Huh huh... aika paljon on tullut kysymyksiä ja vastaisin mielelläni jokaiseen erikseen, mutta sitten menee semmoiseksi sillisalaatiksi...
Toivon, että hyväksytte vilpittömän perusteluni ko. asioihin, mutta koska kyseessä on anonyymi palvelu, en voi kertoa niiden henkilöiden nimiä, joita olemme käyttäneet asiantuntijoina. Onko se salaisuus keitä he ovat ? Ei tietenkään, jos ette sanaani usko, voitte aivan hyvin soittaa allekirjoittaneelle ja kerron kyllä keistä henkilöistä on kyse, ei se salaisuus ole. Mutta tämmöisessä "anonymi" -keskustelupalstalla ei ole suotavaa tuoda henkilöiden nimiä esille kysymättä heiltä siihen lupaa. Kyllä he itsekin näitä sivuja seuraavat (ainakin osa), vastaavat ja kommentoivat sitten itse, jos niin haluavat.
Mutta tehtyjä sääntömuutoksia ei suinkaan ole tehty "täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella"!
**********************************************************
Miksi CS-27 renkaat ?
Kyselyn perusteella, jonka teimme, lajiryhmä tuli siihen tulokseen että CS-22 renkaan pudottaminen pois TJ-10 luokasta on perusteltua.
- Ja tuossa asiassa siis noudatimme täysin kyselyyn vastanneiden enemmistön halua TJ-10 luokassa !
- Se pienentää kustannuksia, kiistaton tosiasia, minkä toiset ymmärtävät ja toiset eivät
- Tiedossa on että CS-27 on liukkaampi kuin CS-22, CS-27 on kuitenkin ajettava rengas ja täten se on hyvä rengas ko. luokkaan
- lisää kilpailijoiden, harrastelijoiden yms. kommentteja ja perusteluja:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=265&postdays=0&postorder=asc&start=30Miksi sitten päädyttiin siihen, että sama rengassääntö tulee myös koskemaan TS-10 luokkaa ?
- Lajiryhmän yksimielisellä päätöksellä kuultuamme alan asiantuntijaa, tulimme siihen tulokseen, että samoilla yllä olevilla perusteluilla luodaan ko. sääntö koskemaan myös TS-10 luokkaa
Ja koittakaa jo uskoa, että tuleva mattokausi ajetaan nykyisellä rengassäännöllä eli CS-22 ja CS-27 renkailla ajetaan myös kevään 2003 FTT-kilpailut. Ja tuon kevään aikana punnitaan uudestaan, onko tehty rengassääntö ollut oikea, myös mattokautta ajatellen vai ei. Jos todetaan kaikesta nykyisistä perusteluista huolimatta, että se ei toimi, niin sitten ilman muuta otetaan uudestaan harkitaan CS-22 renkaan hyväksyminen mattokaudelle 2004. Aivan samoin perusteluin EFRA teki sellaisen säännön jossa "palattiin" takaisin ei ehkä parhaaseen mahdolliseen renkaaseen, mutta sellaiseen jonka kaikki tietävät ja tuntevat. Ensi keväänä varmaankin saamme kuulla usealta kuljettajalta "testituloksia", kierrosaika vertailuja yms.. CS-22 ja CS-27 välillä ;-). Ja muistetaan, että ajettava rengas ja luokkaan sopimaton rengas on kaksi eri asiaa! Kesä ajetaan sitten CS-27 renkailla.
**********************************************************
Miksi 4min ajoaika TJ luokkiin ?
Kyselyssä suurin osa ei ollut halukas siirtymään 4min eriin TJ-10 luokassa. Tämän otan täysin omaan piikkiini, sillä kysely oli tehty väärin tämän kysymyksen kohdalta, siinä olisi pitänyt kertoa nimeen omaan vakiomoottori ongelmasta, akkuongelmasta (lähinnä kalleudesta), jne.. ehkä EHKÄ vastaus olisi ollut toisenlainen kuin mitä se oli..
