Kirjoittaja Aihe: FG Beetle 1/6 kokemuksia  (Luettu 7332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« : 23.07.05 - klo: 14.11 »
Onkos kellään kokemuksia näistä 1/6 FG Beetleistä, lähinnä kiinnostaa ihan perusjutut, eli moottorin (Zenoah G260) käyttötunnit harrastekäytössä (keskinäistä kisailua kaveriporukassa) ja mitä huoltotoimia moottorille tehdään? Vastaanottimen akun kesto (akku 6 V / 1500 mAh)?

Onko kaasu/jarru rakenne tarkoituksellisesti sellainen, että jarru ei ota mutta moottori sammuu?

Muita kokemuksia, varaosien saatavuus yms.

Itse olen nyt pari tankillista ajanut ja ala-arvoisen käynnistysnarun vaihdon jälkeen ei helpompaa polttiskalustoa lienee olekaan, aina kertanykäisyllä pyörimään (hyvälaatuisella pienkonebensalla) ja eikun ajoa.

Onko näille suunnitteilla jotain kisasarjoja?
BMW Power

Poissa touho

  • Tulokas
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #1 : 23.07.05 - klo: 22.12 »
ei mulla ainakaan sammu muutakuin napista painamalla, säädä se kone kuntoon...

Mika R

  • Vieras
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #2 : 23.07.05 - klo: 22.40 »
Löytyykös tuolta mitään http://www.thr-team.com/

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #3 : 23.07.05 - klo: 22.40 »
Sulla on kaasu/jarru säädetty vituralleen jos kerta sammuu jarrutettaessa.

Säädä ne linkit sillein, että kun on servo nolla asennossa on myös kaasu pois päältä. Elä siis säädä pelkästään ohjaimen asetuksista vaan manuaalisesti linkkien ruuveja siirtämällä.
Siitä sit tyhjäkäynti ruuvista oikea asetus ja säädät sitten jarrun että ottaa.

Kyllä tuo 1500mAh akku ainakin kestää sen tankillisen. Eihän tuo kummoinen ole. Itsellä 3300mAh irtokennoista kasattuja 6V paketteja 2 kappetta.

Kyllähän nuo bensakoneet kestää oikein käytettynä ajella pitkään. Itse meinasin kerran vuoteen vaihtaa männän renkaan ja tarpeelliset tiivisteet.
Kyllä nää kestää huomattavasti paremmin kuin nitro koneet. Nämähän ovat kuin moottorisahan koneita ja kyllä nekin kestää pitkät ajat ilman huoltoa.
Suosittelen tekemään nuo huollot, mutta ei se kone hajoa ilman niitä, mutta tehot tippuu ja koneen lopullinen ikä laskee.
Axial SCX 10 TR

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
nolla-asento
« Vastaus #4 : 24.07.05 - klo: 00.11 »
anteeksi maalaisuuteni, eh, tarkoitatko nolla-asennolla ikäänkuin servo "jarrupohjassa" asentoa vaiko siis keskiasentoa? Jos siis oikein ymmärsin, niin lähettimen jarrun ollessa pohjassa pitää siis koneen käydä tyhjäkäyntiä?

Näyttäs em. tapauksessa, ettei sen ruuvin paksuus riittäis moiseen, vaikka loogista oliskin, pitää testata.
BMW Power

Mika R

  • Vieras
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #5 : 24.07.05 - klo: 09.20 »
nolla-asento = neutraali = keskiasento

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #6 : 24.07.05 - klo: 12.24 »
Ja tietysti sillein, että nolla-asennossa ja näin ollen myös jarru pohjassa auto käy tyhjäkäyntiä.
Eihän siitä ajamisesta muuten tule mitään jos joka jarrutuksen jälkeen pitää auto käynnistää :?

Jos sulla sammuu jarrutettaessa niin sulla on säädetty servon keskikohta/linkit väärin. Eli toisin sanoen sulla pitää servo kaasua kokoajan päällä kun sen pitäisi olla niin että kun servo on keskikohdassa on myös kaasu kokonaan pois päältä. Jos kone ei käy kun laittaa kaasun pois kokonaan niin säädä tyhjäkäynti ruuvista peruskäynti eläkä servosta.
Sit kun kone käy tyhjäkäyntiä vaikka ilman servoa laita linkkien ruuvit oikeille kohdilleen.
Nyt sen pitäisi käydä tyhjäkäyntiä, kun et kaasuta tai jarrutat.
Vaikea näin selittää, mutta vähän mietit niin ymmärrät.

