Kirjoittaja Aihe: Traxxas Slash 4x4  (Luettu 897915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1620 : 23.06.11 - klo: 08.14 »
Juu justiin sellasta siritystä se pitää. youtubesta löytyy muutamia videoita missä kuuluu vähän samanlaista siritystä.

Jos sen haluaa korjata niin miten se akseli on siellä kiinni, pitääkö se jotenkin sulattaa paikalleen vai miten?

http://rc10.fi/index.php?topic=58031.msg532393#msg532393
Toimii. Moottori on nyt varalla pakissa, ajettiin Myyrin sisäradalla >15 akullista, kuskina 10v hurjapää.

Kiitos vinkistä, itse taidan olla sen verran käsimätön että mieluummin ostaisin uudet sisälmykset kuin ostaisin ko. tarpeita :)
Eli ilmeisesti jos jostain sais edukkaasti tuon Sisälmyksen uuden mitä myydän suomessa >60e hintaan niin siitä tulis vielä ihan toimiva peli..


23.6: Kylläpä koetellaan taas, posti ei juhannusruuhkien takia saanu uutta moottoria vielä tänään tuotua vaan vasta maantaina, nyt olis parit valitut sanat paikoillaan. ajan kohta rf:lle hakemaan uuden hyllystä ;D
« Viimeksi muokattu: 23.06.11 - klo: 16.17 kirjoittanut sprawl »

Poissa Erkkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1621 : 23.06.11 - klo: 09.08 »
Kirjoitin vissiinkin epäselvästi. Alkuperäinen osa oli paikallaaan ja se muovisena on hitsautunut siihen laakeriin kiinni. Varaosaksi olin hommannut tuon KHZn osan, mutten ollut laittanut sitä kiinni vielä. Muovinen alkuperäinen osa on sen verran hitsautunut tuohon laakeriin kiinni, ettei se lähtenyt irti edes hieman voimaa käyttämällä ja seuraava askel on, että laakerin laittaisi esim penkkiin kiinni ja yrittäisi sitä kautta saada sen irti. Taitaa olla helpompi käydä hakemassa kaupasta uusi.

Onkohan ok ostaa tämä :
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-varaosat-laakerit/ball-bearing-with-oil-5x11x4mm-4-pcs-r18031

vs tämä

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-varaosat-laakerit/ball-bearing-5-x-11-x-4mm-zz-2-pcs-hpib022

Poissa simpo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1622 : 23.06.11 - klo: 19.48 »
Mitä lipoakkua suosittelette nelkku slashiin?
Ajattelin 2s 5000mah 35c tai 40c.
VASEN!!! EI KU...

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1623 : 23.06.11 - klo: 19.52 »
Sähköistä riippuen...
Toi on riittävä jos akku antaa tuon eikä se vaan lue numeroina akun kyljessä.

Poissa simpo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1624 : 23.06.11 - klo: 19.54 »
Joo.
Sähköt on vakiot ,nopari kestää 340a
Ja mootori on 3500 harjaton vakio motti  :smiley:
VASEN!!! EI KU...

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1625 : 23.06.11 - klo: 19.59 »
Hyvin riittää sitten.
Omat akut on 2s 5000MAh 20C eikä ne "kyykkää".

Poissa simpo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1626 : 23.06.11 - klo: 20.07 »
Joo pitää tuollainen hommata kesän ajoihin :laugh:
Kevään ajelin vain ni-mh akulla,nyt alkaa lipojen vallankumous :grin:
VASEN!!! EI KU...

Poissa ratikka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1627 : 24.06.11 - klo: 20.38 »
Mullakin on varmaan tuo moottorin magneetti irronnut akselista. Pienellä kaasulla vain nykii epämääräisesti ja suuremmalla kaasulla saattaa liikkua muutaman metrin. Hetken päästä nopari vilkuttaa punaista, vaikka on täysi akku...

Osaako joku sanoa johtuuko tuosta magneetista?
« Viimeksi muokattu: 24.06.11 - klo: 20.50 kirjoittanut ratikka »
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1628 : 24.06.11 - klo: 20.48 »
Mullakin on varmaan tuo moottorin magneetti iroonnut akselista. Pienellä kaasulla vain nykii epämääräisesti ja suuremmalla kaasulla saattaa liikkua muutaman metrin. Hetken päästä nopari vilkuttaa punaista, vaikka on täysi akku...

