Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - alaa

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 7
31
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 14.04.13 - klo: 13.30 »
Edelliseen käyrään verrattuna ero ylhäällä tulee putkesta. Uskon että vakiokampuralla ei kuitenkaan pääse samanlaiseen yläpäähän, on sen tasapainoitus niin paljon pielessä ainakin tuolla omalla kiertokanki+mäntä-yhdistelmällä.

Oma mielipide on että parhaat tehot saa ilman vaimenninta. Putki pitää tietysti olla silloin mitoitettu ilman vaimenninta käytettäväksi. Toisaalta oikein suunnitellulla putki+vaimentimella yhdistelmällä päässee suht samaan.

Käytännössähän kaikissa vehkeissä (ja radoilla) jonkinlainen vaimennus on pakollinen. Siis mukaanlukien kaikki moottoriurheilu.

32
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 13.04.13 - klo: 15.04 »
Ei siinä excelissä mitään maagista ole  :wink: Se on vaan geometrian laskemista varten ja kaikki tärkeät mitat pitää osata syöttää itse. Sillä on nopea testata voiko esim. tietyillä mitoilla olevaa putkea käytännössä tehdä. Lisäksi siitä saa kaikki tärkeät päämitat kun putkesta alkaa tekemään levityskuvia.

Meinasin kokeilla ainakin isompitilavuuksista putkea sekä testata häviääkö kuinka paljon ylhäältä jos putkea vähän pidentää.

Sytytysennakkoakaan en ole vielä ehtinyt säädellä. Kaikki nuo käyrät on vakioennakolla.

33
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 13.04.13 - klo: 08.10 »
Ilmeisesti siis putken mitoitusta tarkoitat? Tuo on mitoitettu omavalmiste-excelillä, malli on käytännössä yhdistelmä RR-piikin ja minimoton putkista. Jotenkin on sellainen tuntuma että tuokaan ei ole vielä optimimalli.

34
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 13.04.13 - klo: 07.19 »
Tajusin että olin innoissani sählännyt korjauskertoimen väärin. Tuossa alla korjattu käppyrä. Onneksi kerrankin näin päin   :azn:

35
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 12.04.13 - klo: 18.08 »
Pyöräytin moottoria tuon nutech-topiikissa olevan putken kanssa. Tuolla oli tarkoitus samalla saada ylös vähän lisää eloa mikä onnistuikin. Alhaalta lähti pikkasen pois mikä oli arvattavaa. Kokonaisuutena meni kyllä parempaan suuntaan. Täytyy seuraavaksi kokeilla jos tuonne alas saisi vielä palautettua tehoja. Tuppaa vaan muut kiireet hidastamaan moottorihommia  :angry:

36
Bensa-autot / Vs: MCD projektit
« : 08.04.13 - klo: 20.06 »
Tarkemmin ajateltuna ei tuo 2-pulttinen lohko ookaan niin hyvä idea. Siinähän on ne ylösvirtauskanavat vähän eri kohdassa kun nelipulttisessa.

37
Bensa-autot / Vs: MCD projektit
« : 08.04.13 - klo: 17.20 »
Äkkisiltään näyttää että tuohon mmr:ään voisi tehdä ne puuttuvat pari kierrettä lisää.

38
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 08.04.13 - klo: 16.54 »
Tämän kuun aikana on tarkoitus päästä ajamaankin. Lähinnä turvakaaret, jarrut, ilmanputsari ym. pientä vielä puuttuu. Meinasin tuolla putkella pyöritellä kyllä penkissä kohtapuolin.

Täytyy kokeilla sietääkö korvat tuota vai joutuuko vaimenninhommiin  :wink:

39
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 08.04.13 - klo: 09.28 »
No en nyt nätiksi sanoisi  :grin:  Stingeri tulee normaalisti putken päähän, puuttuu vielä tuosta kuvasta.

Mitäs näissä muuten tarkoitetaan tuolla bigborella? Isompaa putken halkaisijaa vai jotain muuta?

40
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 07.04.13 - klo: 21.08 »
Nyt on putkeakin jo vähän hahmoteltu. Lähinnä on tarkoitus testata riittääkö moottorin tehoalue niin pääsee vähän tuntumaan. Painojakauma alkaa olemaan 50/50 mikä oli tavoitteenakin.