Ps: Tässä näkyy miten nämä laitetaan. Mullahan on lisäksi omalla servolla etujarrut. Videossa kylläkin on linkki aavistuksen liian kireällä koska ottaa pikkusen kaasua, kun löysää kaasun. Siis tuossa alkujutussa missä servojen toiminta näkyy. http://www.rcpics.net/view_single.php?medid=61449
Axial SCX 10 TR

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
kiitos
« Vastaus #7 : 25.07.05 - klo: 11.40 »
joo vain, niinpä oli kiinan poika asennellut linkit pieleen, nyt pelaa, jos kohta jarrujen tehosta en ylistyslaulua esitä...
BMW Power

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #8 : 26.07.05 - klo: 10.56 »
Mitenkäs se kun mulla ei ole vastarille akkua. Ois vaan 4 2000mAh 1.5v patteria. Taitaa olla liian vähän. Pitää kai tänään ostaa uus akku vastariin.

Poissa rc-apina

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #9 : 20.09.05 - klo: 21.23 »
minusta liian kallis :roll:
hot bodies lightnin stadium ft. o.s rg & jumbo kong
         &         tamiya clodbuster

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #10 : 20.09.05 - klo: 21.26 »
niin mustakin.. :oops:
mutta se moottori maksaa varmaan 3OO-4OO €.
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa rc-apina

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #11 : 20.09.05 - klo: 21.46 »
totta puhut :roll:
hot bodies lightnin stadium ft. o.s rg & jumbo kong
         &         tamiya clodbuster

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #12 : 20.09.05 - klo: 21.48 »
Lainaus käyttäjältä: "rc-apina"
totta puhut :roll:
Ei se nyt niin hirveän kallis ole,sun auton hinnalla (siis mitä entisellä omistajalla meni siihen) olis saanut jo tollasen  :shock:
RB,the power of champions.

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
kalleudesta
« Vastaus #13 : 21.09.05 - klo: 07.08 »
Niin, kaikki harrastukset maksaa ja niihin sijoittamista seuraa lähinnä muut kuin harrastaja itse.

Tosiasiassa, ei sinällään itse auto ole valmispakettina tai kittinäkään huiman kallis, mutta tosiasia on, että readysetin mukana oleva mikälie Jamaran radiolaitteet on ala-arvoiset, kaasu/jarruservo sanoo poks per heti (hanki parempilaatuinen), kaikki kasauksessa käytetyt ruuvit ovat pahvia hötömpää, vetonaru katkeaa per heti, vetorattaita menee jatkuvalla syötöllä, diffikotelo on lommoilla heti ja estää diffin toiminnan yms. yms.

Halpaan hankintahintaan on päästy ala-arvoisilla materiaaleilla, ne pitää uusia / suojata jne. eli kyllä hankintahinnan päälle on muutaman ajokerran jälkeen tullut jo melkoinen hintalappu päälle.

Myyjä, omassa tapauksessa Hobbylinna, on joidenkin osien osalta tullut kiitettävän hyvin vastaan takuun muodossa kompensoimalla. Tämä hyvä.

Itse moottorihan on pelannut tuntikaudet vailla mitään ongelmia ja sen materiaaliaaleissa ei ole mitään valittamista. Tuunamalla, hopuppeja käyttämällä loistavan helppokäyttöinen laite kuitenkin kokonaisuutena. Viitsii harrastaa, kun ei tarvitse taistella nitrohärpättämien ongelmien kanssa joka ajolla.
BMW Power

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: kalleudesta
« Vastaus #14 : 21.09.05 - klo: 10.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaapu"
Viitsii harrastaa, kun ei tarvitse taistella nitrohärpättämien ongelmien kanssa joka ajolla.

Ei niissä ole ongelmia kunhan on hyvissä säädöissä... savagenkin saa ekalla käyntiin jos ryypytys onnistuu  :wink:

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #15 : 22.09.05 - klo: 15.40 »
http://morgansrc.iwarp.com/ Ei  kuulu tähän topickiin muuten kuin että on 1/6.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
firaabelikoneistaja...
« Vastaus #16 : 22.09.05 - klo: 19.02 »
kun sattuis joku tuttu / sukulainen työskentelemään jossain cnc-koneistamossa jossa 3d skanneri, niin viinipullolla firaabelina beetleen titaanista tms. tukivarret ja pyörännavat....
BMW Power

Poissa touho

  • Tulokas
    • Profiili
Re: kalleudesta
« Vastaus #17 : 23.09.05 - klo: 00.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaapu"
Niin, kaikki harrastukset maksaa ja niihin sijoittamista seuraa lähinnä muut kuin harrastaja itse.

Tosiasiassa, ei sinällään itse auto ole valmispakettina tai kittinäkään huiman kallis, mutta tosiasia on, että readysetin mukana oleva mikälie Jamaran radiolaitteet on ala-arvoiset, kaasu/jarruservo sanoo poks per heti (hanki parempilaatuinen), kaikki kasauksessa käytetyt ruuvit ovat pahvia hötömpää, vetonaru katkeaa per heti, vetorattaita menee jatkuvalla syötöllä, diffikotelo on lommoilla heti ja estää diffin toiminnan yms. yms.

Halpaan hankintahintaan on päästy ala-arvoisilla materiaaleilla, ne pitää uusia / suojata jne. eli kyllä hankintahinnan päälle on muutaman ajokerran jälkeen tullut jo melkoinen hintalappu päälle.