Osaako joku sanoa johtuuko tuosta magneetista?

Kuulostaa aikalailla samalta kuin itsellä, tosin noita laakereita kannattaa kokeilla jos sulla lähtis sillä korjaantumaan koska pääset kuitenkin eteenpäin sillä.

Poissa ratikka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1629 : 24.06.11 - klo: 20.50 »
Mullakin on varmaan tuo moottorin magneetti iroonnut akselista. Pienellä kaasulla vain nykii epämääräisesti ja suuremmalla kaasulla saattaa liikkua muutaman metrin. Hetken päästä nopari vilkuttaa punaista, vaikka on täysi akku...

Osaako joku sanoa johtuuko tuosta magneetista?

Kuulostaa aikalailla samalta kuin itsellä, tosin noita laakereita kannattaa kokeilla jos sulla lähtis sillä korjaantumaan koska pääset kuitenkin eteenpäin sillä.

Laakerit vaihdoin juuri... Mutta en testannut pyöriikö magneetti akselilla. Mutta pitää kokeilla ja testata tuon liimaamista loctitella.
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.

Poissa simpo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1630 : 24.06.11 - klo: 22.11 »
VASEN!!! EI KU...

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1631 : 24.06.11 - klo: 22.16 »
Mullakin on varmaan tuo moottorin magneetti iroonnut akselista. Pienellä kaasulla vain nykii epämääräisesti ja suuremmalla kaasulla saattaa liikkua muutaman metrin. Hetken päästä nopari vilkuttaa punaista, vaikka on täysi akku...

Osaako joku sanoa johtuuko tuosta magneetista?

Kuulostaa aikalailla samalta kuin itsellä, tosin noita laakereita kannattaa kokeilla jos sulla lähtis sillä korjaantumaan koska pääset kuitenkin eteenpäin sillä.

Laakerit vaihdoin juuri... Mutta en testannut pyöriikö magneetti akselilla. Mutta pitää kokeilla ja testata tuon liimaamista loctitella.
Juu, voihan sitä aina kokeilla. Sen mitä tajusin tuosta yhdestä kirjotuksesta niin se tavara on jonkun verran arvoltaa joten varmasti kannattaa sitäkin miettiä että kyselee mitä ko. moottori mahtais maksaa kaupasta. Itsekin sitä tuossa kyselin ja halvin versio oli karvan alle 50€.

Poissa ratikka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1632 : 25.06.11 - klo: 07.46 »
Kokeilin tässä aamusella tuota magneettia. En saanut mitenkään käsin sitä pyörimään akselilla, joten vika ei liene siinä. Olisiko käämit loppu/saaneet kipeää?

Taitaa mennä uuden moottorin ostoksi. Noparissa ei liene vikaa...

Eli siis kun painan vähän kaasua, liikkuu moottorin ratas nykien. Enemmällä kaasulla saattaa auto liikkua vaivalloisesti metrin kaksi. Renkaita ilmassa pitäen lähtee noin puolesta kaasusta renkaat pyörimään.

EDIT: Tuon voisi ostaa velineonin tilalle.

http://www.hobbypartz.com/96m24-car-3650-3500.html
« Viimeksi muokattu: 25.06.11 - klo: 08.02 kirjoittanut ratikka »
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.

Poissa Erkkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1633 : 25.06.11 - klo: 08.47 »
Kannattaa varmaan kokeilla vielä se, että moottori on irti rattaistosta ja mielellään pukista ja pitää akselista sormin vastaan kun painat kaasua. Kannattaa tosin varoa, että jos vika ei olekaan moottorissa ja sieltä tulee täydet väännöt.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1634 : 25.06.11 - klo: 23.41 »
Mä olen aika vahvasti sitä mieltä, että akselilla olevasta mötikästä oln oleellisesti kadonnut magnetismi.