Karu tosiasia on, että ajoaikaa oltaisiin voitu vaikka nostaa 6min, akkujen suhteen ongelmia ei ole, kapasiteettia kyllä riittää. Tässä on kuitenkin se ongelma, että akkujen hinnat ovat nousseet ja nykyisellään maksavat aivan liikaa harrastajille. "Tavallisilla halvoilla, halvemmilla" akuilla kapasiteetti riittää mainiosti tuon 4min ja täten kukaan ei saa merkittävää hyötyä enää kalliista "erikoisakuista". Tiedossamme on, että nykyinen vakiomoottorisääntö ei ns. "toimi". Ja sen vuoksi haussa on uusi sääntö, joka julkistetaan viimeistään 2003 maaliskuussa (tämä on ihan puhtaasti oma kommenttini, mutta tähän pyrin), sillä tavoitteena on, että meillä olisi vuoden 2004 alusta käytössä uusi enemmän harrastajaystävällinen moottori (kenties sama kuin EFRA päätti/suosittelee, tästä asiasta lopussa lisää). Lajiryhmän käyttämien asiantuntijoiden mukaan, silloin kun ajetaan TJ-10 autolla niin juuri tuo viimeinen minuutti kuluttaa vakiomoottoria aivan liikaa ja sen vuoksi, jos kilpailussa haluaa menestyä on ankkuri sorvattava lähes joka erän jälkeen! Ja tämähän ei saa kuulua ko. juniori luokkaan, jonka pitäisi olla edullinen ja kestävä, siten että koko päivän pärjää pelkällä perushuollolla, ja perushuoltoon harrastajahommissa ei varmaankaan kuulu ankkurin sorvaaminen. Joten tässä vaiheessa, kun emme mitään muutakaan voi tehdä ko. luokan kustannusten säästämiseksi, niin tuo ajoajan pienentäminen on se järkevin vaihtoehto. Ja uskoakseni kyse on vain ensi vuodesta, sillä luotan siihen, että vuodelle 2004 saadaan uusi vakiomoottorisääntö, joka palvelee niin junnuja kuin harrastajiakin (TJ ja TH).
EFRAn uusi moottorisääntö ”kansallisen tason vakiomoottori-suositus” kuuluu seuraavasti...
”Spec Motor- Rebuildable, 17*2, Fixed timing of 5 degrees, Bushes(No Bearings).
(Orion Mach Mod II, Corally Street Serie)
**********************************************************
Miksi TSF ns. FOAM luokka ?
Tuon asian toi esille yksi maamme huippukuljettajistamme. Mahdollisuutta kysyttiin, voidaanko ajaa TS-10 luokkaa myös ns. FOAM-renkailla. Ja tähän asiaan lajiryhmällä ei siis ole mitään esteitä, VAAN PALLO on kilpailun järjestäjillä ! (USKOKAA JO!) Eli JOS kilpailun järjestäjät haluavat ajattaa FT-kilpailujen yhteydessä LISÄLUOKKIA sunnuntain aikana, niin sinne he voivat tuon ottaa. Aivan samalla tavalla kuin on ajettu Syndicate-luokkaa ja C-12 luokkaa. Ihmettelen syvästi mikäli joku ulkopuolinen joka ko. luokaa ei aja, ei halua että ko. kilpailuja järjestettäisiin koska kyseessä on lisäluokka ! Mitä pahaa siinä on, jos kilpailun järjestäjät saisivat tällä "ylimääräisiä" MAKSAVIA kuljettajia sunnuntaille ? Ei tuosta asiasta voi olla kenellekään mitään haittaa !
**********************************************************
Kerrottakoon että lajiryhmässä on mukana myös aktiivikilpailija kenties maailman huipulta. Hän on kaikissa päätöksissään tuonut aina esille sen, mikä on parasta sille harrastajalle, harrastavalle kilpailijalle ja ns. pro-kuskeille. Hän ei koskaan, yhdessäkään sääntöasiassa, ole vienyt ja halunnut viedä asioita, sen mukaan, mikä olisi hänelle itselleen henk.koht. parempi ratkaisu. Hän tuntee autojen tekniikan, renkaat ja akut aivan varmasti niin hyvin, että kenellekään ei ole epäselvää etteikö hän olisi alan asiantuntija. Sen lisäksi olemme eri asioita kyselleet eräältä maahantuojalta ja erään maahantuojan "edustajalta" (kyseessä kaksi eri maahantuojaa). Mukana on ollut myös henkilö joka on ollut erittäin kiinteästi mukana TJ-10 luokan huipulla, jonka tietämystä on aivan turha kenenkään edes epäillä TJ-auton (moottorin, välitysten, renkaiden yms.) suhteen, sen verran paljon on ko. henkilö kyseisessä luokassa työtä tehnyt.