Myyjä, omassa tapauksessa Hobbylinna, on joidenkin osien osalta tullut kiitettävän hyvin vastaan takuun muodossa kompensoimalla. Tämä hyvä.

Itse moottorihan on pelannut tuntikaudet vailla mitään ongelmia ja sen materiaaliaaleissa ei ole mitään valittamista. Tuunamalla, hopuppeja käyttämällä loistavan helppokäyttöinen laite kuitenkin kokonaisuutena. Viitsii harrastaa, kun ei tarvitse taistella nitrohärpättämien ongelmien kanssa joka ajolla.



Mulla ei ole ollut mitään tollasia ongelmia, mukana tuli Hitecin radiot, vetonaru on kestänyt, ei ole rattaita kulunut vielä yhtään ja ruuvitkin on kunnossa kun on oikeanlainen ruuvari mitä käyttää, ei kaikki ristikantaruuvit ole samanlaisia... Mutta moottorista olen samaa mieltä, ei paljon helpompaa konetta enää vois olla.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: kiitos
« Vastaus #18 : 25.09.05 - klo: 22.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaapu"
joo vain, niinpä oli kiinan poika asennellut linkit pieleen, nyt pelaa, jos kohta jarrujen tehosta en ylistyslaulua esitä...


Taitaa kuitenkin Saksalainen Gynther kasailla FG:n autot Saksassa. Toki nykyään työvoimakin liikkuu vapaammin, joten saattaa olla joku Kiinalainen olla FG:llä töissä... Ehkä ei.

Mitä kestävyyteen tulee, niin loputtomiin kestävää rc-laitetta ei taida olla. Ja itse ainakin olen asennoitunut sen mukaan, että laiteltavaa näissä aina välillä on. Ja se rakenteluhan on osa harrastusta. Se tasauspyörästökin kestänee semmoisenaan pienillä suojauksilla taikka muutoksilla, tai sitten ajelemalla hienolla hiekalla. Kiviä tasauspyörästön kuori ei kestä. Perusmalli on tehty perusosista, ja pienillä lisäsijoituksilla saa kestävämpää osaa tarvittaessa.

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
kuukausi meni ja tässä se hyvä pointti
« Vastaus #19 : 27.09.05 - klo: 18.33 »
Joo, allekirjoitan ehdottomasti tuon, että "ruuvaaminen" on oleellinen osa harrastusta, joillekin jopa se oleellisempi ajamisen pysyessä hauskana lisäfeaturena...

On totta, että useisiin paikkoihin ei edes tarvitse laittaa paljon pääomaa, jolla autoa voi parnataa, esmes tuon diffin kotelon olen kuullut valmistettavan kahvikupillisella happoteräksestä, jolloin kotelo on ikuinen vaikka kuinka kiviä välissä pyörisi..

Ymmärrettävästi myös renkaat, rattaat yms. on kategoriassa kuluvat osat. Itse tuhosin yhden rattaan hölmöilemällä laittamalla liian pienen pinionirattaan ja hammaskulmien ollessa pielessä tuhoutuu varttitunnissa laadullisesti kelpo tuotekin.

Toisaalta, edelleenkin, harrastuksia on turha mitata rahassa.

Itsellä on jäänyt työ- ja vapaa-aikakiireiden vuoksi loppukesän ajelut tosi vähiin, kalusto ollut kuukauden liikkumatta. Ajattelinpa eilen pienen pihasudittelun tekevän terää, naps, ryyppy päälle, yksi veto, ryyppy pois, yksi veto, toinen veto ja käyntiin. Helppoa. Ei mitään sähkölaiteakkustarttiboksivanhentunutpolttoainehehkutulppa -virittelyjä... tälle seikalle antaa arvoa näissä.

Kiinailmiöstä, FG on kyllä saksalainen verstas mutta silti pitäisin kummallisena jos FG ei teettäisi laitteitaan jossain halvan työvoiman maissa ja olisi itse ikäänkuin "brändin manageeraaja"

Em. tosin ei ole faktaa.
BMW Power

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #20 : 28.09.05 - klo: 11.28 »
Eipä mullakaan faktaa ole. Enemmän kuin todennäköistä, että osia teetättävät ns. halpatyövoimien maissa. Suunnittelu ja kokoonpano käsittääkseni silti hyvin pitkälti tapahtuu Saksassa.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
FG Beetle 1/6 kokemuksia
« Vastaus #21 : 28.09.05 - klo: 11.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Teemus."
niin mustakin.. :oops:
mutta se moottori maksaa varmaan 3OO-4OO €.


Moottori maksaa tosiaan sen 300eur, minkä nitromoottorikin. Nämä Bensalla toimivat vaan kestävät paaaljon piidempään, kuin nitrovinguttimet. Bensakoneisiin riittää, kun vaihtaa männänrenkaan kerran vuoteen, jos ajelee todella paljon. Hintaa männänrenkaalla n.20 eur tiivisteen kanssa.