Neodyynium-magneetti kuolee noin sadassa asteessa. eikä palaudu jäähtyessään kuin vähän.
1. jos magneettikenttää ei ole tai  se on heikko, ei kolmannesta vaiheesta voi lukea pyörimisen edistymistä, joten kone nykii. Anturillinenkin kone nykii hulluna.
2. Samasta syystä työtä ei siirry käämistä pyörimistyöksi, vaan jää kuumentamaan vastuslangan lailla vielä lisää konetta. Kuvittele jos hyötysyhdeylijäämän (noin 20% of 60A=12A 3s lipolla siis 88,8wattia), sijasta
koko tehosta liki kaikki on lämpöä, 444 wattia siis!
3. Lopulta julmaa kuormaa kokenut nopari yrittää edes suojata ittensä tältä liki oikosulkuvoimalta.

Testaa purkamalla akseli näytille ja koita magneetin voimaa vaikka keittiöveitsen rautaan. Kallistamatta pitää olla vaikeaa nostaa se irti.  Mulla on nytkin feigaon akseli/magneetti tossa workbenchin jalan alakulmassa, niin heikkona, ettei itteään roikota, joten kokemuksella puhun. Juuri ja juuri käsi löytää magnetismia enää.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa ratikka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1635 : 25.06.11 - klo: 23.50 »
Mä olen aika vahvasti sitä mieltä, että akselilla olevasta mötikästä oln oleellisesti kadonnut magnetismi.

Neodyynium-magneetti kuolee noin sadassa asteessa. eikä palaudu jäähtyessään kuin vähän.
1. jos magneettikenttää ei ole tai  se on heikko, ei kolmannesta vaiheesta voi lukea pyörimisen edistymistä, joten kone nykii. Anturillinenkin kone nykii hulluna.
2. Samasta syystä työtä ei siirry käämistä pyörimistyöksi, vaan jää kuumentamaan vastuslangan lailla vielä lisää konetta. Kuvittele jos hyötysyhdeylijäämän (noin 20% of 60A=12A 3s lipolla siis 88,8wattia), sijasta
koko tehosta liki kaikki on lämpöä, 444 wattia siis!
3. Lopulta julmaa kuormaa kokenut nopari yrittää edes suojata ittensä tältä liki oikosulkuvoimalta.

Testaa purkamalla akseli näytille ja koita magneetin voimaa vaikka keittiöveitsen rautaan. Kallistamatta pitää olla vaikeaa nostaa se irti.  Mulla on nytkin feigaon akseli/magneetti tossa workbenchin jalan alakulmassa, niin heikkona, ettei itteään roikota, joten kokemuksella puhun. Juuri ja juuri käsi löytää magnetismia enää.

Mä mietin samaa, mutta magneetti on kyllä vahva vielä. Juurikin jäi sakset kiinni ja sai vääntää irti. Mystinen vika. Voisiko moottorin piuhoissa olla häikkää?
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.

Poissa rami.lehto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1636 : 26.06.11 - klo: 02.41 »

 Voisiko moottorin piuhoissa olla häikkää?


kokeilin mökkiyleismittarilla äsken mitä näyttää Velineonin vaiheet toisiaan vasten mitattuna pienessä juhannuskekkulissa. Mittarin skaala ei riittänyt luotettavaan mittaustulokseen vaan näytti kuutta ohmia kaikissa tapauksissa mitattuna

Si-->Va
Si-->Ke
Va-->Ke

Samaa se samperin väline näyttää suoraan mittajohdoistakin. Tästä voi kuitenkin päätellä että ehjän moottorin käämeissä on jonkinlainen johtavuus ja ainakin kuormittamattomana sama kaikissa. Jos jonkun välin mittaus näyttää merkittävästi poikkeavaa lukemaa niin vika on käämilangan katkeamisessa, tämän voisit tutkia? Käämin oikosulkua tällainen mittaus ei kerro - lyhyeksi oikaissut käämi lämpenee eikä ohjaa kestomagneettia halutulla tavalla vaikka resistanssi näyttää samalta kuin muissa käämeissä.