lisää kilpailijoiden, harrastelijoiden yms. kommentteja ja perusteluja:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=265&postdays=0&postorder=asc&start=30En suinkaan sano, että ko. ryhmä olisi kaikissa aioissa täysin samaa mieltä, mutta heidän kokonaispanoksella on tehdyt muutokset saatu aikaan. Emme me lajiryhmässä tee mitään asioita sen mukaan mikä meistä olisi kivaa tms. Kyllä nämä asiat lähtee aina siitä kysyntä ja tarjonta systeemistä. Ja ikävä kyllä tällä foruumilla on äänessä pääasiassa henkilöt, jotka eivät ole tyytyväisiä tehtyihin ratkaisuihin. Tyytyväiset tuntunevat olevan pääasiassa hiljaa, kyllä vain tiedän niitä on ! Jostain syystä kaikki eivät taida edes muistaa, mitä ovat kyselyssä allekirjoittaneelle vastanneet, koska jostain ihmeen syystä, joidenkin mieli on muuttunut jo täysin päinvastaiseksi, siitä mitä ovat siis allekirjoittaneelle vastanneet ?
**********************************************************
Ja mitä tulee oheiseen kommenttiin. Jätän sen omaan arvoonsa. Ota ensin selvää mitä, mikä, kuka on AKK ja kirjoita vasta sen jälkeen ko. kommentteja. Sillä sinulla ei selvästikään ole mitään tietoa siitä mitä, mikä, kuka on AKK. Karu tosiasia on se, että jos te haluaisitte ajaa esimerkiksi täysin vapaalla rengassäännöllä, ei teitä kukaan siinä estä. Teillä on täysi oikeus siihen, siitä vain! Siinä on vain semmoinen pieni juttu ja se on se, että sen jälkeen teillä kenelläkään ei ole AKK:n lisenssiä! No kenelle se sitten on ongelma ja kenelle ei, jääköön se siinä tapauksessa jokaisen omaan harkintaan mitenkä tuossa vaiheessa toimisi! Joten ottakaa nyt viimeistään se sääntökirja esille (löytyy myös netistä) ja lukekaa säännöt ja miettikää mitä kirjoitatte !
PJEP
Olen miettinyt, kuinka pitkälle meidän on kuljettava AKK:n talutusnuorassa. Olisko mahdollisuutta yksinkertaisesti kävellä AKK:n päätösten yli? Jos porukka ei halua ajaa 27-renkailla, ajetaan edelleen 22-renkailla, jos ollaan yksimielisiä. Kisajärjestäjäthän tässä ovat avainasemassa - hyväksytään sanallisella tai sanattomalla sopimuksella 22:set.
**********************************************************
Tiedän, että nämä ei tietenkään ole varmaankaan hyväksyttäviä perusteluja.. tiedän kokemuksesta, että ei ole olemassa hyväksyttäviä perusteluja silloin kun ollaan erimieltä jostain asiasta. Se on karu tosiasia. Kaikki kun tuntuvat olevan niitä asiantuntijoita ja tuntuvat tietävän sen AINOAN OIKEAN ratkaisun... no.. näiden asioiden kanssa olen oppinut elämään ja joka tapauksessa koko lajia edelleenkin kehitän ja eteenpäin vien, sillä uskokaa huviksi, tiedän että henkilöt jotka täällä nimettöminä esiintyvät ovat joka tapauksessa se vähemmistö ns. oppositio, jonka kuuluukin pitää ääntä ja tuoda asioita esille, olkoonkin sitten perusteltuja tai ei. Jos niitä ei tuoda esille, silloin mikään ei kehity. Ai mistäkö tiedän että täällä esiintyy vain oppositio ? No, yksinkertaisesti siitä, että allekirjoittaneella on edelleenkin kyselyn vastaukset, joten tiedän mitä mieltä kukin ovat silloin, kun uskaltavat esiintyä omilla nimillään ! Kiitos niiden kaikkien 37, jotka kyselyyn vastasivat !
Nyt on tietyt sääntömuutokset tehty ja niiden mukaan eletään, jos tulee pakottava tarve korjata jotain asiaa, silloin se korjataan, ei se sen kummempaa ole ! Ei ole olemassa mitään lopullisia päätöksiä minkään asian suhteen (pl. yksi asia!), vaan eletään tilanteen mukaan ja katsotaan "minne mennään". Ei kuitenkaan aleta "soutamaan ja huopamaan" edes takaisin, mutta virheet, jos niitä on, ne tullaan kyllä korjaamaan.
Otan edelleenkin rakentavaa palautetta/kritiikkiä vastaan, sen kautta lajia kehitetään !