Jännältä vehkeeltä vaikuttaa, mutta kyllä mun sportti escossa turbo oli pakopuolella no juu
siisti laite silti.
Jep. Ainakin näihin jenkki baja tuunaajiin varmasti uppoaa
Mitä oikeeseen autoon tulee niin normaali urpohan on pakokaasu ahdin joka ottaa energiansa pakosarjasta/ sylinterin pakopaikeesta. Esim ylimitoitettu ahdin ei toimi tässä tapauksessa kunnolla, koska turbo herää vasta korkeilla kierroksilla.
Mekaaninen eli puhekielen remmiahdinhan ottaa taas voimansa kampiakselilta jolloin turbon vastaavuus (turbo lagi) on huomattavasti pienempi kuin pakokaasu ahtimessa.
Kaksi tahdissa turbo ei oikeastaan voi toimia optimaalisesti ilman suuria teknisiä muutoksia. Toisin kuin diesel, bensa on tarkka ilman ja polttoaineen seos suhteesta. Koskee niin neli- kuin kaksitahtisiakin bensa moottoreita. Kaksitahtisen ruiskumoottorin ecun ohjelmoiminen jokatapauksessa on huomattavasti helpompaa kuin tällaisen puutarhajyrsimen kanssa puljaaminen.
Rb:n ratkaisu on lähinnä remmiahdinta. Kuten alaa jo tuossa totesikin niin tuo voimansiirto tapa ei tule toimimaan. Tuollainen kuminauha vain luistaa. Jos tekniikka voitaisiin toteuttaa edes ketjulla niin tekele voisi kiinnostaa enemmän. Käytännössä tuo ei "ahda" yhtään mitään. Tehoa on varmasti enemmän jos ajaa ilman ilmanputsaria.
30% tehonlisäys esim obr:n läppäkoneeseen tarkoittaisi että siinä olisi melkein ~11hv. Ei muuten ollu olemassa....