4wdkanootti tuossa aiemmin kirjoitti aiheellisesti neodyymin lämpötilakäyttäytymisestä. Lämpötilan muutokset ovat sekä perinteisille että nykymagneeteille merkittävä ansa. Toisaalta aiemmin kokeilin labrauunissa lämmittää Velineonin roottoria jaksolla 120degC/20min, 140degC/20min ja lopuksi 160degC/20min. Jäähtymisen jälkeen ei ollut merkittävää eroa pitovoimassa joten magneettien käyttäytyminen ei ole yleistettävissä. Tämä mitattu erittäin epätieteellisesti, kalibroimattomalla jousivaakalla vetämällä roottoria irti Fe37 latasta ennen ja jälkeen lämpökäsittelyn. Irrottamiseen tarvittava voima muuttui alle 5% mikä tässä tapauksessa kielii lähinnä mittausmenetelmän epätarkkuutta. Testin jälkeen koottuna moottori toimi kaasusormituntumalla kuten aiemmin.

Ajaminen ja hauskanpito on edelleen pääasia, uskon että vikojen harrastelijamaisestakin tutkimisesta on muille harrastajille hyötyä, kaikilla ei riitä hilloa ostaa jokaisen häiriön jälkeen uutta myyntipakkausta sisältöineen.

Jos joku kokee että VXL moottori tai nopari on lopullisesti rikki ja menossa roskiin niin saa lähettää mulle, uutta materiaalia noiden rikkomiseen tutkimista varten ei lompakko kestä. Yyveellä yhteystiedot.
« Viimeksi muokattu: 26.06.11 - klo: 02.46 kirjoittanut rami.lehto »
Slash 2x4, Slash 4x4

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1637 : 27.06.11 - klo: 00.51 »
On 1 harjaton lyönyt kipinää hämärissä näkyvästi runkoon, et kaikenlainen on mahdollista.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1638 : 27.06.11 - klo: 20.59 »
Arvaatkaas mitä, nyt mennään ja lujaa  :police:

Vihdoin sain tuon moottorivikaisen slashin eteenpäin.

Tuli tuo ezrunin 4000 motti postista ja sain jopa kiinni asti.

Ja vauhtia on kyllä aika sillee sopivasti  :cheesy:


Ekan kerran koitin pihalta lähteä kaasu vähän yli puolen välin niin sellanen soraisku tuli ku takana seisoin että alta pois.. Täytyy tästä lähin siirtää aina autot pois näköpiiristä ku pihalla rällää  :afro:


Lisäys:

Kulkee kyllä lujaa mutta pinjonia en saa oikeen pysymään aloillaan, yksi pinjonin ruuvikin johonki jo katos.
Lukitten sen aina niin että ruuvi osuu akselin hahlon kohtaan, sen verta reippaasti koitan sitä mukamas kiristää minkä noin pieni kuusiokoloavain antaa myöden ilman että on sileä(tosin halpis työkaluja).

Onko tuossa jotain kikkaa? Vai voiko johtua moottorin löysästä kiinnityksestä, nyt kiristin motin oikeen huolella(eli ihan kunnolla kiinni) niin täytyis käydä testaamassa onko jotain eroa.

Videota, kevyellä kaasulla painelin tuossa menemään ja lopuksi spurrin ruuvi irtoaa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8jQfu0x3UvI[/youtube]
« Viimeksi muokattu: 27.06.11 - klo: 21.58 kirjoittanut sprawl »

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1639 : 27.06.11 - klo: 21.59 »
PIENI tippa medium lukitetta niin pysyy. Vai oletko käyttänyt?

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1640 : 27.06.11 - klo: 22.00 »
PIENI tippa medium lukitetta niin pysyy. Vai oletko käyttänyt?

En ole, saako sitä sabelta kun pistän sinnepäin tilausta niin vois samalla ostaa?

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1641 : 27.06.11 - klo: 22.07 »
Olikin peku jo vastannut
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1642 : 27.06.11 - klo: 22.09 »
ei taida sabelta saada, RF:llä oli jotain HARD kamaa.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1643 : 27.06.11 - klo: 22.12 »
Lähimmästä autotarvike liikkeestä saattaisi löytyä.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa seeveerii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1644 : 27.06.11 - klo: 23.09 »
Itsellä on pysynyt pinjoni 3s lipolla hyvin kiinni uuden avaimen hankittua. Tavalliset L avaimet ovat niin pehmeää ainetta ja kulmat on niin pyöreitä, että pyöristää ruuvinkin. Eli itsellä ei hudyn avaimien hankkimisen jälkeen ole auvennut ajossa kertaakaan.

