W. 2 S lipoilla tehon tarve onkin vain 22,2W. Näin siis teoriassa.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3457 : 13.11.10 - klo: 14.22 »
Käytännössä latausjännite on suurimmillaan 12,6v 3s:llä jolloin 3A:lla tehon tarve onkin jo 37,8W ja laturin hyötysuhdekaan ei varmaan ole kuin jotain 90% luokkaa maksimissaan, jolloin tarvittava teho onkin jo yli 40W...
Liikaa Kyoshoja

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3458 : 13.11.10 - klo: 15.01 »
Mahtaako virtalähteen hyötysuhde vaikuttaa tuohon vaan olisko laturin hyötysuhde kuitenkin oleellisempi. Vrt. moottorin antama teho akselilta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3459 : 13.11.10 - klo: 17.28 »
Toki sekäettä.

Mutta tuskasta sen laturin on mitään aikasiks saada jos itse virtalähde on noin alimittanen mitä tässä edelläolevassa tapauksessa.

Mielellään virtalähde aina hieman ylimitoitettu niin ei jää ahdistamaan laturia.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3460 : 13.11.10 - klo: 23.13 »
Helppohan tuo on kokeilla lataamalla esim. auton akusta virrat ottaen.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3461 : 13.11.10 - klo: 23.28 »
Itse mittasin Turning:n laturille samat virrat sisäänmenossa ja ulostulossa, kun sisään meni 12V ja ulos tuli 9V eli 75% hyötysuhde on lähempänä totuutta näillä halpis latureilla :angry:.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3462 : 14.11.10 - klo: 10.51 »
Mulla halkes viime talvena Academysta pallokuppi, kun radion NiMh akut oli latautumassa.
Axial SCX 10 TR

Poissa Vilz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3463 : 23.11.10 - klo: 19.34 »
Olin ajelemassa savalla ja oli toisen 3s akun tasuri johto huonosti kyydissä ja rengas laittoi oikkariin sen. Seurauksena tasurin johdot sulivat toisiinsa ja laikkasin ne irti, nyt niiden päissä on teipit. Enää ei voi ko akkua tasailla, mutta lataa se sitä viellä? Onko jotain vaaraa jos jatkaa lataamista ilman tasausta?...
It's not what u know.
It's what u can prove.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3464 : 23.11.10 - klo: 19.38 »
Vaara on että kennot eivät ole tasatut ja yksi/kaksi kennoa tulee yliladattua kahden muun/kolmannen jäädessä vajaaksi. Tarpeeksi kun ylilataa niin akku hajoaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Vilz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3465 : 24.11.10 - klo: 13.17 »
Takoitat hajoamisella mitä? Räjähtää, posahtaa, vai ei vaan toimi?  :D
It's not what u know.
It's what u can prove.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3466 : 24.11.10 - klo: 13.18 »
Kaikki noista :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa JonyMan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3467 : 24.11.10 - klo: 13.20 »
Ajattelin myös astua LiPo akkujen salaiseen maailmaan ja tilasin akun testiin.

Eli tällaisen LiPon tilasin: http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-team-orion-rocket-pack-lipo-5400-tamiya-plug-p-32507.html
Tarkoitus on käyttää sitä Tamiyassa jossa on Mamba Max nopari+motti, sekä myöhemmin jos tilaan toisen akun, niin ihan vakiossa Traxxas Summitissa.
Onko tuossa Mamba Max noparissa ja Summitin noparissa sellainen vahti, joka ei anna LiPo:n tyhjentyä, vai pitääkö sinne viritellä joku jännitemittari?

Seuraava kysymykseni, voinko ladata tätä akkua tällä laturilla: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670
Vai tarvitaanko vielä jotain balanssereita yms mukaan? Ainakin tuon laturin tuotetiedoissa lukee, että sisäänrakennettu LiPo tasaaja. Ilmeisesti tällainen tasaajajohto pitää ainakin laturin ja akun väliin hankkia, vai? Ei ole ihan täysin auennut noiden latureiden erotkaan. Mihin tarvitsen 4x kalliimpaa laturia, kun tarkoitus ei ole muuta saada, kun akku täyteen? :) Tosin kunnollinen laturi menee ehdottomasti hankintaan, jos sille oikeasti on hyötyä/käyttöä.

Ja kyllä olen lukenut tuon Bluebeetlen hyvän ohjeistuksen LiPojen turvallisesta käytöstä. Tätä ketjua en ihan jaksanut alkaa kahlaaman alusta asti vastauksen löytämiseksi, joten kiitollisena ottaisin tyhjentävän vastauksen vastaan!
Traxxas Summit, Traxxas Slash, Traxxas Slash 4wd, Tamiya DF03RA, Tamiya TT01

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3468 : 24.11.10 - klo: 14.33 »
ja sitten vielä kyselit siitä summitin noparista siitä ei ole sellasta lipo katkaisua ollenkaan vaan joudut sellasen erikseen hankkimaam . Mamba max noparissa on se lipo cut off kunhan vaan säädät sen katkaisu jännitteen oikeaksi.


Kyllä voit kunhan hankit sen lataus johdon tolle lipolle  ja vielä sit tarvitset sen lipon tasausjohdon , jolla tasaat ne lipo kennot.

eli siis tämä latausjohto .

 http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/3371-Graupner-latauskaapeli-Tamiya-liittimella-101834
« Viimeksi muokattu: 24.11.10 - klo: 14.40 kirjoittanut SSchevy »
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa JonyMan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3469 : 25.11.10 - klo: 09.49 »
Kiitoksia vastauksesta!!