41
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 05.04.13 - klo: 09.38 »
Pienentäisin tuon sisäreiän suoraan 13 milliin ja siitä sitten jatkaa kuten Jari ehdotti. Yleisesti tuon kooksi annetaan n. 0.6*pakoaukon halkaisija (alkukäyrän halkaisija).

42
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 04.04.13 - klo: 17.09 »
Vaikka tuonne tehoputket-topiikkiin voisi keräillä vastaavia mittoja kuin tuossa samban kuvassa, kulmia ei varsinaisesti tarvita, halkaisijat ja pituudet riittää. Täälläkin kun on jo useampia putkentekijöitä niin hyödyttäisi monia. Itselläni ei valitettavasti ole muista valmiista putkista mittoja mutta jos joku viitsisi laittaa esim. Dominaattorin, VRC:n ym tietoja. Ja Sambastakin lienee monia eri malleja. Ja onhan niitä paljon muitakin.

43
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 02.04.13 - klo: 20.35 »
Rupesin sommittelemaan moottorille uutta paikkaa niin pääsee sitten vääntämään autoon sopivaa putkea ja väsäämään kehikkoa.

44
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 02.04.13 - klo: 20.28 »
Tuossa samban putken mitat. Tuollaisesta voisi lähteä liikkeelle.

Edit: nuo ovat siis ulkomittoja.

45
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 01.04.13 - klo: 13.01 »
Mäkistation, muistin että miulla on jossain ylhäällä Samban putken mitat, laitan ne kunhan saan kaivettua ne esille. Se voisi olla aika hyvä lähtökohta.

Vertasin viimeisintä penkitystä edelliseen portattuun 30,5 moottoriin, eli tuo alempi käyrä, jolla meni tälleen:
Nutech Thunderbolt 4WD 1/5 with diy porting and pipe

Pientä lisäkivaa on siis toivottavasti tiedossa  :tongue:  Tuosta toisesta käyrästä saa arvata minkä moottorin se on?

46
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 30.03.13 - klo: 20.08 »
Eikös Juhamatilla ollut se Gizmon 100% takuun kone? Sitähän voisi penkissä pyöräyttää.

Jos meinaat Mäkistation ruveta putkihommiin niin suosittelen että vaikka lainaat jonkun hyväksihavaitun mallin ja lähdet senperusteella tekemään. Siitä sitten lähtee haluttuun suuntaan tekemään muutoksia. Itsellä ei ole kokemusta valmiista kuin dominaattorista joka pelasi hyvin alhaalta keskelle asti ja ylhäällä ei sitten oikein enää mene. Tuon oman tämänhetkisen putken mitoilla et tee juuri mitään kun se lähtee peliin mukaan vasta siinä 11500rpm paikkeilla. Tarkoitus on tosin autoon asennettavan putken aluetta laajentaa tuosta hieman. Alla olevasta käyrästä näkee miten 8000-11500 mennään "ilman putkea" ja siitä eteenpäin alkaa putki ahtamaan.

Omassa moottorissa jonka käppyröitä tässä on, on tuollainen +5mm kanki. Ainut "ongelma" siinä on että se on vakiota painavampi ja vaikuttaa siten tasapainoitukseen. Eli tietää sen suhteen ylimääräistä työtä.

Jos joku tarvitsee 49cc läppälohkoista moottoria niin tuossa olisi halpa uusi, vaikka potkulautaan:
http://www.nettivaraosa.com/mopojen-varaosat-ja-tarvikkeet/1529424

47
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 29.03.13 - klo: 20.03 »
Nyt on ekat testit otettu uudella dynoversiolla ja uudella tiedonkeruulla. Ei tuo motti nyt ihan susi ole vaikka vähän jämistä onkin tällähetkellä kasattu. Kyseessä siis omatekele 30,5cc "reedcase" painotetulla kampuralla ja 5mm pidemmällä kiertokangella. Mitään muita säätöjä en tuohon tehnyt kuin seokset säädin kohdilleen. Luulisi vielä paranevan kunhan ruvetaan hieromaan putkea jne.