Tuossa vielä linkki avaimeen: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-TYOKALUT-JA-VARUSTEET-HUDY-Tyokalut/111549-PT-ALLEN-WRENCH-REPL-TIP-15-x-120-MM-107172
Hanki tuollainen+lukitetta niin pysyy
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

Poissa Erkkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1645 : 28.06.11 - klo: 21.53 »
Ongelmat ne vaan tuntuu jatkuvan... Onkohan oheisella videolla kuuluva ääni normaali? Kuuluu takadiffistä ja auto ei tunnu rullaavan kunnolla. Kun vauhti on hiipumassa, niin tuntuu pysähtyvän kuin seinään ja keinahtaa takaisinpäin. Purin tänään takapään auki ja putsasin (ja vaihdoin rutisevan laakerin) kaikki osat. Itse diffiä en ottanut auki ja siihen ei ole tehty muutoksia.

Ääni tuntuisi tulevan hammaspyöristä (traxxas 6879), jotka silmälle näyttivät olevan kunnossa. Kuuluuko tuolla diffikopan sisällä olla nestettä/möhnää (traxxas 6880) vai kuuluuko olla täysin kuiva ja puhdas?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxvqOxOlQAI[/youtube]

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1646 : 29.06.11 - klo: 08.08 »
Ongelmat ne vaan tuntuu jatkuvan... Onkohan oheisella videolla kuuluva ääni normaali? Kuuluu takadiffistä ja auto ei tunnu rullaavan kunnolla. Kun vauhti on hiipumassa, niin tuntuu pysähtyvän kuin seinään ja keinahtaa takaisinpäin. Purin tänään takapään auki ja putsasin (ja vaihdoin rutisevan laakerin) kaikki osat. Itse diffiä en ottanut auki ja siihen ei ole tehty muutoksia.

Ääni tuntuisi tulevan hammaspyöristä (traxxas 6879), jotka silmälle näyttivät olevan kunnossa. Kuuluuko tuolla diffikopan sisällä olla nestettä/möhnää (traxxas 6880) vai kuuluuko olla täysin kuiva ja puhdas?

Kuulostaa hiukan samalta kuin itsellä, onko spurri/pinjoni kuinka kuluneet? Ja onhan moottori oikeassa asennossa spurriin nähden. PArhaillaan taistelen ite kuluneen pinjonin kanssa kun ei millään tahdo pyöriä yhteistyössä spurrin kanssa. Postia odotellessa..

Juuri tuo kun se pysähtyy ja keinahtaa taaksepäin viittais siihen että tuo ratasyhdistelmä jumittaa ja pyörähtää vastaliikkeenä taaksepäin, eli oon melko varma että meillä on sama ongelma.

Poissa Erkkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1647 : 29.06.11 - klo: 08.59 »
Videolla motti on yläasennossa ja pinjoni ei ota kiinni spurriin.

Ääni ja jumitus oli pahempi ennenkuin purin takapään ja helpottui hieman purun jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 29.06.11 - klo: 09.16 kirjoittanut Erkkeli »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1648 : 29.06.11 - klo: 09.18 »
Olisiko takadiffin lautaspyörään tai pinjoniin jäänyt kivi kiinni?
Tai diffiboksi rikki ja hammasrattaiden välys pielessä?
Tai takadiffi rikki?

Poissa Erkkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 4x4
« Vastaus #1649 : 29.06.11 - klo: 09.38 »
Voipi olla hyvinkin nuo olla nuo diffin hammasrattaat ottaneet kipeätä, täytyy varmaankin ostaa sabesta uudet. Osanro taitaapi olla 6879. Pitääkö noiden hammasrattaiden olla öljysiä vaiko kuivillaan?

(Jos jollain on tuollainen pk-seudulla ylimääräisenä myytävänä, niin voisin noutaa pois. Polte ajamaan on kova ja harmittaa kun auto on telakalla koko ajan.)