LiPojen turvallinen käyttö ketjussa Bluebeetle viittaa akun "C" arvoon. Sain tänään LiPo akkuni, jossa on arvot 7,4v * 2S-1P * 30C * 5,4Ah. Tuskinpa tämän akun "C" arvo kuitenkaan on 30? Melkoisella latausvirralla saisi näin ollen ladata :) Onko niin, että tässä akussa ei ole "C" arvoa ilmoitettu, vai saako sen jotenkin laskemalla noista muista arvoista?

*ihan pihalla*  :huh:
Traxxas Summit, Traxxas Slash, Traxxas Slash 4wd, Tamiya DF03RA, Tamiya TT01

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3470 : 25.11.10 - klo: 09.56 »
Kiitoksia vastauksesta!!

LiPojen turvallinen käyttö ketjussa Bluebeetle viittaa akun "C" arvoon. Sain tänään LiPo akkuni, jossa on arvot 7,4v * 2S-1P * 30C * 5,4Ah. Tuskinpa tämän akun "C" arvo kuitenkaan on 30? Melkoisella latausvirralla saisi näin ollen ladata :) Onko niin, että tässä akussa ei ole "C" arvoa ilmoitettu, vai saako sen jotenkin laskemalla noista muista arvoista?

*ihan pihalla*  :huh:
Se 30c tarkoittaa akun purkuvirtaa eli purkuvirta saa olla sen 162A(5.4Ax30=162A).
Ja jos max latausvirtaa ei ole ilmoitettu niin se on 1C eli voit ladata sitä 5.4A.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa JonyMan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3471 : 25.11.10 - klo: 17.53 »
Nyt tuli sitten tilattua vähän järeämpi laturi: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultra-Duo-Plus-45-108837
Luulisi riittävän.

Sitten tilasin vielä tälläiset: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065SET-Graupner-Balancer-Adapter-Set-PQTPXH-2-6-cells-103654 että saa tasurin johdot kiinni.

En pääse lukemaan nyt Summitin manuaalista, että riittääkö nuo 30C purkuvirralla olevat akut siihen.
Ajattelin tästä kuitenkin samantien tilata 3 kpl noita samanlaisia akkuja, joten onko tuo sopiva akku Summittiin, vai tuleeko parempia mieleen?

Sitten vielä, onko tälläinen sopiva LiPo Cut-Off laite Summittiin? http://www.rcmart.com/catalog/rc-volt-reader-regulator-novak-2cell-lipo-smart-stop-5470-p-21114.html

« Viimeksi muokattu: 25.11.10 - klo: 17.57 kirjoittanut JonyMan »
Traxxas Summit, Traxxas Slash, Traxxas Slash 4wd, Tamiya DF03RA, Tamiya TT01

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3472 : 25.11.10 - klo: 18.01 »
Summitiin kannattaa ostaa riittävän isolla purkuvirralla olevat akut .  Kyllä toi cuttoff on ihan hyvä , osta vaan se .


mulla tälläset käytössä summitissa .

 http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14317
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3473 : 25.11.10 - klo: 19.32 »
Tuo tarkoittaa purkuvirtaa. Jos ei akussa muuta lue niin lataa maks. 1C.
Axial SCX 10 TR

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3474 : 26.11.10 - klo: 08.52 »
Ei missään nimessä rc martin lipo cuttia.Hobbykingillä maksaa 4dollaria piippari.

Poissa JonyMan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3475 : 26.11.10 - klo: 09.03 »
Ei missään nimessä rc martin lipo cuttia.Hobbykingillä maksaa 4dollaria piippari.

Niin onko tuo hinta pelkästään syynä, että ei missään nimessä, vai onko siinä joku vakavempikin syy miksi noin vahva mielipide?
Traxxas Summit, Traxxas Slash, Traxxas Slash 4wd, Tamiya DF03RA, Tamiya TT01

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3476 : 26.11.10 - klo: 15.42 »
Nyt tuli sitten tilattua vähän järeämpi laturi: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultra-Duo-Plus-45-108837
Luulisi riittävän.

No eihän tuo vielä kauhean tehokas ole(vaikkakin ihan riittävän  :grin:). Entäs tällainen http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11597

Huhhuh, tuhat wattia, onkohan kellään tuollaiselle käyttöä. Ja siihen pitäisi sitten vielä saada 1000 watin virtalähde  :roll:.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3477 : 26.11.10 - klo: 16.05 »
No luehan noita palautteita tuosta laturista.
Näköjään tulta ja savua tuosta tiedossa  :lol:
Axial SCX 10 TR

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3478 : 27.11.10 - klo: 01.21 »
jep, noita teholukemia ei ihan purematta niele. Tiettyjä HK:n tuotteita on syytä välttää. Kokemus sitten opettaa, mitä kaikkia..  Pääasiassa kyllä asiallista tavaraa ja hinta/laatusuhteeltaan erinomaista siellä on myynnissä.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3479 : 27.11.10 - klo: 09.59 »
Ei missään nimessä rc martin lipo cuttia.Hobbykingillä maksaa 4dollaria piippari.

Niin onko tuo hinta pelkästään syynä, että ei missään nimessä, vai onko siinä joku vakavempikin syy miksi noin vahva mielipide?
No hintahan se.20dollaria liikaa tommosesta pienestä piipparista.