On muuten aika asiallista säätää esim. seokset kohdilleen kun kierrokset, momentti ja teho piirtyvät käyrinä reaaliajassa. Sitten kun haluaa käyrät talteen niin painaa vaan tallennusta :wink: Nopeuttaa tuota säätöhommaa tuhottomasti.

48
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 25.03.13 - klo: 20.32 »
"billetistä" eli siis umpipalikasta tuo on jyrsitty. Ja kestävyyskin on jo kertaalleen todistettu  :azn: 

Seuraavaan versioon tulee lisää tavaraa myös isommille pytyille. Kampikammio on aikalailla pakko tehdä sen mukaan minkälaista kampuraa meinaa käyttää. Eli jos haluaisi käyttää yli 30mm iskulla olevaa kampuraa niin sitten menisi kampikammion mitoitus uusiksi. Idean tasolla on ollut myös lohko CY:n 46cc moottorin osille (kampura, sylinteri jne.)

Tuossa on tosiaan säädettävä tuo sytytysennakko. Vielä en ole ehtinyt ennakolla leikkimään. Ja jos ei tuota muuten saa rikki niin riittävävällä ennakolla sitten  :wink:

49
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 24.03.13 - klo: 20.21 »
Kiitoksia, kiitoksia. Kyllä noita on ihan mahdollista tehdä jossain vaiheessa useampikin. Kiinalaisethan noita lohkoja sorvaa ihan mielellään kun niitä vähän ohjeistaa  :azn:  Seuraavaan versioon on tulossa muutama parannus mitä tuosta on jo oppinut. Kunhan saan toisen protoversion tehtyä niin sitten alkaisi olla jo aika valmis vaikka muillekin jaettavaksi.

Omasta mielestä suurimmat edut tuossa mallissa verrattuna myytäviin ovat mm. Isommat laakerit sekä mahdollisuus käyttää kunnon läppärunkoa (polini/bzm).

50
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 24.03.13 - klo: 16.02 »
Nyt on kone taas kasassa, tosin edellisen version käytetyillä osilla mutta sentään ehjillä  :wink:  Pääsee ainakin testaamaan tuota penkkiä. Eiköhän se sen verran niilläkin pyöri. Kuten aikaisemminkin tuli todettua niin onneksi lohkot jäi ehjiksi, tosin on sisäpuolelta hieman "käytetyn" näköiset  :grin:

Noihin pakoputken pultteihin meinasin soveltaa varmistuslankaa jos tuntuu että löystyvät. Ainakaan vielä ei ole ollut ongelma.

51
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 22.03.13 - klo: 21.39 »
Ei päässyt vielä edes lukuja ottamaan kun pöristelyt meni tiedonkeruun kanssa säätäessä, kunnes napsahti juuri kun meinasin mittailla. Tuossa on, tai siis oli, 30mm painotettu kampura 5mm pitemmällä kiertokangella. Eli 30,5cc.

52
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 22.03.13 - klo: 20.15 »
Juuri se. Kasausvirheestäkään ei voi olla kyse kun puolisen litraa pelasi moitteetta. Hajosi juuri se osa mitä en olisi ikinä arvannut. No seuraavaksi toivottavasti sitten jotain muuta  :grin:

53
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 22.03.13 - klo: 18.14 »
Kyllä koneita voidaan penkitellä kunhan kaiken saa hierottua kohdilleen ja luotettavaksi.

Tänään pyörittelin ekaa kertaa penkin uutta versiota tositoimissa. Ilo loppui lyhyeen kun moottori alkoi pitää hieman erikoista ääntä. Pitkän aikaa ihmettelin mistä on tullut kone täyteen terässilppua kunnes huomasin että männäntapissa olevista "prikoista" toinen puuttui. Ainut järkeenkäypä selitys on että se prikka tuhoutui täysillä kierroksilla  :shocked: Laitoin nimittäin prikoiksi sen enempää ajattelematta 8mmX1,2mm shimmilevyt kun ne passasi sopivasti. En keksi muuta kuin että se shimmi oli karkaistu v*****s ja rapsahti sitten palasiksi. Aina sitä jotain oppii.

No, lohkot jäi ainakin ehjäksi. Käy muuten tuollainen moottori n.50 kertaa tasaisemmin kun on kampura painotettu kohdilleen, kun vakiorojuilla painotus heitti yli puolet männän painosta.

54
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 14.03.13 - klo: 19.40 »
Tuolla systeemillä pääsee +/- 1rpm tarkkuuteen koko mittausalueella jos ottaa kaiken ilon irti. Eli prosenteissahan se on jotain +/- 0,01% luokkaa jos oikein pikaisesti laskin. Vähän joutuu tietysti signaalia suodattamaan koska momenttihan on derivaatta kierrosluvusta. Mutta ei pitäisi tulla ongelmia tarkkuuden kanssa.

Omasta mielestä tämän kokoluokan vehkeissä ei ole mieltä mitata rengastehoa. Tulee niin paljon muuttujia että homma menee helposti arvailuksi. Tietysti jos haluaa tutkia jotain muuta kuin moottoritehoa niin sitten siinä on järkeä. Tämä siis oma mielipide. 1:1 vehkeissä käytännön syyt pakottavat käyttämään renkaasta/renkaista mittausta.

Niin, eihän mäntäohjatut ole olleet nykyaikaa sen jälkeen kun läpät saatiin kestämään (70-luku?). Halpoja ja yksinkertaisia tietysti ovat. Ja tietysti luistiohjatut on kans hyviä.

55
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 13.03.13 - klo: 20.58 »
Välillä on taas vähän ehtinyt penkkipuoltakin edistää. Nyt löytyy jo sähköstartti ja muutenkin alkaa olemaan viimeistelyä vaille valmis. Isommalle rullallekin on nyt optio. Viimeisetkin virhelähteet, eli lähinnä kytkin on nyt eliminoitu. Lisäksi tiedonkeruu on nyt Dataq:n tekemä ja ei tarvitse enää murehtia näyttääkö penkki oikein vai ei  :wink:  Bonuksena tulee livenä piirtyvät käyrät kaikille mitattaville kanaville.

Täytyy nyt askarrella valmiiksi asti niin pääsee sitten tuon moottorin kanssakin eteenpäin.

56
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 09.02.13 - klo: 18.24 »
Mitäs Alaa kampurast oikeen suunnittelee?

Painotetaan korkeille, 15000+, kierroksille. Täytyy myöhemmin väsätä sitten vielä vastaava täytetty malli kunhan saa haettua kohdilleen.

57
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 07.02.13 - klo: 21.22 »
Tuo dynon tiedonkeruu on tehty Dataq-vehkeitten pohjalle. Nuohan saa toimimaan missä vain kunhan anturit ja signaalinkäsittely on sopivaa. Hinta riippuu ihan siitä millaisen haluaa kasata. Itse joutuu tietysti tekemään myös "koodaustyön". Tuolla lisää: http://www.dataq.com/

On muuten yllättävän asiallisen oloista ainetta CY:n kampurat. Ilman kovametallisia työkaluja ei kannata mennä edes lähelle  :wink:  Katsotaan miten tuo DIY-malli tulee toimimaan. Kevennys ei siis ole tavoitteena vaikka siltä tässä vaiheessa näyttääkin.

58
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 04.02.13 - klo: 21.44 »
Hyvin on bilteman terät kestänyt. Varret taipuvat kyllä suht helposti mutta sen kun tiedostaa niin pärjää kyllä. Terästäkin nuo tuntuvat sietävän hyvin.

Nyt alkaisi olla penkin uusi tiedonkeruu ja softa kunnossa. Nyt saa livenä näkymään kierrokset, momentin, tehon, lämmöt ym. Sekä tietysti tallennettua samalla.

59
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 30.01.13 - klo: 13.38 »
Esim tälläinen on aika hyvä setti:

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Multislip/Raspit-10-kpl-20544/

Noilla tulee suoraan suht sopiva pinta kanaviin. Kun käyttää sinolia, crc:tä tms niin ei tukkeudu.

60
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 09.01.13 - klo: 08.25 »
Tuota Lerpun ehdottamaa tarkoitin. Kansi on kuumin paikka ja tuosta välistä olisi hyvä saada ilmaa liikkumaan. Mutta ei varmasti haittaa ole jos nuo poistamasi jäähdytysrivat tasoittelisi myös ihan tasaiseksi.

Nuo kuvassa merkityt seinämät Bruce oli poistanut, eli muokannut sylinterin enemmän Zenoah-tyyppiseksi.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 7